ایکس باکس اسکارلت؛ زیبای آمریکایی!

به گزارش مهسان بلاگ، وب سایت ویجیاتو - شایان ضیایی: در جریان مراسم The Game Awards که صبح امروز برگزار گردید، به شکلی غافلگیرکننده شاهد رونمایی از طراحی کنسول نسل بعدی مایکروسافت بودیم که تحت عنوان ایکس باکس سری ایکس شناخته می گردد. تمام شواهد نشان می دهد که مایکروسافت هم می خواهد روندی مشابه سونی در ارائه قطره ای اطلاعات تا یک سال آینده در پیش بگیرد و با رونمایی از طراحی ایکس باکس بعدی اتفاقاً حالا دست بالا را دارد.

ایکس باکس اسکارلت؛ زیبای آمریکایی!

همزمان با انتشار این تیزر، وب سایت گیم اسپات هم پس از مصاحبه با فیل اسپنسر و جیسون رونالد از مایکروسافت، مقاله ای درباره جوانب مختلف ایکس باکس سری ایکس با نام رمز پروژه اسکارلت تدارک دیده که باهم آن را می خوانیم.

درحالی که برای دیدار با فیل اسپنسر، مدیر برند ایکس باکس آماده می شوم تا نگاهی به طراحی پروژه اسکارلت بیندازم، ادعای مربوط به اینکه کنسول نسل بعدی قرار است پردازنده ای تا چهار برابر قدرتمندتر از ایکس باکس وان ایکس داشته باشد و رزولوشن 8K و نرخ به روزرسانی 140 هرتز ارائه کند در ذهنم شناور می گردد.

آیا چنین سیستمی با چنین معیناتی می تواند در بدنه کنسولی به ابعاد ایکس باکس وان ایکس جای بگیرد؟ یا مایکروسافت مجبور به سنت شکنی و طراحی دستگاهی بسیار بزرگ خواهد شد؟ و نام دستگاه چه خواهد بود؟ فیل اسپنسر، مدیر برند ایکس باکس به رییس تیم مدیریت برنامه ایکس باکس، جیسون رونالد، می پیوندد و این دو با یکدیگر از کنسول پرده برداشته و درباره برنامه هایشان برای رونمایی از آن در مراسم The Game Awards صحبت می نمایند.

حالا هم من و هم شما می دانیم کنسول نسل بعد ایکس باکس که قبلاً با نام رمز پروژه اسکارلت شناخته می شد، رسماً ایکس باکس سری ایکس نام گرفته و قرار است غولی تمام عیار باشد. می خواستیم کنسولی طراحی کنیم که فُرم در آن، پیرو عملکرد باشد. اسپنسر ادامه می دهد: و عملکردی [که مد نظرمان بوده]-همانطور که قبلاً گفتم- دستیابی به بالاترین قدرت و ارائه درگیرنماینده ترین بازی های ممکن بوده است..

سری ایکس کنسولی با ظاهر بسیار متفاوت نسبت به چیزی است که به آن عادت داریم و به سلیقه من، ماشینی خوش قیافه است که توجه تان را جلب می نماید. ظاهر همه چیز نیست، اما وقتی یک دستگاه با ظاهری جسورانه و پالایش شده از راه می رسد، معیناً نمی توان به راحتی نادیده اش گرفت.

طراحی

ایکس باکس سری ایکس عرضی تقریباً هم اندازه با کنترلر ایکس باکس وان و ارتفاعی حدوداً سه برابر آن دارد. لوگوی ایکس باکس با نورپردازی خاصی روی بدنه قرار گرفته و نقش دکمه پاور را ایفا می نماید، یک درگاه برای قرار دادن دیسک تعبیه شده و نکته خاص دیگری درباره بخش جلویی دستگاه وجود ندارد. در مجموع با طراحی ساده و شکیلی روبه رو هستیم که فرسنگ ها با طراحی قدیمی ایکس باکس فاصله دارد. کنسول های مدرن مایکروسافت مانند ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس ظاهری عمدتاً مشابه یکدیگر دارند، اما معینه های کلی سری ایکس در حوزه کنسول های بازی بی سابقه به حساب می آیند.

به عقیده اسپنسر، طراحی سری ایکس از دید مهندسی منطقی بوده است. در کوششی برای محو کردن کنسول در میز تلویزیون شما، مایکروسافت دستگاه را به گونه ای طراحی نموده که تا حد امکان بی صدا باشد: یک فن عظیم در بخش بالایی آن قرار گرفته که حجم عظیمی از هوا را به بیرون می فرستند.

اسپنسر و رونالد با اعتماد به نفس کامل به من می گویند که دستگاه های سری ایکس صدایی بیشتر از ایکس باکس وان ایکس نخواهند داشت و وقتی روی مبل و دور از تلویزیون نشسته اید، چندان متوجه نویز آن نخواهید شد. همواره نوعی تنش میان طراحی و آکوستیک و سیستم خنک نماینده و عملکرد کنسول وجود دارد. اسپنسر ادامه می دهد: و ما قرار نیست به عملکرد ضعیف تن دهیم. من کاملاً تحت تاثیر طراحی ای که آن ها ارائه کردند قرار گرفتم.

نام گذاری

به طور یقین می توان گفت که بسیاری از افراد از شباهت نام گذاری میان ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس جدید گیج خواهند شد. به احتمال قریب به یقین، این مشکل به مرور زمان رفع خواهد شد، اما این حقیقت که مایکروسافت دست به حرکتی غافلگیرنماینده زده است بر جای خود باقی می ماند. کسی چه می داند، شاید نام اسکارلت برای مدتی دیگر در زبان ها بچرخد، حداقل در زبان گیمرها.

علاوه بر این، نام سری ایکس به این اشاره دارد که احتمالاً شاهد چندین ایکس باکس نسل جدید در آینده باشیم و انبوهی شایعه و گزارش نیز در این باره منتشر شده است. اسپنسر در این زمینه حاضر به صحبت نمی گردد، فقط تایید می نماید که چنین پتانسیلی وجود دارد و نام گذاری سری ایکس هم با درنظرگیری همین پتانسیل ها اجرا شده است. اسپنسر شرح می دهد: معینا در نام سری ایکس نوعی آزادی عمل برای انجام دادن کار های مختلف وجود دارد.

کنترلر

با تمام این اوصاف، اینطور نبوده که همه چیز با تغییراتی دراماتیک همراه گردد. کنترلر جدید ایکس باکس که همراه با کنسول سری ایکس عرضه می گردد، شباهت بسیاری به ورژن قدیمی اش دارد. بزرگ ترین تفاوت، از نگاه دور، افزودن دکمه Share در بخش میانی است که نشان می دهد با چه سرعتی قادر به اشتراک گذاری لحظات برجسته گیمینگ خود با دوستان خواهید بود.

علاوه بر این به من گفته شده که بدنه کنترلر از بالا تا پشت شکلی قوس دارتر از قبل به خود گرفته و احتمالاً بیشتر از آنکه تصمیمی در راستای بهبود ارگونومی باشد، تصمیمی در راستای بهبود معینه ظاهری اش بوده است -، ولی فعلاً باید منتظر ماند و دید.

با تمرکز بیشتر بر جزییات، اسپنسر حرف های دیگری هم برای گفتن درباره قابلیت های جدید کنترلر دارد: نکات خاصی را هنگام طراحی کنترلر الیت و همینطور بعد از شنیدن بازخورد هواداران آموختیم. یکی از آن ها درباره D-Pad است. ما حالا یک D-Pad هیبریدی جدید داریم که به نظرمان لازم است و تجربه ای شبیه به آن را با کنترلر وایرلس و جدید ایکس باکس خواهید داشت.

ما حالا دکمه Share هم داریم. ما بازخورد ها را شنیده ایم. ما نخستین کسی نیستیم که دکمه Share را تعبیه نموده، بنابراین نمی گوییم که ابداع نماینده آن بوده ایم. اما بازخورد ها را شنیده ایم و به اشتراک گذاری حالا به چنان بخش مهمی از تجربه گیمینگ بسیاری از بازیکنان مان تبدیل شده که می خواستم یک دکمه سخت افزاری مخصوص برای Share داشته باشیم. ما هنوز تمام بازخورد های لمسی و قابلیت های ویبره ای که در کنسول قبلی داشته ایم را هم حفظ نموده ایم.

اسپنسر به این هم اشاره می نماید که کنترلر فعلی ایکس باکس وان به راحتی در دست اکثر افراد می نشیند. بنابر تحقیقات مایکروسافت، طراحی جدید کنترلر سری ایکس با تغییرات اندکش باعث شده که به جای سازگاری با دست 95 درصد از افراد، حالا به خوبی روی دست 98 درصد از افراد بنشیند؛ و از منظر سازگاری میان نسل ها و پلتفرم ها، نه تن ها کنترلر های فعلی ایکس باکس وان با سری ایکس سازگاری دارند، بلکه امکان استفاده از کنترلر جدید روی ایکس باکس وان و پی سی هم مهیا شده.

گذشته از ارگونومی، مایکروسافت به دنبال کاهش هرچه بیشتر تاخیر فرمان های ورودی در کنترلر خود است که به جای بلوتوث، از نوعی موج رادیویی استفاده می نماید (البته بعضی کنترلر های ایکس باکس با هدف سازگاری با دیوایس هایی غیر از ایکس باکس به بلوتوث مجهز شده اند).

رونالد درباره یکی از ابزار های توسعه دهندگان به نام تاخیر ورودی داینامیک شرح می دهد که به آن ها اجازه خواهد داد ورودی ها را به صورت مستقیم با راستا رندرینگ بازی همگام سازی نمایند؛ و به نظر اسپنسر، کاهش تاخیر میان فشردن دکمه ها و اتفاق افتادن اکشن روی نمایشگر، یک گام به سمت درگیری هرچه بیشتر با بازی خواهد بود.

او اضافه می نماید که بنابراین وقتی ما درباره چیز هایی مانند نرخ به روزرسانی و کاهش تاخیر ورودی صحبت می کنیم، موضوع کاملاً درباره تجربه درگیر نماینده ایست که طراحان بازی می توانند خلق نمایند.

ساده سازی گیم پلی

رونمایی از کنسول، کنترلر و نام گذاری، اصلی ترین هدف دیدار ما بود، اما اسپنسر و رونالد وارد مسائل گسترده تر درباره سری ایکس نیز شدند. آن ها می خواهند این دستگاه قدرتمندترین کنسول حاضر در بازار باشد، اما در عین حال می خواهند مطمئن شوند که احتیاج ها و خواسته های توسعه دهندگان و مشتریان را نیز برآورده می نماید. براساس آنچه تا به اینجای کار می دانیم، بالاترین سطح از پرفورمنس بخشی از معادله است، اما تسهیل پروسه ورود به بازی ها و لذت بردن از آن ها نیز همینطور.

بر هیچکس پوشیده نیست که هم مایکروسافت و هم سونی می خواهند با کنسول های نسل بعد خود و به لطف حافظه و مموری سریع تر و استریم مبتنی بر کلاد که بعضی از دردسر های دانلود، بارگذاری و به روزرسانی ها بازی ها را از بین می برند، تجربه ای روان تر خلق نمایند. سری X به NVMe SSD و حافظه رم فوق سریع GDDR6 مجهز خواهد شد. این قطعات نه تن ها موانع رایج را کنار می زنند، بلکه به شما اجازه می دهند بازی را به شکل آنی از آن جایی که رها نموده اید ادامه دهید. ایکس باکس وان از همین حالا چنین قابلیتی دارد، اما سری ایکس گامی بلندتر برخواهد داشت.

همانطور که رونالد شرح می دهد امروز ما توانایی ادامه آنی بازی هایی که در آخرین استفاده از کنسول تجربه نموده ایم را داریم. چرا همین کار را برای چندین بازی انجام ندهیم؟ بسیاری از بازیکنان می خواهند چندین بازی را به صورت همزمان پیش ببرند و فوراً قادر به بازگشت به نقطه قبلی باشند، این ها کار هایی هستند که می توانیم با این پلتفرم انجام دهیم و تجربه گیمینگ را بهتر کنیم. موضوع واقعاً درباره حصور اطمینان از این است که مدت کمتری صبر کنید و مدت بیشتری بازی. چون این در نهایت تمام کاریست که می خواهیم با کنسول و سرویس هایی که در اختیار داریم انجام دهیم.

بازی های نسل بعد

تمام آنچه اسپنسر و رونالد درباره سری ایکس می گویند باید به عنوان ارزش اسمی کنسول در نظر گرفته گردد. زیرا اکنون هیچ راهی برای تایید صحت ادعا ها و قابلیت هایی که مطرح می شوند وجود ندارد. با درنظرگیری تمام مسائل، اگر سری ایکس به هنگام عرضه قدرتمندترین کنسول نسل بعد باشد و آنطور که صحبتش شد تسهیل شده و دسترسی پذیر، کمابیش قانع شده ایم که باید این کنسول را خرید. اما یک سوال بزرگ باقی می ماند: تکلیف بازی ها چیست؟

ما هم اکنون از پیش درباره Halo Infinite شنیده ایم و حالا اطلاعاتی اندک درباره Senuas Saga: Hellblade 2 هم داریم که توسط نینجا تئوری، یکی از استودیو های فرست پارتی مایکروسافت ساخته می گردد. احتمالاً شما هم این تریلر را دیده و با خود فکر نموده باشید که نمایشی از پیش رندر شده بوده، اما هرآنچه در تریلر Hellblade 2 می بینید به صورت بلادرنگ و در موتور رندر شده است.

تریلر رونمایی از Halo Infinite در E3 هم زیبا بود، اما سطح فنی و هنری نمایش Hellblade 2 بیشتر شبیه یک بیانیه است: اینکه بازی های سری ایکس می توانند با استفاده کامل از سخت افزار دستگاه به سطحی باورنکردنی از گرافیک دست پیدا نمایند. به من گفته شده که این تریلر نمایانگر قدرت کامل سری ایکس است و گرچه خبری از نمایش گیم پلی در آن نیست، هم چنان سطحی تازه از جزییات، نورپردازی و تکنیک های رندرینگ را به نمایش می گذارد که هیچوقت مشابه شان را در هیچ کنسولی ندیده ایم.

در حال حاضر تاریخ عرضه Hellblade 2 معین نیست، اما احساس کردم که پرسش درباره شرایط توسعه آن لازم است. تنها چیزی که به من گفته شد این بود که نقشه راه نینجا تئوری در قبال ساخت Hellblade 2، پیش از خرید استودیو از سوی مایکروسافت معین بوده.

کلاد

در جریان رویداد X019 که اخیراً در لندن برگزار گردید، شنیدیم که سرویس های مخصوص مصرف نمایندگان xCloud در سال 2020 با اشتراک Game Pass Ultimate ادغام خواهد شد. همین حالا دلایل زیادی وجود دارد که عاشق سرویس گیم پس باشیم، عمدتا اینکه می توان در ازای یک قیمت معقول ماهانه به صد ها بازی دسترسی داشت و این ارزش، با ورود xCloud به معادله از قبل هم بیشتر خواهد شد.

با توجه به شیوه آغاز به کار گوگل استیدیا، معین است که گیمینگ ابری هنوز راستا زیادی را باید طی کند تا به اصلی ترین روش برای تجربه بازی های ویدیویی تبدیل گردد. تجربیات کار با xCloud هم نتایج مشابهی داشته. می توان با قطعیت گفت که این سرویس به خوبی کار می نماید، اما هنوز یارای مقابله با اجرای بازی ها روی سخت افزار محلی را ندارد و این چیزی است که اسپنسر هم به آن اعتراف می نماید.

سعی نمی کنیم به مردم بگوییم که xCloud قرار است جایگزین کنسول هایشان یا گیمینگ روی پی سی گردد. او ادامه می دهد: ولی فکر می کنیم لازم است که بتوانم تجربه گیمینگم را همواره با خودم داشته باشم. تا زمانی که لاگین می شوم، تمام دوستانم، تمام بازی هایم، تمام سیوهایم و تمام اچیومنت هایم آن جا باشد.

اسپنسر و رونالد در ضمن این را روشن می نمایند که سرویس استریم xCloud به عنوان بخش مهمی از سبد محصولات ایکس باکس در آینده باقی خواهد ماند و در ضمن ارائه پشتیبانی از این سرویس احتیاجمند هیچ کوشش اضافه ای از سوی توسعه دهندگان نخواهد بود. اسپنسر می گوید: ما به معنای واقعی کلمه به سراغ ناشران شخص ثالث رفتیم و یک موبایل دست شان دادیم که بازی هایشان را روی xCloud اجرا می کرد، لازم نبود برای تحقق آن هیچ کاری انجام دهند.

گام های بعدی

دیدن پروژه اسکارلت با نام و شکل و شمایل نهایی اش، گامی بزرگ برای مایکروسافت به حساب می آید. این کنسول حالا چیزی بیشتر از یک نام رمز صرف است و با تمام اوصاف به نظر می رسد کنسولی قدرتمند، بی سر و صدا و شاید مهم تر از همه، کاربردی برای هواداران ایکس باکس باشد. هنوز اطلاعات زیادی برای شنیدن باقی مانده، چیز هایی مثل تاریخ عرضه، معینات سخت افزاری دقیق و البته قیمت. به همین ترتیب، تنها با دو بازی انحصاری برای این کنسول آشنا شده ایم و تنها یکی از آن ها -یعنی Halo Infinite- برای عرضه همزمان با کنسول در فصل پاییز 2020 تایید شده.

تنها تا چند ماه دیگر نمایشگاه E3، 2020 برگزار خواهد شد و اسپنسر وعده می دهد که شاهد اتفاقاتی بزرگ خواهیم بود. احتیاجی به اشاره نیست که به سال عرضه کنسول های نسل بعد نزدیک می شویم، اما وقتی از خود کنسول چشم پوشی کنیم، تمام توجه ها بر این خواهد بود که مردم قادر به تجربه چه بازی هایی در چه زمانی خواهند بود و برای دسترسی به آن ها باید چقدر هزینه نمایند.

تا اینجای کار به نظر می رسد اسپنسر و رونالد سخنانی صحیح مطرح می نمایند و نمی توان خرده ای به برنامه هایشان گرفت. علاوه بر این نمی توان پیام متفاوت مایکروسافت نسبت به ابتدای نسل هشتم را فراموش کرد؛ نسلی که با نقدها گسترده رسانه ها و استفاده مایکروسافت از سیاست های سختگیرانه و غیر ضروری، آغازی اسفبار را برای ایکس باکس رقم زد.

سران برند ایکس باکس حالا بر تسهیل تجربه گیم پلی و استفاده از تکنولوژی هایی تاکید دارند که نه فقط ظاهر بازی ها را بهبود می بخشند، بلکه دسترسی به آن ها را در خانه یا هنگام حرکت مهیا می سازند. درحالی که با نسل بعدی سخت افزار های کنسول فاصله چندانی نداریم، مایکروسافت ظاهراً می خواهد ذهنیت ما درباره چگونگی تجربه بازی های ویدیویی را دگرگون کند.

منبع: GameSpot

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: برترین ها
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 29683

به "ایکس باکس اسکارلت؛ زیبای آمریکایی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایکس باکس اسکارلت؛ زیبای آمریکایی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید