انتقاد محمد رحمانیان از جایگاه برخی روابط عمومی های تئاتر

به گزارش مهسان بلاگ، محمد رحمانیان می گوید: خانواده تئاتر یک روابط عمومی بزرگ است و وقتی کسی روابط عمومی یک اجرا یا شخص خاصی می شود، درواقع روابط عمومی مجموعه تئاتر است، اما برخی اوقات متاسفانه روابط عمومی سهم کسانی شده که چون کاری برای آن ها نبوده این وظیفه به آن ها محول شده است.

انتقاد محمد رحمانیان از جایگاه برخی روابط عمومی های تئاتر

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، مراسم تجلیل و تقدیر از پیشکسوتان و فعالان حوزه روابط عمومی تئاتر و همچنین رونمایی از پنج عنوان کتاب در حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه در دومین روز از هفته روابط عمومی که با عنوان روابط عمومی؛ فرهنگ، هنر و توسعه ارتباطات اجتماعی نامگذاری شده و امسال به روابط عمومی تئاتر اختصاص یافته است، با همکاری ستاد برگزاری هفته روابط عمومی و کانون روابط عمومی خانه تئاتر در محل سالن استاد جوانمرد عمارت خانه تئاتر برگزار شد.

در این مراسم با اجرای پیمان شیخی، بهروز غریب پور - نویسنده و کارگردان تئاتر - در پیامی ویدیویی درباره جایگاه روابط عمومی تئاتر و ویژگی های یک روابط عمومی پیروز گفت: نصرت رحمانی شاعر شناخته شده و بزرگی بود. او زمانی گفته بود اگر من به جایگاهی رسیدم از احمد شاملو خواهش می کنم مدیریت روابط عمومی من را برعهده بگیرد. این کنایه جایگاه روابط عمومی را نشان می دهد. همان طور که می دانید شاملو این توانایی را داشت تا مجلات را از ورشکستگی نجات دهد و یا آن ها را ارتقا دهد. او سخنران و شاعر خوبی بود و صدای بی نظیر و حافظه خوبی داشت، یعنی همه آن چه یک روابط عمومی باید در حرفه اش داشته باشد. بنابراین اگر کسی بخواهد در این زمینه فعالیت کند من قطعا احمد شاملو را برایش مثال می زنم.

سپس امیرعباس تقی پور ، عضو شورای سیاست گذاری هفته روابط عمومی با بیان این که روابط عمومی تئاتر در آغاز یک راه قرار گرفته است، گفت: ما باید مقدمات و زیرساخت هایی ایجاد کنیم که روابط عمومی به عنوان یک واحد یا کمپانی و شرکت تئاتری در ساختارها تعریف گردد. البته در ساختار وزارت خانه و اداره کل هنرهای نمایشی واحد روابط عمومی تعریف شده و وجود دارد اما چه میزان جوابگوی نیازهای گروه های تئاتری است و حتی گروه های تئاتری چقدر بودجه دارند تا واحد روابط عمومی داشته باشند؟

او با اشاره به شر ح وظایفی که در اساسنامه کانون روابط عمومی و تبلیغات تئاتر ذکر شده است، گفت: وظایفی که در این اساسنامه آمده از توان یک نفر خارج است تا بتواند کار روابط عمومی علمی تئاتر انجام دهد. بنابراین باید ساختار، شرح وظایف و بودجه مشخصی برای گروه های تئاتری در نظر بگیریم و با یک اجماع نظر و مشورت برای حل این شرایط راه حل های عملی پیدا کنیم. امیدوارم حداکثر تا شش ماه آینده به کتابچه ای برسیم و بگوییم انتظارمان از روابط عمومی تئاتر چیست، چه حداقل هایی باید در نظر بگیریم، چه تغییراتی در ساختار تشکیلات موسسات تولیدکننده تئاتر و تهیه کننده ها در نظر بگیریم و با جمع بندی نقطه نظرات در سال آینده جشنی برای روابط عمومی تئاتر برگزار کنیم.

شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر در ادامه این مراسم گفت: چیزی که ماهیت ارتباط را تشکیل می دهد گفت وگو است و این اکسیر گمشده زمانه ما است، به همین دلیل است که فضاهای مجازی گسترش پیدا می کند. در این میان باید مهارت شنیدن را هم در خود تقویت کنیم که اگر وجود نداشته باشد یک مانع ارتباطی بزرگ خواهد بود.

گیل آبادی با تاکید بر این که عالی ترین و خالص ترین گفت وگو تئاتر است افزود: تئاتری با خودش گفت وگو می کند، علیه خودش شورش می کند و با صحنه ارتباط می گیرد. ارتباطات با مدل است که حیات دارد و زنده است. ما می توانیم یک ارتباطات هوشمند داشته باشیم و این ارتباطات ما را تک و منحصربه فرد می کند و به همین دلیل می توان مدل های ارتباطی گوناگون پیدا کرد. کارگردان تئاتر باید تمام شئون ارتباطی را به کار بگیرد تا هم ارتباط تماشاگر با صحنه را حفظ کند و هم بتواند اثرش را به درستی ارائه دهد. خیلی ها جوهره هنرشان بسیار بی نقص است اما در مدل ارتباطی و توسعه ارتباطات دچار مشکل اند.

مدیرعامل خانه تئاتر گفت: کانون روابط عمومی و تبلیغات تئاتر باید فضا و موقعیتی را با کمک همه ایجاد کند تا تضارب آرا و گفت وگو شکل بگیرد و مهارت های لازم برای ارتباط وسیع، همدلی و مشارکت ایجاد گردد. ایمان داشته باشیم که نتیجه گفت وگو برد - برد است. در عین حال باید موانع را هم در نظر بگیریم و برای رفع آن ها تلاش کنیم. ارتباط انسان را بلندنظر می کند. امیدوارم این صنف بتواند ارتباطات راهبردی درون خودش را به درستی تعریف کند و کارگردانان به عنوان جدی ترین موضوعی که باید دنبال کنند از صفر تا صد در کنارشان یک روابط عمومی را بپذیرند.

او در انتها به لزوم ایجاد یک رشته میان رشته ای تحت عنوان ارتباطات تئاتر اشاره کرد و گفت وجود این رشته باعث توسعه فکری همه افراد می گردد.

در ادامه مراسم محمد رحمانیان نما یش نامه نویس، کارگردان و مدرس تئاتر با یادی از کریم اکبری مبارکه و بیژن افشار گفت: روابط عمومی بخشی از بدنه نهاد، سازمان و هرچیزی است که درباره آن صحبت یا تبلیغ می گردد و به گونه ای سخنگوی آن نهاد، سازمان و... است. بخشی از مشکلاتی که ما در کشور داریم به روابط عمومی ها برمی گردد. روابط عمومی در نهادها باید بتواند از فعالیت ها دفاع کند اما این در صورتی است که از شرایط موجود آگاه باشد. ما مرکز هنرهای نمایشی داریم و وقتی خودشان چیزی نمی دانند و اطلاعی ندارند طبیعی است که برخوردهای بدی با مخاطبان شان داشته باشند.

این کارگردان افزود: خانواده تئاتر یک روابط عمومی بزرگ است و وقتی کسی روابط عمومی یک اجرا یا شخص خاصی است درواقع او روابط عمومی مجموعه تئاتر است. برخی اوقات متاسفانه روابط عمومی سهم کسانی شده که چون کاری برای آن ها درنظر نداشته ایم این وظیفه به آن ها محول شده است. تقلیل دادن به تلفن زدن و بلیت فروشی از روابط عمومی تئاتر انتظار نابه جایی است و نباید چنین اتفاقی بیفتد.

در ادامه این مراسم قطب الدین صادقی در پیامی تصویری به اهمیت جایگاه روابط عمومی در ارتقا تئاتر اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین ویژگی های فرهنگ و زندگی اجتماعی در دوران معاصر روابط عمومی است که از آن به عنوان هنر هشتم یاد می گردد. ارتقای سطح فرهنگ و انتشار اطلاعات در سطح گسترده از مهمترین وظایف افرادی است که در سازمان ها فعالیت می کنند.

در بخش دیگر این مراسم ستاد برگزاری هفته روابط عمومی و کانون روابط عمومی خانه تئاتر با اهدای لوح تقدیر و هدایایی به محمد بهرامی، وحید لک، زهرا شایان فر و مصطفی محمودی به عنوان پیشکسوتان و بنیانگذاران کانون روابط عمومی تئاتر در حوزه روابط عمومی تئاتر و علیرضا سعیدی، الهه باقری، فریبا جدیدی و آوا فیاض به عنوان فعالان این حوزه تقدیر کرد.

در انتها مراسم نیز از پنج عنوان کتاب با نام های جست وجوی حقیقت در انبوه اخبار دروغ ترجمه خدیجه حیدری، جنگ ذهنیت ها برای تغییر عینیت ها تالیف مازیار ناظمی، تقارن هم سو و دور هم گرا نوشته شهرام گیل آبادی، آموزش مهارت برقراری ارتباط ترجمه مرتضی بهنام و رهبری ارکستر واژه ها نوشته علی اسدی با حضور نویسندگان این آثار رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 87482

به "انتقاد محمد رحمانیان از جایگاه برخی روابط عمومی های تئاتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد محمد رحمانیان از جایگاه برخی روابط عمومی های تئاتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید