آیا تغییر رئیس کل بانک مرکزی بر بازار سرمایه اثر می گذارد؟

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران : کارشناس بازار سرمایه گفت: تصمیمات بانک مرکزی حاصل یک فعالیت گروهی است و تنها بر اساس تصمیم شخص رئیس کل بانک مرکزی نیست.

آیا تغییر رئیس کل بانک مرکزی بر بازار سرمایه اثر می گذارد؟

به گزارش به نقل از خبرنگاران، مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که نقش بانک مرکزی در بازار سرمایه چیست؟ اظهار کرد: حدود چهار دهه است که در اقتصاد کشور، پیوستگی متقابل میان بازار های مالی پذیرفته شده است و قطعی تلقی می شود؛ به این صورت که بازار سرمایه با نظام بانکی پیوند دارند و به واسطه این پیوند تنگاتنگ از یکدیگر تاثیر می پذیرند.

او افزود: رکنی که نقدینگی را در اقتصاد پمپاژ می کند و به آن جهت می دهد که نقدینگی به کدام سمت برود، سیستم بانکی و بانک مرکزی است که می تواند در این زمینه موثر واقع شود. به طور کلی بین بانکی و سود در اختیار بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و رئیس کل بانک مرکزی است. سایر بازار ها هم نرخ های خود را بر این اساس می سنجند.

میرزایی اظهار کرد: افزایش سود ها سبب خروج نقدینگی از بازار ها و حرکت آن به سمت سیستم بانکی می شود، همه این ها نشان دهنده نقش مهم سیستم بانکی و بانک مرکزی است. همواره نقش بانک مرکزی در تحولات بازار سرمایه بسیار شاخص بوده است و این موضوع را نمی توان نادیده گرفت، بسیاری از تغییر و تحولات مدیریتی که در ساختار بازار سرمایه رخ داده، ریشه در خواسته های بانک مرکزی داشته است.

او افزود: شاپور محمدی رئیس اسبق سازمان بورس عقیده داشت که نباید نقدینگی که نظام بانکی آن را خلق کرده است، به سمت برود، تا بازار سرمایه آسیب نبیند.

میرزایی در خاتمه شرح داد: با توجه به اینکه طول ریاست رئیس فعلی نهایتا تا شهریور ماه خواهد بود، به نظر می رسد خیلی فرایند فعالیت های بانک مرکزی تغییر چشمگیری نداشته باشد و در نتیجه فرایند به شکل سابق ادامه خواهد داشت، این را هم باید بیان کرد، که تصمیمات بانک مرکزی حاصل یک فعالیت گروهی است و تنها بر اساس تصمیم انفرادی رئیس کل بانک مرکزی نیست.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 89869

به "آیا تغییر رئیس کل بانک مرکزی بر بازار سرمایه اثر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تغییر رئیس کل بانک مرکزی بر بازار سرمایه اثر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید