انجمن نوردکاران شیوه نامه جدید فولاد را گفت

به گزارش مهسان بلاگ، تهران (پانا) - انجمن نوردکاران فولادی ایران در بیانیه ای بیان کرد با شیوه نامه ابلاغ شده دولت و طرح در دست تهیه و تدوین مجلس، رانت در بازار فولاد محدود می گردد.

انجمن نوردکاران شیوه نامه جدید فولاد را گفت

به گزارش انجمن نوردکاران فولادی ایران، در بیانیه ای از شیوه نامه جدید بازار فولاد که توسط دولت تهیه و تدوین شده است، حمایت نموده و اظهار داشت بسیاری تا قبل از ابلاغ این شیوه نامه، انگشت اتهام را به سمت نوردکاران می گرفتند و حالا که دولت در یک دستورالعمل در حال خاتمه دادن به منافع رانتی در بازار فولاد است، برافروخته شده و آن را مورد شماتت قرار می دهند و به بهانه های واهی و حتی افت شاخص معاملات بورس در حالیکه این شیوه نامه هنوز اجرا نشده سعی در ممانعت از اجرای آن دارند.

با شیوه نامه ابلاغ شده دولت و طرح در دست تهیه و تدوین مجلس، رانت در بازار فولاد محدود می گردد.

پیشنهادات تکمیلی برای ساماندهی بازار فولاد

انجمن نوردکاران فولادی ایران از شیوه نامه جدید ساماندهی بازار فولاد که توسط معاونت اقتصادی رئیس جمهور ابلاغ شده، حمایت کامل نموده و در راستای بهبود محیط کسب وکار و برطرف موانع فراوری و تشویق و یاری به اشتغال پایدار، پیشنهاداتی نیز به جهت همسان سازی طرح فولاد در دولت و مجلس ارائه داده است:

1. درباره اصلاح بند الف قیمت و ماده 2: علاوه بر معین قیمت پایه، واژه حداکثر سقف رقابت در بورس کالای ایران جهت سوپاپ اطمینان و عدم مهندسی قیمت درصدی کمتر از قیمت جهانی CIS در نشریه متال بولتن معین گردد. در طرح فوق چون عرضه همه محصولات و مواد خام زنجیره فولاد در بورس کالا معین شده (جذابیت صادرات مواد اولیه و خام بیشتر به دلیل ارزانی و تأمین آن در کشور هست) در راستای جلوگیری از مهندسی قیمت، سقف رقابت در بورس کالا به نحوی تأمین گردد که در سامانه عرضه و تقاضا امکان ثبت سفارش نرخ بیش از سقف قیمت جهانی امکان پذیر نباشد و ثبت عرضه و تقاضا به جهت صیانت از فراوری ملی و عدم خروج ارزش افزوده از کشور، حداکثر معادل 95 درصد نرخ جهانی آن در بازار داخل باشد.

2. درباره اصلاح ماده 7: علاوه بر معین حداقل محصولات فولادی در بورس کالا به میزان 20 هزار کیلوگرم، حداقل عرضه محصولات مقاطع طویل نیز به میزان 44 هزار کیلوگرم معین گردد. با توجه به فراوری بخش عظیمی از محصولات فولادی توسط واحدهای کوچک و زود بازده نوردی و عدم دسترسی این واحدها به سرمایه در گردش کافی، در راستای تشویق و حمایت از بخش خصوصی و عرضه محصولات همه واحدها در بورس کالا پیشنهاد می گردد، واحدهای کوچک با تناژ مذکور توان مشارکت در فراوری و شفافیت عرضه ها در بورس کالا را داشته و مورد دامپینگ واحدهای دولتی و خصولتی خودمصرف ودارای زنجیره کامل فولاد قرار نگیرند.

3. درباره اصلاح ماده 8: محصولات مقاطع طویل فولادی همانند تبصره ماده 3 از عرضه در بورس کالا معاف گردد. فروش مقاطع طویل تحت نظارت وزارت صمت و پس از کشف قیمت در بورس کالا (با ثبت فاکتور فروش در سامانه بهین یاب و توسعه تجارت قابل واگذاری صرفاً به مصرف کنندگان نهایی و پروژه ای عمرانی به دلیل فروش مویرگی و نقاط سرزمینی و گستردگی مشتریان وفادار به کارخانه ها در اقصی نقاط جغرافیای ایران عظیم و قراردادهای بلندمدت و عدم دسترسی مشتریان به واحدها در بورس کالا و جلوگیری از هرگونه رانت و افزایش قیمت کاذب توسط دلالان و عمده مشتریانی که ساختار بازرگانی و واسطه ای در بورس کالا برای اینگونه محصولات هست) الزامیست و سبب کاهش شدید قیمت و رقابت در عرضه خواهد شد. در صورت عرضه اجباری محصولات نهایی در بورس کالا با توجه به مورد مشابه در مورد عرضه ورق های فولادی فولاد مبارکه، عمل تبعیض آمیز بوده و جز افزایش بی دلیل (بالغ بر 12 درصد) به دلیل دلالی و واسطه گری خریداران محصول نهایی در بورس و عرضه به مصرف کننده واقعی، با قیمت بالاتر حاصل دیگری ندارد. ضمن آنکه فروش محصولات نهایی توسط کارخانه های فراوریی خارج از بورس با نظارت فوق قابل رصد و پیگیری و شفافیت عرضه خواهد بود. در صورتی که کالا در بورس عرضه گردد، به دلیل جنسیت و ماهیت خریداران که تجار و واسطه خواهند بود، رصد و پیگیری و نظارت بر عرضه بعدی و مهندسی قیمت آن قابل پیگری نخواهد بود و موجبات رانت و احتکار و گرانفروشی را به دنبال خواهد داشت.

4. اصلاح ماده 11: عرضه محصولات نهایی فولادی ابتدا منوط به خرید مواد اولیه (شمش و بیلت و بلوم) از بورس کالا باشد و عرضه محصولات از خرید مواد اولیه وارداتی و یا خارج از بورس مبرا از این ماده گردد.

5. اصلاح تبصره 2 ماده 12: جهت رعایت و انجام تبصره مذکور و عدم مغایرت با ماهیت آن (رقابت پذیری در بازارهای هدف صادراتی و جایگزینی صادرات محصولات نهایی با ارزش افزوده با خام فروشی به میزان 20 درصد)، صادرات محصولات نهایی و ارزآوری غیرنفتی - با توجه به دو برابری فراوری مواد اولیه نسبت به احتیاج داخلی کشور - به واحدهای فراوریی مذکور اختصاص یابد و در برنامه فراوری، لحاظ و معاف از حجم عرضه در بورس کالا شوند. مازاد بر عرضه و احتیاج داخلی نیز در هر بار عرضه در بورس کالا به آن اضافه گردد.

6. درباره اصلاح ماده 17 آمده است: علاوه بر اجرای مفاد ماده فوق، بورس کالا موظف به افشای نام خریداران همه کالاهای زنجیره به تشکل ها و انجمن های متولی مربوطه در راستای شفاف سازی و نظارت و کنترل و همکاری دقیق با وزارت صمت و نهادهای نظارتی گردد. بورس کالا فقط اختیار عرضه بر مبنای مصوبات وزارت صمت و کمیته نظارتی آن به دور از هرگونه اعمال نظر انحصاری فولادسازان و مهندسی قیمت و کنترل حجمی عرضه باشد و اختیار معین کف و سقف حجم معاملات یا سقف قیمت با توجه به عرضه مکفی مواد اولیه و تقاضای کشف شده و نظارت عالیه و اعمال قیمت پایه و سقف جهانی در شیوه نامه باشد.

7. درباره اصلاح تبصره ماده 18 آمده است: در تبصره مذکور علاوه بر نظارت بازار محصولات نهایی، کنترل و نظارت بر عرضه و بازار مواد خام شامل شمش، بیلت و بلوم و اسلب نیز اضافه گردد.

همچنین انجمن نوردکاران فولادی ایران خواهان پیشنهاد الحاق بند جدید به شیوه نامه مذکور با عنوان ایجاد و تأسیس بورس اختصاصی محصولات زنجیره فولاد کشور با مشارکت بخش خصوصی و فراوریکنندگان محصولات نهایی با هدف متولی گری و نظارت انجمن های تخصصی و اصناف و نمایندگان مصرف کننده نهایی است که این پیشنهاد را نیز به دولت ارائه داد ه است.

در توجیه پیشنهاد این بند الحاقی به شیوه نامه ساماندهی بازار فولاد نیز آمده: یکه تازی بورس کالای ایران که یک شرکت تجاری و اختصاصی و دارای حقوق مالکانه و در انحصارچند شرکت عظیم فولادساز و سهام عمده است، موجبات تبعیض شدید منافع و انحصارگرایی و شکل گیری رانت اقتصادی و پارادوکس شدید در مهندسی نظام عرضه و تقاضا در بازار شده است. شکل گیری فضای کنونی برخلاف اصل 44 قانون اساسی، بخش خصوصی کشور را به انزوا و از مشارکت در سرنوشت خود محروم و موجبات تضییع حقوق و منافع آنان را فراهم آورده است، بنابراین نوردکاران فولادی ایران معتقدند به دلیل گستردگی صنعت در حوزه زنجیره فولاد کشور (دومین قطب و اولویت اقتصادی کشور)، ایجاد بورس کالایی کاملاً شفاف با مشارکت اعضای منتخب زنجیره فولاد کشور و نماینده مصرف کننده نهایی سبب ایجاد رقابت سالم در کشور و سهولت و رونق اقتصادی در سال جهش فراوری در راستای منویات رهبر انقلاب می گردد.

درخواست از دولت برای منع تأسیس واحدهای جدید نوردی

8. در حال حاضر بیش از 30 میلیون تن واحد فراوریی محصولات نوردی در کشور موجود است که تنها 30 درصد آن فعال است، زیرساخت های تأمین مواد اولیه، عرضه و حمل ونقل برای همین ظرفیت نیز پاسخگو نیست، در هشتمین بند بسته پیشنهادی انجمن به دولت و در رأس آن معاونت وزارت صمت در خواست شده تا از اعطای هر گونه مجوز جهت تأسیس واحدهای جدید یا طرح های توسعه نوردی توسط واحدهای بالادستی و یا نوردی (چه دولتی، چه خصوصی و یا خصولتی) ممانعت به عمل آورد و امید است با این دستور کار، سرمایه های ملی در این برهه حساس در راستا نادرست به هدر نرود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 69314

به "انجمن نوردکاران شیوه نامه جدید فولاد را گفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجمن نوردکاران شیوه نامه جدید فولاد را گفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید