11 سؤالی که دائماً از خلبان ها پرسیده می شود

به گزارش مهسان بلاگ، با افزایش سفرهای هوایی، سؤالات بی شماری فکر مسافران را به خود مشغول می کند که اغلب در پی پاسخ آن ها هستند. اما آیا می دانید تکراری ترین سؤالات مسافران از خلبان ها کدامند؟

11 سؤالی که دائماً از خلبان ها پرسیده می شود

با اینکه همه مردم، تجربه خلبانی هواپیما را ندارند، اما بیشتر آن ها تاحدودی تجربه سفر هوایی را داشته اند. این همان چیزی است که مردم راجع به آن صحبت می کنند و بین ما مشترک است. با توجه به این تجربه مشترک، صحبت هایی شکل می گیرد و فارغ از اینکه چه افرادی در این گفت وگو حضور دارند، در اغلب موارد، سؤالات مشابهی بارها و بارها پرسیده می گردد. به همین دلیل در این مقاله از خبرنگاران نه تنها به سؤالاتی اشاره می کنیم که دائماً از خلبان ها پرسیده می گردد، بلکه به آن ها نیز پاسخ خواهیم داد.

برای مشاهده فهرستی جامع از انواع بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان از خبرنگاران کمک بگیرید. از طریق موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، جستجوی آسان بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی، مشاهده و مقایسه یکجای قیمت بلیط پروازهای سیستمی، چارتری و لحظه آخری به مقصد دلخواه و همچنین انتخاب ارزان ترین گزینه فراهم شده است.

آیا فاضلاب توالت در حین پرواز به بیرون تخلیه می گردد؟

فاضلاب توالت در حین پرواز به بیرون تخلیه نمی گردد. چه کسی دوست دارد که فاضلاب توالت همسایه اش به باغ او ریخته گردد؟ مسلماً هیچ کس. پس چرا فکر می کنید، هزاران هواپیمایی که در گوشه وکنار دنیا در حال پرواز هستند، این کار را انجام می دهند؟

هر زمان که سیفون توالت کشیده می گردد، یک سیستم مکش فشار قوی، محتویات آن را از طریق یک سری لوله به مخزن فاضلاب می کشاند. پس از فرود هواپیما، یکی از کارکنان این مخزن را به داخل یک کامیون تخلیه می کند که به محل مناسبی منتقل می گردد. اما داستان هایی که راجع به ریخته شدن تکه های فریزشده مدفوع از هواپیما مطرح می گردد، چه هستند؟ این موضوع هم مانند هر داستان دیگری فاصله زیادی با واقعیت دارد؛ با اینکه دریچه تخلیه مخزن فاضلاب، در طول پرواز بسته است، اما همیشه این احتمال وجود دارد که میزانی از مایعات آن نشت کند. همین موضوع برای مخزن آب شیرین هواپیما نیز صدق می کند. در صورتی که این اتفاق در وسط پرواز رخ دهد که دمای هوا منفی 50 درجه سانتی گراد است، این مایع منجمد می گردد. زمانی که هواپیما شروع به فرودآمدن می کند، هوا گرم تر می گردد و این یخ ها شروع به ذوب شدن و ریختن می کنند. میزان نشتی مایع به طور عادی به حدی ناچیز است که هرگونه تشکیل یخ بسیار اندک خواهد بود و در ادامه خرد شده و هیچ مسئله ای در روی زمین به وجود نمی آورد.

هواپیماهای امروزی خودشان پرواز می کنند؟

سؤال برخی مسافران این است: امروزه هواپیماها خودشان پرواز می کنند؟ مطمئناً چنین سؤالی بدترین راه برای امتحان کردن حس شوخ طبعی خلبان ها به شمار میرود. با پرسیدن این سؤال خواهید دید که خشم آن ها برانگیخته می گردد، لبخند کنایه آمیزی می زنند و زیر لب ناسزا می گویند یا در کمال آرامش به شما توضیح می دهند که طرز فکرتان اشتباه است. یکی از خلبان ها، خلبان اتوماتیک را با نوشتن کلمات در مایکروسافت وُرد مقایسه می کرد؛ او با اشاره به این مثال می پرسید که چه کسی آن کلمات را نوشته است؟ شما یا کامپیوتر؟ اگر کلید غ را پایین نگه دارید، روی وُرد غغغغغغغغغغ را خواهید داشت، کلمه ای که هیچ معنایی ندارد. همین موضوع برای خلبان اتوماتیک نیز صدق می کند و به میزان دستورالعمل هایی که خلبان به آن می دهد، خوب عمل می کند. اگر به آن گفته گردد که در ارتفاع 900 متری از سطح زمین، به سمت شمال حرکت کند، به نحو احسن این کار را انجام می دهد و درست از کنار کوه ها عبور می کند.

خلبان ها از خلبان اتوماتیک استفاده می کنند تا بال ها را تراز نگه دارد و هواپیما را در جهتی هدایت کند که خلبان مشخص کرده است. هرگونه تغییری در راستا پرواز باید از طریق خلبان به خلبان اتوماتیک داده گردد.

شرایط brace صرفاً برای محافظت از دندان ها است؟

یکی از عجیب ترین سؤالاتی که از خلبان ها پرسیده می گردد، همین است که آیا شرایط brace صرفاً برای محافظت از دندان ها و حفظ سوابق دندانپزشکی است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که شرایط brace در زمان فرود اضطراری استفاده می گردد تا شانس مسافران برای زنده ماندن را افزایش دهند. برای انجام این کار باید سر را روی جایگاه مقابل قرار داد و دست ها را بالای جایگاه گذاشت. اولاً، در شرایطی که کاهش سرعت بسیار سریع اتفاق می افتد، این شرایط مانع از برخورد شدید صورت با پشت جایگاه می گردد. دوماً، چنین شرایطی، از صورت شما در برابر سقوط اشیا محافظت می کند.

اگر مجبور به اتخاذ شرایط brace شدید، انگشتان دو دست تان را در هم گره نکنید. دست ضعیف تر را روی دست قوی تر بگذارید و سعی کنید تاحد امکان آن را بپوشاند؛ به این ترتیب اگر چیزی روی شما افتاد، فقط دست ضعیف ترتان آسیب می بیند و می توانید با دست قوی تر، کمربند جایگاه تان را باز کرده و هواپیما را ترک کنید.

چرا هنگام بلندشدن از روی باند و فرود، باید میز جلوی جایگاه را ببندیم؟

مطمئناً بازکردن پرده پنجره و بستن میز جلوی جایگاه در زمان بلندشدن هواپیما از روی باند فرودگاه، برای حفظ امنیت مسافران انجام می گردد. تصور کنید که هواپیما پس از بلندشدن از روی باند، ناگهان شروع به کاهش سرعت و فرودآمدن کند. کابین به تدریج مملو از دود می گردد و کاپیتان دستور تخلیه هواپیما را می دهد. اگر کنار در خروج نشسته باشید، شانس با شما یار است و اول از همه پیاده می شوید، اما اگر کنار پنجره باشید، خروج از هواپیما کمی دیرتر اتفاق می افتد. حالا فکر کنید مسافرانی که در جایگاه کنار راهرو و جایگاه وسط نشسته اند، میزهای جلوی جایگاه شان را نبسته باشند، به یک باره رسیدن به در خروج هواپیما دشوارتر هم می گردد.

با اینکه کادر پرواز هیچ گاه بر اساس اتفاقی غیرقابل تصور برنامه ریزی نمی کنند، اما همیشه باید برای چنین رویدادهایی آماده بود. به همین دلیل است که مهمانداران قبل از پرواز و فرود هواپیما در داخل کابین قدم می زنند تا مطمئن شوند که همه چیز برای حوادث غیرمترقبه آماده است. همین موضوع در مورد پرده پنجره ها نیز وجود دارد.

با باز نگه داشتن پرده پنجره ها، همه سرنشینان کابین می توانند نسبت به آنچه که در بیرون هواپیما در شرف وقوع است، آگاهی پیدا کنند. بنابراین، در صورت لزوم تخلیه اضطراری، درها به روی یک موقعیت خطرناک باز نمی شوند. شاید به همین دلیل باشد که مسافران در تمام مدت پرواز نباید کفش هایشان را از پا دربیاورند.

آیا ماسک های اکسیژن، واقعاً اکسیژن دارند؟

اگر فشار هوای کابین در ارتفاع 13 هزار متری از سطح زمین کاهش یابد، یعنی در سطح کروز که هواپیمای 787 دریم لاینر اغلب در این ارتفاع پرواز می کند، مسافران حدود 15 ثانیه وقت دارند تا ماسک اکسیژن را روی صورت شان بگذارند؛ به این مدت زمان، زمان هوشکمک مفید گفته می گردد.

پس از 15 ثانیه، اگر مسافری ماسک اکسیژن را نگذاشته باشد، به تدریج دچار کمبود اکسیژن در بافت های بدن شده و در نهایت بیهوش می گردد. در چنین ارتفاعی، خلبان ها اول ماسک اکسیژن خود را می زنند و سپس ارتفاع هواپیما را به حدی پایین می آورند که تنفس بدون اکسیژن اضافی بی خطر باشد. این موضوع ممکن است چند دقیقه ای طول بکشد، بنابراین اکسیژنی که از طریق این ماسک ها در اختیار مسافران قرار می گیرد، در این لحظات بسیار ضروری است. پس می توان گفت که ماسک های اکسیژن برای حفظ ایمنی مسافران در مواقع اضطراری، بسیار حیاتی هستند.

آیا در حین پرواز می توان در کابین را از داخل باز کرد؟

درهای هواپیما با سیستم plug کار می کند و برای بازکردن در، باید آن را به سمت داخل هواپیما بکشید. زمانی که هواپیما از روی باند بلند می گردد، فشار داخل کابین تنظیم شده و باعث می گردد که درهای هواپیما، داخل قاب در چفت شوند. بنابراین تا زمانی که فشار کابین هواپیما تنظیم شده باشد، بازکردن در هواپیما غیرممکن است.

آیا خلبان ها زیر جایگاه شان، چتر نجات دارند؟

وقتی نمی توان درهای هواپیما را در حین پرواز باز کرد، دیگر داشتن چتر نجات چه فایده ای دارد؟ همه سرنشینان هواپیما شرایط یکسانی دارند.

آیا هر خلبان در طول پرواز، غذای متفاوتی می خورد؟

این موضوع قبلاً وجود داشت، اما دیگر نه. در گذشته این طور تصور می شد که خطر نسبتاً بالایی برای مسمومیت غذایی ناشی از غذاهای پرواز وجود دارد و به همین دلیل برای جلوگیری از بیمارشدن خلبان ها به طور هم زمان، آن ها نباید غذای مشابهی می خوردند. اما با پیشرفت در استانداردهای بهداشت مواد غذایی هنگام پخت وپز و حمل ونقل، خطر مسمومیت به میزان زیادی کاهش یافته است. بیشتر احتمال می رود که کادر پرواز از غذای رستوران یا خانه خود دچار مسمومیت و بیماری شوند تا غذای هواپیما.

آیا هوای کابین، مسافران را بیمار می کند؟

واقعیت این است که امروزه بخشی از هوای کابین بازیافت می گردد و هوای هواپیماهای مدرن، تمیزتر از همیشه هستند. هواپیمای دریم لاینر 787، تنهای هواپیمای تجاری است که هوای داخل کابین را مستقیماً از هوای تازه بیرون می گیرد و نه از موتورها. میزانی از این هوا بازیافت می گردد و از فیلترهای بیمارستانی هِپا عبور می کند تا ویروس ها و باکتری های آن گرفته گردد. با این حال حتی همین هوا نیز هر چند دقیقه یک بار دوباره تازه می گردد.

اگر هنوز هم احساس می کنید که هوای هواپیما حال شما را بد می کند، به خلبان ها و کادر پروازی فکر کنید که هر روز مجبور هستند در این هوا کار کنند. در صورتی که هوای هواپیما برای مسافران بد بود، مطمئناً خلبان ها و خدمه پرواز دائماً بیمار بودند، اما این طور نیست.

آیا صاعقه باعث سقوط هواپیما می گردد؟

صاعقه، پدیده هیجان انگیزی است که می تواند در عرض چند دقیقه ظاهر گردد، مقادیر قابل توجهی انرژی تولید کند و بعد به شکل هوایی نازک ناپدید گردد. با وجودی که انرژی یک طوفان می تواند برای هواپیما خطرناک باشد، اما ولتاژ بالای انرژی ناشی از برخورد صاعقه در واقع خطر چندانی برای هواپیما به وجود نمی آورد. علت این موضوع به سازه هواپیما برمی گردد که مثل قفس فارادی عمل می کند و همچون یک محفظه جلوی میدان های الکترومغناطیسی را می گیرد. همان طور که می دانید، فلز رسانای خوبی برای برق است و در نتیجه صاعقه را به خود جذب می کند. با این حال، از آنجا که رسانای خوبی است، جریان برق در بیرون بدنه هواپیما حرکت می کند و وارد آن نمی گردد. به این ترتیب، بزرگ ترین تأثیر برخورد صاعقه به هواپیما، شاید چند جای کوچک سوختگی باشد.

آیا چاله های هوایی منجر به تربولانس می شوند؟

در ابتدا، یک چیز را روشن کنیم، چیزی به نام چاله هوایی نداریم. هوا خیلی مشابه آب رفتار می کند و در نتیجه سیال است. همان طور که مفهوم چاله آبی غیرعقلانی به نظر می رسد، پس می توان به راحتی فهمید که چاله هوایی نیز اصلاً وجود ندارد. تربولانس یا آشفتگی هوایی در اصل تحت تأثیر تغییر جریان هوا در اطراف هواپیما به وجود می آید. همین نوسانات جریان هوا باعث واردشدن تکان هایی به هواپیما می شوند. اگر به همان مقایسه ای که با آب داشتیم برگردیم، این موضوع شباهت زیادی به قایق سواری دارد. با توجه به جریان آب در زیر قایق، حرکت قایق تغییر می کند. قایق هیچ گاه به زیر آب فرو نمی رود، بلکه به بالا و پایین حرکت می کند، همین موضوع درباره هوا نیز صدق می کند.

با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، می توانید در هر زمان بلیط هواپیما داخلی مورد نظر خود را از فروشنده های معتبر با پایین ترین قیمت بخرید.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان بلاگ

منبع: کجارو / thepointsguy.com
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 107300

به "11 سؤالی که دائماً از خلبان ها پرسیده می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 سؤالی که دائماً از خلبان ها پرسیده می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید