کاهش رشد فروش کامپیوترهای شخصی در سایه کرونا

به گزارش مهسان بلاگ، با توجه به افزایش دورکاری کارمندان در گوشه و کنار دنیا و همچنین اجبار دانش آموزان و دانشجویان به شرکت در کلاس های آموزش از راه دور، بسیاری گمان می کردند در بحران کرونا بازار فروش کامپیوترهای شخصی از جمله لپ تاپ، نوت بوک، کامپیوترهای دسکتاپی و... داغ گردد اما این موضوع محقق نشد و حتی شاهد شیب نزولی فروش این وسایل دیجیتال پرکاربرد در سراسر دنیا بوده ایم.

کاهش رشد فروش کامپیوترهای شخصی در سایه کرونا

اپل بازنده بازار فروش کامپیوتر

ویروس کرونا نه تنها سلامت، بلکه اقتصاد و بازار دنیا را نیز نشانه رفته و حالا دیگر بخش ها و صنایع مختلف، درگیر یک بحران عظیم شده اند و البته این دردسر، دامان صنعت کامپیوترهای شخصی(PC) را نیز گرفته است. تحقیقات موسسات پژوهشی مختلف نشان می دهد کمپانی های فراورینماینده این وسایل، روزهای خوشی را نمی گذرانند و در سه ماهه نخست امسال میلادی با کاهش فاحش میزان فروش روبرو شده اند. موسسات پژوهشی مختلف به این موضوع ورود کردند تا علاوه بر ارائه آمار درست فروش، دلایل ناکامی این فراورینماینده های عظیم دنیا را دریابند.

از این موسسات پژوهشی می توان به گارتنر و IDC اشاره نمود. گزارش این موسسات هرچند تفاوت هایی با یکدیگر دارد و به دلیل اختلاف هایی در شیوه تحقیق، آمار نهایی آنها در زمینه فروش کامپیوترهای شخصی در دنیا با یکدیگر مطابقت ندارد اما هر دو بر کاهش میزان فروش این وسایل فناورانه در سه ماهه نخست امسال میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تاکید دارند.

گارتنر در مطالعات تحلیلی خود کامپیوترهای خانگی،نوت بوک ها و همچنین اولتراموبایل های گران قیمت همچون Microsoft Surface را مورد توجه قرار داده است اما کروم بوک و آی پدها در این تحقیق جایی نداشته اند.درمقابل، موسسه IDC کروم بوک ها و همچنین کامپیوترهای workstation را در تحقیق خود به حساب آورده ولی تبلت ها را به حساب نیاورده است.

با توجه به این تفاوت ها در تحلیل و پژوهش، موسسه IDC از کاهش 9.8درصدی میزان فروش کامپیوترهای شخصی در سه ماهه نخست 2020 اطلاع داده است. بنا به گزارش این موسسه، در این مدت 53.2میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی به فروش رسیده است اما گارتنر این رقم را 51.6میلیون دستگاه گزارش داده و عنوان نموده است که میزان فروش کامپیوترهای خانگی در سه ماهه نخست امسال کاهشی 12.3درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و آن را بدترین میزان کاهش رشد فروش این بخش از سال 2013 تا به امروز برشمرده است.

از نظر هر دو موسسه پژوهشی برندهای لنوو، HPو Dell برترین فروشندگان دنیا شناخته شدند و همچنین Dell تنها کمپانی این لیست است که تعداد کامپیوتر خانگی بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته فروخته و رشدی کمتر از 1.1درصد را تجربه نموده است. بیشتر فراورینمایندگان کامپیوترهای شخصی کاهش رشد 2رقمی داشته اند و در این میان اپل بدترین شرایط را تجربه نموده است. تحلیل گران این موسسات اعتقاد دارند اپل در سه ماهه نخست امسال به دلیل مشکلاتی در فروش کامپیوترهای شخصی مکینتاش تا 21درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2019 کاهش فروش داشته است. HP و Acer هم افت فروش دو رقمی را تجربه نموده اند ولی کاهش فروش برند لنوو 4.4درصد بوده است.

در این گزارش میزان کاهش فروش در دنیا به صورت منطقه ای هم مورد آنالیز قرار گرفته و عنوان شده که در منطقه آسیاپسیفیک(آسیا-اقیانوسیه)، لنوو و HP بیشترین آسیب را دیده اند. بسته شدن کارخانه ها و توقف فعالیت های تجاری در این منطقه از جمله چین باعث شده است که در این منطقه شاهد کاهش رشد فروش دورقمی در سه ماهه نخست امسال میلادی باشیم اما این کاهش در اروپا و خاورمیانه و افریقا (EMEA) تک رقمی بوده است.

گارتنر و IDC دلیل عمده کاهش فروش را با بسته شدن کارخانه های چین در ماه فوریه و همچنین سختی ارسال کالا از مبدا یا به مقصد چین به دلیل لغو پروازها مرتبط می دانند. ازسوی دیگر تحلیل گران معتقدند بیشتر کسانی که دورکاری انجام می دهند و همچنین گیمرها در انتظار نمونه های جدید این وسایل دیجیتال بوده اند که هر سال در ابتدای سال روانه بازار می شد به همین دلیل هم از خرید صرفنظر نموده اند تا اوضاع به حالت عادی بازگردد.

چین تامین نماینده قطعات 95درصد کمپانی های برتر

یکی دیگر از مراکز پژوهشی که به موضوع بازار کامپیوترهای شخصی ورود نموده، موسسه بریتانیاییState of Flux است که مرکز مشاوره برای زنجیره تامین در دنیا به شمار می رود. این موسسه در گزارشی عنوان نموده است در میان لوازم الکترونیک، تلفن های هوشمند، هدفون ها و همچنین کامپیوترها بیشترین ضربه را از کرونا خورده اند. به گزارش این مرکز، 95درصد از کمپانی های حاضر در لیست هزار شرکت برتر فورچون(Fortune 1000 companies)، قطعات مورد احتیاج خود را از چین تامین می نمایند. در این گزارش اشاره شده است چین منشا ویروس کرونا بوده و تعطیلی سال نو میلادی و به دنبال آن توقف فراوری در بسیاری از کارخانه های تامین نماینده قطعات مورد احتیاج کمپانی های برتر دنیا در روزهای کرونایی، سبب شد تا شرکت های فراورینماینده با کمبود مواد اولیه و درنتیجه، کاهش رشد فروش بخش های مختلف از جمله کامپیوترهای شخصی روبرو شوند.البته باید گفت هرچند همه کمپانی های موجود در این لیست در زمینه تکنولوژی فعالیت ندارند اما شرکت های فناوری بخش زیادی از این کمپانی ها را تشکیل می دهند. ازسوی دیگر این موسسه نیز بخشی از کاهش فروش را در نتیجه انتظار کاربران و فروشندگان برای ورود نمونه ها و مدل های جدید این کالاها به بازار می داند و معتقد است افراد دورکار و صاحبان فروشگاه ها برای خرید دست نگه داشته اند.

انتظار طولانی برای تامین کالا

موسسه تحلیل بازار Canalys نیز در گزارشی از کاهش فروش کامپیوترهای شخصی در سه ماهه نخست 2020 اطلاع داد و نوشت: میزان فروش این کامپیوترها نسبت به سال گذشته کاهش رشد 8درصدی را نشان می دهد.این موسسه یادآور شده است: شیوع کرونا سبب بروز اختلال و مشکلاتی در زنجیره تامین وسایل الکترویکی چینی یا قطعات آن شد که همین موضوع، کاهش ارائه کامپیوتر و تلفن های هوشمند به مغازه های مختلف در چین و دنیا را به دنبال داشته است. فروشندگان کامپیوترهای شخصی حاضر در این تحقیق نیز عنوان نموده اند که به آنها اعلام شده است تحویل رایانه های شخصی و قطعات به آنها سه برابر زمان قبلی طول خواهد کشید که این موضوع خود به کاهش این لوازم دیجیتال و حتی گاه اتمام موجودی آنها منجر شده است. این موسسه همچنین ادامه داده است میزان فراوری در کارخانه های فراوریی 20تا 40درصد کمتر از حد انتظار بوده است هرچند بعضی کارخانه ها ازجمله فاکسکان کوشش کردند تا به چرخه فراوری بازگردند. فاکسکان عظیمترین فراورینماینده لوازم الکترونیکی دنیا، کوشش کرد تا از ابتدای آوریل میزان فراوری خود در چین را به ظرفیت قبلی برگرداند اما سخنگوی این کارخانه گفت: صرفنظر از موفقیت ما در تکمیل ظرفیت فراوری،هنوز نمی توانیم تخمین بزنیم که عملکرد اقتصادی یکساله این کمپانی چه روندی را طی خواهد نمود. فاکسکان که عظیم ترین کارخانه مونتاژ آیفون های اپل را نیز در اختیار دارد ماه گذشته هشدار داد که این بحران می تواند بر درآمد سالانه آن تاثیر منفی داشته باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 45262

به "کاهش رشد فروش کامپیوترهای شخصی در سایه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش رشد فروش کامپیوترهای شخصی در سایه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید