امارات لیکس فاش کرد: حکام امارات؛ جنگ سالارانِ مسلح به مزدوران، جذب ماموران سیا برای جاسوسی

به گزارش مهسان بلاگ، دخالت های نظامی مستقیم و غیرمستقیم امارات در سالهای اخیر در منطقه به شدت افزایش یافته و حکام امارات با سوء استفاده از نیاز ملت های فقیر، از آنها به عنوان هیزم جنگ افروزیهای خود بهره برداری می کنند.

امارات لیکس فاش کرد: حکام امارات؛ جنگ سالارانِ مسلح به مزدوران، جذب ماموران سیا برای جاسوسی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سایت امارات لیکس در گزارشی به بررسی دخالت های نظامی امارات در کشورهای دیگر پرداخت و نوشت: حکام امارات به جنگ سالارانی تبدیل شده اند که از نیازهای ملت ها برای استخدام مزدوران جهت بکارگیری آنها در ماجراجویی های نظامی سوء استفاده می کنند.

حکام امارات این اقدام را برای سرقت ثروتها و منابع کشورها و کسب نفوذ و توسعه طلبی انجام می دهند.

افشای سفرهای دوره ای اخیر مسئولان بلندپایه اماراتی به تعدادی از کشورهای آفریقایی تنها گوشه ای از مجموعه گسترده رسوایی های مسئولان اماراتی در به خدمت دریافت مزدوران در قبال پرداخت پول برای تشدید جنگ افروزیها و دخالت های نظامی خارجی خودشان است.

رسانه ها گزارش دادند که یک هواپیمای اماراتی به شماره A6-BND با آرم تیم فوتبال منچستر سیتی سه شنبه گذشته در بخش نظامی فرودگاه خارطوم پایتخت سودان فرود آمد که حامل شماری از مسئولان شاخص اماراتی بود.

نیم ساعت قبل از فرود این هواپیما، هواپیمای دیگری به شماره FXX2534 از فرودگاه عدن در فرودگاه نظامی خارطوم به زمین نشست.

فرود این هواپیماها در حالی است که با شیوع کرونا و توقف پروازهای غیرنظامی در فرودگاه خارطوم، این فرودگاه فقط به روی هواپیماهای باری باز است و برای این نوع هواپیماها اختصاص یافته است.

سفر مشاور امنیت ملی امارات به سودان

برخی منابع گفتند که سفر مسئولان اماراتی و در صدر آنها طحون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات به سودان برای بحث و گفت وگو درباره سازوکاری به منظور حمایت از خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش لیبی و اعزام جنگجویان سودانی برای حمایت از شبه نظامیان حفتر بعد از پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در چند محور راهبردی در غرب این کشور صورت گرفت.

هواپیمای مسئولان اماراتی بعد از حدود پنج ساعت فرودگاه خارطوم را به مقصد ابوظبی ترک کرد.

این درحالی است که یک جت خصوصی حامل شمار دیگری از مسئولان بلندپایه اماراتی نیز روز شنبه از فرودگاه دوبی وارد فرودگاه خارطوم شد و بعد از دو ساعت به سمت چاد به پرواز درآمد.

نام طحنون بن زاید بعد از افشای سفرش به سودان سوژه داغ شبکه های اجتماعی عربی شده است. کاربران گفتند که هدف از این سفر کمک دریافت از جنگجویان سودانی برای جنگ در کنار ژنرال حفتر در لیبی است.

در شرق لیبی ژنرال خلیفه حفتر با شبه نظامیانش با عنوان ارتش ملی لیبی فعالیت می کند و از چندین ماه پیش به سمت طرابلس برای آنچه آن را بیرون راندن تروریست ها از آن خواند، حمله کرد اما در اطراف طرابلس زمینگیر شد.

دولت وفاق ملی لیبی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده، در شهر طرابلس در غرب لیبی مستقر است.

برخی کشورها به دو دسته تقسیم شده اند و از دولت وفاق یا خلیفه خفتر حمایت می کنند. حفتر مورد حمایت امارات، مصر، عربستان و روسیه است.

جمال سلطان حقوقدان مصری در مطلبی در شبکه های اجتماعی با اشاره به طرح آتش بس پیشنهادی حفتر برای ماه مبارک رمضان گفت: حفتر قبلا آتش بس انسانی را چندبار رد کرده بود لذا پیشنهاد جدیدش بی معنا است زیرا او و حامیانش جسارت زیادی برای خونریزی دارند و این پیشنهاد نیز چیزی جز نفس تازه کردن بعد از شکست های پیاپی اخیرش و خریدن زمان نیست تا طحنون بن زاید بتواند با ارسال مزدوران سودانی جدید، به او کمک کند.

حسان سلیم از فعالان لیبی نیز با تشریح علت درخواست حفتر برای آتش بس در شهر ترهونه در 88 کیلومتری جنوب شرقی طرابلس نوشت: بعد از فرود دو یا سه هواپیمای حامل مهمات در ترهونه، حفتر خواهان آتش بس شد. قصد او از این آتش بس زمان خریدن برای ورود گروه زیادی از مزدوران جنجوید از سودان است تا بعد از آن حمله ای گسترده را آغاز کند. هر بار همین است..طحنون برای آوردن مزدور برای حفتر به سودان رفت.

کاربری به نام عبدالمعین نیز پیامی به عالی رتبه ترین مسئولان کنونی سودان فرستاد و نوشت: حمیدتی عزیز، دیر یا زود خواهدی مرد و دار فانی را وداع خواهی گفت. پس کشور را به گروگانی در دست خارجی تبدیل نکن و به نسل های کنونی و آینده ظلم نکن..فرزندان سودان برای دفاع از سودان هستند و نه برای صادرات و ارتزاق. در داخل برای ساختن میهن و کسب اعتماد ملت مشاخصه کن. جنگ های آنها در خارج از مرزهای ما است و به ما ربطی ندارد. ما را بیشتر درگیر آنها نکن.

امارات از نیاز ملت ها از جمله ملت سودان و بحران مالی آنها برای جذب جوانان برای جنگ در قالب مزدوران در یمن و لیبی سوء استفاده می کند.

وعده مشاغل نگهبانی در امارات با حقوق های بالای دو هزار دلار در ماه نظر هزاران جوان سودانی را به خود جلب کرد و شرکت امنیتیبلک شلیدز مستقر در امارات اینها را به استخدام در آورد اما بعد از ورود جوانان به امارات، به آنها گفته شد که آموزش نظامی سه ماه ای را برای حفاظت از چاههای نفت و تاسیسات امارات در لیبی و یمن خواهد دید.

بلک شیلدز اسناد و دارایی های شخصی آنها از جمله گذرنامه ها و تلفن های همراه را مصادره کرد و از برخی از سودانی ها خواست تا بین رفتن به لیبی یا یمن یکی را انتخاب کنند. این شرکت درخواست سودانی ها برای بازگشت به کشورشان را نیز رد کرد.

آژانس های مسافرتی سودان با عقد قرارداد با شرکت بلک شیلدز میلیون ها پوند از جوانان سودان به جیب زده اند که جذب تبلیغات کار در امارات شده اند.

جذب 3هزار سودانی برای حفاظت از منافع نفتی امارات در لیبی

خبرها حکایت از آن دارد که نزدیک به 3 هزار مرد سودانی برای حفاظت از منافع نفتی امارات در لیبی جذب شده اند اما حدود 50 جوان سودانی به کشورشا بازگشته اند و این بازگشت هم به خاطر برملا شدن موضوع تا حد زیادی در شبکه های اجتماعی بوده است اما با این حال هنوز هزاران نفر دیگر در لیبی هستند.

یمن و لیبی از شش سال پیش غرق جنگ است. امارات و عربستان به طور مستقیم و از طریق مزدوران خود علیه مردم یمن می جنگند و در لیبی نیز قدرت های خارجی مثل امارات از یکی از دوطرف درگیر حمایت می کنند.

امارات از جمله کشورهایی است که از ژنرال حفتر حمایت می کند. براساس گزارش سال گذشته سازمان ملل، حدود یکهزار شبه نظامی سودانی در بنغازی در شرق لیبی هستند که در کنترل حفتر است. هدف از استقرار این شبه نظامیان، حفاظت از ساختار زیربنایی امارات است تا شبه نظامیان حفتر بتوانند در جهت حمله خود به طرابلس علیه نیروهای دولتی گام بردارند.

پیشتر سازمان ملل اقدام امارات در بکارگیری نظامیان سودانی برای کمک به حفتر را در گزارش سال 2019 میلادی کمیته تحریم های بین المللی لیبی محکوم کرده بود. شبه نظامیان سودانی همچنین در کنار ائتلاف تحت سرکردگی سعودی در یمن از سال 2015میلادی می جنگند.

افشای فریبکاری امارات در جذب سودانی ها برای اعزام آنها به مناطق درگیری در لیبی و یمن با اعتراضات خشمگین مردمی در سودان روبرو شد و معترضان پویشی علیه سیاست های امارات در سودان در شبکه های اجتماعی به راه انداختند.

این معترضان که اعضای خانواده های آنها همچنان در لیبی و یمن هستند، در ژانویه گذشته از دولت انتقالی سودان خواستند تا وارد عمل شده و این جوانان را از کشورهایی که جنگ آنها را تکه تکه کرده است، بازگرداند.

صرف نظر از حمایت مالی و تجهیز گروههای شبه نظامی محلی در لیبی و یمن، استخدام و وادار کردن مزدوران خارجی برای جنگ های نیابتی برای تقویت منافع ژئوپلوتیک، اهرم سیاسی خارجی مفیدی برای امارات در سالهای اخیر بوده است.

امارات نه فقط از فقر و بیکاری جوانان کشورهای آفریقایی برای کشاندن آنها به جنگ های نیابتی سوء استفاده کرده است بلکه برون سپاری نبرد با مزدوران خارجی به یکی از ویژگی های مقاصد نظامی امارات تبدیل شده است.

گروه مزدوران آمریکایی بلک واتر بدنام به ریاست اریک برنس برادر پتسی دیووس برادر وزیر آموزش کنونی آمریکا در شکل دهی به یک ارتش شبه نظامی برای امارات در سال 2010 میلادی شرکت داشت که هدف از آن سرکوب هرگونه تلاش برای نافرمانی مدنی حامی دموکراسی بود.

جذب کارمندان سیا برای جاسوسی

امارات همچنین کارمندان سابق سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) را جذب کرده و از آنها برای نفوذ به تلفن های همراه و رایانه های دولت های خارجی و گروههای شبه نظامی و فعالان حقوق بشری و روزنامه نگاران و مخالفان استفاده می کند. امارات بویژه بعد از بهار عربی از بیم فعالان حقوق بشری و منتقدان خارجی، علیه آنها وارد عمل شد.

با وجود اینکه امارات به ماموران سازمان اطلاعات آمریکا که آنها را به خدمت گرفت، متعهد شد که آنها بخشی از برنامه حفاظت از دولت امارات در برابر تهدیدهای سایبری باشند، اما این آمریکایی ها در واقع به امارات کمک کردند که تا علیه دشمنانش و شهروندانش از جمله جوانان منتقد مسئولان اماراتی در شبکه های اجتماعی از طریق نفوذ به سیستم های آنها و جمع آوری اطلاعات عمل کند.

مانند بسکمک از مزدوران نظامی که با توجه به نقش ها و مسئولیات های مبهم خود، نگران پیامدهای اقدامات خود حتی در صورت ارتکاب جرایم جنگی نیستند، ماموران اطلاعاتی سابق آمریکا که در استخدام امارات هستند، به پیگرد فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران منتقد مسئولان اماراتی ادامه داده اند.

این ماموران به ایجاد یک واحد نظارت سری در امارات کمک کرده اند که انتظار می رود که توان آن در جمع آوری داده های اطلاعاتی رشد کرده و علیه هر فردی حتی اگر روزنامه نگار خارجی باشد و از حکومت امارات انتقاد کند، وارد عمل شود.

با افزایش بلندپروازی های نظامی امارات، احتمال دارد که این کشور با توجه به جمعیت اندک خود بیشتر به روی مزدوران خارجی تکیه کند.

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

virapars.ir: مجله ویراپارس | مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 47498

به "امارات لیکس فاش کرد: حکام امارات؛ جنگ سالارانِ مسلح به مزدوران، جذب ماموران سیا برای جاسوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امارات لیکس فاش کرد: حکام امارات؛ جنگ سالارانِ مسلح به مزدوران، جذب ماموران سیا برای جاسوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید