افت 10 درصدی یادگیری فارسی اول و دوم دبستانی ها

به گزارش مهسان بلاگ، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به مقایسه نتایج ارزشیابی سال تحصیلی گذشته با دوسال قبل از آن که مشکل شیوع کرونا و تعطیلی آموزش وجود نداشت گفت: نتایج این مقایسه نشان داد که دانش آموزان ما در درس های مهمی، چون فارسی و مهارت های خواندن و نوشتن در مقایسه با دوسال قبل اُفت داشتند.

افت 10 درصدی یادگیری فارسی اول و دوم دبستانی ها

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، رضوان حکیم زاده با اشاره به مقایسه نتایج ارزشیابی سال تحصیلی گذشته با دوسال قبل از آن که مشکل شیوع کرونا و تعطیلی آموزش وجود نداشت گفت: در پی آن بودیم تا ببینیم شرایط یادگیری دانش آموزان در درس ها و مقاطع مختلف چگونه است.

وی اضافه کرد: نتایج این مقایسه نشان داد که دانش آموزان ما در درس های مهمی، چون فارسی و مهارت های خواندن و نوشتن در مقایسه با دوسال قبل افت داشتند به شکلی که در درس مهمی، چون فارسی در دو پایه اول و دوم درصد دانش آموزانی که نتیجه خیلی خوب را در ارزشیابی پایانی کسب نموده بودند، 10 درصد کاهش یافته است. بعلاوه درصد دانش آموزانی که احتیاج به کوشش بیشتر در نتایج ارزشیابی آن ها ثبت شده، افزایش یافته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با بیان اینکه نتیجه احتیاج به کوشش بیشتر، بیانگر یادگیری ضعیف و خیلی خوب، بیانگر یادگیری کامل است که بر اساس روش ارزشیابی کیفی توصیفی در کارنامه دانش آموزان ثبت می گردد اظهار کرد: این نتایج، نگران نماینده بود. در عین حال پس از بازگشایی حضوری مدارس نیز گزارش های متعددی از سوی معلمان دریافت کردیم مبنی بر آنکه دانش آموزان به ویژه دانش آموزان پایه های دوم و سوم که دوسال گذشته را در فضای مجازی درس خوانده اند، در مهارت های سواد پایه به ویژه مهارت نوشتن که احتیاجمند اشراف و نظارت معلم و تمرین زیاد است، ضعف دارند. بچه ها باید در این مرحله از تحصیل تمرین زیادی تحت نظارت معلم داشته باشند تا بتوانند در این مهارت ها تسلط پیدا نمایند.

حکیم زاده در ادامه سازوکار ارزشیابی دانش آموزان ابتدایی و شاخص ها و معیار های آن را تشریح کرد و گفت: روش ارزشیابی، کیفی، توصیفی است که بر اساس آن اندازه یادگیری و تحقق اهداف برنامه درسی به صورت فرایندی و آزمون های عملکردی از سوی معلمان سنجیده می گردد. اکنون ارزشیابی نوبت اول دوره ابتدایی در حال اجرا است و منتظریم نتایج استخراج گردد تا بتوانیم مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری را برای جبران افت تحصیلی ابتدایی ها اجرا کنیم.

وی درباره عمده ترین دلیل افت تحصیلی گفت: در دوره ابتدایی دانش آموز حتما باید رودر رو با معلمش ارتباط برقرار کند؛ مخصوصا دانش آموز کلاس اول که هیچ تصوری از مدرسه و معلم ندارد و اینکه به وسیله قاب موبایل و تبلت بخواهد مهارت سواد پایه را بیاموزد، غیر واقع بینانه است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: نه تنها در کشور ما بلکه نتایج پژوهش های جهانی بیانگر این است که دانش آموزان دوره اول ابتدایی از نظر مهارت های سواد پایه دچار ضعف های جدی شده اند. یک نکته مهم دیگر اینکه آموزش دادن به بچه ها یک امر تخصصی است، مادران در این ایام بسیار زحمت کشیدند، اما اینکه با چه روشی و اصولی باید مهارت ها را آموزش دهند یک امر تخصصی و احتیاجمند ارتباط رو در روی دانش آموز با معلم است.

حکیم زاده درباره اندازه یادگیری در سایر پایه ها نیز مطرح کرد: ما در دوره اول به خصوص پایه های اول و دوم، بیشترین افت را داشتیم و هرچقدر سن دانش آموزان بالاتر رفته، شرایط بهتر شده است؛ زیرا کم کم به مرحله ای رسیده اند که می توانند یادگیری خودشان را مدیریت نمایند و به شکل مستقل دستورات معلم و تکالیفی که داده می گردد را به وسیله فضای مجازی پیگیری نمایند.

وی ادامه داد:، اما در پایه های اول و دوم، بچه ها زمان تمرکزشان کمتر است و حتی در کلاس حضوری هم هینطور است و وقتی قرار است در فضای مجازی ارتباط برقرار نمایند امکان حفظ تمرکز فعال دشوارتر می گردد. بیشترین مشکل خانواده ها این بود که چه طور بچه ها را پای گوشی نگه دارند و از این جهت در دوره اول ابتدایی مشکل بیشتری داشتیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش در تبادل نظر با شبکه خبر درباره طرح جبران و تثبیت یادگیری نیز گفت: مرحله اول این طرح در تابستان اجرا شد و قرار است مرحله دوم آن بعد از اتمام ارزشیابی نوبت اول اجرا گردد. با توجه به اینکه فرصت آموزش حضوری را هم داریم، روی مهارت نوشتن در دوره اول تاکید بسیاری داریم و امید است از زمان به جای مانده تا اردیبهشت بتوانیم استفاده کنیم تا دانش آموزانی که احتیاج به تمرین بیشتر دارند تحت پوشش قرار بگیرد. بعد از نتایج ارزشیابی نوبت دوم هم مجدد دانش آموزانی که دچار مشکل هستند و احتیاجمند کوشش بیشتر و قابل قبول در کارنامه شان درج شده باشد، تحت پوشش قرار می دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 108274

به "افت 10 درصدی یادگیری فارسی اول و دوم دبستانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت 10 درصدی یادگیری فارسی اول و دوم دبستانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید