انویدیا گرافیک های RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti را معرفی کرد

به گزارش مهسان بلاگ، این طور که به نظر می رسد شروع ماه ژوئن برای علاقه مندان به بازی های کامپیوتری بسیار طوفانی بوده چرا که عظیم ترین شرکت تولیدکننده گرافیک در دنیا یعنی انویدیا امروز و در اولین روز از ماه، از گرافیک های قدرتمند و تازه خود تحت اسم RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti رونمایی کرد.

انویدیا گرافیک های RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti را معرفی کرد

بازار قطعات کامپیوتری در حال حاضر اصلا شرایط خوبی ندارد و کمبود قطعات به خصوص گرافیک به شدت کاربران را آزار داده. کمبود کارت گرافیک در بازار و افزایش قیمت شدید آن دلایل مختلفی دارد که از جمله مهم ترین آن می توان به ماینینگ اشاره نمود که واقعا باعث شده کاربران نتوانند به کارت های خوب بازار دسترسی داشته باشند. با این حال شرکت های سازنده کارت گرافیک به ساخت این قطعات ادامه می دهند و بارها روش هایی را برای جلوگیری از ماینینگ اجرا کردند که هیچ یک از آن ها خیلی مؤثر نبود.

البته این موضوع به مرور زمان بهتر می شود و کاربران می توانند از گرافیک های قدرتمند بازار بهره مند شوند. در حال حاضر کارت های بسیار قدرتمندی چه با برند انویدیا و چه با برند AMD در بازار وجود دارند اما تازهترین آن ها، مدل های تایتان یا همان Ti از محصولات انویدیا هستند که در حال حاضر در بازار در دسترس قرار دارند؛ یعنی RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti.

گرافیک های تازه از لحاظ قدرت پردازشی تا حد قابل قبولی بهتر از مدل های استاندارد هستند که همواره هم چنین رابطه ای بین مدل های استاندارد و Ti وجود داشته تا بدین ترتیب سخت افزار همواره یک قدم از بازی های ویدیویی باکیفیت و گرافیکی جلوتر باشد. البته که گرافیک های موجود هم توانایی اجرای بازی های روز را در بالاترین کیفیت دارند اما مدل های ارزان تر همواره هواداران بیشتری دارند. (هرچند فعلا تقریبا می توان گفت انتخاب ارزان ای در بازار گرافیک ها وجود ندارد).

گرافیک های تازه اما از حافظه VRAM بیشتری برخوردار بوده و از لحاظ عملکردی هم در سطح بالاتری به نسبت RTX 3080 و RTX 3070 قرار دارند و از تمام قابلیت های خوب نظیر ray-tracing و DLSS و حتی فناوری بازتاب (Reflex) هم پشتیبانی می نمایند که البته دور از انتظار هم نبود.

کارت گرافیک RTX 3080 Ti اما از فرکانس 1.67 گیگاهرتز بهره برده و از 10240 هسته پردازشی کودا و 80 خوشه پردازش گرافیکی برخوردار است. RTX 3070 Ti فرکانس بیشتری دارد اما در سایر بخش ها از مدل قدرتمندتر خود عملکرد ضعیف تری دارد. فرکانس این گرافیک روی 1.77 گیگاهرتز تنظیم شده اما تعداد هسته های کودای آن به 6144 کاهش یافت بعلاوه تعداد هسته های RT در این گرافیک به 48 می رسد که برای اجرای بازی های روز کافی است.

هر دو گرافیکی که به تازگی معرفی شده اند از نسل دوم هسته های RT و نسل سوم هسته های تنسور بهره می برد. حافظه داخلی هم که برای آن ها در نظر گرفته شده به ترتیب برای RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti به 12 گیگابایت از نوع GDDR6X با رابط 384 بیتی و 8 گیگابایت از همان نوع با رابط 256 بیتی می رسد. هر دو گرافیک هم برای کار، به 350 وات توان احتیاج دارند که کاملا مناسب است.

با توجه به ادعاهای انویدیا، این گرافیک ها به نسبت مدل های معرفی شده در سال گذشته حدود 1.5 برابر عملکرد بهتری دارند که پیشرفت قابل توجه و محسوسی را نشان می دهد. در جدول بالا هم می توانید مقایسه عملکرد RTX 3080 Ti (سبز) با گرافیک های RTX 2080 Ti (خاکستری) و GTX 1080 Ti (سفید) مشاهده کنید.

قیمتی هم که برای این کارت ها در نظر گرفته شده برای RTX 3080 Ti حدود 1200 دلار و برای RTX 3070 Ti حدود 600 دلار است. بنابراین انتظار می رود بتوان مدل دوم را با قیمت بسیار مناسب تری در بازار تهیه کرد؛ البته اگر چیزهایی نظیر ماینینگ کنترل شوند.

انویدیا از دو روز دیگر، RTX 3080 Ti را به بازار عرضه می نماید و کاربران سراسر دنیا می توانند به آن دسترسی داشته باشند. اما RTX 3070 Ti از تاریخ 10 ژوئن (20 خرداد) وارد بازار می شود. همانطور که در بالا هم اشاره شد، قیمت تنها مسأله ای نیست که باید بابت آن نگران باشیم چون به نظر می رسد این دو محصول در تعداد انبوه هم در دسترس قرار نداشته باشند که متأسفانه همین موضوع باعث افزایش چشمگیر قیمت آن ها هم خواهد شد.

با این حال باید منتظر ماند و دید طی روزها و ماه های آینده چه اتفاقی رخ می دهد و آیا شرایط قطعات کامپیوتری، خصوصا کارت های گرافیک به شرایط خوب گذشته برمی شود یا خیر.

منبع: GSMArena

تورهای دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 92783

به "انویدیا گرافیک های RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti را معرفی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انویدیا گرافیک های RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti را معرفی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید