اردوغان: بحران سوریه، محصول نقشه ها برای تغییر شکل خاورمیانه بود

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس جمهور ترکیه طی سخنرانی در جمع نمایندگان حزب عدالت و توسعه، بحران و جنگ سوریه را نتیجه نقشه غربی ها برای تغییر شکل مناطق غرب آسیا و شمال آفریقا دانست.

اردوغان: بحران سوریه، محصول نقشه ها برای تغییر شکل خاورمیانه بود

به گزارش مانیتورینگ گروه بین الملل خبرنگاران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت جنگی که در سوریه رخ داد، بخشی از کوشش های غربی برای تغییر شکل منطقه غرب آسیا بود.

اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت: طی چهل سال گذشته، ده ها هزار نفر از شهروندان خود را به دلیل تروریسم جدایی طلبان از دست داده ایم و هزینه میلیارد دلاری برای کشور ما داشته اند. ما می دانیم که این مسئله از کجا آب می خورد و طی سالیان شدیدتر نیز شده است.

وی با بیان اینکه متحدان ترکیه موضعی منافقانه و دو رو از خود نشان داده اند، شرح داد: ما بیش از این نمی توانیم به این مسئله بی تفاوت باشیم. بحران سوریه، محصول کوشش ها برای بازطراحی و تغییر شکل شمال آفریقا و خاورمیانه بود. قبل از اینکه این درگیری ها شروع گردد، ما با دولت سوریه گفت وگو می کردیم. ما به آنها در خصوص مسائل مختلف مخصوصا موضوع برادران و خواهران کُرد، مشورت های دیپلماتیک، قضایی و سیاسی می دادیم.

رئیس جمهور ترکیه درباره عواقب انسانی که بحران سوریه تا کنون داشته، گفت: طی هشت سال گذشته حدود نیم میلیون نفر از مردم سوریه در این درگیری ها جان باخته اند، دوازده میلیون نفر از خانه های خود آواره شده و حدود نیمی از آن نیز کشور خود را ترک کردند.

اردوغان با انتقاد شدید از اظهارات کشورهای عضو اتحادیه عرب درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه، گفت: نمی خواهیم اینگونه بگویم ولی اتحادیه عرب اصلا در حدی نیست که بخواهد درباره بحران سوریه اظهار نظر کند. شما تا کنون چند نفر از اعراب [آواره] سوری را پذیرفته اید؟ آنها سوریه را از اتحادیه عرب بیرون انداختند ولی الان برای اینکه ترکیه را بدنام نمایند، می خواهند عضویت آن را بازگرداندند.

وی سپس ظهور گروه تروریستی داعش را توطئه کشورهای غربی دانسته و توضیح داد: وقتی به این عرصه پرآشوب نگاه می کنیم، قدرت های تاریکی را می بینیم که یک ماشین کشتار به نام داعش را اختراع نموده، افسار آن را در کنترل داشته و به داعش اجازه می دهند در منطقه ویرانی به بار آورد. آیا اتحادیه عرب در این باره کوچکترین کاری کرد؟ خیر.

در حالی که ترکیه پیشتر گفته بود اتحادیه اروپا 3 میلیارد یورو برای نگهداری از آوارگان سوری به آنها وعده داده بود، اما اردوغان این بار ادعا کرد: اتحادیه اروپا به وسیله سازمان های بین المللی سه میلیارد یورو به حساب هلال احمر ترکیه واریز کرد اما آنها قول 6 میلیارد یورو را داده بودند. اما چه آن پول را گرفته باشیم چه نه، دیگر بس است، ما دیگر وظیفه ای نداریم.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه داعش هیچ ارتباط و سنخیتی با اسلام ندارد، اضافه نمود: آنها سازمانی وحشی اند که بزرگترین قاتل اسلام و مسلمین هستند. حتی اکنون نیز فاکتور داعش را به عنوان مانعی در برابر تمام گام های مثبتی که می توان در منطقه برداشت، عَلم می نمایند.

اردوغان با اشاره به ژست ضد تروریستی که کشورهای حامی داعش گرفته اند، مدعی شد: در حقیقت این ترکیه بود که فروپاشی داعش در منطقه را شروع کرد. ما این کار را در [شهر] الباب انجام دادیم. سه هزار تروریست داعشی را در این منطقه از پای درآوردیم.

وی با بیان اینکه متحدان غربی ترکیه به جای حمایت از این کشور، طرف شبه نظامیان کُرد یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) می گیرند، ادامه داد: آنها اکنون دو راه مقابل خود دارند. یا آمریکا و اروپا نقش ترکیه در منطقه را می پذیرند یا وارد جنگ می شویم.

رئیس جمهور ترکیه با تکرار ادعاهای بی اساس درباره حمله ارتش و دولت سوریه به شهروندان خود، گفت: کسانی که نگران کشتار غیرنظامیان بودند، در آن موقع چیزی نگفتند... در عملیات های قبلی ما [سپر فرات و شاخه زیتون] نه تنها ما را حمایت نکردند، بلکه سیل نقدها را نیز روانه ما کردند.

اردوغان با انتقاد از درخواست رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه برای توقف تهاجم نظامی به شمال سوریه، گفت: کشورهای غربی هر روز با ما تماس می گیرند و می گویند این عملیات را متوقف کنیم. اما کسی زنگ نمی زند تا کشته های ما در حملات خمپاره ای تروریست ها به مناطق مرزی را تسلیت بگوید. ما نباید به این افراد اعتماد کنیم، زیرا قابل اعتماد نیستند... آنها فکر نمی کردند که ترکیه این عملیات را شروع کند و ارتش ترکیه نیز از قدرتی برای پیشروی سریع برخوردار باشد.

وی سپس کشورهای غربی منتقد عملیات ترکیه را به بازگشت تروریست های داعشی تهدید کرد: مطمئن باشید در آینده بسیار نزدیک، شما هم مشکلاتی مشابه ما را تجربه خواهید کرد... مطمئن باشید زمانی که آن روز فرا برسد، آنگاه ما را به خوبی درک خواهید کرد اما دیگر دیر شده است. زمانی که تروریست ها پای دروازه های شما برسند، زمانی که به مرزهای شما نفوذ نمایند، زمانی که شهروندان شما با بمب گذاری کشته شوند، زمانی که شهرهای شما با عاملان انتحاری و حملات تروریستی ناآرام شوند.. زمانی که این اتفاقات بیافتد، آیا آن روز نیز مثل الان، سرپرستی تروریست ها را برعهده می گیرید؟

رئیس جمهور ترکیه با درخواست از کشورهای غربی برای دخالت نکردن در امور داخلی این کشور، گفت: بعضی سران [خارجی] می خواهند بین ما و تروریست ها میانجی گری نمایند. من به آنها می گویند، طبق قوانین بین المللی و علوم سیاسی، از چه زمانی دولت ها با تروریست ها مذاکره می نمایند؟! از کی تا حالا پشت یک میز می نشینند؟! جمهوری ترکیه، دولتی نیست که با سازمان های تروریستی پشت میز مذاکره بنشیند. ما هیچ نیازی به میانجی نداریم... آنها که برای گفت وگو به ترکیه می آیند باید خواسته های ترکیه را مدنظر داشته باشند، در غیر این صورت بهتر است به خود زحمت ندهند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور، مایک پامپئو وزیر خارجه و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است امروز برای گفت وگو درباره عملیات نظامی ترکیه در سوریه، به آنکارا سفر نمایند.

اردوغان با تاکید بر اینکه ترکیه به تمامیت ارضی و وحدت سیاسی سوریه احترام می گذارد، شرح داد: کسی نباید ذره ای شک در این باره داشته باشد. زمانی که یک دولت مشروع فراگیر [در سوریه] تشکیل گردد، ما تمام مسئولیت ها را به آن واگذار می کنیم.

آنکارا عملیات نظامی در شمال سوریه با اسم رمز چشمه صلح را به بهانه مقابله با شبه نظامیان کرد و ایجاد یک منطقه امن برای اسکان آوارگان سوری، از هفدهم مهر شروع نموده است. دولت سوریه از این تجاوز نظامی ترکیه به شدت انتقاد نموده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده اند به ویژه اینکه می تواند فرآیند راهکار سیاسی در ادلب را تحت الشعاع قرار دهد.

ترکیه میخواهد با ایجاد منطقه امن به طول بیش از 230 کیلومتر و عرض 30 الی 40 کیلومتر در امتداد مرزهای سوریه، علاوه بر دور کردن این شبه نظامیان، زمینه را برای اسکان دو میلیون 300 هزار آواره سوری ساکن ترکیه ایجاد کند. گروه موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه نیز در روز پنجم این عملیات از سقوط شهر تل أبیض به دست نیروهای عملیات نماینده اطلاع داد. (جزئیات بیشتر)

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 22421

به "اردوغان: بحران سوریه، محصول نقشه ها برای تغییر شکل خاورمیانه بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: بحران سوریه، محصول نقشه ها برای تغییر شکل خاورمیانه بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید