کشتی همدان در رؤیای بازگشت به دوران طلایی، بدهی ها مانع می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران-گروه استان ها: کشتی از قدیمی ترین و فراگیرترین ورزش های جهان است و طبق مستندات در دوران ماقبل تاریخ با تغییر شکل در جنگ های تن به تن و جایگزین کردن مرگ یا صدمات شدید با یک پیروزی نمادین ایجادشده است.

کشتی همدان در رؤیای بازگشت به دوران طلایی، بدهی ها مانع می گردد

شواهد بسکمک از حضور کشتی در تمامی تمدن های شروعین بشری وجود دارد به طوری که البته اولین بار در یونان باستان به یک ورزش واقعی تبدیل و در سال 704 پ. م وارد المپیک شد.

در فلسفه نام آن نیز؛ کشتی از کمربندی به نام کُشتی گرفته شده که پارسیان و زرتشتیان هنگام غروب آفتاب به کمر خود می بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می پرداختند چراکه کشتی دریافت به معنی کمر یکدیگر را دریافت است.

ورزش کشتی در ایران هواداران بسکمک دارد و ورزش ملی ما محسوب می شود تاجایی که این ورزش از قدیم در زورخانه ها رواج داشته و مسابقات کشتی زورخانه ای رفته رفته به خارج از گود زورخانه منتقل شده و به صورت آزاد و فرنگی گسترش یافته است.

ایران از سال 1948 (المپیک لندن) قدم به صحنه های بین المللی گذاشته و به عنوان یک قدرت قابل حساب و درجه اول مطرح شده است.

کارنامه ورزشکاران بیانگر آن است که درخشان ترین پیروزی ایران 2 بار کسب مقام قهرمانی دنیا در سال های 1961 (یوکوهاما ژاپن) و 1965 (منچستر انگلستان) بوده ضمن آنکه در قاره آسیا نیز کشتی ایران همیشه درخشش داشته و اغلب به مقام قهرمانی دست یافته است.

اگر بخواهیم تاریخ پیروزیت های کشتی گیران همدان را ورق بزنیم نخستین مدال ارزشمند و تاریخی کشتی استان همدان را مسعود مصطفی جوکار در المپیک 2004 آتن کسب کرد تا برای اولین بار در تاریخ ورزش همدان؛ یک مدال نقره المپیک به عنوان برگ زرینی در کارنامه ورزش همدان ثبت شود.

کشتی همدان باید سال ها چشم انتظار بماند

در سال 2012 و درست 8 سال بعد نیز صادق گودرزی در وزن 74 کیلوگرم مدال نقره المپیک را به گردن آویخت کمااینکه نایب قهرمانی سعید ابراهیمی در مسابقات دنیای باکو، قهرمانی جمال میرزایی و صادق گودرزی در بازی های آسیایی 2010 گوانجو، قهرمانی میثم مصطفی جوکار در بازی های آسیایی 2014 اینچئون، نایب قهرمانی صادق گودرزی در مسابقات دنیای مسکو و حضور متعدد در اردوهای تیم ملی و مسابقات بین المللی مختلف از دیگر افتخارات کشتی و گوش شکسته های همدانی طی چند سال اخیر بوده که تاریخ کشتی همدان باید سال ها چشم انتظار باشد که این عناوین شاید دوباره تکرار شود که با وضعیت کنونی انتظاری بی فایده باشد.

کشتی استان همدان که روزگاری در کشور زبانزد بود و قهرمانان و کشتی گیران المپیکی در ورزش این شهر حضور داشتند این روزها حال خوشی ندارد چراکه بازگشت دوباره به این راستا با بدهی های سنگین هیئت به طورقطع کار سختی خواهد بود هرچند در سال 96 کشتی همدان توانست تا حدودی عقب ماندگی خود را جبران کند و در ارزیابی ها پیشرفت داشته باشد اما برای رسیدن به قله همچنان راه درازی باقی مانده است.

رئیس هیئت کشتی استان همدان در تبادل نظر با خبرنگاران بابیان اینکه هیئت کشتی پیروز شد در سال 96 به عنوان سومین هیئت برتر ورزشی استان همدان دست یابد، گفت: پیشرفت 11 پله ای هیئت کشتی نسبت به سال 95 میسر نمی شد مگر با کمک، همراهی و همدلی جامعه بزرگ کشتی استان همدان که خوشبختانه این رخ داد.

کشتی همدان 46 مدال رنگارنگ آسیایی و ملی کسب کرد

علی رحیمی فر بابیان اینکه کشتی همدان 46 مدال رنگارنگ آسیایی و ملی کسب کرد، گفت: مدال طلای جوانان آسیا توسط دانیال شریعتی نیا و 2 مدال برنز توسط لیلا سیاهوشی در بازی های داخل سالن آسیا مدال های کشتی همدان از مسابقات آسیایی است.

رحیمی فر بابیان اینکه 43 مدال ملی شامل 11 طلا، 18 نقره و 14 برنز نیز حاصل کار کشتی گیران همدانی در مسابقات قهرمانی کشور آقایان و بانوان در رده های سنی مختلف در سال گذشته بوده است، گفت: سال گذشته بارها کشتی گیرانی در رده های سنی مختلف از استان همدان به تیم های ملی آقایان و بانوان دعوت شدند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در سال های اخیر 8 کشتی گیر از استان همدان سهمیه حضور در مسابقات انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان را به دست آوردند و درنهایت 2 کشتی گیر به نام های دانیال شریعتی نیا و علیرضا کریمی به مرحله نهایی مسابقات انتخابی تیم ملی راه یافتند، مطرح کرد: تیم کشتی آزاد استان همدان پارسال با ایستادن در صندلی پنجم مسابقات قهرمانی کشور بزرگسالان بهترین نتیجه 4 سال اخیر خود را رقم زد و تیم کشتی کلاسیک بانوان همدان نیز در مسابقات قهرمانی کشور به مقام دوم دست یافت.

پای کشتی همدان به مسابقات دنیای باز شد

رحیمی فر بابیان اینکه پای کشتی همدان پس از وقفه ای چندساله؛ در سال 96 با دانیال شریعتی نیا، لیلا سیاهوشی و آذر کولیوند به میادین دنیای باز شد، گفت: در سال گذشته مسعود مصطفی جوکار در مسابقات کشتی قهرمانی جوانان دنیا، صادق گودرزی در مسابقات کشتی نوجوانان دنیا و سعید ابراهیمی در مسابقات قهرمانی امیدهای دنیا نماینده کشتی همدان در کادر فنی تیم ملی بودند.

وی یادآور شد: مزدک گیتی داور خوب کشتی استان همدان نیز علاوه بر حضور در مسابقات جوانان دنیا باهمت خود و رایزنی هیئت کشتی به درجه المپیکی دست یافت.

رئیس هیئت کشتی استان همدان بابیان اینکه در زمان قبول مسئولیت در هیئت کشتی این هیئت با بدهی انباشته شده بالایی دست به گریبان بود، بیان نمود: در زمان تسویه بدهی ها تعیین شد بدهی هیئت خیلی بیشتر از آن رقمی است که از قبل اعلام کردند.

رحیمی فر اضافه نمود: افزایش رقم بدهی، تکلیف فدراسیون به هیئت ها مبنی بر شرکت در لیگ منطقه ای نوجوانان و شروع فعالیت رسمی کشتی بانوان آن هم در چند رشته باعث شد تا هزینه تحمیل شده به هیئت خیلی بیشتر از برآورد اولیه باشد.

دارنده مدال نقره المپیک 2012 نیز در تبادل نظر با خبرنگاران بابیان اینکه برای آنالیز عملکرد یک مجموعه باید مستند و بر اساس آمار صحبت کرد، گفت: نتایج کشتی گیران همدانی در مسابقات قهرمانی کشور و مدال های آسیایی و کشوری کسب شده در 10 ماهه اخیر نشان می دهد کشتی همدان در راستا پیشرفت و رشد قرارگرفته و با حرکت در این راستا به صندلی اصلی خود بازمی شود.

صادق گودرزی اضافه نمود: با تغییرات انجام شده در رأس هیئت کشتی استان و جمع شدن بزرگان کشتی همدان ازجمله آقایان مؤذن، گودرزی، ایرانی و گیتی در کنار رئیس هیئت در این مدت تصمیمات اثرگذاری گرفته شده که درنهایت به ارتقا سطح و صندلی کشتی همدان در کشور می انجامد.

دارنده مدال نقره المپیک 2012 بابیان اینکه نتایج کشتی همدان در 10 ماهه گذشته بهترین نتایج در 4 سال اخیر بوده است، گفت: پیشکسوتان و مربیان خوبی ازجمله جلال لطیفی، مهرداد سعدی نژاد، مصطفی یونسی نیا و عباس بیگلربیگی و سایر مربیان نامدار در کشتی استان همدان در حال پرورش کشتی گیران نوجوان و جوان هستند و اگر کشتی همدان با همین فرمان 10 ماه اخیر حرکت کند ما دوباره در تیم ملی و حتی در المپیک صاحب نماینده می شویم.

گودرزی مطرح کرد: در حال حاضر کشتی گیران جوان و مستعدی در کشتی همدان فعالیت می نمایند که مطرح ترین آن ها دانیال شریعتی نیا قهرمان جوانان آسیا، عضو تیم ملی در مسابقات دنیای جوانان و نایب قهرمان مسابقات قهرمانی کشور است و اگر شرایط خوبی برای این کشتی گیران فراهم شود جای خالی بزرگان کشتی همدان پر می شود.

وی با اشاره به اینکه هیئت کشتی، پیشکسوتان، مربیان و کشتی گیران باید مثل حلقه های زنجیر به هم متصل باشند، بیان نمود: اگر کسی واقعاً قصد کمک به کشتی همدان را دارد نباید به فکر مقام و مسئولیت باشد و باید بدون چشمداشت و رایگان به کمک کشتی بیاید.

نایب قهرمان دنیا در مسابقات 2010 مسکو مطرح کرد: من کشتی را رایگان آموختم و زمانی که قبل از قبول شدن در مقطع کارشناسی ارشد در شهرم بودم کشتی را به جوانان آموزش دادم.

کشتی باعث افتخار استان در مجامع بین المللی شده است

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز در تبادل نظر با خبرنگاران بابیان اینکه مردم استان همدان علاقه خاصی به رشته کشتی دارند، گفت: کشتی یکی از ورزش های بوده که باعث افتخار استان در مجامع بین المللی شده است.

رسول منعم اضافه نمود: این ورزش در استان تاکنون دو عنوان المپیکی داشته و این امر لزوم توجه بیشتر به این ورزش را گوشزد می نماید .

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان بابیان اینکه کشتی ورزش اول این مرز و بوم است، گفت: این ورزش در مجامع دنیای و آسیایی نیز مدال ها و مقام های متعدد و زیادی دارد و به نوعی این ورزش، یکی از ورزش های پیروز در استان و ایران است .

منعم مطرح کرد: باید مسئولان ارشد استان و رئیس فدراسیون حمایت نمایند تا دوباره به کشتی همدان رونق بخشیده شود .

وی بابیان اینکه به طور حتم دستگاه ورزش استان نیز همپای همه برای رسیدن دوباره کشتی همدان به قله افتخارات کوشش خواهد نمود، بیان نمود: مردم استان همدان ورزش کشتی را دوست دارند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان مطرح کرد: امیدواریم با برنامه ریزی و راهنمایی جوانان، شاهد پرورش استعدادهای متعدد در استان همدان باشیم.

یکی از نوجوانان علاقه مند به ورزش کشتی نیز در تبادل نظر با خبرنگاران بابیان اینکه ورزش کشتی در پوست و خون مردم استان همدان جریان دارد، گفت: از ملایر و نهاوند تا همدان کشتی در خون جوانان این استان جریان دارد و از دوران پدربزرگ های ما ورزشی کشتی در استان همدان دارای سابقه است.

علیرضا دنیایان اضافه نمود: در حال حاضر نیز نوجوانان هم سن و سال من علاقه بسیار خاصی به این رشته ورزشی دارند و مسئولان می توانند با حمایت از سنین پایه دوباره کشتی استان همدان را به روزهای اوج خود بازگردانند.

این نوجوانان همدانی علاقه مند به رشته کشتی با اشاره به لزوم گسترش مدارس کشتی گفت: باید آموزش کشتی در استان همدان فراگیر شود و با توجه به نزدیکی به فصل تابستان و تعطیل شدن مدارس باید مدارس استعدادیابی کشتی حتی در مساجد محل نیز فعال شود چراکه من شنیده ام در مساجد استان مازندران که مهد کشتی است نوجوانان و جوانان کشتی می گیرند و چرا در همدان این گونه نباشد.

کلاس آموزش کشتی دایر شود

دنیایان مطرح کرد: در فصل تابستان علاوه بر خانه کشتی باید در چندین نقاط شهر کلاس آموزش کشتی وجود داشته باشد و برنامه ریزی برای گسترش این ورزش صورت بگیرد تا دوباره بتوانیم در همدان ستاره های کشتی داشته باشیم.

در خاتمه اینکه، کشتی از رشته هایی است که در استان همدان هواداران بسکمک دارد و استعدادهای بسکمک از خاک استان همدان به عرصه های ورزشی پا نهاده اند و از همدان و ملایر گرفته تا شهرستان نهاوند می توان کشتی گیران خوبی را پرورش داد.

با توجه به اینکه رشته کشتی می تواند ورزش استان همدان را همچون گذشته در کشور صاحب افتخار کند و ورزش همدان در رویدادهای دنیای و المپیک حضور مستمر داشته باشد باید مسئولان هر چه بیشتر به این ورزش توجه نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 17749

به "کشتی همدان در رؤیای بازگشت به دوران طلایی، بدهی ها مانع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشتی همدان در رؤیای بازگشت به دوران طلایی، بدهی ها مانع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید