آغاز نشست وزرای خارجه ایران و 1

به گزارش مهسان بلاگ، نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 با حضور موگرینی در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آغاز شد.

آغاز نشست وزرای خارجه ایران و 1

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و 1+4 (چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس) و با حضور فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش و در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دور هم جمع شدند تا مروری کوتاه بر آخرین وضعیت اجرای برجام در پرتو تحولات اخیر داشته باشند.

این نشست با حضور محمدجواد ظریف و وزرای خارجه فرانسه، آلمان، روسیه و چین و نماینده انگلیس (در غیاب وزیر خارجه این کشور که به خاطر تحولات برگزیت در نیویورک حضور نداشت) برگزار شده است.

یک منبع مطلع در این باره گفت که این نشست، در چارچوب نشست های رسمی کمیسیون مشترک برجام نبوده و به همین سبب، جایگزینی برای نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران که برگزاری آن در نشست های قبلی کمیسیون مورد توافق و تاکید قرار گرفته بود، محسوب نمی شود.

اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه با صدور بیانیه ای درباره این نشست بیان نمود: وزرا راه های اطمینان از اجرای کامل و مؤثر برجام از هر نظر را بررسی خواهند کرد.

به گزارش فارس، وزرای خارجه ایران و گروه 1+4 پیش از این نیز دو بار دیگر دور هم جمع شده بودند که البته دو نشست قبلی در چارچوب کمیسیون مشترک برجام بود.وزرای خارجه ایران و 1+4 پیش از این یک بار در وین در تاریخ 15 تیر ماه 1397 و یک بار دیگر هم در نیویورک در تاریخ سوم مهر ماه 1397 در چارچوب کمیسیون مشترک گردهم آمدند و از دومین نشستی که در نیویورک برگزار گشت دقیقا یک سال می گذرد.

هفتم تیر ماه سال جاری و پس از صدور بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران در اعلام کاهش برخی تعهدات برجامی در 18 اردیبهشت ماه، نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر وین پایتخت اتریش برگزار و در پایان بیانیه ای 9 بندی صادر شد و اعضا توافق کردند که از نزدیک اجرای برجام را رصد کرده و تصمیم گرفته شد تا نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه برجام در آینده نزدیک تشکیل شود که هنوز این نشست برگزار نشده است.

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان پیش از عزیمت به نیویورک درباره این نشست عنوان کرده بود که ایران در نشست مذکور به دنبال تبیین کاهش تعهدات برجامی است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که جمعه شب 29 شهریور ماه برای شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد، در بدو ورود از برگزاری این نشست خبر داد و درباره پیوستن آمریکا به 1+4 خاطرنشان کرده بود: پیوستن آمریکا به 1+4 چه به عنوان 1+5 چه به عنوان مهمان، ضرورتش پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه ایران است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 18308

به "آغاز نشست وزرای خارجه ایران و 1" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز نشست وزرای خارجه ایران و 1"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید