IBM از اولین تراشه 7 نانومتری خود برای نسل بعد رونمایی کرد

به گزارش مهسان بلاگ، شرکت IBM از Power10، اولین پردازنده 7 نانومتری خود با بازدهی 3 برابری نسبت به نسل قبل، رونمایی کرد.

IBM از اولین تراشه 7 نانومتری خود برای نسل بعد رونمایی کرد

به گزارش خبرنگار ، برطبق گفته های شرکت IBM، در کنفرانس Hot Chips که امسال به صورت مجازی برگزار گشت، نسل دهم پردازنده های این شرکت که به مراتب کوچکتر، سریعتر و با قابلیت ذخیره انرژی بیشتری از نسل قبلی خود هستند، در اواسط سال 2021 در اختیار کلیه کسب وکار ها و مشتریان قرار خواهند گرفت و شرکت سامسونگ عهده دار وظیفه تولید این تراشه 7 نانومتری خواهدبود.

بنابر ادعای این شرکت، پردازنده Power10 که تقریباً نصف سایز پردازنده 14 نانومتری نسل 9 این خانواده است، قادر به ذخیره انرژی تا 3 برابر بیشتر بوده و در زمینه هوش مصنوعی عملکردی 10 تا 20 برابر بهتر از نسل قبل خواهد داشت. به گفته وی، قابلیت های هوش مصنوعی این تراشه جدید به ویژه برای مشتریانی که پیشتر از نسل های قبلی پردازنده های IBM استفاده کرده اند، بسیار مفید خواهد بود.

براساس گفته های استفان لئونارد، سئول شناختی سیستم های IBM، این پردازنده که ساخت آن حداقل 5 سال به طول انجامیده است، ضمن دارا بودن 18 میلیارد ترانزیستور، ابعادی به کوچکی یک تمبر پستی دارد. وی همچنین تأکید کرد که Power10 تمرکز و هدف اصلی اش کاهش چشمگیر مصرف انرژی است. وی به طور خاص به مشتریان ارتباط از راه دور و تامین کنندگان قطعات خودرو اشاره کرد که به طور فزاینده نیازمند اتوماسیون پیشرفته اند.

Power10 همچنین شامل قابلیت های امنیتی جدید رمزگذاری سریعتر و پیش بینی استاندارد های رمزنگاری شده در آینده است. این پردازنده از روش رمزنگاری هم ریختی نیز پشتیبانی خواهد کرد. این مدل توانایی حفاظت سخت افزاری اطلاعات را دارد و با ایزوله کردن و حفاظت اطلاعات امکان نفوذ را تا حد زیادی غیرممکن خواهد کرد. قابلیت دیگر این تراشه، تلقین حافظه (Memory Inception) نام دارد؛ بدین معنی که امکان اشتراک گذاری حافظه و اطلاعات را بین سیستم های مختلف به کاربران می دهد.

باتوجه به این دستاورد جدید، موقعیت IBM به عنوان رقیبی در برابر غول تراشه یعنی شرکت Intel، که اخیراً با مسائل بسیاری روبرو شده است، تقویت خواهد شد.

  • ابررایانه ها و هرآنچه که باید از آن ها بدانید + تاریخچه و معرفی سریع ترین سوپرکامپیوتر دنیا
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 59951

به "IBM از اولین تراشه 7 نانومتری خود برای نسل بعد رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "IBM از اولین تراشه 7 نانومتری خود برای نسل بعد رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید