کرم ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوتی دارند و کدام برای شما مناسب تر است؟

به گزارش مهسان بلاگ، به احتمال زیاد شما هم شنیده اید که استفاده از کرم ضد آفتاب لازم است و فواید زیادی برای پوست دارد. اما شاید به طور دقیق با این فواید آشنایی نداشته باشید. همچنین ممکن است هنگام خرید ضد آفتاب به دلیل تنوع فراوانی که وجود دارد، حسابی گیج شوید و ندانید که کدام محصول برای پوستتان بهتر است.

کرم ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوتی دارند و کدام برای شما مناسب تر است؟

اگر تفاوت بین ضد آفتاب های فیزیکی و شیمیایی را ندانید، ممکن است با خرید محصول اشتباه به پوست خود آسیب وارد کنید. اگر دوست دارید با انواع ضد آفتاب و بهترین نوع آن آشنا شوید، مقاله درستی را برای خواندن انتخاب نموده اید.

در این مقاله از مجله خبرنگاران تصمیم داریم ابتدا شما را به طور مختصر با فواید استفاده از ضد آفتاب آشنا کنیم و چند نکته مهم را درباره این محصول به شما بگوییم. سپس به معرفی ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی و تفاوت بین این دو بپردازیم. قرار است اطلاعات زیادی را درباره ضد آفتاب به دست بیاورید. تا انتها مقاله همراه ما باشید.

  • 6 ماسک طبیعی برای آبرسانی به پوست در فصل بهار و تابستان

فواید استفاده از کرم ضد آفتاب

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می نمایند که استفاده از ضد آفتاب مخصوص فصل تابستان است و در بقیه فصول احتیاجی به آن نیست. اما این موضوع کاملا غلظ است. استفاده از ضد آفتاب در تمام فصول، به ویژه در تابستان لازم است، اما چرا؟ در ادامه به دلایل ضرورت استفاده از ضد آفتاب اشاره می کنیم.

1. از پوست در برابر اشعه های فرابنفش خورشید محافظت می نماید

اگرچه روبروه با نور خورشید برای دریافت ویتامین D مفید است، اما این بدین معنی نیست که بدون ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرید. اشعه های UV می توانند منجر به اختلالات پوستی شوند. استفاده از ضد آفتاب می تواند نفوذ اشعه های مضر خورشید به پوست را مسدود کند.

2. از برخی انواع سرطان های پوست جلوگیری می نماید

سه نوع از رایج ترین سرطان های پوست شامل ملانوما، سرطان سلول پایه ای و سرطان سلول سنگفرشی می گردد. اشعه های فرابنفش خورشید اصلی ترین عامل خطر این نوع سرطان ها به شمار می فرایند. محافظت از پوست در برابر اشعه های UV به کاهش احتمال ابتلا به این سرطان ها یاری می نماید. به همین دلیل است که استفاده از ضد آفتاب اهمیت زیادی دارد.

3. احتمال تیرگی و لکه های پوستی را کاهش می دهد

تیرگی یا لکه های پوستی که به آن هایپرپیگمنتیشن هم گفته می گردد، یک مشکل پوستی رایج به شمار می رود که علت آن روبروه با نور خورشید است. در این عارضه بخش هایی از پوست به دلیل تغییر در فراوری ملانین، که به پوست رنگ می دهد، تیره می شوند. افرادی که پوست تیره تری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار می گیرند.

4. از التهاب پوست جلوگیری می نماید

اشعه های فرابنفش خورشید به سلول های DNA که از سیستم ایمنی بدن محافظت می نمایند، آسیب می رساند که این موضوع منجر به التهاب و آسیب دیدن پوست و بدن توسط رادیکال های آزاد می گردد. این مسأله توانایی این سلول ها برای محافظت در برابر سرطان های پوست و سایر بیماری ها را کاهش می دهد.

5. از پیری زودرس جلوگیری می نماید

همه ما دوست داریم پوستی جوان، شفاف و سالم داشته باشیم. به همین دلیل است که باید همواره از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم. ضد آفتاب از پوست در برابر نشانه های پیری مثل چین وچروک و خطوط ظریف محافظت می نماید. مطالعات نشان می دهند که افراد زیر 55 سال که از ضد آفتاب استفاده می نمایند، 24 درصد کمتر دچار نشانه های پیری می شوند.

6. سلامت پوست را بهبود می بخشد

ضد آفتاب از پروتئین های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین محافظت می نماید. پوست برای حفظ نرمی و سلامت خود به این پروتئین ها احتیاج دارد. اطمینان حاصل کنید ضد آفتابی که استفاده می کنید، حاوی تیتانیوم دی اکسید است.

7. از آفتاب سوختگی جلوگیری می نماید

آفتاب سوختگی پوست را ضعیف، پوسته پوسته، ملتهب و قرمز می نماید. همچنین باعث کهیر و خارش می گردد. علت همه این علائم، روبروه پوست با اشعه های فرابنفش B است. تاول های ناشی از آفتاب سوختگی می توانند احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند. یک مطالعه در سال 2008 به این نتیجه رسید که آفتاب سوختگی مکرر می تواند افراد را در معرض نوعی از سرطان پوست به نام ملانوما قرار می دهد.

SPF چیست؟

ضد آفتاب ها دارای میزان SPF متفاوتی هستند. SPF مخفف فاکتور حفاظتی در برابر نور خورشید است که معیاری برای اندازه گیری میزان حفاظت کرم ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه های فرابنفش B تلقی می گردد. این اشعه ها منجر به آفتاب سوختگی، آسیب های پوستی و حتی سرطان پوست می شوند.

ضد آفتاب با SPF 15 می تواند تا 93 درصد از اشعه های فرابنفش B را مسدود کند. این در حالی است که ضد آفتاب با SPF 30 تا 97 درصد و کرم ضد آفتاب دارای SPF 50 تا 98 درصد از اشعه های B را منحرف و مسدود می نماید. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که:SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

ضد آفتاب هرچه SPF بیشتری داشته باشد، حفاظت بیشتری را در برابر نور خورشید فراهم می نماید. اگر پوستتان معمولا بعد از 10 دقیقه قرار دریافت در برابر خورشید می سوزد، با استفاده از ضد آفتاب دارای SPF 15 می توانید به مدت تقریبا 150 دقیقه در معرض خورشید بمانید، بدون اینکه پوستتان بسوزد. بیشتر متخصصان پوست توصیه می نمایند از ضد آفتابی بهره ببرید که دارای SPF 15 و بالاتر است.

در ضد آفتاب ها از چه ترکیباتی استفاده می گردد؟

هر کرم ضد آفتاب دارای ترکیبات فعال و ترکیبات غیرفعال است. ترکیبات فعال ترکیباتی هستند که از پوست در مقابل اشعه های مضر فرابنفش خورشید حفاظت می نمایند. ترکیبات غیرفعال هم شامل آب یا روغن می شوند که ممکن است از آن ها در فرمول بندی کردن ضد آفتاب استفاده گردد. از جمله ترکیبات فعال قابل قبول در ضد آفتاب ها می توانیم آمینو بنزوئیک اسید، هوموسالات، اکسی بنزون، تیتانیوم دی اکسید، زینک اکساید و… را نام ببریم.

ضد آفتاب فیزیکی چیست؟

به ضد آفتاب های فیزیکی، ضد آفتاب های معدنی، مینرال یا طبیعی هم گفته می گردد. ضد آفتاب های فیزیکی حاوی ترکیبات معدنی فعال مثل تیتانیوم دی اکسید یا اکسید روی (زینک اکسید) هستند که روی سطح پوست می نشینند تا آسیب ناشی از اشعه های فرابنفش خورشید را منحرف نمایند. این نوع ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت نموده و به محض استعمال، آغاز به حفاظت از پوست در مقابل نور خورشید می نمایند.

ضد آفتاب فیزیکال منافذ را کمتر مسدود می نماید. با این حال چند ویژگی منفی هم دارد. به طور مثال می تواند باعث احساس سنگینی روی پوست گردد و یک لایه سفید از خود باقی بگذارد. همچنین در صورت عرق کردن به آسانی پاک می گردد که این یعنی باید در فواصل زمانی کمتری آن را تجدید کنید. در مجموع بیشتر متخصصان پوست استفاده از ضد آفتاب مینرال را به ضد آفتاب شیمیایی ترجیح می دهد، چون طیف وسیع تری از اشعه های فرابنفش خورشید را مسدود می نماید.

ضد آفتاب شیمیایی چیست؟

ضد آفتاب های شیمایی حاوی ترکیبات ارگانیک (بر پایه کربن) هستند که یک واکنش شیمیایی ایجاد نموده و اشعه های فرابنفش خورشید را به گرما تبدیل می نمایند. در انتها گرما از پوست آزاد می گردد. ترکیبات فعال موجود در این نوع ضد آفتاب شامل آووبنزون، اکتینوکسات، اکتیسالات و اکسی بنزون می گردد.

ضد آفتاب های شیمیایی رقیق تر از ضد آفتاب های طبیعی هستند و به همین دلیل راحت تر روی پوست پخش می شوند و برای استفاده روزانه مناسب تر هستند. این نوع ضد آفتاب ترکیباتی مثل پپتاید و آنزیم دارد که برای پوست مفید هستند.

کرم ضد آفتاب فیزیکی و شیمایی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

حالا که با ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی آشنا شدید، حتما می خواهید بدانید تفاوت آن ها در چیست. فرقی ندارد ضد آفتابی که استفاده می کنید طبیعی است یا شیمیایی، در هر صورت باید محصولی را خریداری کنید که میزان SPF آن دست کم 30 است. ضد آفتاب های فیزیکی و شیمیایی یک سری ویژگی های به خصوص دارند که در ادامه آن ها را آنالیز می کنیم.

ویژگی های ضد آفتاب فیزیکی

خصوصیات کرم ضد آفتاب مینرال به توضیح زیر است.

  • کمتر پوست را تحریک می نماید و به همین دلیل برای افرادی که پوست حساس دارند، مناسب است.
  • پوست را بیشتر مرطوب می نماید و به همین دلیل می تواند باعث گردد روی پوست احساس سنگینی کنید.
  • ترکیب شدن آن با پوست سخت است. هرچند امروزه فراورینمایندگان در کوشش هستند ضد آفتاب های فیزیکی را فراوری نمایند که رد سفید کمتری از خود به جای بگذارد و پوست را نرم کند.

ویژگی های ضد آفتاب های شیمیایی

در ادامه ویژگی های ضد آفتاب شیمیایی را نام می بریم.

  • دارای فرمولاسیون مقاوم در برابر آب است و به همین دلیل برای افرادی که شنا می نمایند، گزینه خوبی است.
  • برای افرادی که زیاد عرق می نمایند، انتخاب مناسبی محسوب می گردد.
  • به سرعت جذب پوست می گردد.

ضد آفتاب طبیعی روی پوست می نشیند و به مسدود کردن اشعه هایی که به سطح پوست می تابند، یاری می نماید. این در حالی است که کرم ضد آفتاب شیمیایی این اشعه ها را مانند اسفنج جذب می نماید. ضد آفتاب های شیمیایی به دلیل داشتن اکسی بنزون شهرت خوبی ندارند. این ترکیب با حساسیت، اختلال هورمونی و آسیب سلولی در ارتباط است. بر اساس شواهد جدید، برخی از برندها، ضد آفتاب های شیمیایی را فراوری نموده اند که فاقد این ترکیب است و تأثیر مشابهی دارد.

کدام ضد آفتاب برای پوست بهتر است؟

کدام ضد آفتاب بهتر است؟ فیزیکی یا شیمیایی؟ پاسخ دادن به این سؤال سخت است. بهترین کار این است که هم از ضد آفتاب فیزیکی و هم از ضد آفتاب شیمیایی بهره ببرید. اگر می خواهید از ضد آفتاب طبیعی بهره ببرید، محصولی را تهیه کنید که حاوی زینک اکسید باشد. زینک یک ترکیب ضدحساسیت زا است که پوست های حساس به خوبی آن را تحمل می نمایند.

زینک اکسید محافظت کامل را در برابر پرتوهای فرابنفش A فراهم می نماید. این در حالی است که تیتانیوم دی اکسید در این زمینه عملکرد ضعیف تری دارد. شما باید از پوست خود در برابر اشعه های UVB هم محافظت کنید. به همین دلیل استفاده از ضد آفتاب شیمیایی اهمیت دارد. اگر پوستتان هر دو نوع ضد آفتاب را تحمل می نماید، از ترکیبی از هر دو بهره ببرید تا از پوستتان به بهترین نحو محافظت گردد.

اگر پوستتان مستعد آکنه است، باید ضد آفتاب را بادقت انتخاب کنید. دو عامل می توانند منجر به بروز جوش و آکنه ناشی از ضد آفتاب شوند؛ مسدود شدن منافذ توسط ترکیبات کومدون زا و واکنش آلرژیک به ترکیبات مسدودنماینده اشعه های UV. به همین دلیل است که برخی از متخصصان پوست استفاده از ضد آفتاب فیزیکی را به این افراد توصیه می نمایند.

با این وجود جوش ناشی از ضد آفتاب می تواند در اثر عوامل دیگری مثل رایحه، مواد نگهدارنده یا وجود سایر ترکیبات در آن رخ دهد. باید به دنبال ضد آفتابی باشید که روی آن عبارت غیرکومدون زا نوشته شده باشد. احتمال اینکه محصولات غیرکومدون زا باعث بروز جوش شوند، کمتر است.

همچنین اگر پوست تیره تری دارید، ممکن است در پیدا کردن یک ضد آفتاب فیزیکی مناسب دچار مشکل شوید، چون این نوع ضد آفتاب از خود رد سفید به جای می گذارد. بنابراین بهتر است از ضد آفتاب شیمیایی بهره ببرید. البته برخی از ضد آفتاب های فیزیکی، به ویژه آن هایی که رنگی هستند، این مشکل را ایجاد نمی نمایند.

فرقی ندارد از کدام ضد آفتاب استفاده می کنید، در هر حال باید ضد آفتاب خود را هر دو ساعت یک بار تجدید کنید. همچنین باید حدود 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن ضد آفتاب را روی پوست خود بمالید. این کار باعث می گردد ضد آفتاب برای اثرگذاری و فراهم کردن بیشترین میزان حفاظت در برابر نور خورشید فرصت کافی داشته باشد.

هنگام خرید کرم ضد آفتاب به چه نکاتی توجه کنیم؟

چه از ضد آفتاب فیزیکی استفاده می کنید چه ضد آفتاب شیمیایی، در هر صورت باید هنگام خرید کرم ضد آفتاب به یک سری نکات توجه کنید که در ادامه آورده شده اند.

  • بر روی آن عبارت طیف گسترده نوشته شده باشد. ضد آفتاب های طیف گسترده از پوست هم در برابر اشعه های فرابنفش A و هم اشعه های فرابنفش B محافظت می نمایند.
  • بدون رایحه باشد.
  • غیرکومدون زا باشد و منافذ را مسدود نکند.
  • فاقد چربی باشد.
  • SPF آن دست کم 30 یا بیشتر باشد.
  • پارابن نداشته باشد.

زمانی که برای خرید کرم ضد آفتاب به داروخانه مراجعه می کنید، با انبوهی از برند های مختلف روبرو می شوید. در این میان نام برندهایی مثل مای، سینره، سان سیف (sunsafe)، پرودرما، اردن (ardene)، ایروکس، ژیورل و کالی بل بیشتر به چشم می خورد. وقتی که با این تنوع روبرو می شوید، به احتمال زیاد درباره اینکه کدامیک بهتر است، سردرگم می شوید.

اگر مطمئن نیستید کدام ضد آفتاب برای شما مناسب تر است، چند کرم ضد آفتاب مختلف را از داروخانه تهیه کنید. چند روز پشت سر هم مقداری از کرم را روی مچ دستتان بمالید. اگر پوستتان واکنشی نشان نداد، می توانید نتیجه بگیرید که استفاده از آن برای پوست شما بی خطر است.

چند نکته برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید

نحوه استفاده از ضد آفتاب و همچنین به کار بردن سایر اقدامات محافظتی اثر چشمگیری روی محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی، سرطان پوست، پیری زودرس پوست و دیگر مسائل ناشی از روبروه زیاد با نور خورشید دارد. در این زمینه به نکات زیر توجه کنید.

  • مدت زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید را محدود کنید. در صورت امکان بین ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر که اشعه های خورشید در قوی ترین حالت خود هستند، از منزل خارج نشوید.
  • لباس هایی مثل پیراهن آستین بلند بپوشید که از پوستتان در برابر نور خورشید محافظت می نمایند. استفاده از کلاه لبه دار و عینک آفتابی را هم نباید فراموش کنید.
  • در بالا گفتیم که باید کرم ضد آفتاب خود را هر دو ساعت یک بار تجدید کنید. اگر فعالیت بدنی زیادی دارید و بیشتر عرق می کنید، باید در فواصل زمانی کمتری ضد آفتاب خود را تجدید کنید.
  • از مقدار کافی ضد آفتاب برای پوشش تمام صورت خود (به غیر از چشم و دهان) بهره ببرید. در هر بار استفاده، حدود 30 گرم از ضد آفتاب را روی پوستتان بمالید.

کلام آخر

استفاده از ضد آفتاب برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از مسائل پوستی لازم است. در این مقاله از خبرنگاران درباره ضد آفتاب های فیزیکی و شیمیایی صحبت کردیم. ابتدا به فواید استفاده از کرم ضد آفتاب، ترکیبات موجود در آن و SPF مناسب برای پوست پرداختیم. سپس ضد آفتاب طبیعی و شیمیایی را معرفی کردیم و ویژگی های هر کدام را گفتیم. شما را برای انتخاب بهترین ضد آفتاب هدایت کردیم و در انتها چند نکته را برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید در اختیارتان قرار دادیم.

منبع: piedmont, badger balm, byrdie, fda.gov

منبع: دیجی استایل
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 88290

به "کرم ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوتی دارند و کدام برای شما مناسب تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرم ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوتی دارند و کدام برای شما مناسب تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید