انفعال بانک مرکزی دلیل اصلی اثرگذاری تحریم های آمریکا خبرنگاران

به گزارش مهسان بلاگ، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار گشت.

انفعال بانک مرکزی دلیل اصلی اثرگذاری تحریم های آمریکا خبرنگاران

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، در نشست دوم همایش، مینو کیانی راد معاون ارزی اسبق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ضمن بیان اینکه بانک مرکزی باید نقش فعال تری در مقابله با تحریم های آمریکا داشته باشد، گفت:، اما در طول سال های اخیر مسئولین بانک مرکزی تنها منتظر رفع تحریم ها بوده اند و هیچ اقدامی برای کاهش اثرگذاری تحریم ها انجام نداده اند.

انفعال بانک مرکزی دلیل اصلی اثرگذاری تحریم های آمریکا

وی با بیان اینکه انفعال بانک مرکزی دلیل اصلی اثرگذاری تحریم های آمریکا بر مبادلات بانکی ایران بوده است، گفت: برای بهبود تجارت خارجی ایران ابتدا باید یک اولویت بندی اصلی از شرکای تجاری تدوین شود، گفت: وقتی کشور های هدف برای توسعه تجارت مشخص شود، بانک مرکزی میتواند به عنوان رهبر رفع مسائل مبادلات بانکی ایران، باید به شناسایی شرایط نظام بانکی کشور های هدف بپردازد و شرایط را برای تسهیل روابط تجاری تحریم ناپذیر فراهم نماید.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید یک الگوی فعال پیروز را در مقابله با تحریم ها در پیش بگیرد، گفت: ایران کشوری است که تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته است و به همین دلیل باید فعالانه در جهت ایجاد و استفاده از نظام های بانکی مستقل از دلار حرکت نماید؛ درحالیکه عملکرد مسئولین بانک مرکزی در سال های اخیر نشان دهنده این است که ایران حتی به عنوان یک کشور منفعل هم به سمت کاهش وابستگی به دلار حرکت نکرده است و درحال حاضر بیشترین وابستگی را به نظام دلاری دارد.

وقتی کره شمالی می تواند با چین مبادله مالی داشته باشد، ایران نیز می تواند

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی اضافه نمود: نقش بانک مرکزی چین در رهبری سیاست های مالی چین بسیار مشهود است. اگر چین توانست با کره شمالی که در ذیل فهرست تحریم آمریکا و غرب مراودلات مالی داشته باشد پس به طریق اولی ایران هم می تواند به این مهم دست یابد.

وی ادامه داد: ابتدا باید منظومه تجاری مشخص و مدونی را برای کشور تعریف نمود و سپس بعد از شناسایی بانک ها و ظرفیت های بانکی و مالی کشور های منتخب که از اصلی ترین وظایف اصلی بانک مرکزی است، سیاست های کلان مالی و بانکی طولانی مدت و تحریم ناپذیر را عملی کرد.

مذاکره نباید منجر به گنار گذاردن اقدامات قبلی شود

کیانی راد در ادامه بیان داشت: زمانی که در خلال سال های 90 و 91، تحریم های همه جانبه علیه ایران اعمال شد، ستادی تحت عنوان تدابیر مالی در شورای عالی امنیت کشور تشکیل شد که عملکرد آن تا حدودی پیروزیت آمیز بود.

وی اضافه نمود: مذاکره و هرگونه حصول توافقی نباید منجر به کنارگذاردن تلاش های قبلی در زمینه مقابله با تحریم ها شود. اگر اینچنین به مذاکره و توافق نامه نگاه شود، اشتباه است.

اروپایی ها شکل دهی به سازوکار های مالی مستقل از دلار را آغاز کردند

کیانی راد ادامه داد: کشور های اروپایی از سال 1960 به فکر استقلال نظامی مالی خود از دلار افتادند و نظریه منطقه بهینه پولی را عملی نمودند. منشا تمام این اقدامات اروپا را می توان ناشی از همگرایی مالی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور های اروپایی ارزیابی کرد که چنین پیروزیتی را برای اروپا در حوزه استقلال از دلار رقم بزند.

وی درخصوص استفاده از پول واحد منطقه ای در غرب آسیا گفت: زمانی می توان از پول واحد منطقه ای استفاد کرد و بدین سمت حرکت کرد که همگرایی و اتحاد عمیقی میان کشور های منتخب حاصل شده باشد؛ درغیر اینصورت استمرار نخواهد داشت و مثمر ثمر واقع نخواهد شد؛ لذا اولین پیش نیاز این مهم، همگرایی مالی کشور ها می باشد. همچنین حساب سپرده طلا قبل از تحریم یکی از شیوه های بانک مرکزی برای سپرده گذاری در کشور های خارجی بود. اما قابل ذکر است به حساب های طلا هیچگونه سود و بهره ای داده نمی شود و بعضا بابت نگهداری از چنین حساب هایی، کارمزد هم گرفته می شود که ممکن است حتی چنین حساب هایی دچار انسداد یا محدودیت از جانب کشور نگهدارنده شوند.

حفظ امنیت اطلاعات مالی کشور پیش نیاز استفاده از انواع پیام رسان

معاون سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانکداری سایه باید شفاف برای خودمان و تاریک و خاکستری برای قدرت های جهانی باشد گفت: ایران باید تا جای ممکن از ظرفیت همه پیام رسان های موجود مانند سپام یا پیام رسان های منطقه ای برای انجام انواع تبادلات استفاده کند و به حفظ امنیت اطلاعات مالی حساس خود بپردازد.

همچنین وی در خاتمه تصریح داشت: کشور نیازی به ورود ارز به داخل ندارد. ارز پول خارجی است که باید در خارج از کشور و برای تجار و تجارت بین المللی نگهداری و استفاده شود؛ لذا هر سامانه ای که طراحی می شود باید به دنبال رصد ارز باشد نه ورود و بازگشت آن به ایران که با ایجاد یک پنجره واحد ارزی قابل تحقق است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 80652

به "انفعال بانک مرکزی دلیل اصلی اثرگذاری تحریم های آمریکا خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انفعال بانک مرکزی دلیل اصلی اثرگذاری تحریم های آمریکا خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید