کار راه آهن بیرجند در چه مرحله ای است؟ ، تحقق یک آرزوی دیرینه
به گزارش مهسان بلاگ، یکی از مهم ترین طرح های زیربنایی که پس از سال ها انتظار در خراسان جنوبی عملیاتی شد، پروژه ریلی بیرجند به یونسی گناباد بود که تا به امروز عملیات زیرسازی آن 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، آرزوی دیرینه مردم خراسان جنوبی اجرای پروژه راه آهن استان بر روی کریدور راه آهن شرق بوده که بعد از 2 دهه انتظار با حمایت دولت و پیگیری مسئولان استان در سال 1398 این آرزو محقق و عملیات اجرایی قطعه 16 بیرجند به سمت یونسی به طول 32 کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی آغاز شد.
پانزدهم مهر سال گذشته یکی از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی بالاخره تحقق یافت و همزمان با سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به این استان، عملیات اجرایی اتصال بیرجند به ریل سراسری آغاز شد.
پروژه ای که در ماه های بعد نیز از پشتیبانی دولت برخوردار بود و با اخذ 2 مصوبه هیات وزیران در مدت سه ماه که منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و 700 میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راه آهن زاهدان به بیرجند شد، بر سرعت اجرای پروژه می افزاید تا انتها سوت قطار در خراسان جنوبی به صدا درآید.
تصویب راه آهن شرق کشور حاصل پیگیری های فراوان در ادوار مختلف بوده که بر پایه خواسته های مردمی شکل گرفته است و در نهایت این خط ریلی چابهار را به سرخس متصل خواهد نمود.
استان های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سال های گذشته با پیشرفت های متفاوت، سهمی از آغاز پروژه راه آهن شرق داشتند، اما خراسان جنوبی در گذر این سال ها سهمی نگرفت و پروژه آغاز نشد.
با آغاز به کار دولت یازدهم و نگاه ویژه رئیس جمهوری به مناطق محروم و خواسته های مردم در نخستین سفر استانی دکتر روحانی به خراسان جنوبی این موضوع مطرح شد و رئیس جمهوری در این زمینه گفت: هیات وزیران برای اتصال این استان و مرکز آن (بیرجند) به راه آهن سراسری اتفاق نظر دارد و نه تنها آن را در ردیف بودجه سال 94 قرار داده بلکه برای مطالعه و طراحی آن 100 میلیارد ریال اختصاص داده است.
استاندار وقت خراسان جنوبی آذرماه 93 با بیان این که پروژه راه آهن شرق کشور در لایحه بودجه 94 ردیف اعتباری مستقل گرفت، اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی کشور را به مردم استان نوید داد، اما مردم همچنان در انتظار کلنگ زنی پروژه بودند.
پیگیری ها برای به ثمر نشستن طرح های مهم استان در دولت دوازدهم وارد فاز جدید و جدی تر شد و علاوه بر حمایت دولت از توسعه همه جانبه استان، نقش استاندار خراسان جنوبی در این زمینه به گواه مدیران و کارشناسان دستگاه های مختلف بسیار اثرگذار بوده است.
سال گذشته با سفر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی امیدها برای آغاز پروژه راه آهن جان تازه گرفت و استاندار خراسان جنوبی 27 اردیبهشت ماه سال 98 در برنامه زنده تلویزیونی گفت: در این سفر عملیات اجرایی پروژه ریلی بیرجند - یونسی گناباد آغاز می گردد.
اما در این سفر هم کلنگ زنی انجام نشد البته این بار دلیل دیگری وجود داشت و به عقیده وزیر راه و شهرسازی باید زمانی چنین پروژه مهمی را کلنگ زنی کرد که کارگاه ها و دستگاه ها آماده کار و به عبارتی پیمانکار این پروژه مشخص شده باشد.
با این وجود اسلامی در انتها سفرش وعده سه ماهه برای مشخص پیمانکار راه آهن خراسان جنوبی را به مردم داد و از آن موقع به بعد روز شمار تحقق این وعده آغاز شد.
برگزاری مناقصه و امیدی تازه برای آغاز پروژه
30 تیرماه سال 98 یعنی حدود 2 ماه پس از وعده وزیر، رسانه های استان خبر مسرت بخش انتشار آگهی مناقصه راه آهن را منتشر کردند. این مناقصه حاصل پیگیری های استاندار خراسان جنوبی در سفرها و دیدارهای مختلف با مقامات کشوری به ویژه سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی به استان بود که برای فاز نخست راه آهن خراسان جنوبی به طول 32 کیلومتر برگزار گردید.
هیات دولت نیز مرداد پارسال با صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت در اجرای پروژه اتصال بیرجند به راه آهن بافق - مشهد، این پروژه را یک گام دیگر پیش برد و اینگونه تدبیری برای تحقق آرزوی دیرینه مردم این استان اندشیده شد.
هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه 27 مرداد 98 به ریاست دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، به منظور تامین هزینه های اجرایی پروژه اتصال بیرجند به راه آهن بافق - مشهد به طول حدود 271 کیلومتر، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور را به عنوان نماینده این وزارت برای انعقاد قرارداد با شرکت احداث راه آهن بیرجند - یونسی (به سهامداری شرکت های تیراژ، آرادان، اس دی ام، توچال و توسار) مشخص کرد.
بعد از برگزاری مناقصه و مشخص شدن پیمانکار بالاخره 15 مهر 98 همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهوری و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان، خبر امیدآفرین آغاز عملیات اجرایی راه آهن بیرجند از رسانه ها مخابره شد و با پیش بینی 90 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای این پروژه مهم و حیاتی، رویای چندین ساله مردم رنگ واقعیت گرفت.
تخصیص 24 میلیارد تومان 2 هفته بعد از آغاز پروژه
هنوز از این رخداد 2 هفته ای نگذشته بود که استاندار خراسان جنوبی از تخصیص 24 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار به این پروژه اطلاع داد که در نوع خود کم نظیر بود و در کوتاه ترین زمان بعد از کلنگ زنی به وزارت راه و شهرسازی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.
همچنین مصوبه احداث 271 کیلومتر پروژه ریلی بیرجند و اتصال آن به راه آهن بافق - مشهد یکی از کارهای بزرگی بود که سال 98 انجام گرفت و وزارت راه و شهرسازی نیز در حمایت از آن نقش داشته است.
شرکت ویسا به عنوان مجری قطعه 32 کیلومتری راه آهن به کنسرسیومی شرکت ریلی خراسان جنوبی پیوست که در مجموع 6 شرکت مسئولیت اجرای پروژه 271 کیلومتری را به عهده دارند و بناست 90 درصد اعتبارات به وسیله این کنسرسیوم تامین گردد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در سفری که اردیبهشت ماه سال گذشته به خراسان جنوبی داشت گفت: اتصال چابهار به مشهد مقدس به صورت ریلی و بزرگراهی یکی از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی است و با این اقدام ضمن برطرف مسائل تردد در این راستا، مردم شرق کشور از مزیت آن منتفع می شوند.
به گفته خیرالله خادمی با تکمیل 640 کیلومتر از کریدور شمال به جنوب کشور ارتباط ایران به آسیای میانه و افغانستان تسهیل خواهد شد و فواید اقتصادی زیادی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
15 درصد پیشرفت فیزیکی در 11 ماه
اکنون که حدود 11 ماه از کلنگ زنی پروژه مهم راه آهن در خراسان جنوبی می گذرد مدیرکل راه و شهرسازی استان از پیشرفت 15 درصدی این پروژه خبر می دهد.
وحید داعی گفت: آغاز پروژه راه آهن در خراسان جنوبی از آرزوهایی دیرینه ای بود که سال گذشته با پیگیری های استاندار خراسان جنوبی و مساعدت رئیس سازمان برنامه و بودجه، محقق و 15 مهرماه همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهوری، قطعه 16 راه آهن با اعتبار90 میلیارد تومان کلنگ زنی شد.
وی با بیان این که در مجموع پروژه های استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی 90 کیلومتر راه آهن در دست اجراست گفت: پروژه قطعه 16 به طول 32 کیلومتر از خراسان جنوبی آغاز می گردد و تا به امروز عملیات زیرسازی آن در حوزه این استان 15درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اضافه نمود: قرارداد این پروژه به طول 32 کیلومتر یک هزار و 10 میلیارد ریال است که تا به امروز هفت هزار و 430 میلیون ریال آن تخصیص پیدا نموده است. پیشرفت فیزیکی زیرسازی مجموع 90 کیلومتر به طور متوسط 50 درصد بوده که 32 کیلومتر آن در حوزه خراسان جنوبی و 58 کیلومتر آن در حوزه خراسان رضوی است.
داعی همچنین به آغاز عملیات اجرایی راه آهن آنتنی فردوس به طول 70 کیلومتر در سال گذشته اشاره نمود و گفت: مجموع پروژه های راه آهن خراسان جوبی در سال گذشته 103 کیلومتر بوده که با اعتبار 190 میلیارد تومان در حال اجراست.
به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی اگر منابع اقتصادی به موقع تامین گردد و شرایط کشور مساعد باشد در چهار سال آینده شاهد بهره برداری راه آهن بیرجند به یونسی خواهیم بود.
ظرفیت های اقتصادی خراسان جنوبی به ویژه در حوزه بازارچه های مرزی قطعا یکی از مهمترین راه های رسیدن به بازار کشورهای همسایه است ولی از طرفی رونق اقتصادی در این استان به توسعه شبکه حمل ونقل ریلی، جاده ای و هوایی نیازمند است.
در صورت توجه به زیرساخت های حمل ونقل و برطرف شدن مسائل در این زمینه علاوه بر رشد و رونق اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری داخلی، زمینه های ورود سرمایه گذاران خارجی نیز به استان فراهم می گردد.
خراسان جنوبی به طول 331 کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و با 6 استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، سمنان و اصفهان هم مرز است.
منبع: همشهری آنلاینasemaneto.ir: آسمان تو: خرید بلیط پرواز، تور های لحظه آخری مسافرتی
asiaro.ir: تور آسیایی ارزان | تور ترکیبی آسیایی | تور ترکیبی جنوب شرق آسیا