از سرما تا سرماخوردگی

به گزارش مهسان بلاگ، فصل زمستان، فصل آغاز سرماخوردگی است. شیوع این بیماری در این فصل زیاد است و با آنفلوآنزا هم زیاد اشتباه می گردد. سرماخوردگی معمولی، همه ساله میلیون ها نفر را گرفتار می نماید. با محاسبه ویزیت به پزشکان، بهای دارو و از سوی دیگر توقف کار به علت احتیاج به استراحت برای هر فرد، شاید بتوان گفت که سرماخوردگی از پرهزینه ترین

از سرما تا سرماخوردگی

از سرما تا سرماخوردگی

مصاحبه با دکتر هوشنگ ساغری درباره سرماخوردگی و آنفلوآنزا

فصل زمستان، فصل آغاز سرماخوردگی است. شیوع این بیماری در این فصل زیاد است و با آنفلوآنزا هم زیاد اشتباه می گردد. سرماخوردگی معمولی، همه ساله میلیون ها نفر را گرفتار می نماید. با محاسبه ویزیت به پزشکان، بهای دارو و از سوی دیگر توقف کار به دلیل احتیاج به استراحت برای هر فرد، شاید بتوان گفت که سرماخوردگی از پرهزینه ترین بیماری هاست. سرماخوردگی به وسیله ویروس ها ایجاد می گردد و نشانه های آن به سرعت بروز نموده و پیشرفت می نماید. علایم سرماخوردگی به طور معمول 5 تا 7 روز طول می کشد. تقریبا همه ما با سرماخوردگی آشنا هستیم ولی چگونه سرماخوردگی را از آنفلوآنزا تشخیص بدهیم؟ وجه تمایز این دو بیماری چیست؟ مصاحبهی ذیل در همین رابطه، با دکتر هوشنگ ساغری متخصص بیماری های عفونی است.

چرا آغاز فصل سرما را همواره همراه با بیماری های سرماخوردگی و آنفلوآنزا می بینم. مگر دلیل بیماری ویروس نیست، پس چه ربطی به سرد شدن هوا دارد؟

هرچند که دلیل بیماری ویروس است اما همان طور که مردم در شواهد و تجربه های خود دیده اند، قرار گرفتن در محیط سرد و به اصطلاح خودشان گرم و سرد شدن که ایجاد لرز در بدن می نماید، با سرما خوردن همراه است. این قضیه از نظر علمی مطرود نیست چون سرما محیط خوبی برای رشد و زندگی ویروس هاست.

آیا علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا را می توانیم از هم تشخیص بدهیم؟

اغلب علایم سرماخوردگی خفیف تر از آنفلوآنزا است. اما شاید بتوان از اولین علایم آنفلوآنزا، سردرد و درد کره چشم را نام برد که در سرماخوردگی کمتر شایع است و سپس درد عضلات و تب و لرز و درد مفاصل و استخوان ها که باز هم در سرماخوردگی کمتر دیده می گردد. قرمزی چشم، آبریزش بینی، خشکی گلو، سرفه های خشک و ضعف و بی حالی در سرماخوردگی، آنفلوآنزا و حتی برخی بیماری های دیگر جزو علایم مشترک محسوب می شوند. حتی علایمی شبیه آنفلوآنزا در آغاز بیماری های سرخک، سرخجه، آبله مرغان و حتی برخی بیماری های میکروبی ممکن است دیده گردد. راه تشخیص و افتراق میان این بیماری ها بر عهده پزشک متخصص است. برای همین همه جا می گوییم خود درمانی نکنید.

نام آنفلوآنزا همواره همراه با رعب و ترس بوده، چون تداعی گر اپیدمی و همه گیری بیماری و مرگ و میر است. این ویروس چگونه به انسان منتقل می گردد؟

دو راه انتقال؛ یکی از انسان به انسان داریم و دیگری انتقال ویروس به وسیله پرندگان است که با نام آنفلوآنزای مرغی برایتان آشناست. یعنی پرندگان وحشی و ماکیان و اردک های وحشی که به ویروس آلوده اند، مهاجرت نموده و پرندگان دیگر را که اهلی هستند، آلوده می نمایند. ویروس به سرعت منتقل می گردد و آن دسته افرادی که با این پرندگان یا حتی لاشه آنها تماس داشته باشند، مبتلا می شوند.

پس با این همه دگرگونی در انواع چطور می توانیم خود را در مقابل آن ایمن سازیم؟

راه های پیشگیری از آنفلوآنزا نکات ساده ای است که بارها به همه توصیه شده ولی متاسفانه برخی افراد با رعایت نکردن آنها بیمار می شوند. مانند دوری گزیدن از فرد مبتلا و آلوده به ویروس به خصوص در روزهای نخست، پوشیدن لباس های گرم و مناسب و مصرف غذاهای گرم و مقوی، رعایت بهداشت فردی یعنی موقع عطسه و سرفه حتما با دستمال کاغذی جلوی بینی و دهان را بگیریم و نگذاریم قطرات تنفسی که آلوده به ویروس اند، در هوا پخش گردد. آب دهان و بینی خود را روی زمین نیندازید. اگر علایم بیماری در شما ظاهر شد، با مراجعه به موقع و رعایت دستورات پزشک و مهم تر از همه، با استراحت در منزل هم به خودتان و هم به دیگران فایده برسانید، یعنی با رفتن به محل کار یا مدرسه و پرهیز از اجتماعات مردمی، ویروس را پخش نکنید. هرگز افراد خانواده را در هنگامی که بیمارید نبوسید یا با دست آلوده، ناقل ویروس نشوید. یادتان باشد انتقال ویروس از راه هواست.

همه می خواهند بدانند آیا باید واکسن آنفلوآنزا بزنند یا نه؟ شما به چه گروه هایی توصیه می کنید واکسن بزنند؟

بله، مراجعانی این روزها داریم که دوست دارند واکسن بزنند و البته داوطلبانه. هر کس دوست دارد، منعی نمی بینم. اما گروه هایی هستند که توصیه می کنیم حتما واکسن بزنند: افراد بالای 60 سال، بیماران مبتلا به آسم و برونشیت و اختلالات دستگاه تنفسی ، بیماران قلبی و آنها که مسائل دریچه ای قلب دارند، بیماران مبتلا به دیابت، بیماران کلیوی و بیماران اختلالات خونی، خانم های حامله ای که در سه ماهه دوم و سوم بارداری اند، تاکید دارم سه ماهه اول ممنوعیت واکسن دارند، بچه هایی که از سن 6 ماه تا 6 سالگی تحت درمان با آسپرین بوده اند، گروه کادر پزشکی که با انواع و اقسام بیماران در تماس اند و به طور مثال در بانک های خون یا حتی تزریقات هستند. اگر همه گیری رخ بدهد، گروه های پلیس و آتش نشانی هم ضروری است واکسن بزنند، افرادی که ضعیف هستند و یا بیماری نقص ایمنی بدن دارند.

چرا هر سال واکسن آنفلوآنزای جدیدی می آید؟

همان طور که گفتم، چون ویروس تنوع زیادی دارد، مدل ساختاری که ویروس، به آن شکل در پاییز و زمستان بیماران را مبتلا ساخته است، الگوبرداری می نمایند و از آن واکسن می سازند. سپس به وسیله مرکز کنترل بیماری ها و سازمان بهداشت جهانی، آن الگوی ویروسی مناسب واکسن شناخته شده و به سازندگان اعلام می گردد. الان واکسنی که روی آن نوشته 2007 یعنی در زمستان 2006 از نمونه ها تهیه شده است.

چرا خودمان در ایران و از نمونه های ایرانی آن را نمی سازیم؟ مگر کارایی آن واکسن برای ما ثابت شده است؟

بله، حدود 90 تا 96 درصد مفید و قابل تایید است. درست است که تهیه واکسن از نمونه ایرانی بهتر است اما ما فناوری و دستگاه های جداسازی ویروس را نداریم. برای خلوص واکسن هم به دستگاه هایی احتیاجمندیم و هم افراد متبحری می خواهیم، بنابراین از بعد مالی و علمی مقدور نیست خودمان فراوری کنیم. دوم اینکه امروزه در عصری زندگی می کنیم که دهکده جهانی نام دارد. در عرض یک دقیقه هزاران انسان با انواع ویروس هایی که شاید با خود حمل می نمایند، از اروپا و آسیا و آمریکا و به وسیله پروازهای گوناگون با هم در ارتباط اند. پس آن قدر هم نگران نمونه های ایران و اروپایی نباشید. سفرهای بین المللی یعنی سفرها و تبادلات بیماری ها که در عصر امروز از آن ناگزیریم.

منبع:http://www.salamat.com

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

منبع: راسخون
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 96097

به "از سرما تا سرماخوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سرما تا سرماخوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید