آیا اینترنت دانش آموزان و دانشجویان رایگان می گردد؟

به گزارش مهسان بلاگ، آغاز سال تحصیلی نگرانی های زیادی را برای نحوه آموزش و اختصاص اینترنت رایگان برای دانش آموزان و دانشجویان به وجود آورده است.

آیا اینترنت دانش آموزان و دانشجویان رایگان می گردد؟

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه فناوری خبرگزاری خبرنگاران، سال تحصیلی 1400 - 1399 در حالی زودتر از موعد همیشگی آغاز شد که کشور همچنان با بیماری کرونا درگیر است و چالش های زیادی پیش روی دانش آموزان و اولیای آن ها، معلمان و دانشجویان قرار گرفته است. از طرفی دولت دانش آموزان را ملزم به حضور در مدرسه نموده است و از طرفی دیگر بسکمک از والدین به شدت نگران ابتلای فرزندان خود به ویروس کووید-19 هستند.

تمدید اینترنت رایگان 600 هزار معلم

اتصال پرسرعت و رایگان همه مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات تکمیل شد

با اینکه سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به تمامی مراکز آموزشی در کشور دستور داده است که کلاس های درس در سال تحصیلی جدید را باید حضوری برگزار نمایند ولی میلیون ها دانش آموز و دانشجو در سراسر کشور هنوز برای حضور یا عدم حضور فیزیکی در مدرسه دچار تردید هستند. آنالیز های میدانی نشان می دهد بسکمک از والدین به دلیل نگرانی شدید از بیماری کرونا از رفتن فرزندان خود به مدرسه جلوگیری می نمایند و خواهان ارائه برنامه دقیق آموزشی از نهادهای متولی امر در کشور شدند.

در چنین شرایطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند با گسترش زیرساخت های لازم برای پیگیری فرایند آموزش مجازی در کشور نقش با اهمیتی در کاهش فشار روانی وارد بر دانش آموزان، معلمان و دانشجویان را داشته باشد. قطعا در اوضاعی که بیماری کرونا هر روز جان تعداد قابل توجهی از هموطنان عزیز را می گیرد همه ارگان های دولتی باید اولویت اول خود را حفظ سلامت مردم قرار دهند. پایه و اساس لازم برای دسترسی به فرایندهای آموزش مجازی، اینترنت است. تجربه چند ماه گذشته نشان می دهد خانواده ها باید هزینه بسیار زیادی را برای اتصال به شبکه اینترنت آن هم در وضعیتی که فشار مالی زندگی آن ها را در تنگنا قرارا داده است، پرداخت نمایند.

اینترنت رایگان برای دانش آموزان و معلمان

رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در مدارس سراسر کشور سال جاری را سال انضباط دقیق دانش آموزان دانست و خواهان اجرای مقرراتی شبیه به قوانین پادگان های آموزشی نیروهای مسلح در مدارس مناطق مختلف ایران شد. پس از ابلاغ این دستور، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از برنامه های ویژه وزارتخانه متبوعش به منظور ارائه خدمات رایگان به دانش آموزان و اولیای آن ها و معلمان سخن گفت.

آذری جهرمی با اشاره به کوشش های دولت برای فراهم سازی شرایط آسان و رایگان دسترسی دانش آموزان به شبکه های آموزش مجازی گفت: اینترنت رایگان شامل مجموعه سایت هایی که از سوی وزارت آموزش وپرورش معین شده و یک بسته ماهانه برای دانش آموزان است نام این بسته را شاد می گذاریم اما فقط مشمول استفاده از اپلیکیشن شاد نیست.

وی ادامه داد: طی دو سه روز آینده جزئیات ارائه این بسته رایگان و نحوه نام نویسی را اعلام می کنیم. برای اینترنت معلمان دو اقدام اساسی انجام شد، همه مدارس در سراسر کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و بنابراین استفاده از اینترنت در این شبکه رایگان است، روز گذشته مصرف اینترنت 5 گیگابایت بود به نسبت آنچه برای آن ها در نظر گرفته ایم ناچیز بود اما برای روز اول سال تحصیلی آغاز خوبی بود. بسته اینترنتی که فروردین ماه به 600 هزار نفر از معلمان ارائه کردیم را تمدید می کنیم که تا آن ها هزینه ای برای آموزش مجازی پرداخت ننمایند.

اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه اینترنت رایگان چه برنامه ای دارند؟

تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان و والدین ها به وسیله اینترنت تلفن همراه به فضای مجازی متصل شده و مباحث درسی را دنبال می نمایند. شرایط کنونی اقتضا می نماید که هرکدام از اپراتورهای تلفن همراه در کشور به نحوی به کمک آینده سازان ایران برخاسته و خدمات ارزان قیمت و رایگان را به مشترکان خود ارائه نمایند. ایرانسل به عنوان یکی از دو اپراتور مسلط بر بازار شبکه ارتباطی تلفن همراه گفت استفاده از اپلیکیشن شاد برای تمامی کاربران سیم کارت های این شرکت رایگان است و به زودی بسته های اینترنت با تخفیف ویژه نیز برای آن دسته از دانش آموزان و دانشجویانی که از اپلیکیشن هایی غیر از برنامه شاد استفاده می نمایند نیز درنظر گرفته می گردد.

شرکت همراه اول دیگر اپراتور پرطرفدار کشور در طراحی و را ه اندازی نسخه جدید اپلیکیشن شاد همکاری نزدیکی با وزارت آموزش و پرورش داشت. مهدی اخوان بهادری مدیرعامل همراه اول گفت: اپلیکشن شاد جزو معدود نرم افزارهایی است که به بالای 10 میلیون کاربر به طور همزمان سرویس می دهد. حجم کاربران این پلتفرم با یکی از پلتفرم های خارجی برابری می نماید و همراه اول توانست در تابستان که دانش آموزان و مدارس تعطیل هستند برای ارتقا این اپلیکیشن کوشش نموده و برای کاربران دسترسی ها و قابلیت های جدید ایجاد کند.

وی اعلام کرد: ترافیک استفاده از اپلیکشن شاد برای تمام افراد رایگان است و از خانواده ها می خواهیم که از سیم کارت اختصاصی دانش آموزان برای آن ها استفاده نمایند. البته استفاده از شاد احتیاجی به این سیم کارت ندارد و می توانید با سیم کارت های عادی هم وارد شاد شوید ولی برای والدینی که نمی خواهند فرزندانشان را به تنهایی در فضای مجازی رها سازند و فقط تمایل به استفاده از شبکه شاد داشته باشند این سیم کارت ها طراحی شده است.

نگرانی والدین از دردسرهای فضای مجازی برای بچه ها

آنالیز ها نشان داده است فضای مجازی یا همان اینترنت با وجود مزیت های بسیار مسائل زیادی را نیز برای بچه ها و نوجوانان به وجود می آورد. امروزه مسائل زیادی بچه ها را در فضای گسترده اینترنت تهدید می نماید و در صورتی که والدین نظارت کافی روی عملکر فرزند خود در وب نظارت نداشته باشند ممکن است بچه ها دچار آسیب های روحی شدید شوند. حتی افراد سودجو او را فریب داده و و از او اخاذی نمایند.

وزیر ارتباطات راهنمای نظارت بر آموزش مجازی را ارائه کرد

تعرفه اینترنت برای تولیدنمایندگان محتوای آموزشی نیم بها شد

این دسته از نگرانی ها تنها مختص به ایران نیست و والدین در سراسر جهان با آن درگیر هستند. پس از شیوع بیماری کرونا و استفاده بیش از گذشته بچه ها از اینترنت اضطراب و استرس پدران و مادران نیز برای محافظت از فرزندان در فضای مجازی افزایش یافت. دولت ها در سراسر جهان برای محافظت از امنیت روانی بچه ها در فضای مجازی قوانین معینی را تصویب و اجرا می نمایند. در ایران اپراتورهای تلفن همراه سیم کارت های مخصوصی را برای بچه ها طراحی نموده و شرایط تهیه آن را برای دانش آموزان اعلام نموده اند.

اپراتورهای ایرانسل و همراه اول با درنظرگرفتن احتیاج این روزهای دانش آموزان سیم کارت های مخصوصی را برای آن ها طراحی نموده اند. بچه ها و نوجوانان در حین استفاده از اینترنت با سیم کارت ها تنها می توانند به سایت های معینی مراجعه نموده و در صورت احتیاج به بیشتر شدن دسترسی ها باید تنظیمات معین توسط والدین تغییر کند.

4144/

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 60544

به "آیا اینترنت دانش آموزان و دانشجویان رایگان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اینترنت دانش آموزان و دانشجویان رایگان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید