کارگردان مستند مسابقه دستم را بگیر: جشنواره جام جم نقشه راه برنامه سازان است

به گزارش مهسان بلاگ، ابوطالب از تجربه حضورش در جشنواره جام جم و نکات قوت و ضعف این رویداد گفت.

کارگردان مستند مسابقه دستم را بگیر: جشنواره جام جم نقشه راه برنامه سازان است

به گزارش ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، سعید ابوطالب، کارگردان و تهیه نماینده ای که با فضا و ژانر جدیدی برای تلویزیون در جشنواره جام جم حاضر شد، سال گذشته جایزه بهترین خلاقیت و پژوهش را برای مجموعه مستند، مسابقه دستم را بگیر را به خود اختصاص داد. او که علاوه بر این جایزه تجربه داوری جشنواره را نیز در کارنامه اش دارد، درباره این رویداد اعلام کرد: من فکر می کنم که جشنواره تلویزیونی جام جم جزو برنامه های تأثیرگذاری است که در همه جای جهان هم رسم است. زمانی که ما می گوییم جشنواره جام جم یعنی رویدادی که به بیش از 10 شبکه که انواع برنامه ها را فراوری می نمایند، توجه دارد. اما در کنار اهمیت این اتفاق، نکته ای که می توانم درباره آن با توجه به شناختی که دارم بگویم این است که ما باید در این فضا مقداری دایره انتخاب هایمان را گسترده و متنوع تر کنیم، چون در سال های اخیر ژانرهای جدیدی هم در تلویزیون فراوری شدند. رئالیتی شو که جا دارد بخشی مجزا برایش در نظر گرفته گردد، یکی از این ژانرهاست که نه مستند است و نه فیلم به همین دلیل جا دارد که از تقسیم بندی های کلاسیکمان فاصله بگیریم و در کنار عناوین داستانی، مستند، مسابقه و ... فضاهای دیگری که وجود دارند را هم به طور صحیح قضاوت کنیم.

این کارگردان افزود: من به عنوان اولین سازندگان رئالیتی شو، مدت هاپیش سرزمین دانش را ساختم اما منظورم از رئالیتی شو مستند مسابقه نیست، گاهی می تواند فیلم مسابقه باشد که سال جاری در حال ساخت آن برای عید شبکه یک هستم، در واقع فیلم یا مستند مسابقه به معنی رئالیتی شو نیست، بلکه این عنوان ژانری است که در تلویزیون های جهان حدود 17 شاخه مختلف دارد. در عین حال ذات تلویزیون تنوع و خلاقیت است، در این راستا ما باید روی همین موارد اصرار کنیم تا بعد هیات داوران هم اجازه دهند تا آثاری که ساخته می گردد و در هیچ کدام از بخش های متداول گنجانده نمی گردد، دیده شوند.

ابوطالب با اشاره به میزان تأثیرگذاری این جشنواره هم گفت: ما در مجموعه شبکه های تلویزیونی گستره ای از مخاطب را داریم که طبیعی است آن ها نمی توانند همه برنامه ها را رصد و ارزش گذاری نمایند، بنابراین زمانی که آثار به جشنواره می آیند، راستای مشخص می گردد که در آینده برنامه سازان هم متوجه می شوند چه آثاری باید بسازند و در واقع سلیقه مخاطب هم دستشان می آید. نکته دیگری که وجود دارد و گرچه می دانم که هیأت انتخاب هم به آن توجه دارد، این است که هر کاری با امکانات مختلفی ساخته می گردد، یعنی برخی از تهیه نماینده ها و کارگردان ها در مناطق دورافتاده با کم ترین امکانات فراوری فیلم می نمایند و بقیه با شرایط پیشرفته تری از نظرفنی روبه رو هستند، با این حال گاهی آثاری که در همان مناطق دورافتاده شکل گرفته ارزشمندتر از بقیه است چون همواره تنها وجود امکانات دلیل به ساخت یک اثر خوب نمی گردد و این تجربه و فکر است که راستا را مشخص می نماید.

وی افزود: یکی از خطراتی که جشنواره ها دارند این است که هر ساله آثاری انتخاب می شوند و این نگاه ها ممکن است تکثر و تنوع نظرات را به همان چند اثری که جایزه می گیرند، محدود نمایند. در این جا ما باید تذکر دهیم که آثار انتخاب شده نباید چنین محدودیتی را ایجاد کند و تنوعی که لازمه رسانه است، حفظ گردد. با این حال به دلیل گستره مخاطبان و دایره فعالیت جشنواره جام جم این رویداد حتی می تواند از جشنواره های مشابه مهم تر باشد.

ابوطالب با اشاره بخش های جدید جشنواره جام جم چهل سالگی و مردمی شدن موضوعات گفت: این بخش هم اتفاق خوبی را رقم خواهد شد، اما این که ما چطور نظرات را جمع آوری می کنیم؟ از چه جامعه آماری و این دست موارد، اهمیت دارد. به هر حال هدف رسانه ملی کل جامعه است و باید به نظر مردم احترام بگذاریم و برای فراوریات آینده از آن تأثیر بگیریم. چون در کنار این که هر کاری باید دارای استانداردهای لازم باشد، حتما باید مخاطب خود را هم جلب کند.

ن

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5319

به "کارگردان مستند مسابقه دستم را بگیر: جشنواره جام جم نقشه راه برنامه سازان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگردان مستند مسابقه دستم را بگیر: جشنواره جام جم نقشه راه برنامه سازان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید