کتابخانه موزه های فرش و رضا عباسی تخصصی است، نشریه های دوره مشروطه وامدار ایرج افشار

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران- بخش کوچکی از موزه های جهان، به نمایش آثار اختصاص داده شده و بخش عمده و پر اهمیت آنها، بخش پژوهش و کتابخانه های تخصصی است که درباره تاریخ و آثار موزه و موضوعات مرتبط منتشر شده، دارند تا پژوهشگران را به سمت موزه راهنمایی نمایند.

کتابخانه موزه های فرش و رضا عباسی تخصصی است، نشریه های دوره مشروطه وامدار ایرج افشار

در ایران، اما کتابخانه موزه ها نقش مهمی در انتشار مقالات تازه ندارند. نبود بودجه برای به روز کردن کتابخانه و خرید کتاب های تازه، نبود لیست از موجودی کتابخانه موزه ها، دیجیتال نکردن کتاب ها و ساعات محدود دسترسی به کتاب ها و چالش هایی که عضویت دارد، کتابخانه موزه ها را از نگاه پژوهشگران دور نموده است.

میرسید احمد محیط طباطبایی، رئیس

موزه رضا عباسی از غنی ترین و مهم ترین موزه های ایران است که 25 شهریور 1356 گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دوره صفوی، رضا عباسی نامگذاری شد. ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به علت ویژگی های معماری و محل قرارگیری مورد توجه مسوولان وقت نهاده شد و از صاحب اصلی خریداری شد

ایکوم ایران (شورای بین المللی موزه ها) در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: در میان موزه های ملی کشور کتابخانه های دو موزه تخصصی کتابخانه های ویژه ای هستند به عبارتی در زمان ساخت این دو موزه، کتابخانه نه به عنوان بخش خدماتی و جانبی، بلکه به عنوان یکی از بخش های اصلی در این موزه ها مطرح بود. یعنی قسمتی از وظیفه موزه را در زیر عنوان اصلی کتابخانه برعهده داشت.

او ادامه داد: نخست کتابخانه موزه رضا عباسی است. از آنجا که این موزه به طور تخصصی درباره تاریخ هنر ایران است، کتابخانه آن هم با موضوع ایرانشناسی حدود 10 هزار عنوان کتاب دارد. همین طور مجموعه نشریات آن شامل 90 عنوان روزنامه و نشریه های دوره مشروطه که به وسیله زنده یاد ایرج افشار در این کتابخانه گردآوری شد، از دیگر امتیازهای این کتابخانه تخصصی است.

محیط طباطبایی با اظهار تاسف از اینکه متاسفانه بعدها کتاب هایی که به این کتابخانه اضافه در راستای موضوعیت آن نبود، گفت: تنها چند سال محدود دوباره کتاب های مرتبط با حوزه ایرانشناسی برای کتابخانه خریداری شد و این امر دوباره رخ داد.

موزه رضا عباسی از غنی ترین و مهم ترین موزه های ایران است که 25 شهریور 1356 گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دوره صفوی، رضا عباسی نامگذاری شد. ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به علت ویژگی های

موزه ملی فرش ایران در 22 بهمن 1356 افتتاح شد. این موزه در زمان ساخت خود و حتی بعد از آن یکی از مجهزترین و برترین ساختمان هایی بود که تا به امروز برای موزه در کشور ساخته شده است. طراحی آن را عبدالعزیز فرمانفرماییان و طراحی محوطه آن را کامران دیبا که در دفتر کار فرمانفرماییان کار می کرد، برعهده داشته اند

معماری و محل قرارگیری مورد توجه مسوولان وقت نهاده شد و از صاحب اصلی خریداری شد.

رئیس ایکوم ایران در ادامه به دومین کتابخانه تخصصی موزه اشاره نمود و گفت: اما کتابخانه دوم، کتابخانه موزه ملی فرش ایران است. این موزه در زمانی که راه اندازی شد، کتاب هایی مرتبط با فرش ایران که در داخل کشور محدود بود و بیشتر آن کتاب ها را در خارج از کشور، منتشر شده بود خریداری، گردآوری و به ایران منتقل کردند. حتی نشریات ادواری فرش که در اروپا و سایر کشورهای جهان بود گردآوری و برای موزه اشتراک دوره ای خریداری شد.

او افزود: کتابخانه فرش با رویکرد فرش و در کنارش هنرهای دستباف غیرنساجی یک مجموعه ای بالغ بر هفت هزار عنوان کتاب را به وجود آورد و به این ترتیب این دو کتابخانه به عنوان بخشی از بخش پژوهش هر دو موزه تلقی می گردد.

به تازگی خبرهای ناگواری درباره کتابخانه تخصصی موزه ملی فرش ایران شنیده می گردد که گرچه تکذیب شده اما نگرانی ها را در این بابت مرتفع ننموده است.

موزه ملی فرش ایران در 22 بهمن 1356 افتتاح شد. این موزه در زمان ساخت خود و حتی بعد از آن یکی از مجهزترین و برترین ساختمان هایی بود که تا به امروز برای موزه در کشور ساخته شده است. طراحی آن را عبدالعزیز فرمانفرماییان و طراحی محوطه آن را کامران دیبا که در دفتر کار فرمانفرماییان کار می کرد، برعهده داشته اند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 100496

به "کتابخانه موزه های فرش و رضا عباسی تخصصی است، نشریه های دوره مشروطه وامدار ایرج افشار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه موزه های فرش و رضا عباسی تخصصی است، نشریه های دوره مشروطه وامدار ایرج افشار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید