4 مهارت هوش هیجانی برای مدیریت گفت وگوهای پرتنش و عصبی

به گزارش مهسان بلاگ، اگر می خواهید ظرفیت مکالمات پر تنش و احساسی را داشته باشید؛ باید از مراقبت ذهنی از نیازهای هیجانی خود شروع کنید.

4 مهارت هوش هیجانی برای مدیریت گفت وگوهای پرتنش و عصبی

بسیار مهم است از افکار، احساسات و رفتار خود و تاثیری که بر دیگران می گذارند؛ آگاهی داشته باشید؛ چون احساسات و افکاری که در رفتارتان بروز می دهید؛ روی دیگران هم تاثیرگذار است و به آن ها منتقل می شود. اغلب از این شرایط به واگیری عاطفی (emotional contagion) یاد می شود.

هنگامی که در یک رویداد و مکالمه احساسات درگیر می شوند و صحبت هایی رد و بدل می شود که باعث تحریک شدید احساسات می شوند؛ پاسخی از سوی ما به همراه دارد. این واکنش می تواند عصبانیت، غم و غصه، سکوت، اجتناب از ادامه بحث و غیره باشد.

آن چیزی که میان محرک و پاسخ وجود دارد؛ انتخاب شما است. شما انتخاب می کنید به یک محرک چگونه پاسخ بدهید. این پنجره انتخاب (window of choice) مختصر و کوتاه می تواند گاهی اوقات کوته فکرانه یا اصولی و همراه با روش و نگرشی حرفه ای باشد.

در برخی اوقات احساسات شما بسیار جلوتر از افکار شما هستند و کنترل همه چیز را به دست می گیرند. مغز انسان به گونه ای طراحی شده که ماهیتی واکنشی داشته باشد و در او مکانیزم جنگ و درگیری خشن بسیار قوی است. همین عامل باعث می شود احساسات شما کنترل جسم را به دست بگیرند و برای جنگ آماده شود.

فارغ از اینکه محرک شما چیست؛ واکنش شما باید مبتنی بر یک سری مهارت ها و ابزارهای خودتنظیمی و خودآگاهانه باشد که در اختیار شما تا بتوانید همه چیز را مدیریت و کنترل کنید.

در ادامه می خواهیم به 4 مهارت هوش هیجانی و نظارتی برای زمان های بروز احساسات شدید و تند مانند عصبانیت، ناامیدی، ناراحتی، اضطراب و مشابه این ها اشاره کنیم.

با تمرین و یادگیری این مهارت ها در شما یک انعطاف پذیری عاطفی و هیجانی ایجاد می شود تا در صورت نیاز در زمان مناسب استفاده کنید.

ذکر این نکته ضروری است که کلا ظرفیت تحمل پذیری افراد با یکدیگر متفاوت است و برخی صبر و پذیرش بالاتری دارند و برخی افراد دیگر بر اثر ژنتیک یا فاکتورهای دیگر زودرنج و تندمزاج هستند و نمی توانند واکنش منطقی به تنش های احساسی داشته باشند.

به هر حال، هر فردی می تواند با تمرین و تلاش و تمرکز پایدار، انطعاف پذیری عاطفی بیشتری در خود ایجاد کند یا این ظرفیت را بهبود دهد.

مهارت های خودتنظیمی احساسات

1- مکث کنید

سعی کنید از پاسخ دادن فوری اجتناب کنید. ابتدا کمی مکث کنید و بعد دوباره وارد بحث شوید. مکث یک تکنیک عالی برای کنترل انگیزه ها و احساسات است.

2- نفس عمیقی بکشید

تنفس یک فرآیند آرامش بخش عالی است. با یک نفس عمیق شامل دم و بازدم؛ به سوی آرامش بیشتر پیش می روید و ذهن کمی خنک تر می شود. اگر در ذهن تحریک شده و احساسات برانگیخته شده باقی بمانید؛ احتمالا واکنش های تندتری خواهید داشت و مدام گفت وگو و بحث شما وخیم تر می شود. سعی کنید آهسته نفس عمیقی بکشید و برای ادامه آماده شوید.

3- توجه خود را منحرک کنید

یکی دیگر از مهارت های مهم هوش هیجانی، منحرف کردن توجه و تمرکز یا اصطلاحا ذهن قفل شده روی یک موضوع و فرد است. توجه خود را از روی شخصی که دارید با آن صحبت می کنید؛ به سوی فرد دیگری یا موضوع متفاوتی بکشانید. برای چند ثانیه ادامه بحث را متوقف و یادداشت برداری کنید یا با چشمان خود به سوژه و شی دیگری توجه کنید. مثلا، طراحی دکوراسیون اتاق یا نکات ریزی که حواس تان نبوده را دنبال کنید.

4- در صورت نیاز تاخیر بیندازید (بازبرنامه ریزی، تازه سازی و تنظیم مجدد)

همیشه کنترل احساسات در لحظه ممکن نیست. برخی اوقات بهتر است یک تاخیر در مکالمه ایجاد کنید. این تاخیر می تواند برای چند دقیقه یا چند ساعت و حتی چند روز باشد.

آن چه که مهم است؛ ادامه یک بحث و مکالمه پرتنش همراه با عصبانیت و ناراحتی و غلیان احساسات نتیجه مثبت بسیار کمتری خواهد داشت تا اینکه ادامه بحث را به زمان دیگری موکول کنید.

حتما در یک جلسه کاری پر تنش، وقت های استراحتی طراحی کنید تا استرس خود را کاهش دهید. از محیط استرس زا خارج شوید و کمی قدم بزنید. گاهی اوقات همین کارهای ساده منجر به یک راهکار، خلاقیت و ایده جدیدی می شود که کل راستا گفت وگو را تغییر می دهد.

در نهایت، از قلم نیاندازید که نحوه کنترل و تنظیم خلق و خوی شما تاثیر به سزایی در کیفیت کار، روابط و موفقیت شما دارد.

منبع

bestcanadatours.com: Best Canada Tours یک سرویس خدماتی جدید و چند منظوره جهت ارائه سرویس تور به کشور کانادا با کیفیت برتر است

منبع: یک پزشک
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 60758

به "4 مهارت هوش هیجانی برای مدیریت گفت وگوهای پرتنش و عصبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 مهارت هوش هیجانی برای مدیریت گفت وگوهای پرتنش و عصبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید