اجرای زبان اشاره در بیش از هزار ساعت آموزش های مدرسه تلویزیونی
به گزارش مهسان بلاگ، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست بزرگداشت هفته و روز جهانی ناشنوایان که با حضور نمایندگان جمعی از فرهنگیان ناشنوا و تشکل های ناشنوایان برگزار گردید گفت 812 دانش آموز با آسیب شنوایی در 36 رشته مهارتی در 50 هنرستان فنی حرفه ای و کاردانش تحصیل می نمایند و در ایام کرونا زبان اشاره در کنار بیش از هزار ساعت آموزش های مدرسه تلویزیونی اجرا شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه هفته ناشنوایان و روز جهانی ناشنوایان از جمله مناسک گذار است گفت: نامگذاری این هفته به نام ناشنوایان برای این است که به جامعه شنوا شرایط جامعه ناشنوا گوشزد گردد و جامعه با مناسب سازی جامع به سمت جامعه دوستدار انسان و دوستدار معلولین، کتاب و کودک حرکت کند. ناشنوایان گرچه جهانیی به ظاهر ساکت دارند و به ظاهر زبان رسایی برای بیان معناهای زندگی را ندارند اما جهان پر از سکوت آنان پر از شکوه و معنا است.
معاون وزیر با بیان اینکه یکی از اصول هفت گانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسعه انسان مبنا است گفت: بر اساس نظریه توسعه انسان مبنا، مبنای توسعه در جامعه همه انسان ها با تمام ویژگی ها هستند و معلولین هم در این توسعه نقش اساسی را دارند
وی اضافه نمود: جامعه آرمانی جامعه ای فراگیر، عادلانه، بدون محدودیت، بدون مانع، مناسب سازی شده و دوستدار انسان است و برای رسیدن به این جامعه نظام تعلیم و تربیت بویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی نقش مهمی را دارد . رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت تبدیل منابع سرشار انسانی به سرمایه انسانی است و این رسالت در بخش دانش آموزان با نیازهای ویژه بر عهده آموزش و پرورش استثنایی است.
معاون وزیر با بیان اینکه فعالیت آموزش و پرورش استثنایی از بدو تولد کودک با آموزش والدین آنان و سپس توانبخشی کودک آغاز می گردد، گفت: یکی از برنامه های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان است که این برنامه از سال 71 با پوشش 1.5 درصدی آغاز شد و سال 99 به رغم شرایط کرونایی بالاترین مقدار پوشش با 98.8 درصد محقق شد. یکی از آیتم های برنامه سنجش ، تست شنوایی است که با شناسایی دانش آموزان با آسیب شنوایی آنان در مدارس خاص ناشنوایان و تلفیقی فراگیر جای دهی می شوند.
حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی بیش از 15 هزار دانش آموز با آسیب شنوایی را تحت پوشش دارد گفت: از این تعداد 4 هزار و 897 دانش آموز با آسیب شنوایی در 100 مدرسه خاص استثنایی مشغول به تحصیل هستند و بقیه دانش آموزان در مدارس عادی و در طرح تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.
وی اضافه نمود: از کل دانش آموزان با آسیب شنوایی مشغول یه تحصیل در مدارس خاص استثنایی 1012 نفر در پیش دبستان، 2 هزار و 181 نفر در ابتدایی، 892 نفر در متوسطه اول و 812 نفر در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند. از دانش آموزان با آسیب شنوایی متوسطه دوم 753 نفر در 30 رشته مهارتی کاردانش و 59 نفر در 6 رشته مهارتی فنی و حرفه ای در بیش از 50 هنرستان مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر با بیان اینکه کرونا بر جامعه تحمیل شد و بر همه ابعاد جامعه بویژه تعلیم تربیت اثر گذاشت گفت: در حوزه آموزش، نظام تعلیم و تربیت واکنش های سنجیده ای را در عصر کرونا و تعطیلی مدارس نشان داد و آموزش های تلویزیونی و مجازی از جمله این واکنش ها بود.
وی با اشاره به اقدامات اجرا شده در ایام کرونا و آموزش های تلویزیونی برای دانش آموزان با آسیب شنوایی گفت: حضور 4 مترجم در برنامه های مدرسه تلویزیونی به مدت 9 ماه به مقدار 1050 ساعت و حضور 3 مدرس جهت تدریس درس ریاضی و فارسی پایه اول ابتدایی دانش آموزان با آسیب شنوایی به صورت زنده به مقدار 94 ساعت از جمله اقدامات در زمینه مدرسه تلویزیونی برای دانش آموزان با آسیب شنوایی در سال تحصیلی گذشته بود.
معاون وزیر با بیان آماری از محتواهای آموزشی فراوری شده در سامانه شاد و شادنما برای دانش آموزان با آسیب شنوایی گفت: تهیه و فراوری بیش از 1407 محتوا در دوره های پیش دبستان، ابتدایی و متوسطه اول و بارگذاری در شاد و تهیه و فراوری 20 محتوا با موضوعات آموزش الفبای گویای باغچه بان، آموزش اعداد، معرفی مشاهیر و مفاخر ایران به زبان اشاره و بارگذاری در سامانه شادنما از جمله فعالیت های آموزشی سال گذشته برای دانش آموزان با آسیب شنوایی بود. سال گذشته 4 فیلم کوتاه در مورد آموزش واژگان تخصصی بیماری کرونا به زبان اشاره برای پرسنل وزارت بهداشت و بیمارستان ها هم تهیه شد.
حسینی با تاکید بر اینکه زبان اشاره گامی برای ارتباط ناشنوایان با جامعه و ایجاد سرمایه اجتماعی است گفت: سال گذشته دستورالعمل استفاده از زبان اشاره و الفبای گویای باغچه بان تدوین و به استان ها ابلاغ شد.
وی اضافه نمود: آموزش زبان اشاره به 4 هزار و 837 نفر از نفر از معلمین، والدین و پرسنل دستگاه های اجرایی در 110 کارگاه، تربیت 67 مدرس زبان اشاره در سطح استان ها و تهیه و فراوری فیلم های آموزش بیش از 1200 واژه دوره ابتدایی از جمله اقدامات سال گذشته سازمان آموزش وپرورش استثنایی در حوزه آموزش زبان اشاره است.
وی با اشاره به تالیف و مناسب سازی کتب درسی اضافه نمود: تألیف 14 جلد و مناسب سازی 50 جلد کتاب درسی، تألیف 7 جلد کتاب زبان آموزی و جمله سازی دوره ابتدایی، تألیف 7 جلد راهنمای معلم زبان آموزی و جمله سازی دوره ابتدایی و تألیف بیش از 20 واحد کار دوره پیش دبستانی از اقدامات آموزش وپرورش استثنایی در زمینه تعلیم و تربیت دانش آموزان با آسیب شنوایی است.
حسینی با اشاره به تهیه و فراوری بسته و رسانه های آموزشی ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی گفت: تهیه و فراوری 3 درس افزار زبان انگلیسی پایه هفتم، هشتم و نهم، تهیه و توزیع درس افزار آموزش واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره و آموزش الفبای گویای باغچه بان، طراحی و توسعه نرم افزار و وب اپلیکیشن فرهنگ 1200 واژه دوره ابتدایی به زبان اشاره، تدوین و بازنگری محتواهای پیش دبستان و تدوین بروشورهای آموزشی و راهنمای معلم تربیت شنیداری و تدوین راهنمای تسهیل در گفتار از جمله فعالیت های اجرا شده در حوزه فراوری بسته و رسانه های آموزشی ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آموزش نیروی انسانی را از دیگر برنامه های حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان با آسیب شنوایی دانست و گفت: سال گذشته برای 1409 معلم دانش آموزان کم توان ذهنی 128 کارگاه تربیت معلمان چندمهارتی برگزار گردید و دوره ضمن خدمت تامین مدرسی زبان آموزی و جمله سازی پایه ششم و بعلاوه دوره ضمن خدمت ویژه مدیران و معاونین مدارس و هنرستان های دانش آموزان با آسیب شنوایی هم در سال گذشته برگزار گردید.
حسینی با بیان اینکه توسعه آموزش های فنی حرفه ای برای ناشنوایان و کم شنوایان از برنامه های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است گفت: اجرای طرح آموزش همراه با فراوری در هنرستان ها، ایجاد نمایشگاه دائمی فروش محصولات فراوریی دانش آموزان، اختصاص 4 میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه های هنرستان ها از جمله اقدامات در زمینه تحصیل دانش آموزان استثنایی بویژه ناشنوایان در هنرستان ها است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارائه خدمات حمایتی به دانش آموزان استثنایی بویژه دانش آموزان با آسیب بینایی را از برنامه های سالانه آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: در 18 آیتم خدمات حمایتی به دانش آموزان استثنایی ارائه می گردد که یاری هزینه خرید و تعمیر سمعک و کاشت حلزون از جمله این خدمات است. سال گذشته بیش از 6 میلیارد و 500 میلیون تومان بابت خدمات حمایتی به دانش آموزان پرداخت شد که بیش از 2 میلیارد و 200 میلیون تومان از این مبلغ در حوزه خدمات مرتبط با ناشنوایان بود.
حسینی در خاتمه گفت: راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان ها، راه اندازی پایگاه دائمی سنجش به اتاق آکوستیک در تمامی استان ها و ایجاد 10 مراکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و آموزشی بخشی دیگر از فعالیت های سازمان آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت بچه ها با نیازهای ویژه است.
منبع: خبرگزاری پاناanti6.ir: آخرین خبر | اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید
aradbld.ir: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی