اپل و سامسونگ در سه ماه نخست 2021 پیشتاز بازار گجت های پوشیدنی بوده اند
به گزارش مهسان بلاگ، با توجه به گزارشی که از سوی مؤسسه IDC منتشر شده، به نظر می رسد دو شرکت اپل و سامسونگ توانستند در سه ماه نخست سال جاری بازار گجت های پوشیدنی را تحت سلطه خود درآوردند.
طی چند سال گذشته اپل در بازار گجت های پوشیدنی با اختلاف بسیار زیادی در صدر قرار داشته چرا که محصولات این شرکت در این زمینه از جمله اپل واچ و ایرپادز از قابلیت های بسیار خوبی بهره می برند و هماهنگی فوق العاده بالایی با گوشی ها یا سایر دستگاه های شرکت آمریکایی دارند. این گجت ها آن قدر باکیفیت هستند که حتی قیمت بالای آن ها هم (معمولا گران تر از محصولات مشابه از برندهای دیگر) مانعی برای تبدیل شدن آن ها به پرفروش ترین گجت های پوشیدنی نشده است.
در طرف مقابل اما سامسونگ قرار گرفته است که توانسته عملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشته باشد. به خصوص طی یکی دو سال اخیر که گجت های پوشیدنی در بازار حسابی خوش درخشیدند؛ آن قدری که حتی اپل و سامسونگ هندزفری های سیمی را از درون بسته بندی گوشی های نو خود حذف کردند و در نتیجه فروش هدفون های بی سیم آن ها افزایش پیدا کرد.
البته اپل شاید رجحانن شرکت در زمینه فراوری و فروش گجت های پوشیدنی بوده و در سه ماه نخست هم در صدر حضور داشته باشد، اما به نظر می رسد تقاضا کمی کاهش یافته و این موضوع کاملا طبیعی است. چرا که محصولاتی نظیر ایرپادز و ایرپادز پرو تقریبا قدیمی هستند و صحبت های زیادی شنیده می گردد مبنی بر اینکه نسل نو آن ها با قابلیت های خوبی عرضه می شوند. بنابراین کاربران تمایل پیدا کردند کمی منتظر بمانند تا محصول نو را خریداری نمایند.
می پردازیم به آنالیز عملکرد اپل و سامسونگ و البته سایر شرکت ها در فروش گجت های هوشمند در سه ماه نخست امسال تا ببینیم شرایط دو رقیب دیرینه در این زمینه به نسبت یکدیگر و رقبای قدرتمند دیگر چگونه است.
رشد چشمگیر فروش گجت های پوشیدنی سامسونگ
سامسونگ در سه ماه نخست امسال پیروز شد 3.5 میلیون گجت پوشیدنی را به سراسر اروپا ارسال کند که به نسبت بازه زمانی مشابه در سال گذشته 27 درصد رشد را نشان می دهد. اگرچه مقدار رشد بسیار بالاست اما سهم سامسونگ از این بازار از 16.8 درصد به 16.1 درصد کاهش داشت.
مؤسسه IDC جزئیات مربوط به عملکرد سامسونگ را در این بازه زمانی معین نکرد اما با توجه به آنالیز های اجرا شده می توان کاملا مطمئن بود که ساعت های هوشمند نو این شرکت در کنار گلکسی بادز پرو، نقش اساسی در رسیدن به این پیروزیت ایفا کردند. انتظار می رود سامسونگ طی مدت زمان کم، بتواند به شکل چشمگیری پیشرفت بیشتری داشته باشد. چرا که گلکسی واچ 4 و واچ اکتیو 4 قرار است با سیستم عامل WearOS گوگل که فوق العاده غنی و مجهز است راهی بازار شوند. بدین ترتیب اپل دیگر نمی تواند فقط به خاطر رجحان WatchOS بر تایزن، به ساعت های سامسونگ غلبه کند و باید رقابت مجذوب کننده و تماشایی بین دو شرکت به کجا خواهد کشید.
بعلاوه به نظر می رسد سامسونگ میخواهد امسال از یک هدفون بی سیم دیگر تحت اسم گلکسی بادز 2 رونمایی کند. محصولی که گفته می گردد قرار نیست مانند گلکسی بادز پرو یک بالارده باشد و برای آن دسته از کاربرانی طراحی شده که در محدودیت بودجه قرار دارند. همین موضوع می تواند به پیروزیت بیشتر سامسونگ در بازار یاری کند چرا که بسیاری از کاربران توان خرید گجت های گران قیمت این شرکت را ندارند. بنابراین به نظر می رسد نیمه دوم امسال برای شرکت کره ای بسیار خوش یمن خواهد بود.
نبود تقاضا برای مچ بندهای هوشمند در اروپا و شرایط نابسامان شیائومی
بعد از اپل و سامسونگ شیائومی در بازار اروپا در رده سوم از لحاظ فروش گجت های پوشیدنی قرار گرفته است و توانست 2.5 میلیون محصول را به این قاره ارسال کند. اگرچه این مقدار برای شرکتی مثل شیائومی کافی است اما به نظر می رسد شرکت چینی شرایط خیلی خوبی در این بازار ندارد چرا که معروف ترین گجت های پوشیدنی شیائومی یعنی می بندها در اروپا خیلی هوادار ندارند.
در بازه زمانی مشابه در سال گذشته، شیائومی 2.6 میلیون گجت را در بازار اروپا به فروش رسانده بود اما امسال این رقم به 2.5 رسیده است. همین کاهش ناچیز کافی بود تا سهم شرکت از بازار گجت های پوشیدنی از 15.7 درصد به 11.5 درصد کاهش پیدا کند تا شیائومی خود را در شرایط نامساعدی ببیند. متأسفانه IDC در این باره هم هیچ جزئیاتی را منتشر نکرد و نمی دانیم به تفکیک محصول، عملکرد شرکت چینی در اروپا چگونه بوده است. اما با توجه به اعداد و ارقام می توان نتیجه گرفت شیائومی وابستگی بالایی به مچ بندهای سری می بند خود دارد و اگر عملکرد این محصولات خوب نباشد، شرکت هم شرایط خوبی در بازار گجت های پوشیدنی نخواهد داشت.
جالب اینجاست شرایط فروش گوشی های هوشمند شیائومی در اروپا به خاطر شرایط بسیار بد هواوی فصل به فصل در حال پیشرفت است اما در زمینه فروش گجت های پوشیدنی پیشرفت خوبی را شاهد نیستیم که این موضوع می تواند به عملکرد بسیار بهتر سامسونگ و اپل و سابقه بسیار بیشتر آن ها مرتبط باشد. انتظار می رود شیائومی در این زمینه هم سیاست مشابهی را در پیش گرفته و به عرضه محصولات باکیفیت و مقرون به صرفه قیمت ادامه دهد تا در نهایت بتواند نظر مثبت کاربران را جلب کند. درست مانند اتفاقی که با گوشی های هوشمند شرکت رخ داد.
شیائومی طی سال های اخیر از هدفون های بی سیم و ساعت های هوشمند متعددی رونمایی کرد اما بدیهی است هیچ یک از آن ها نتوانستند با وجود قیمت مناسب و کیفیت خوب، رقیبی برای اپل و سامسونگ در بازار گجت های هوشمند به حساب بیایند. خبر نسبتا بد برای شیائومی اما این است که IDC رشد مچ بندهای هوشمند در بازار اروپا را در 5 سال آینده فقط 2 درصد پیش بینی نموده و این یعنی شرکت چینی در رجحانن حالت، 5 سال دیگر فقط 2 درصد رشد را در فروش مچ بندهای هوشمند خود خواهد دید.
البته که این پیش بینی ها لزوما قرار نیست درست از آب در بیایند و بازار آنالیز شده هم فقط اروپا بوده که اگرچه یکی از مهم ترین بازارها برای شرکت های فراورینماینده گجت های هوشمند به شمار میرود اما نمی تواند معیار خوبی برای این موضوع باشد که می بندها در سراسر دنیا هوادار دارند یا خیر. شما عزیزان می توانید مقدار فروش گجت های هوشمند و سهم شرکت های اپل، سامسونگ، شیائومی، هواوی، هوامی و سایر از بازار را در سه ماه نخست سال های 2020 و 2021 در جدول زیر مشاهده کنید.
منبع: PhoneArena
منبع: دیجیکالا مگگروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.