آسیا چگونه بر بازار تراشه مسلط شد و آمریکا چه واکنشی باید نشان دهد؟

به گزارش مهسان بلاگ، زمانی که بحث فراوری تراشه مطرح می گردد، معمولا نام شرکت تایوانی TSMC و شرکت کره ای سامسونگ به میان می آید. این دو شرکت آسیایی در مجموع 70 درصد از کل بازار فراوری تراشه را در اختیار دارند. آمریکا که زمانی رهبر این بازار بود، حالا از رقبا تا حد زیادی عقب افتاده است.

آسیا چگونه بر بازار تراشه مسلط شد و آمریکا چه واکنشی باید نشان دهد؟

اما به دلیل کمبود دنیای تراشه و تنش های سیاسی با چین، آمریکا تحت فشار بیشتری قرار گرفته است. اما حالا طبق گزارش های مختلف، آمریکا می خواهد میلیاردها دلار بودجه را به این حوزه اختصاص دهد و در این زمینه با دیگر کشورها همکاری کند.

آسیا چگونه سلطان صنعت فراوری تراشه شد؟

در رابطه با فراوری تراشه ها در ابتدا باید به شرکت هایی مانند اینتل اشاره کنیم که از توانایی فراوری تراشه های موردنظر خود بهره می برند. اما از طرف دیگر، بیشتر شرکت ها وظیفه فراوری چیپست ها را به دیگر شرکت ها واگذار می نمایند که در این میان، شرکت های TSMC و سامسونگ بیشترین محبوبیت را دارند.

طی 15 سال گذشته، TSMC و سامسونگ میلیاردها دلار بر روی فناوری های پیشرو سرمایه گذاری نموده اند. حالا حتی وقتی شرکتی مانند اپل هم برای فراوری تراشه های پیشرفته خود باید بین سامسونگ و TSMC دست به انتخاب بزند که در چند سال گذشته، TSMC توانسته نظر اپل را جلب کند.

طبق گزارش های منتشر شده، TSMC حدود 55 درصد از بازار فراوری تراشه را در اختیار دارد و 18 درصد از این بازار در دست سامسونگ است. در سال 2001، حدود 30 شرکت در دنیا قادر به فراوری تراشه های پیشرفته بودند اما با پیشرفت فناوری و افزایش هزینه ها، در حال حاضر فقط سه شرکت TSMC، اینتل و سامسونگ حرف اول را در این صنعت می زنند.

با این حال، باید خاطرنشان کنیم که اینتل از سامسونگ و TSMC عقب افتاده است. به گفته کارشناسان، بخشی از موفقیت سامسونگ و TSMC به حمایت گسترده دولت تایوان و کره جنوبی از آن ها برمی گردد.

پیچیدگی زنجیره تأمین

اگرچه TSMC و سامسونگ بازیگران اصلی صنعت فراوری تراشه هستند، اما از نظر تجهیزات و ماشین آلات وابستگی زیادی به شرکت های آمریکایی، ژاپنی و اروپایی دارند. 5 شرکت عظیم سازنده این تجهیزات حدود 70 درصد از بازار را در اختیار دارند که در میان آن ها سه شرکت در آمریکا، یک شرکت در ژاپن و دیگری در اروپا واقع شده است.

شرکت هلندی ASML تنها شرکتی در دنیا است که می تواند تجهیزات مربوط به تراشه های مبتنی بر فناوری EUV را فراوری کند؛ سامسونگ و TSMC برای فراوری پیشرفته ترین تراشه ها از این فناوری بهره می برند.

آمریکا برای بازگشت به این رقابت چه برنامه هایی دارد؟

همان طور که می بینید، شرکت های آمریکایی نقش مهمی را در این فرایند ایفا می نمایند اما از نظر فراوری خود تراشه ها، از رقبا عقب مانده اند. اما دولت جو بایدن میخواهد این عقب ماندگی را جبران کند.

50 میلیارد دلار از بسته محرک مالی به فراوری و تحقیقات حوزه نیمه هادی اختصاص داده شده است. همچنین مجلس آمریکا در حال تصویب لایحه ای است تا شرکت های آمریکایی برای تحقیق و توسعه در زمینه تراشه ها انگیزه بیشتری پیدا نمایند.

در این میان، اینتل هم اعلام نموده که میخواهد 20 میلیارد دلار برای ساخت دو کارخانه جدید سرمایه گذاری کند تا فاصله این شرکت از سامسونگ و TSMC کاهش یابد. به دلیل بحران کرونا و البته افزایش تقاضا در بعضی بازارها، مشکل کمبود دنیای تراشه دردسرهای زیادی را برای صنایع مختلف ایجاد نموده است. همچنین تمرکز فراوری در دستان TSMC و سامسونگ منجر به تشدید این مشکل شده است.

دولت آمریکا هم با افزایش سرمایه گذاری بر روی این موضوع می خواهد وابستگی خود را به بعضی کشورها کاهش دهد. مدتی قبل اعلام شد که آمریکا و ژاپن در زمینه فراوری تراشه همکاری خواهند کرد. این دو کشور می خواهند برای تأمین تراشه های مورد احتیاج، وابستگی خود را به مناطقی مانند تایوان کاهش دهند.

حرکت چین به سمت خودکفایی

در کنار کوشش های دولت آمریکا، باید به اقدامات دولت چین برای خودکفایی در صنعت فراوری تراشه هم اشاره کنیم. دولت این کشور طی چند ساله گذشته بودجه های هنگفتی را به این کار اختصاص داده و معافیت های مالیاتی قابل توجهی را ارائه داده است.

اما چین همچنان فاصله زیادی با رقبای خود دارد که این مشکل به زنجیره تأمین برمی گردد. SMIC عظیم ترین شرکت سازنده تراشه در چین محسوب می گردد اما تجهیزات مورد استفاده در این شرکت بسیار قدیمی تر از تجهیزات TSMC و سامسونگ است.

این شرکت حتی اگر هم بودجه و تخصص کافی برای پیشرفت داشته باشد، به دلیل تحریم های امریکا تقریبا چنین کاری را نمی تواند انجام دهد. سال گذشته دولت آمریکا شرکت SMIC را در لیست سیاه وزارت بازرگانی قرار داد. به همین خاطر شرکت های آمریکایی بعضی تکنولوژی ها را نمی توانند در اختیار SMIC قرار دهند. طبق گزارش های منتشر شده، حدود 80 درصد تجهیزات موجود در این شرکت ساخت آمریکا هستند.

سال گذشته خبرگزاری رویترز بیان کرد که آمریکا دولت هلند را تحت فشار گذاشته تا فروش تجهیزات ساخت ASML به SMIC ممنوع گردد. همانطور که گفتیم، ASML تنها شرکت سازنده تجهیزات مربوط به فناوری مهم EUV محسوب می گردد و این تجهیزات هنوز در اختیار SMIC قرار نگرفته است.

روی هم رفته می توان گفت که چین بدون استفاده از تجهیزات آمریکایی، عملا نمی تواند تراشه های پیشرفته را فراوری کند. طبق تخمین های انجام شده، چین حداقل تا 5 سال آینده در زمینه فراوری تراشه های قدرتمند به پیشرفت معناداری دست پیدا نمی کند.

منبع: CNBC

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 82881

به "آسیا چگونه بر بازار تراشه مسلط شد و آمریکا چه واکنشی باید نشان دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیا چگونه بر بازار تراشه مسلط شد و آمریکا چه واکنشی باید نشان دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید