چگونه داعش ثروتمندترین تشکیلات تروریستی است؟

به گزارش مهسان بلاگ، سایت فردا نوشت: در این گزارش به چگونگی تصرف موصل و منابع درآمدی داعش می پردازیم:

چگونه داعش ثروتمندترین تشکیلات تروریستی است؟

تصرف موصل و پیامدهای آن

پیروزی قاطع جناح مالکی در انتخابات مجلس ملی عراق در تاریخ 20 آوریل 2014 خشم مخالفان وی در داخل و خارج خصوصاً کشورهای عرب منطقه را برانگیخت. آنان یقین داشتند که نور المالکی با کسب اکثریت کرسی های مجلس، بار دیگر به نخست وزیری عراق انتخاب خواهد شد و فرایند مقابله با مخالفان خود را در داخل و خارج شدت خواهد بخشید.

سرویس های اطلاعاتی کشورهای هم جوار همگام با سرویس های اطلاعات کشورهای اروپایی و آمریکا به این نتیجه رسیدند جهت تضعیف دولت نوری مالکی و ایجاد فضای چانه زنی جهت سهم خواهی بیشتر، ضروری است حملاتی از ناحیه گروه های تکفیری به داخل عراق صورت گیرد و دولت آینده عراق را با تهدیدات و چالش های جدی روبرو نمایند تا زمینه ساز مذاکرات دولت آینده عراق با سایر گروه ها و کشورها گردد.

کشورهای عربستان، قطر، ترکیه، اقلیم کردستان عراق، نمایندگان آمریکا و... طی هماهنگی هایی که باهم نموده بودند تصمیم می گیرند که داعش را حمایت و تجهیز نمایندتا رسماً وارد عراق گردد و استان های مناطق میانی و شمالی عراق را تصرف کند. آنان جهت هماهنگی و آنالیز جوانب طرح، در اول ژوئن 2014 با حضور نمایندگان داعش در یکی از کشورهای هم جوار عراق و سوریه گرد هم می آیند. در این کنفرانس که خبر آن توسط بعضی از خبرگزاری ها منتشر شد، تصمیم بر این می گردد موصل به علت وجود تعداد زیادی نظامیان بعثی، حضور اکثریت اهل سنت، همکاری بعضی از مسئولین دولتی و وجود انبارهای سلاح و مهمات،ظرف چند ساعت توسط داعش تصرف و در آنجا مستقر گردد.

در 10 ژوئن 2014 (20 خرداد 93) ستون نظامی گروه تروریستی داعش به وسیله خاک سوریه وارد عراق شد و بدون هیچ گونه مقاومت یا درگیری از سوی نظامیان و مسئولین منطقه،استان موصل و مناطق پیرامونی آن ظرف چند ساعت به طور کامل به تصرف داعش درمی آید.

تصرف موصل با سکوت و تأیید ضمنی اکثرکشورهای عربی منطقه خصوصاً عربستان سعودی قرار می گیرد و عربستان رسماً از این اقدام تجاوزکارانه به عنوان انقلاب مردمی نام می برد.

ارتقاء گروه داعش به دولت اسلامی (دا)

در 8 تیر ماه سال 1393(29ژوئن 2014)،25روز پس از اشغال موصل، ابوبکر البغدادی درحالی که لباسی سیاه رنگ بر تن نموده بود، عمامه مشکی بر سر و با محاسنی بلند همانند خلفای صدر اسلام داشت، برای اولین بار به عنوان خطیب نماز آدینه در مقابل دوربین نهاده شد و خطاب به مسلمانان جهان اقدام به خواندن خطبه کرد.

وی در این خطبه با زبانی آمیخته با تهدید به بیان اهداف خود و به کاربردن شمشیر برای برپایی حکومت اسلامی اشاره نمود و در نهایت نام گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را به دولت اسلامی (دا) تغییر داد و خود را ولی و خلیفه انتخاب شده مسلمانان معرفی کرد و از همه مسلمین خواست با او بیعت نمایند تا هدف خود را محدود به اشغال عراق و سوریه نکند.

اعلان خلافتِ خودخوانده ابوبکر بغدادی، سیل پیکارجویانِ خواستار جهاد از اروپا و دیگر کشورها را روانه موصل کرد.

داعش پس از اعلام تشکیل خلافت اسلامی، بلافاصله کلمات نوشته شده روی پرچم خود را نیز به 23 زبان زنده جهان ترجمه و منتشر کرد و اسکناس های یک، پنج و ده دیناری را با آرم داعش چاپ و در موصل و تکریت و بعضی از مناطق استان دیاله توزیع کرد.

داعش در شهرهای تحت تصرف خود دفاتری با عنوان حسبه ایجاد کرد تا بر اجرای شریعت اسلام نظارت کند و محاکم قضایی را دایر تا بر تخلفات رسیدگی کند. دفاتر دیگری هم با نام دعوه ایجاد می نماید که وظیفه آن تبلیغ افکار و اعتقادات مذهبی داعش برای مردم است.

نخستین نشریه داعش به دو زبان انگلیسی و عربی در ماه رمضان در 50 صفحه با نام دابق منتشر شد، این نشریه در دو نسخه عربی و انگلیسی در فضای مجازی منتشر می گردد. نسخه چاپی بین ساکنان مناطق تحت اشغال داعش در عراق توزیع و نسخه اینترنتی نیز به وسیله ایمیل به گیرندگان در فضای مجازی ارسال می گردد. این نشریه با کیفیت حرفه ای بسیار بالایی فراوری می گردد و هدف از آن ترویج دولت خلافت ادعا شده است.

چاپ گذرنامه، ایجاد پلیس مخصوص به خود، صدور نفت، راه اندازی شبکه رادیویی و تلویزیونی، چاپ پلاک ماشین، برگزاری گشت های گردشگری و... از دیگر اقدامات داعش بوده است.

حکومت خود خوانده داعش هم اکنون بر حداقل 40 درصد از سرزمین سوریه، 30 درصد از خاک عراق و سیطره بر 80 درصد از منابع زیرزمینی و نفتی سوریه و اعمال حاکمیت بر حداقل 10 میلیون از شهفرایندان عراقی و سوری برخوردار است. قلمرو داعش طبق نقشه منتشره از سوی این گروه تمام عراق و منطقه شامات است و شبه جزیره عربی و شمال آفریقا و اندلس تا خراسان بزرگ جزء قلمرو حکومتی آنان است که باید این مناطق را آزاد و به قلمرو حکومتی خود اضافه نمایند.

داعش معتقد است مرزهای کنونیِ بین کشورهای اسلامی که حاصل تجزیه امپراتوری عثمانی است، در پی موافقتنامه سایکس ـ پیکو، بین فرانسه و بریتانیا به وجود آمده و باید برچیده گردد و همه مرزها به حالت پیش از جنگ جهانی اول برگردد.

منابع مالی داعش

راهبرد اصلی داعش در حوزه مسائل مالی مبتنی بر خودکفایی و عدم وابستگی به منابع مالی خارجی است. البته این به معنای آن نیست که داعش از پذیرش یاری های بعضی حامیان خارجی خود امتناع کند. کشورهای غربی و عربی خصوصاً کویت، عربستان و قطر از سال های2013-2012، میلیون ها دلار به سازمان های تروریستی سوریه از جمله داعش یاری کردند و داعش نیز از تمامی این یاری هابهره مند شد. لکن داعش بنیاد مالی و مالی خود را بر یاری های مالی خارجی بنیاد ننهاده است.

به همین علت امروز داعش به عنوان ثروتمندترین تشکیلات تروریستی تاریخ معاصر شناخته می گردد و از نظر تأمین مالی نیز دارای عملکردی پیروز و ساختاری مافیایی و بسیار پیچیده است. بعضی از منابع مالی داعش عبارت اند از:

1- غارت اموال مردم و ادارت

برابر گزارش های منتشر شده از سوی آگاهان مراکز مالی، گروه تروریستی داعش در سال 2013 ماهانه 8 میلیون دلار به وسیله مصادره و غارت اموال مردم عادی و تاجران و مغازه داران محلی در استان های تحت تصرف، درآمد داشته است؛ داعش پس از ورود به شهر موصل و اشغال استان نینوا به بانک ها حمله نموده و حدود 430 میلیون دلار وجوه نقدی این بانک ها را به غارت برده است. بر اساس بعضی ازگزارش های منتشر شده، داعش تا به امروز درآمدی معادل دو میلیارد دلار اندوخته است که از بودجه سالانه بعضی کشورها بیشتر است.

همچنین فروش عتیقه جات و آثار باستانی سوریه و عراق، از دیگر راه های تأمین منابع مالی داعش است. حیدر العبادی نخست وزیر عراق در هنگام افتتاح موزه عراق در سال 1393 طی سخنانی جامعه بین الملل را فرا خواند تا به فکر حفظ بازمانده آثار باستانی و هویت فرهنگی عراق باشند.

2- مواد مخدر، و پول شویی

داعش به روش گروه های مافیایی به وسیله آدم ربایی، سرقت، مواد مخدر و پول شویی درآمد قابل توجهی کسب می نماید. طبق اظهارات خبرنگار نشریه آمریکایی دیلی بیست عناصر داعش پس از نفوذ به مناطقی در شمال غربی عراق، شمار قابل توجهی از شهفرایندان را ربوده و سرمایه های آنان را مصادره نموده است.

3- نفت

نفت یکی دیگر از مهم ترین منابع مالی گروه تروریستی داعش است. مایک گیگلیو از سایت خبری بازفید که به یکی از مناطق مرزی سوریه و ترکیه رفته بود، در خصوص قاچاق نفت توسط داعش می نویسد: دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش روزانه یک میلیون دلار از محل فروش منابع نفی شرق سوریه عایدی دارد. قیمت بالای سوخت در ترکیه محرک نیرومندی برای قاچاقچیان جهت پذیرش ریسک قاچاق نفت است.

تجار ترک خریداران اصلی نفت قاچاق داعش به کمتر از نصف قیمت رسمی آن هستند. منابع نفتی تحت کنترل این گروه تروریستی شامل 60 درصد منابع شرق سوریه و تعدادی از حوزه های نفتی پراکنده در شمال غرب عراق است. داعش با فروش نفت و با پول آن سلاح تهیه می نماید و دستمزدها را می پردازد.

4-یاری های مالی بعضی از کشورهای منطقه

عناصر داعش از سوی بعضی کشورها مانند عربستان و قطر به صورت گسترده حمایت مالی می گردد؛ دیوید کوهن معاون وزارت خزانه داری آمریکا در اندیشکده موسسه کارنگی طی سخنانی در این مؤسسه گفت:

داعش همچنان ارتباط های مهم خود را با تأمین نمایندگان مالی کشورهای خلیج (فارس) حفظ نموده است و ما شاهد ادامه فرایند تأمین مالی داعش هستیم.

همچنین هیثم مناع رئیس مرکز حقوق بشر اسکاندیناوی با انتشار یک تحقیق تحت عنوان دارایی های دولت اسلامی در عراق و شام از طرف هایی که از این گروه تروریستی حمایت مالی به عمل می آورد و نیز سرشناس ترین فرماندهان آن به اضافه مهم ترین ابزار و راهکارهایی که داعش فعالیت خود را با تکیه بر آن انجام می دهد، پرده برداشت. مناع در این تحقیق از وجود فهرست 127نفره از منابع تأمین مالی داعش ازجمله از سوی کشورهای کویت و عربستان خبر داده و گفت که این فهرست به سازمان ملل تحویل داده شده است.

علاوه بر موارد فوق، مؤسسه زوراء وابسته به داعش با توزیع اطلاعیه هایی با عنوان زاحمیهم علی الجنان از زنان خواست تا با حمایت مالی از این گروهک بابی از بهشت را برای خود باز نمایند، زیرا انفاق به جنگجویان، یکی از درهای بهشت است.

5- باج گیری و دریافت مالیات و جزیه

باج گیری سیستماتیک از شرکت های کوچک و کمپانی های بزرگ، ازجمله شرکت های ساختمان سازی، و حتی نمایندگان حکومت محلی نیز یک منبع دائمی تأمین مالی این گروه است. علاوه بر این، داعش از جمعیت غیرمسلمان ساکن در مناطق تحت اشغال این گروه، مالیات اخذ می نماید و پس از اعلام تأسیس خلافت، بر حمل ونقل کالا به مناطق غربی عراق عوارض گمرکی وضع نموده است.

بر اساس اطلاعات سرویس امنیتی عراق، داعش از محل گروگان گیری به قصدباج خواهی، 25 میلیون دلار درآمد کسب نموده است. علی رغم تکذیب فرانسه، اطلاعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه در آوریل 2014 داعش بابت آزادی 4 تبعه فرانسه، 18 میلیون دلار دریافت نموده است. به علاوه این گروه با سرقت و قاچاق اشیای عتیقه نیز 38 میلیون دلار به دست آورده است.

بنا به اخبار خبرگزاری ها، داعش از کامیون ها را متوقف و از آن هاباج خواهی می نماید و تا مبلغ 1000 دلار از آن ها اخاذی می نمایند. ابوهاجر، مسئول مالی پیشین گروه داعش طی مصاحبه ای که بصورت زنده از شبکه تلویزیون بی بی سی پخش شد گفت: داعش از مغازه ها، شرکت های برق، داروخانه، پمپ بنزین، و شرکت ها نفتی مالیات می گیرند و اگر کسی مالیات ندهند او را می کشند.

tani-buy.ir: مجله تانی بای، مقالات اقتصادی و کسب و کار

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 35793

به "چگونه داعش ثروتمندترین تشکیلات تروریستی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه داعش ثروتمندترین تشکیلات تروریستی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید