شایع ترین آسیب های ورزش های زمستانی، بیماری ارتفاع چیست

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، شایع ترین آسیب دیدگی ها اسکی بازان و ورزشکاران اسنوبرد، در نخستین سمینار بین المللی پزشکی ورزش های زمستانی مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

شایع ترین آسیب های ورزش های زمستانی، بیماری ارتفاع چیست

مرتضی خدایی استاد ایرانی دانشگاه کلورادو آمریکا در نخستین سمینار بین المللی پزشکی ورزش های زمستانی در مورد آسیب در ورزش اسکی که روز دوشنبه 20 دی ماه 1400 در تهران در برگزار گردید، گفت: فاکتورهای محیطی تأثیر زیادی در ایجاد آسیب ها دارد که شامل اشعه ماورا بنفش، ریزش بهمن، بیماری های ارتفاع و در نهایت سرمازدگی را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: در استان کلورادو که بنده در آن فعالیت می کنم در بعضی فصول رعد و برق زیاد رخ می دهد کما اینکه ایستگاه های هواشناسی پیش بینی می نمایند، ولی باید مراقبین پیست های اسکی، دقت لازم را داشته باشند. بعلاوه وقتی افراد نتوانند جلوی خود را خوب مشاهده نمایند امکان برخورد با دیگر اسکی بازان وجود دارد.

این متخصص پزشکی ورزشی توضیح داد: در زمستان، اشعه ماورا بنفش باعث سوختگی می گردد و با وجود اینکه بدن اسکی باز پوشیده است ولی صورت آنها پوشیده نیست و باعث سوختگی می گردد و در دراز مدت باعث سرطان پوست می گردد که باید ورزشکاران از پمادهای مخصوص استفاده نمایند و در مجموعه صدمات چشم بر اساس ارتفاع کوه رخ می دهد.

وی در مورد خطرات و آسیب های ریزش بهمن، اضافه نمود: ریزش بهمن در مسیرهای اسکی احتمال آن کمتر است ولی در مواقعی که برف زیاد آمده باشد، احتمال وقوع بهمن وجود دارد و صدمات بر اثر بهمن باعث شکستگی می گردد و به دلیل ریزش بهمن کمبود اکسیژن نیز وجود دارد. در استان کلرادو سالانه بیش از 5 نفر به دلیل ریزش بهمن جان خود را از دست می دهند.

خدایی با اشاره به اینکه اگر لباس افراد خیس باشد درصد سرمازدگی آنها بیشتر خواهد شد، گفت: در مواجهه با این افراد باید لباس های آنها گرم گردد و به آرامی در مرحله نخست لباس ها از بدن فرد درآورده گردد.

وی در مورد بیماری ارتفاع گفت: این بیماری در زیر ارتفاع 2500 متر رخ نمی دهد ولی افرادی که سابقه این بیماری دارند احتمال وقوع این بیماری در آنها بیشتر است و افراد باید برای رسیدن به ارتفاع بالاتر از قبل خود را آماده نمایند.

خدایی توضیح داد: سرعت رسیدن به ارتفاع بالا و اندازه زمان ماندن در ارتفاع بالا و در نهایت اندازه رسیدن آب به بدن در حوزه بیماری ارتفاع بسیار مهم است. علائم این بیماری نیز بیشتر سردرد است و باید مربیان باید دستگاه پالس اکسی متر همراه خود داشته باشند. بعلاوه از علائم دیگر این بیماری جمع شدن آب در ریه و تنگی تنفس است.

وی درباره زمان برگزاری تورنمنت ها نیز مطرح کرد: درجه هوا و شدت باد و امکانات پزشکی برای برگزاری تورنمنت ها بسیار مهم است و باید در این زمینه پروتکل های مربوطه وجود داشته باشد، بعلاوه در آمریکا نوشتن نکات پزشکی بسیار اهمیت دارد زیرا برای درمان بیمار یاری بسیاری می نماید.

بیشترین زمان آسیب دیدگی اسکی بازان

جراح ستون فقرات نیز در این سمینار مطرح کرد: اندازه آسیب در ورزشکاران اسکی در ناحیه ستون فقرات زیاد نیست و درصد آسیب در هر یک هزار نفر در حدود یک در هزار درصد است، و وقتی در فعالیت اسکی بازان هر چقدر سرعت بیشتر می گردد اندازه آسیب گردن نیز افزایش می یابد ولی در ورزشکاران اسنوربرد اندازه آسیب های ستون فقرات آنها با اسکی بازان فرق دارد.

علیرضا بصام پور ادامه داد: در هر کشوری نیز اندازه آسیب ورزشکاران اسکی فرق دارد مثلاً ناحیه آسیب ورزشکاران اسکی در ژاپن با اروپا و ایران فرق دارد.

وی درباره راهکارهای جلوگیری از آسیب های ستون فقرات در ورزش اسکی گفت: ورزشکار باید سرعت خود را کم کند و سرعت مطمئن داشته باشد. بعلاوه از مصرف موادی که باعث ناتوانی در کنترل گردد پرهیز کند.

بصام پور ادامه داد: اسکی باز نباید خسته باشد، زیرا بیشترین زمان آسیب دیدگی این ورزشکاران در ساعات بعدازظهر است. بعلاوه از کارهای هیجانی خودداری کند و از وسایل و تجهیزات مناسب استفاده کند.

این فوق تخصص ستون فقرات توضیح داد: ورزشکاران اسکی باید از گوش دادن موسیقی در حین اسکی پرهیز نمایند و گوش دادن موزیک با هدفون ممنوع است. بعلاوه گذاشتن کلاه مهم است کما اینکه بعضی تجهیزات در اسکی حتی آسیب های ستون فقرات را بیشتر می نماید ولی برای اسنوبردها استفاده از این تجهیزات لازم است.

بصام پور با اشاره به اینکه ورزشکاران اسنوبرد بیشتر به عقب می افتند، ادامه داد: اسنوبرد بعد از فوتبال آمریکایی به عنوان خطرناک ترین ورزش لقب گرفته است و آسیب خونریزی های داخل استخوانی و شکستگی این ورزشکاران نسبت به یک اسکی باز بیشتر است.

وی اضافه نمود: در مقالات علمی آمار بیرون زدن دیسک کمر در ورزش اسکی نسبت به آمار دیسک کمر در بین مردم جامعه به هیچ عنوان آمار بیشتری نیست.

بصام پور اعلام کرد: ورزشکاران اسنوبرد نسبت به ورزشکاران اسکی بیشتر در ناحیه مچ پا و کمر دچار آسیب می شوند.

شایع ترین درد اسکی بازان در ناحیه کمر است

رئیس انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران در این سمینار در مورد کمردرد در ورزش های زمستانی مطرح کرد: بیشترین کمردرد گزارش شده در حوزه ورزش اسکی، مربوط به کشور نروژ است، که احتمالاً تحت تأثیر نوع خاص اسکی متداول در این کشور است. بعلاوه کمر درد در ورزش های رزمی و قایق رانی نیز رایج است ولی در مجموع بیش از نیمی از ورزشکاران اسکی در هر سال دچار کمردرد می شوند.

رامین کردی با اشاره به اینکه 20 درصد آسیب در اسکی مربوط به کمر است، گفت: شایع ترین درد در اسکی بازان در ناحیه کمر است و کمردرد در ورزشکاران حرفه ای به نسبت زیاد است. ولی این در شرایطی است که بیشتر مردم در تهران بالغ بر 37 درصد و در کل ایران بالغ بر 27 درصد نیز دچار کمردرد هستند.

وی با اشاره به اینکه اندازه کمردرد ورزشکاران اسکی 1.5 تا دو برابر بیشتر از مردم عادی است، اضافه نمود: در اسکی به مانند رانندگی به دلیل تکان های زیاد باعث آسیب به ستون های فقرات می گردد که در این زمینه تجهیزاتی برای جلوگیری از این آسیب ها وجود دارد.

این متخصص پزشکی ورزشی توضیح داد: انواع کمردردها شامل دردهای مزمن کمر، زیر کمر، آرتروز، شکستگی ها، تنگی نخاع و دیسک است و صرفاً برآمدگی دیسک دلیل کمردرد نیست، زیرا اگر از افراد بدون کمردرد جامعه (MRI) گرفته گردد نیز 20 درصد مسائل دیسک بدون علامت دارند.

کردی ادامه داد: درمان ها در ستون فقرات دارای چهار مرحله است، که نخست دارو و استراحت است، دوم- درمان های غیرتهاجمی مانند ورزش درمانی، فیزیوتراپی و طب سوزنی، و در مرحله بعدی درمان های کم تهاجمی و در نهایت درمان های جراحی باید صورت پذیرد.

وی اعلام کرد: برای پیشگیری، تشخیص و درمان بسیار اهمیت دارد، بعلاوه تکنیک و تجهیزات ورزشی نیز برای پیشگیری از آسیب ها بسیار مهم است.

درمان مناسب زمان برگشت به ورزش را کوتاه می نماید

دبیر اجرایی نخستین سمینار بین المللی پزشکی ورزش های زمستانی نیز با اشاره به اینکه شکستگی های اندام های فوقانی در اسنوبرد بیشتر از اسکی است، آسیب ورزشکاران اسنوبرد در حال تغییر است مثلاً در گذشته آسیب مچ دست بیشتر بود ولی امروزه آسیب های شانه بیشتر شده است.

مجید انصاری با اشاره به اینکه دررفتگی های شانه در بین ورزشکاران آمار بیشتری پیدا نموده است، اضافه نمود: برای جلوگیری شکستگی ساعد در دستکش های مخصوص ورزشکاران، ابزار و تجهیزات ایمنی به کار گرفته شده است.

وی گفت: 90 درصد کسانی که دچار آسیب ناحیه دست می شوند افرادی هستند که از این تجهیزات استفاده نکردند.

بعلاوه در نخستین سمینار بین المللی پزشکی ورزش های زمستانی دکتر لورن پیرپونت دکترای اپیدمیولوژی و استادیار دانشگاه یوتای آمریکا، و دکتر الکس ویدال رئیس انجمن پزشکی ورزش های زمستانی اروپا و متخصص ارتوپدی از اسپانیا به سخنرانی تخصصی در مورد مباحث پزشکی ورزش های زمستانی پرداختند.

در این راستا هاله دادگستر عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر علمی نخستین سمینار بین المللی پزشکی ورزش های زمستانی در تشریح فرایند برگزاری این سمینار مطرح کرد: نخستین سمینار بین المللی پزشکی ورزش های زمستانی فرصت مناسبی برای نشان دادن پتانسیل ایران در این حوزه ورزشی است.

پزشکی ورزش های زمستانی شامل پیشگیری، درمان و توان بخشی آسیب ها، بهبود عملکرد ورزشکاران و تسریع بازگشت ورزشکاران به این رشته ها با حفظ توانایی های آنان است. بعلاوه مبنای علوم پزشکی، پیشگیری است و در این رویکرد پیشگیری محور، اثبات شده است که آموزش مؤثرترین نقش را در کاهش بار بیماری و آسیب در ورزش های زمستانی دارد.

در این سمینار متخصصان رشته های مرتبط پزشکی شامل ارتوپدی، پزشکی ورزشی، طب اورژانس، چشم پزشکی، تغذیه ورزشی و روان شناسی ورزشی، در این سمینار به ارائه مطلب می پردازند تا پزشکان و مربیان از آخرین اطلاعات مربوط به آسیب و بیماری ها آگاهی یابند و با راه چاره های درمانی رایج آشنا شوند.

این سمینار برای پزشکان دارای 3 امتیاز بازآموزی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 105622

به "شایع ترین آسیب های ورزش های زمستانی، بیماری ارتفاع چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایع ترین آسیب های ورزش های زمستانی، بیماری ارتفاع چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید