پلی استیشن زیر سایه ناتی داگ؛ سونی فقط بازی عظیم و پرهزینه خواهد ساخت

به گزارش مهسان بلاگ، جیسون شرایر، ژورنالیست معروف بازی های ویدیویی، در مقاله جدید خود در سایت بلومبرگ این بار به سراغ عواقب و پشت پرده اتفاقاتی رفته که حاصل رویکرد فعلی سونی به ساخت بازی های بلاک باستر بزرگ از سوی استودیوهای مهم این شرکت است. شرایر به عواقبی که این رویکرد تیم مدیریتی سونی روی چند استودیو بازی سازی این شرکت داشته، پرداخته است. همچنین، این پرونده ای است که به وسیله آن می توان به نکاتی همانند ساخته شدن ریمیک بازی لست آو آس 1 هم پی برد.

پلی استیشن زیر سایه ناتی داگ؛ سونی فقط بازی عظیم و پرهزینه خواهد ساخت

استودیو ویژوال آرتس سرویس گروپ (Visual Arts Service Group) یا به صورت مخفف (VASG) مدت هاست که قهرمان گمنام و ستایش نشده میان استودیو های سونی است؛ استودیو یی که نقش قابل توجه و مهمی در بسکمک از بازی های انحصاری برجسته پلی استیشن داشته است. این استودیو که در شهر سن دیگو واقع شده، همواره در مسائل فنی، انیمیشن ها یا چیزهای مشابه دیگری در نقش یک استودیو پشتیبان به دیگر استودیوها سونی کمک نموده و آن ها را در ساخت بازی هایشان کمک داده است و همچنان به این کار ادامه می دهد. اگرچه این روال همواره بخش غالب استودیو بوده است، از حدود سه سال پیش تعدادی از افراد کلیدی و بانفوذ این استودیو تصمیم گرفتند که به جای آنکه نقش بازیگران کمکی را در آثار پرطرفداری همچون بازی مرد عنکبوتی و آنچارتد داشته باشند، با یک پروژه جدید جهت و رویکردی خلاقانه تر در پیش گیرند و خودشان توسعه یک بازی را بر عهده بگیرند.

  • بسته شدن پلی استیشن استور روی PS3 و PSP چه عواقبی خواهد داشت؟

مایکل مامباوئر (Michael Mumbauer) که از سال 2007 راهنمایی VASG را بر عهده داشته است، گروهی متشکل از 30 توسعه دهنده از داخل استودیو و از استودیوهای همسایه انتخاب و برای این پروژه استخدام کرد تا یک تیم بازی سازی جدید درون این استودیو تشکیل دهد. ایده آن ها این گونه بود که این گروه روی بعضی از فرنچایزها و عناوین پیروز و ستایش شده سونی کار کند و آن ها را گسترش یا بهبود دهند. از همین رو، این گروه تصمیم گرفت که ابتدا کار خود را با عرضه یک ریمیک (بازسازی) از قسمت اول بازی لست آو آس که در سال 2013 منتشر شده بود، آغاز کند. این پروژه از ابتدا برای کنسول پلی استیشن 5 در نظر گرفته شده بود. با این وجود، طبق گفته های بعضی از افراد این گروه که در این پروژه نقش داشته اند، در واقعیت سونی هیچ گاه به صورت خاص وجود این تیم را تصدیق نکرد و بودجه و پشتیبانی لازم را برای پیروزیت آن ها در بازار بسیار رقابتی بازی های ویدیویی فراهم نساخت. این استودیو حتی هرگز نتوانست نام ویژه ای را برای خود پیدا کند. در عوض، سونی بعد از مدتی که از آغاز این پروژه گذشته بود، آن را به خالقان اصلی بازی لست آو آس یعنی ناتی داگ سپرد و قرار شد که این استودیو معروف سونی که تا به امروز برای آن ها پیروزیت های فراوانی را به ارمغان آورده، وظیفه ساخت ریمیک بازی لست آو آس 1 را بر عهده بگیرد.

بر اساس سخنان 8 نفر از افرادی که از این اتفاق مطلعی داشتند، پس از این تصمیم این گروه کوچک که حدود 30 نفر بوده است، تقریبا از هم پاشید و بخش زیادی از آن مختل شد. بسکمک از افراد از جمله مایکل مامباوئر به صورت کلی از استودیو جدا شدند. مامباوئر تصمیم گرفت که درباره این موضوع صحبتی نکند و دیگران هم درخواست داشتند که نام آن ها به صورت عمومی فاش نگردد. از آن طرف، نماینده سونی هم درباره این موضوع به ما پاسخی نداده و حاضر به مصاحبه نشده است.

به نظر می رسد که سرنوشت شکست تیم توسعه دهنده ای که درون VASG ایجاد شده بود، در مقیاسی عظیم تر با رویکرد محافظه کار سونی برای ساخت آثار جدید برای پلی استیشن 5 همخوانی دارد. این شرکت ژاپنی که حدود دوجین استودیو تحت زیرمجموعه استودیوهای جهانی خود دارد، در این سال های اخیر بازی های ساخته شده توسط پیروز ترین استودیوهای جهانی اش را در اولویت بیشتری قرار داده است که البته چندان هم عجیب نیست. استودیوهایی مثل سانتا مونیکا، ناتی داگ و گوریلا گیمز در سال های اخیر ده ها میلیون دلار برای ساخت بازی های خود هزینه نموده اند و البته توانسته اند با بازدهی مناسب به سوددهی و پیروزیت های عظیمی دست یابند. از این پیروزیت ها می توان به بازی گاد آو وار و لست آو آس پارت 2 اشاره نمود که به ترتیب در سال های 2018 و 2020 به صورت انحصاری برای کنسول های پلی استیشن عرضه شده اند و در فروش بیش از 114 میلیون دستگاه پلی استیشن 4 به سونی کمک نموده اند. این در حالی است که شرکت رقیب آن ها در این صنعت یعنی مایکروسافت رویکردی متفاوت در پیش گرفته است. آن ها به لطف استودیو های بازی سازی زیادی که به تازگی تصاحب نموده اند، سعی دارند تا محتوای زیاد و متفاوتی را برای سرویس اشتراکی خود یعنی ایکس باکس گیم پس که ساختاری مثل سرویس اشتراکی نت فلیکس دارد، منتشر نمایند تا بازیکنان با پرداخت مبلغی برای اشتراک ماهیانه به بازی های گوناگونی دسترسی داشته باشند.

تمرکز اصلی سونی روی ساخت بازی های بلاک باستر انحصاری هزینه ای برای تیم ها و استودیوهای کوچک تر سونی در پی داشته است. این رویکرد منجر به گردش اقتصادی بالا و البته انتخاب های کمتر برای بازیکنان می گردد. هفته پیش، سونی استودیو ژاپن خود را سازماندهی تازه ای بخشید و در واقع مقیاس آن را بسیار کوچک تر کرد و همین باعث شد که بسکمک از توسعه دهندگان این استودیو که روی بازی های کمتر شناخته شده اما تحسین شده ای مثل Gravity Rush و Everybodys Golf کار نموده اند، از استودیو ژاپن سونی جدا شوند و فقط تیم آسوبی یعنی خالقان بازی Astro Bot حضور پررنگی در استودیو داشته باشند. طبق گزارش بلومبرگ، سونی به توسعه دهندگان استودیو ژاپن اعلام نموده بود که قصد ندارد بازی های کوچک تری خلق کند که فقط در ژاپن پیروز هستند.

  • استودیوی ژاپن سونی دیگر مثل گذشته بازی نخواهد ساخت

این تصمیم ها و تغییرات در استودیوها یا تیم هایی که بازی هایشان به پیروزیت یا سوددهی بالایی نرسیده، ممکن است در میان استودیوهای مختلف سونی ایجاد نارضایتی و آشوب کند. استودیو سونی بند (Sony Bend) که در ایالت اورگن آمریکا واقع شده است و بیش از همه به خاطر ساخت بازی اکشن اپن ورلد جدید خود یعنی دیزگان (Days Gone) که در سال 2019 منتشر شد، شناخته می گردد، سال گذشته سعی کرد که طرح ساخت دنباله ای برای بازی دیزگان ارائه دهد. این موضوع را افراد آشنا با این قضیه اعلام نموده اند. با وجود اینکه دیزگان توانسته بود به سوددهی برسد و سونی هم در گزارش های خود به این قضیه اشاره نموده بود اما به خاطر طولانی شدن فرایند توسعه قسمت اول و همچنین بازخوردهای متوسط بازی (از سوی منتقدان و بازیکنان) سونی این طرح را رد کرد و ساخت دیزگان 2 را یک گزینه مناسب به شمار نیاورد.

در عوض، یکی از تیم های استودیو سونی بند برای کمک به ناتی داگ در خلق بازی های چندنفره خود (به احتمال بسیار زیاد بخش چندنفره بازی لست آو آس پارت 2) گماشته شد و گروه دوم هم مأمور به ساخت یک بازی جدید از مجموعه آنچارتد شد که البته این پروژه هم با نظارت و سرپرستی ناتی داگ انجام می شد. در ادامه این تصمیم ها، بعضی از اعضای استودیو بند از جمله اعضای کلیدی و ارشد آن ها ناراضی شدند و بعضی از آن ها تصمیم به ترک استودیو گرفتند. اعضای استودیو بند این هراس را داشتند که با ادامه این فرایند بخشی از استودیو ناتی داگ شوند و به همین خاطر مدیران استودیو از سونی درخواست کردند که آن ها از پروژه آنچارتد کنار گذاشته شوند و به جای انجام این پروژه به سراغ چیز دیگری بفرایند. با موافقت سونی، آن ها ماه گذشته به این خواسته خود دست یافتند و اکنون آن ها روی یک پروژه جدید که به خواسته خودشان بوده است، کار می نمایند؛ پروژه ای که امید دارند که به یک فرنچایز جدید تبدیل گردد.

بگذارید به استودیو VASG و آن تیم کوچکی که برای ساخت پروژه های دیگر درون آن ایجاد شده بود، برگردیم. مایکل مامباوئر و اعضای گروهش برای اولین پروژه خود می خواستند طرحی را ارائه دهند که از سوی مدیران وقت سونی مورد استقبال خوبی قرار بگیرد. آن ها که با خطرها و هزینه های بالای ساخت یک بازی ویدیویی جدید از پایه و ابتدا آشنا بودند، تصمیم گرفتند که روی ساخت ریمیک (بازسازی) بازی های قدیمی تر سونی برای کنسول پلی استیشن 5 تمرکز نمایند. بازسازی یک بازی برای آن ها گزینه و انتخاب معقول تر و کم خطرتری بود زیرا ارتقا، بهبود و صیقل دادن یک بازی قدیمی از ساخت یک بازی کاملاً جدید از پایه ارزان تر است و همچنین آن ها می توانستند هم نوستالژی هواداران قدیمی آن آثار را تحت تأثیر قرار دهند و هم برای هواداران دیگر ناآشنا با آن آثار کنجکاو برانگیز باشند. این تیم در ابتدا قصد داشت که ریمیکی از آنچارتد 1 بسازد؛ اثری که در سال 2007 توسط ناتی داگ عرضه شده است. این ایده مدت کوتاهی دوام آورد و به زودی کنار گذاشته شد، چرا که به خاطر قدیمی تر بودن آنچارتد 1 هزینه پروژه بالاتر می شد و به طراحی ها و کارهای بیشتری احتیاج پیدا می کرد. به همین خاطر، این گروه تصمیم گرفت که در عوض به سراغ ریمیک بازی لست آو آس 1 برود.

در آن موقع، ناتی داگ به صورت جدی مشغول ساخت دنباله لست آو آس یعنی لست آو آس پارت 2 بود که هم گرافیک بسیار بالایی داشت و هم ویژگی های جدیدی را در گیم پلی این مجموعه معرفی نموده بود. اگر مامباوئر و گروهش قسمت اول این مجموعه را با گرافیک و حسی مشابه لست آو آس پارت 2 بازسازی می کردند، این دو اثر می توانستند حتی در یک بسته در کنار هم برای کنسول پلی استیشن 5 در نظر گرفته شوند. در تئوری، این رویکرد راحت تر و کم هزینه تری نسبت به بازسازی کامل آنچارتد 1 بود زیرا لست آو آس 1 بازی امروزی تری است و احتیاج به تغییرات گسترده و اساسی در گیم پلی ندارد. هدف مامباوئر و گروهش این بود که پس از این کار و به اثبات رساندن گروه خود به سراغ ریمیک آنچارتد 1 و دیگر آثار بفرایند.

ساخت بازی جدید در حالی که بخش زیادی از استودیو روی پشتیبانی بازی های دیگر کار می نمایند، بسیار سخت است. با این حال، این قضیه به آن سادگی هم نیست. دیو لَنگ (Dave Lang) مؤسس Iron Galaxy Studios که به عنوان یک استودیو پشتیبانی و توسعه بازی های ویدیویی فعالیت می نماید، می گوید: این موضوع سخت است چرا که شما باید با صدها تیم در سراسر جهان با سطح تجربه و پیروزیت مختلف رقابت کنید. افرادی که منابع و بودجه این پروژه ها را تأمین می نمایند، معمولا کمتر خطرپذیر هستند و اگر مجبور باشند که بین یک استودیو یا گروه که چنین کاری را قبلاً انجام داده و گروه دیگری که قرار است این کار را برای اولین بار انجام دهد، به احتمال زیاد گروه اول را انتخاب می نمایند و می توانم متوجه بشوم که چرا این کار را می نمایند.

اگر بخواهیم این قضیه را به استودیو VASG و سونی تعمیم دهیم، متوجه می شویم که تقریبا این همان کاری است که سونی انجام داده است. پروژه ای که مامباوئر و تیمش آن را راهنمایی می کردند و با نام رمز T1X شناخته می گردد، به صورت آزمایشی موردقبول سونی واقع شده بود اما سونی وجود چنین تیمی را مخفی نگه داشته بود و از دادن بودجه بالاتری برای استخدام افراد بیشتر در این گروه سر باز زده بود و این قضیه باعث شد که بسکمک فکر نمایند که آیا واقعا سونی قصد داشته که به آن ها اجازه تأسیس یک استودیو جدید را بدهد یا خیر. با این وجود، این گروه کوچک به کار خود ادامه داد و در بهار 2019 توسعه بخشی از بازی را به انتها رساند و این بخش را به عنوان نمونه ای از کار و چیزی که قرار است بقیه بخش ها هم شبیه آن باشد، طراحی نموده بود و به سونی نمایش داد.

با این حال، همه اتفاقات به میل استودیو VASG پیش نرفت. در آن موقع، شرکت سونی با تغییرات مدیریتی مختلفی رو به رو شد. به نظر می رسد که مدیران جدید از جمله هرمن هالست که در گذشته مدیر استودیو گوریلا گیمز بود و اکنون و پس از نوامبر 2019 مدیر استودیوهای جهانی سونی لقب گرفت، تحت تأثیر این پروژه قرار نگرفتند. بر اساس گفته های افرادی که از موضوع مطلع هستند، هرمن هالست بعد از مشاهده پروژه و نمایش در نظر گرفته شده توسط استودیو، فکر کرد که پروژه ریمیک لست آو آس بسیار پرهزینه است و این سؤال را پرسید که چرا بودجه اختصاص داده شده برای پروژه T1X بسیار بالاتر از بودجه ریمیک هایی است که در گذشته سونی آن ها را ساخته است. به نظر می رسد که دلیل امر این بوده که آن ها مشغول کار روی موتور بازی سازی و گرافیکی جدیدی برای پلی استیشن 5 بوده اند. علاوه بر آن، مامباوئر احتیاج داشت که افراد بیشتری را استخدام کند تا در بازطراحی گرافیک بازی و تکنولوژی های جدید همچنین طراحی دوباره مکانیک های گیم پلی به آن ها کمک نمایند. با این وجود، منابع مختلف به ما می گویند که هالست با این دلایل قانع نشد.

تقریبا در همان زمانی که انتظار می رفت آن ها وارد فرایند کامل ساخت ریمیک لست آو آس شوند، مامباوئر و تیمش برای کمک به بازی های عظیم دیگر فراخوانده شدند. عرضه بازی لست آو آس پارت 2 از سال 2019 به 2020 موکول شده بود و به همین خاطر احتیاج بود که استودیو VASG برای صیقل دادن بازی و برطرف مسائل آن به ناتی داگ کمک کند. در نتیجه، اغلب اعضای تیم مامباوئر و البته تعداد از افراد دیگر استودیو 200 نفره VASG برای کمک به ناتی داگ در عرضه لست آو آس پارت 2 گماشته شدند و این باعث شد که توسعه بازی خود آن ها فرایند کندتری به خود بگیرد.

  • بازی های معرفی نشده سونی برای PS5 از الف تا ی

سپس پس از مدتی نقش ها عوض شد. سونی به آن ها گفت که پس از به انتها رسیدن ساخت بازی لست آو آس پارت 2، افرادی از ناتی داگ برای کمک به پروژه T1X خواهند پیوست. مایکل مامباوئر و تیمش این اتفاق را در حکم سلب شدن استقلال کوتاه مدت خود دیدند. ده ها نفر از کارمندان ناتی داگ به این پروژه پیوستند که بعضی از آن ها در واقع روی نسخه اصلی بازی لست آو آس 1 هم کار نموده بودند. همین باعث شد که وزنه آن ها در بحث ها و جلو بردن جهت و کارگردانی پروژه T1X بیشتر گردد. پروژه بازی تحت بودجه ناتی داگ کار خود را ادامه داد و سونی به آن ها آزادی عمل بیشتری نسبت به VASG داده بود. به زودی اوضاع به گونه ای شد که پروژه تحت راهنمایی ناتی داگ در آمد و همه چیز به طریقی ادامه یافت که در یک دهه و نیم اخیر دنبال شده است و در واقع VASG خود را در حال کمک رسانی به تیم دیگری از توسعه دهندگان دید.

به گفته متیو کانترمن (Matthew Kanterman)، تحلیلگر بلومبرگ، این حرکت برای سونی منطقی بود. ناتی داگ یکی از استودیوهای کلیدی سونی است که قادر است در فروش کنسول های پلی استیشن و جذب مخاطبان بیشتر برای آن ها نقش مهم و تأثیرگذاری داشته باشد. کانترمن درباره این موضوع می گوید: مزیت همیشگی سونی در رقابت در مقابل مایکروسافت محتوا و بازی های انحصاری آن ها بوده است و همچنین بازی های جدید در کنار بازسازی بازی های کلاسیکشان که ترکیب آن می تواند تقاضای بالا برای پلی استیشن 5 را حفظ کند.

با این حال، اگرچه این تصمیم از نظر تجاری برای سونی منطقی باشد؛ اما با این تصمیم آن افرادی که خواستار استقلال بیشتری بودند، ناامید شدند. تا انتها سال 2020، بیشتر اعضای کلیدی تیم اولیه پروژه یT1X از جمله مامباوئر و کارگردان بازی یعنی دیوید هال (David Hall) استودیو را ترک کردند. اکنون، پروژه یT1X توسط ناتی داگ و با کمک استودیو ویژوال آرتس سرویس گروپ (VASG) در حال ساخت است. سرنوشت باقی مانده تیم مامباوئر که به شوخی به عنوان شعبه جنوبی ناتی داگ شناخته می شوند، همچنان نامشخص است.

منبع: این مقاله توسط جیسون شرایر نوشته و در سایت بلومبرگ منتشر شده است

tani-buy.ir: مجله تانی بای، مقالات اقتصادی و کسب و کار

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 82300

به "پلی استیشن زیر سایه ناتی داگ؛ سونی فقط بازی عظیم و پرهزینه خواهد ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلی استیشن زیر سایه ناتی داگ؛ سونی فقط بازی عظیم و پرهزینه خواهد ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید