هدست واقعیت مجازی چی بخریم؟

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران: خیلی کند، اما صنعت واقعیت مجازی در حال پیشرفت است و چه بخواهیم چه نخواهیم باید خودمان را برای حضور پرنگ آن در گوشه و کنار زندگی آماده کنیم. تکنولوژی جدید که هنوز نتوانسته جایی برای خود در میان کاربر های عادی پیدا کند، اما طی همین چند سال اخیر پتانسیل بالای خود را ثابت کرده. امروزه هدست های واقعیت مجازی پا را فراتر از سرگرمی گذاشته اند و از آن ها در صنعت و علوم پزشکی نیز استفاده می شود. با وجود این مسائل باید به این نکته اشاره کنیم که همچنان هدست های واقعیت مجازی به واسطه استفاده از تکنولوژی پیشرفته، با قیمتی بالا به فروش می رسند و فعلا جایگاه مشخصی در بازار پیدا نکرده اند.

هدست واقعیت مجازی چی بخریم؟

با این وجود برخی نمونه ها که قیمت پایین تری دارند با فروش های چند میلیون نسخه ای روبرو شده و نشان داده اند که در حال حاضر قیمت اصلی ترین مانع برای تبدیل شدن واقعیت مجازی به تکنولوژی عامیانه است. از سویی همچنان شاهد تلاش های خوبی در زمینه هدست های واقعیت مجازی مخصوص به تلفن های همراه هستیم. محصولاتی که با گروهی جدید از هدست ها همراه شده اند که دیگر نیازی به سخت افزار جداگانه ندارند و از آن ها در هر جایی می توان استفاده کرد.

1. HTC Vive

  • متوسط قیمت:

    10 میلیون تومان

تایوانی ها و برند اچ تی سی برای سال هاست که در بازار های آشنایی همچون تلفن های هوشمند، پیروزیت گذشته را تکرار نمی کنند و به همین واسطه سعی کرده اند به سراغ حوزه های دیگر رفته و مخاطب های جدیدی پیدا کنند. یکی از این حوزه ها واقعیت مجازی است. اچ تی سی با وجود نداشتن سابقه خاصی در این بازار به یکباره تصمیم به تولید هدست وایو گرفت و تاحدودی نیز در انجام این کار پیروز بود. هدست اچ تی سی وایو، از سری هدست های واقعیت مجازی است که برای اتصال به کامپیوتر طراحی شده و توانایی بالای نمایشگر آن، باعث برتری ویژه نسبت به هدست های واقعیت مجازی وابسته به گوشی های همراه، و هم چنین هدست آکیلس ریفت شده است.

این هدست، در سال 2016 معرفی شد و نسخه فعلی آن نسبت به نسخه قبلی، کامل تر شده است. با استفاده از کنترلر های مخصوص این هدست واقعیت مجازی می توانید در دنیای مجازی حرکت کنید و به ماجراجویی بپردازید و اطراف خود را بهتر لمس کنید. شرکت HTC و Valve که با همکاری یکدیگر هدست واقعیت مجازی HTC Vive را طراحی و تولید کرده اند، در کنترلر ها سنسور هایی قرار داده اند که حرکات دست شما را رد یابی کرده و بدون وقفه به محیط بازی انتقال می دهند. برای استفاده از این هدست واقعیت مجازی به همراه کنترلر های آن، بهتر است که فضای بزرگ و مناسبی را اختصاص دهید. از طرفی قیمت بالای این هدست باعث شده است همه علاقه مندان توانایی خرید آن را نداشته باشند؛ با این حال با توجه به کیفیت بالا، قیمت آن قابل قبول است.

در نتیجه اگر فضای کافی و توانایی مالی خرید آن را دارید مطمئن باشید که هدست HTC Vive، برای شما تجربه ای بی نظیر به ارمغان خواهد آورد و ارزش خرید را دارد. وایو مانند بسکمک از هدست های موجود برای فعال شدن نیاز به سنسور شناسایی موقعیت دارد. سنسور ها در عملکرد مناسب هدست نقش بسیار مهمی دارند. اطلاعات آن ها با کنترلر های HTC Vive همگام سازی شده و موقعیت شما را ردیابی و به دستگاه اصلی انتقال می دهند. بنابراین، برای ردیابی بهتر حرکات شما و فعالیت بهتر سنسور ها، باید آن ها را در ارتفاع حدودا دو متری از یکدیگر قرار دهید و فاصله آن ها هم باید تقریبا پنج متر باشد. سنسور ها دارای براکت هایی برای اتصال به دیوار هستند. باید به شکلی سنسور ها را قرار دهید که بتوانند بیشترین محیط ممکن را پوشش دهند. توجه داشته باشید که اگر در فضای اتاق شما فرد یا جسم اضافه ای حضور داشته باشد در کار سنسور ها اختلال ایجاد می کند و باعث قطع ارتباط آن ها می شود.

2. Oculus Rift

  • متوسط قیمت:

    6 میلیون و 500 هزار تومان

یکی از اولین کمپانی هایی که توانست پتانسیل واقعی این تکنولوژی جدید را نشان دهد، آکیلس بود. کمپانی ناشناسی که به سرعت توسط فیسبوک خریداری شد و اکنون به عنوان یکی از برترین تولیدکننده های هدست های واقعیت مجازی شناخته می شود. اولین محصول اصلی آن ها در این بازار آکیلس ریفت بود. هدستی که هنوز هم می تواند نیاز های موجود در این زمینه را برطرف کند. هدست Oculus Rift یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی است که علاقه دارند فیلم ها و بازی های واقعیت مجازی را در کامپیوتر شخصی خود تجربه کنند. زمانی که ریفت را بر سر دارید، به طور کامل در دنیای مجازی قرار خواهید گرفت و کوچک ترین حرکات سر، بدن و حتی چشمان شما تشخیص داده می شود و منجر به دیدن زوایای دیگری از این دنیای نیمه واقعی-نیمه مجازی می شود.

بدنه هدست به راحتی برای تمام کاربران قابل استفاده است و قابلیت هماهنگی با سایز های مختلف سر را دارد. زمانی که هدست را روی سر قرار می دهید گوشی های هدفون به طور کامل گوش ها را در بر گرفته و با انتقال مستقیم صدای محیط مجازی، فضایی نزدیک تر به واقعیت را برای شما ایجاد خواهد کرد. درون هدست Oculus Rift، از عدسی ها و نمایشگری تشکیل شده که مخصوص هدست های واقعیت مجازی ساخته شده اند. نرخ بالای به روز رسانی تصویر و نمایشگر باکیفیتی که همیشه از فریم در حال نمایش چند قدم جلوتر است باعث می شوند تا آکیلس ریفت دستگاه جذابی برای دوست داران بازی های کامپیوتری باشد.

مجموعه کامل حسگر های به کار رفته در این هدست باعث می شوند تا کوچک ترین حرکت های سر و دست کاربر تشخیص داده شود و تصویری که روی نمایشگر داخل هدست به نمایش درمی آید متناسب با این حرکت ها و شرایط جدید تغییر کند. به کمک کنترلر Xbox ONE که در بسته بندی موجود است و هم چنین خرید کنترلر Oculus Touch به صورت جداگانه می توانید دنیای به وجود آمده توسط این هدست را به سهولت کنترل کنید. لازم به ذکر است کنترلر Oculus Touch که مخصوص Oculus Rift ساخته شده است، شامل دو تکه دایره ای است که شبیه دستکش پوشیده می شود و امکان کنترل شخصیت درون بازی را به کاربر می دهد. فناوری به کار رفته در هدست واقعیت مجازی Oculus Rift به قدری پیچیده است که به یک کامپیوتر قدرتمند نیاز دارد؛ به طوری که انویدیا تنها کارت های گرافیکی قوی تر از GTX 970 را به داشتن نشان واقعیت مجازی مناسب استفاده با آکیلس ریفت مفتخر می کند.

3. Samsung Gear VR

  • متوسط قیمت:

    یک میلیون و 200 هزار تومان

هرچند دارندگان تلفن های هوشمند می توانند به راحتی و با استفاده از بسته های تهیه شده تحت عنوان Cardboard Box، واقعیت مجازی را به شکلی بسیار ساده تجربه کنند، اما کمپانی های بسکمک سعی دارند تا همین تجربه را به شکلی بهتر و ارتقا یافته ارائه کنند که یکی از آن ها سامسونگ است. کمپانی کره ای سال هاست که همکاری نزدیکی را با تولیدکننده های واقعیت مجازی دارد و سعی کرده روی موبایل ها حکمرانی خود را ثابت کند. هدست واقعیت مجازی Samsung Gear VR یکی از محبوب ترین هدست های واقعیت محازی مبتنی بر موبایل است که با همکاری شرکت سامسونگ و آکیلس تولید شده است.

مزیت مدل 2017 (موجود در ایران) این هدست نسبت به مدل های پیشین وجود یک ریموت کنترلر حرفه ای است که تجربه ای فوق العاده را برای شما فراهم می کند. این ریموت کنترل دارای سنسور های حرکتی و کلید های کنترلی است که دارای قابلیت های پرتاب کردن، هدف دریافت، کشیدن و شلیک کردن و … است. روش استفاده از این دستگاه به این صورت است که گوشی موبایل در قسمت جلویی هدست قرار می گیرد و به وسیله دو گیره و پورت USB محکم می شود. به این ترتیب می توانید از محتوا های دو بعدی، سه بعدی و 360 درجه لذت ببرید.

این هدست دارای یک بند نگه دارنده پهن است که دور سر محکم می شود و سبب پایداری هدست و مقاومت آن در برابر واکنش ها و حرکات ناگهانی می شود. بدنه هدست پلاستیکی است و درون آن یک جفت لنز با کیفیت قرار گرفته است که دقیقا رو به روی چشم قرار می گیرند. هدست سامسونگ Gear VR میدان دید وسیع، تصاویر شفاف، محیطی عاری از نور و کاملا تاریک و بدون انعکاس را برای شما مهیا خواهد کرد تا با بهترین کیفیت از فیلم ها و بازی های واقعیت مجازی لذت ببرید. توجه داشته باشید که این هدست تنها با تلفن های قدرتمند خانواده گلکسی سازگار است.

4. Oculus Rift S

  • متوسط قیمت:

    15 میلیون و 700 هزار تومان

پیش تر توضیح دادیم که آکیلس یکی از کمپانی های پیشرو در زمینه واقعیت مجازی است و اکنون باید به این نکته اشاره کنیم که هدست ریفت اس از این کمپانی جدیدترین محصولی است که سعی دارد این موضوع را برای بار دیگر ثابت کند. هدستی که در تمامی زمینه ها نسبت به نسل پیشین خود ارتقا یافته و البته به عنوان یکی از گران ترین گجت های حاضر در این بازار شناخته می شود. اولین و مهم ترین تغییر ریفت اس نسبت به نسل قبلی خود حذف کامل دوربین ها و سنسور هایی است که باید در محیط قرار بگیرند. اینبار آکیلس پنج دوربین را روی هدست قرار داده و موقعیت یابی و حرکات را با استفاده از آن ها دریافت می کند. تغییر حاصله شده باعث می شود از لحاظ محیط استفاده، آکیلس ریفت اس تجربه ای به مراتب بهتر را نسبت به دیگر هدست های موجود ارائه کند.

از سویی باید به این نکته اشاره کرد که وضوح تصویر در این هدست به 1280 در 1440 ارتقا یافته و حالا می توان تصاویر خروجی را با کیفیتی بهتر از همیشه تماشا کرد. هدفون های قدیمی در این هدست جدید جایی ندارند و پخش صدا با اسپیکر های چند جهته در بالای گوش ها انجام می شود که به مراتب تجربه با کیفیت تر و راحت تری است. دیگر تغییر کلیدی ریفت اس نسبت به نسل قبلی هدست های آکیلس به شکل ارتصال آن ارتباط پیدا می کند. اینبار تنها کافیست تا یک کابل USB و یک کابل دیسپلی را به کامپیوتری متصل کنید که به سخت افزاری مشابه با نسل قبلی این هدست ها نیاز دارد. مجموعه ریفت اس در تمامی زمینه ها ارتقا یافته و در بازار امروزی شاید تنها رقیبش Valve Index باشد که در بازار ایران به سختی پیدا می شود.

5. Playstation VR

  • متوسط قیمت:

    7 میلیون تومان

بیشتر هدست های غیرموبایلی نیاز به کامپیوتری قدرتمند دارند که خود به تنهایی می تواند هزینه ای چند میلیون تومانی را به همراه داشته باشد، اما گزینه کم خرج تری هم وجود دارد. سونی با عرضه Playstation VR نه تنها استاندارد قیمتی هدست های واقعیت مجازی را تغییر داد بلکه کنسول PS4 را در نقش اجرا کننده نرم افزار و بازی معرفی برای این تکنولوژی معرفی کرد. با این مشخصات، عملا تمام کسانی که کنسول پلی استیشن 4 دارند به راحتی می توانستند به دنیای واقعیت مجازی وارد شوند. در این میان البته از خود گذشتگی هایی نیز اجرا شده و قیمت پایین هدست باعث شده قابلیت های بسکمک از آن حذف شده و نهایتا کیفیت تصویر قابل مقایسه با رقبای مخصوص به کامپیوتر های شخصی نباشد. نکته ای که باید آن را در نظر بگیرید که با رفتن به سراغ Playstation VR تنها به تجربه محصولاتی محدود می شوید که مخصوص به این هدست طراحی شده اند و مجموعه ای گسترده برای کامپیوتر های شخصی را به کلی از دست می دهید.

منبع: برترین ها
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 9 شهریور 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 54257

به "هدست واقعیت مجازی چی بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدست واقعیت مجازی چی بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید