یک گام بلند در راستا تبدیل شدن به هاب برق منطقه، شبکه برق ایران و عراق امروز سنکرون خواهد شد

به گزارش مهسان بلاگ، امنیت پایدار در منطقه یکی از ثمرات سنکرون شبکه برق ایران و عراق و توسعه صادرات برق است، چنانکه در تابستان97 که صادرات برق ایران به عراق قطع شد شاهد ناامنی در بسیاری از شهر های عراق بودیم.

یک گام بلند در راستا تبدیل شدن به هاب برق منطقه، شبکه برق ایران و عراق امروز سنکرون خواهد شد

به گزارش، امروز شبکه برق ایران و عراق با حضور وزرای نیرو و برق دو کشور سنکرون می گردد. رخدادی که از دو جنبه مورد اهمیت است، نخست نشان دهنده توانمندی و قدرت صنعت برق کشور است که علاوه بر موفقیت های کم نظیر داخلی، به سطحی از استاندارد و اعتبار رسیده است که در عرصه های بین المللی حضور یافته و مهارت صنعتگران داخلی را به نمایش می گذارد. از سویی دیگر از برنامه ریزی بلند مدت برای حضور در فرایند توسعه کشور های همسایه ایران حکایت دارد چرا که مسولین ذی ربط به نیکی دریافته اند که منافع و توسعه مالی همسایگان با منافع و توسعه اقتصاد ایران گره خورده است.

سنکرون کردن به معنای وصل کردن دو شبکه کاملاً مجزا به طریقی است که هیچ نوع شدت جریانِ ضربه ای قابل ملاحظه ای ایجاد نگردد.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، دیروز در حاشیه آیین افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق گفت که ایران میخواهد برق خود را از جهت عراق به سوریه نیز صادر کند و برای عملی کردن چنین هدفی خط انتقالی با ظرفیت 400 کیلوولت احداث می گردد. در نتیجه چنین اقدامی تمامی مردم منطقه عراق و سوریه از نعمت برق بهره مند شده و شاهد امنیت و صلح پایدار هستیم.

پیغام باقری، رییس کمیته صادرات سندیکای برق ایران در مصاحبه با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه سنکرون شبکه برق ایران و عراق چه آثاری در پی دارد، گفت: بر اساس تکلیفی که در برنامه های بالادستی کشور از جمله برنامه ششم توسعه قانون گذار برای وزارت نیرو در نظر گرفته، ایران باید با اتکا به توانمندی های کشور و تامین تقاضایی که در کشور های منطقه وجود دارد، تا سرانجام برنامه ششم تبدیل به هاب برق منطقه گردد.

وی اضافه نمود: ارتباط حداقلی الکتریکی که اکنون با کشور های منطقه داریم کافی نیست و باید میزان تبادلات به رقم بالاتری برسد که ایران تبدیل به هاب برق منطقه گردد؛ به عبارتی دیگر حجم و نوع مبادلات برق با همسایگان باید به نحوی باشد که ریسک آسیب به آن بالا برود.

باقری با اشاره به اینکه اکنون قطب برق منطقه نیستیم، گفت: اکنون بین توانمندی های داخلی کشور و حجم تبادل برق با کشور های منطقه تناسبی وجود ندارد. اگر بخواهیم مطابق تکلیف قانونی و تشخیص متخصصین عمل کنیم باید شبکه برق خود را به شبکه برق همسایگان خود متصل نموده و سنکرون کنیم. در این میان عراق با توجه به نزدیکی به ایران و احتیاج مبرمی که دارد نخستین گزینه به شمار می رود.

به گفته رییس کمیته صادرات برق سندیکای برق، در حال حاضر 80 درصد صادرات برق ایران به عراق انجام می گردد و سنکرون شدن آن مربوط به قراردادی است که پیش از این بین ایران و عراق منعقد شده بود که بر اساس آن باید شبکه برق دو کشور تا سرانجام 2019 میلادی سنکرون می شد.

وی توضیح داد: سنکرون شدن دو شبکه احتیاجمند زیرساخت است که برای ایران درآمدزایی، اشتغالزایی، ارز آوری و... در پی دارد و یاری می نماید تا ایران تبدیل به هاب برق منطقه گردد. چرا که ایران در بخش انرژی دارای مزیت رقابتی است.

باقری امنیت پایدار در منطقه را یکی دیگر از ثمرات سنکرون شبکه برق ایران و عراق و توسعه صادرات برق ایران دانست و گفت: در تابستان 97 که صادرات برق ایران به عراق برای مقاطعی قطع شد شاهد ناامنی در بسیاری از شهر های عراق بودیم؛ بنابراین صادرات برق را می توان دیپلماسی برق دانست.

این مقام مسوول توسعه صادرات برق را عامل امنیت پایدار اظهار داشت و شرح داد: صنعت برق کشور از جمله مزیت های ایران است که اگر به خوبی به آن پرداخته شده و موانع از جهت آن برداشته گردد، می تواند کشور را به هاب انرژی منطقه تبدیل کند.

منبع: مهر

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

malayro.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 24637

به "یک گام بلند در راستا تبدیل شدن به هاب برق منطقه، شبکه برق ایران و عراق امروز سنکرون خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک گام بلند در راستا تبدیل شدن به هاب برق منطقه، شبکه برق ایران و عراق امروز سنکرون خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید