اجرای طرح اتوکلاو در منطقه9 ، بی خطرسازی پسماندهای مرکز بهداشت غرب تهران با بخار آب

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس و کارشناسان اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری از طرح بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی مرکز بهداشت غرب تهران با استفاده از روش اتوکلاو بازدید کردند.

اجرای طرح اتوکلاو در منطقه9 ، بی خطرسازی پسماندهای مرکز بهداشت غرب تهران با بخار آب

به گزارش خبرنگاران، بنابه درخواست مسئولان مرکزبهداشت غرب تهران واقع درمنطقه9 تهران و به منظور هم اندیشی و بازدید متولیان از چگونگی اجرای طرح بی خطرسازی پسماندهای عفونی این مرکز با استفاده از دستگاه اتوکلاو و پس از آن انتقال آنها به چرخه دفع و دفن زباله، مدیر اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری ضمن حضور در این جلسه استقبال و آمادگی خود را نسبت به اجرای این طرح با توجه به تاثیر مثبت محیط زیستی و انسانی آن اظهار داشت.

این اقدام مرکز بهداشت غرب تهران به منظور عمل به تکالیف قانونی مقرر در ماده7 قانون مدیریت پسماند مصوب سال1383 در زمینه توضیح وظایف فراوریکننده پسماند در قبال مدیریت اجرایی پسماندهای ویژه و پیاده سازی ضوابط و روش های اجرایی مدیریت پسماندهای پزشکی و وابسته طرح تفصیلی؛ طرح راه اندازی سایت بی خطرسازی در مرکز بهداشت غرب تهران تنظیم و پس از کسب موافقت در حال طی کردن مراحل اولیه جهت اجرایی شدن است.

با توجه به اینکه این گونه زباله ها جزء آلوده ترین و خطرناک ترین نوع زباله محسوب می شوند اگر در هنگام دفع و از بین بردن آنها نکات مهم و شیوه اصولی و مناسب انجام نگردد، می تواند منجر به انتقال انواع بیماری و باعث ایجاد مسائل شدیدی گردد. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه 6 میلیون نفر بر اثر بیماریهای منتشر شده از زباله های بیمارستانی جان خود را از دست می دهند، برای همین امروزه تفکیک و بی خطرسازی قبل از دفع زباله های بیمارستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در روش اتوکلاو بر اساس استفاده از بخار آب با دمای 120 الی 135 سانتیگراد در مدت زمان 45 الی 60 دقیقه پسماندهای فراوری شده را کاملا بی خطر خواهد نمود و پسماند خروجی فاقد هر نوع میکروارگانیسم (اعم از بیماری زا و غیر بیماری زا) خواهد بود. برای بی خطرسازی پسماندهای این مرکز، زباله های معمولی، زباله های عفونی، زباله های تیز و برنده و زباله های شیمیایی تحت دما و فشار مناسب با توجه به خصوصیات دستگاه قرار گرفته و پس از انجام این مراحل؛ انتقال به اتاق امحاء، خرد کردن به قطعات کوچک، انتقال به مخزن اتوکلاو، قرارگیری تحت فشار و دمای مناسب و قرارگیری در کیسه های ویژه بی خطر شده و در نهایت برای دفن، تحویل مجریان مدیریت پسماند می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1402 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109305

به "اجرای طرح اتوکلاو در منطقه9 ، بی خطرسازی پسماندهای مرکز بهداشت غرب تهران با بخار آب" امتیاز دهید

1 کاربر به "اجرای طرح اتوکلاو در منطقه9 ، بی خطرسازی پسماندهای مرکز بهداشت غرب تهران با بخار آب" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح اتوکلاو در منطقه9 ، بی خطرسازی پسماندهای مرکز بهداشت غرب تهران با بخار آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید