چگونه هارد اکسترنال مناسب برای نیازمان انتخاب کنیم و بخریم؟

به گزارش مهسان بلاگ، در حالی که استفاده از سرویس های ذخیره سازی ابری (Cloud Storage) راحت است ولی تضمین نمی کند همواره در دسترس باشد.

چگونه هارد اکسترنال مناسب برای نیازمان انتخاب کنیم و بخریم؟

هنوز بسیاری از کاربران به فضاهای ذخیره سازی ابری اعتماد ندارند یا مسائل فنی مانند سرعت و قیمت اینترنت اجازه نمی دهد صدها گیگابایت اطلاعات شخصی خود را روی آن ها قرار دهند.

در نهایت، هارددیسک های اکسترنال بهترین گزینه برای پشتیبان گیری از اطلاعات و حمل آن ها با خود به مکان های مختلف هستند.

وقتی یک نسخه از اطلاعات خود روی یک هارددیسک اکسترنال پشتیبان گیری می نمایدی؛ دیگر مهم نیست برای کامپیوتر و لپ تاپ شما چه اتفاقی می افتد یا اتصال اینترنت شما قطع شده است.

یک روش پیشنهادی خوب، استفاده از هارددیسک اکسترنال به عنوان مدیای پشتیبانی نخست و سرویس های ابری برای مدیای دوم است.

حالا اگر تصمیم گرفتید یک هارددیسک اکسترنال برای خودمان بخرید؛ مشکل تازه آغاز شده است. چون در بازار، انواع هارددیسک اکسترنال با معینات، قیمت و اشکال مختلف وجود دارد!

در اینجا نکات مهم انتخاب و خرید یک هارددیسک اکسترنال مناسب کار و احتیاجتان را مرور کردیم:

ظرفیت ذخیره سازی

مهم ترین ویژگی برای یک هارددیسک اکسترنال، ظرفیت ذخیره سازی یک محصول است. هرچقدر یک درایو خوب باشد و از رمزنگاری یا سرعت بالایی سود ببرد ولی ظرفیت لازم و کافی مورد احتیاج شما را نداشته باشد؛ خوب نیست!

از یک سو نمی توانید درایوی بخرید که تمام اطلاعات شما روی آن ذخیره نمی شوند و از سوی دیگر نباید درایوی بخرید که 5 سال دیگر هم پر نخواهد شد. پس، چه اندازه و ظرفیتی مناسب احتیاج شما است؟

اگر دنبال خرید یک هارددیسک اکسترنال برای جابه جایی فایل ها، اسناد، عکس و اطلاعات کاری و پروژه های خود هستید یا صرفا می خواهید یک هارددیسک برای گسترش فضای ذخیره سازی لپ تاپ خود بگیرید؛ شاید یک درایو فلش میان رده ایده آل باشد.

برای این کاربری، عظیم ترین درایوهای خارجی ظرفیتی 2 ترابایت دارند ولی گران قیمت هستند و احتمالا برای شما ظرفیت زیادی محسوب گردد.

در بازار می توان درایوهایی با ظرفیت 64 گیگابایت هم یافت که ارزان قیمت هستند و قابلیت حمل بسیار آسانی دارند. با پرداخت 20 دلار بیشتر می توانید درایوهایی با ظرفیت دو برابر بیشتر بخرید.

اما اگر یک هارددیسک خارجی برای نگهداری دائمی پرونده ها و اطلاعات خود احتیاج دارید؛ بهتر است یک درایو یک ترابایتی خریداری کنید. خرید چنین درایو تا حدودی آینده نگرانه هم هست و می توانید برای چندین سال، احتیاجهای آینده شما را هم تامین کند.

برای نگهداری آرشیو فیلم ها و سریال ها یا مجموعه ای از دی وی دی ها هم باید سراغ درایوهای پرظرفیت بازار بروید. درایوهای سری Backup Plus سیگیت ظرفیت هایی از 1 تا 5 ترابایت دارند. مدل 1 ترابایت قیمتی 90 دلار و مدل 5 ترابایت قیمتی 160 دلار دارند.

HDD یا SSD

دو نوع درایو خارجی داریم: HDD و SSD. تفاوت اساسی میان این دو نوع درایو از نظر روش ذخیره سازی اطلاعات و دستیابی به آن ها وجود دارد.

درایوهای HDD که مخفف hard drive disk هستند؛ از دیسک های مغناطیسی چرخان برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می نمایند. هدهای خواندن و نوشتن در این دیسک ها متفاوت است و هنگام کار کردن آن ها، صدایی فراوری می نمایند که برای گوش های بسیاری از کاربران آشنا است.

درایوهای SSD یا solid-state drives از گیت های ترانزیستوری بسیار کوچکی در سلول های حافظه استفاده می نماید که براساس پالس های الکتریکی می توانند روشن یا خاموش شوند. این درایوها اصلا بخش متحرکی ندارند و بسیار سبک تر و سریع تر هستند.

درایوهای SSD به همان اندازه که سریع تر از HDD هستند؛ گران تر هم هستند. درایوهای HDD عظیم تر و ارزان تر هستند؛ کندتر هستند و به راحتی آسیب می بینند.

به جز در شرایط خاص، برای درایو خارجی بهتر است مدل های SSD انتخاب گردد.

سرعت انتقال

ظرفیت درایوها همه چیز نیست. به ویژه، در درایوهای خارجی بحث سرعت انتقال اطلاعات بسیار مهم است. اگر پوشه ها و فایل های زیادی داشته باشید که باید مرتبا نوشته و خوانده شوند؛ یک هارددیسک خارجی کند می تواند فاجعه بار باشد.

دو عامل اصلی در معین سرعت درایو خارجی شما موثر هستند؛ فناوری ذخیره سازی اطلاعات و کانکتور ارتباطی!

از نظر فناوری، اگرچه در این زمینه استثناهایی هست ولی به طور کلی درایوهای SSD سریع تر از HDD هستند. خرید یک درایو SSD با ظرفیت بالا می توان گران تمام گردد ولی درایوهای SSD خارجی با ظرفیت مناسب و قیمت متعادل تر در بازار یافت می گردد.

از نظر کانکتور ارتباطی، امروز بیشتر درایوهای خارجی از رابط USB استفاده می نمایند. چندین نسل از رابط های USB داریم که از نظر سرعت با هم متفاوت هستند.

رابط USB 2.0 یک استاندارد قدیمی است و جز برای انتقال اطلاعات در حجم کم و پرونده های کوچک، نباید سراغ آن بروید. حداکثر سرعت انتقال اطلاعات با این رابط به 480 مگابیت می رسد.

پس از رابط USB 2.0، شاهد مجموعه ای از رابط های سری USB 3.0 هستیم که هر فردی را گیچ و سردرگم می نمایند. از USB 3.0 و USB 3.1 Gen1 بگیرید تا USB 3.2 Gen1 که معمولا سرعت یکسانی دارند و حداکثر نرخ انتقال اطلاعات آن ها به 5 گیگابیت می رسد. معمولا این درگاه ها با رنگ آبی معین می شوند.

دو رابط USB 3.1 Gen2 و USB 3.2 Gen2 هم داریم که معینه آن ها رنگ قرمز و سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه است. سریع تر از آن ها رابط های سری USB 3.2 با سرعت 20 گیگابایت بر ثانیه هستند.

درگاه USB-A در درایوهای خارجی بسیار قدیمی استفاده می شد و درایوهای جدید از USB-C استفاده می نمایند که جدیدتر، کوچک تر و دو طرفه است.

بعضی درایوها از کانکتور USB-C استفاده می نمایند ولی پروتکل Thunderbolt 3 را اجرا نموده تا سرعت انتقال اطلاعات به مرز 40 گیگابیت برسد. بعضی درایوهای قدیمی هم از رابط eSATA و Firewire یا DisplayPort برای خروجی ویدئو سود می برند.

در وهله اول، دنبال درایوی با رابط کاربری Thunderbolt 3 باشید. اگر این درایوها خیلی گران هستند یا در بازار گیر نمی آیند؛ سراغ درایوهای USB-C بروید و در وهله دوم نگاهی به درایوهای USB 3.1/3.2 Gen 2 داشته باشید.

قابلیت حمل و دوام

برای ذخیره سازی اطلاعات و پشتبان گیری در خانه بهتر است سراغ دستگاه های NAS بروید که از درگاه های شبکه اترنت پرسرعت و پروتکل های شبکه پشتیبانی می نمایند و بهترین گزینه برای به اشتراک گذاری اطلاعات در شبکه و استفاده چندین نفر به طور همزمان هستند.

وقتی صحبت از درایو خارجی می کنیم؛ معمولا درایوهای قابل حمل به ذهن مان می آیند که سبک و کوچک هستند. درایوهای اکسترنال را می توانید در جیب، کیف و کوله قرار دهید و به راحتی با خود حمل کنید. در یک حالت ایده آل، به درایوهایی احتیاج دارید که کابل برق هم نداشته باشند.

بسیاری از درایوهای اکسترنال موجود در بازار چنین قابلیتی دارند و در عین اینکه ظرفیت بالایی داشته ولی وزن و ضخامت بسیار کمی دارند. درایو Samsung T5 اگرچه در ظرفیت های بالایی عرضه شده ولی از نظر اندازه و وزن بسیار مناسب مصارف قابل حمل است.

درایوهای SSD نیز سبک تر و کوچک تر هستند؛ چون در مقایسه با هارددیسک ها از دیسک های مغناطیسی استفاده نمی نمایند.

همین طور، درایوهای SSD از نظر دوام و استحکام عملکرد بهتری نسبت به HDD دارند. بسیاری از درایوهای امروزی از قاب ها و پوشش هایی برخورداراند که به صورت یک محافظ برای درایو اصلی است. اگر این قابلیت را در نظر نگیریم؛ به طور کلی درایوهای HDD آسیب پذیرتر بوده و زودتر خراب می شوند.

امنیت

هر کاربری، اطلاعات حساس و حیاتی خود را روی درایوهای خارجی ذخیره می نماید. پس، رمزنگاری اطلاعات یک ویژگی مهم محسوب می گردد که خوش بختانه امروزه در غالب این دستگاه ها موجود و قابل استفاده است تا از سرقت و لو رفتن اطلاعات جلوگیری گردد.

برای افرادی که دنبال یک لایه امنیتی بالاتر هستند و می خواهند از سخت افزارهای رمزنگاری نیز استفاده نمایند؛ ابزارهایی مانند Apricorn Aegis Padlock در بازار یافت می گردد که برای ورود به درایو اکسترنال رمزعبور معین می نمایند.

همین طور، در بازار درایوهای فلشی مانند Kingstons Ironkey داریم که با یک لایه امنیتی ثانویه ادغام شده و هک آن ها بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است. اما این حافظه های فلش از ظرفیت های زیادی بالایی برخوردار نیستند و اصولا برای حمل چند گیگابایت اطلاعات بسیار حیاتی مفید واقع می شوند.

سازگاری سیستم عاملی

هر درایو خارجی برای استفاده در یک پلتفرم فرمت بندی اولیه یا پیش فرض می گردد. مثلا، یک درایو HDD برای استفاده در ویندوز 10 و یک درایو دیگری برای کامپیوترهای مک ارائه شده است. بعضی درایوها هم برای استفاده در سیستم عامل لینوکس پیکربندی شدند.

اما شما می توانید با فرمت مجدد هر درایو خارجی، آن را برای سیستم عامل و پلتفرم مورد نظر خودتان آماده کنید.

گیمینگ

اگر بخواهید یک درایو اکسترنال برای گیمینگ بخرید. یعنی فضای ذخیره سازی یک کنسول را افزایش دهید یا بازی های روی آن نصب و همواره همراه خود داشته باشید؛ ماجرا کمی متفاوت می گردد.

در اینجا سرعت انتقال اطلاعات بسیار مهم بوده و ضمن اینکه حتما باید یک درایو SSD بخرید؛ بلکه مدت زمان انتظار و پاسخگویی آن هم اهمیت دارد. حتما باید یک درایو با رابط USB 3.1/3.2 تهیه کنید؛ چون کنسول های بازی جدید غالبا از رابط USB-C برای دسترسی به سریع ترین سرعت انتقال اطلاعات استفاده می نمایند.

گیمرها باید به دنبال ویژگی هایی مانند پشتیبان گیری اتوماتیک و ویژگی های استاندارد و سازگار با کنسول های بازی و سیستم های گیمینگ باشند. بعضی مدل ها مانند Armor A60 سیلیکون پاور دارای فضای داخلی برای کابل ها و بعضی حفاظت های نظامی هستند.

بعضی درایوهای خانواده Game Drive سیگیت با طراحی و رنگی ارائه شدند که کاملا با کنسول PS4 سازگاری و هارمونی داشته باشند. بعضی دیگر از درایوهای خارجی گیمینگ با کنسول های ایکس باکس هم رنگ و هم شکل می شوند.

ویژگی های دیگر

اگر همه نکات گفته شده در بالا را بدانید و در انتخاب یک درایو اکسترنال لحاظ کنید؛ باز هم بعضی ویژگی ها و قابلیت ها هست که باید مدنظر داشت. چون ممکن است این ویژگی ها به طور کلی جهت خرید شما را تغییر دهند.

مثلا باید به مدت زمان گارانتی شرکت سازنده محصول دقت کنید. گارانتی در درایوهای خارجی فوق تصور شما ارزشمند است و می تواند ده ها دلار هزینه شما را نجات دهد.

کابل همراه درایو خارجی را آنالیز کنید. اگر لپ تاپ یا گوشی شما از درگاه USB-C یا Thunderbolt 3 پشتیبانی می نماید ولی درایو شما از کابل و کانکتور USB-A برخوردار است؛ باید دنبال درایو دیگر یا یک کابل دیگر باشید.

مدل های پیشرفته تر از وای فای، درگاه شبکه اترنت و قابلیت شارژ مجدد با یک کابل شارژ ساده USB برخوردار هستند.

منبع

گروه آبان: گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

مجله کامسا: مجله کامسا | آخرین اخبار و مقالات طراحی لباس

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 64664

به "چگونه هارد اکسترنال مناسب برای نیازمان انتخاب کنیم و بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه هارد اکسترنال مناسب برای نیازمان انتخاب کنیم و بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید