بارسلونا، زیباترین شهر اسپانیا

به گزارش مهسان بلاگ، شهر بارسلونا دومین شهر بزرگ اسپانیا پس از مادرید است که در ساحل دریای مدیترانه واقع شده است. طبق آماری که در ژانویه 2017 انجام شد، جمعیت این شهر حدود 1.7 میلیون نفر تخمین زده شده است. این شهر قدمتی چندین ساله دارد و آثار تاریخی رنسانس هنوز در آن به چشم می خورد.

بارسلونا، زیباترین شهر اسپانیا

ارتفاع متوسط شهر بارسلونا 12 متر بالاتر از سطح دریاست. از آثار حیات اولیه کشف شده در این شهر نمی توان تاریخ دقیق قدمت آن را مشخص کرد چراکه کاوش ها همچنان ادامه داشته و محققان معتقدند بارسلونا تاریخی کهن تر از اطلاعات کشف شده کنونی دارد. باستان شناسان از کشف خرابه هایی با قدمت 5000 سال قبل از میلاد، به عنوان قدیمی ترین نشانه های پیداشده تا به امروز، خبر داده اند. استان بارسلونا یکی از مراکز برجسته گردشگری، اقتصادی، تجاری و فرهنگی دنیا است. در سال 2008، چهارمین شهر اقتصادی دنیا بوده و در سال 2012 تولید ناخالص داخلی 170 میلیارد دلار داشته است.

در سال 2009، چهارمین شهر اروپایی با رشد اقتصادی 17 درصد بوده و در 2011 به عنوان شهر هوشمند پیشرو در اروپا شناخته شده است. بندر بارسلونا یکی از مهم ترین بندرهای اروپایی و شلوغ ترین بندر مسافری بوده و فرودگاه بین المللی آن با بیش از 50 میلیون مسافر در سال یکی از فرودگاه های پرتردد اسپانیا است.

در این مقاله قصد داریم ابتدا به توضیح مختصری از پیشینه تاریخی شهر بارسلونا پرداخته و سپس با ساختار و معماری و رسوم و فرهنگ مردم آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

پیشینه تاریخی شهر بارسلونا

این شهر توسط رومی ها پایه گذاری شد که در اواخر قرن 1 قبل از میلاد، یک کلنی جمعیتی به نام بارچینو را ایجاد نمودند. کلنی مذکور دارای چندین هزار نفر جمعیت بود که توسط یک دیوار دفاعی محافظت می شد. بقایای این دیوار هنوز در بخش قدیمی شهر دیده می شود. بیش از 200 سال، استان بارسلونا تحت حکومت مسلمانان بوده است و پس ازاینکه مسیحیان آن را پس می گیرند، تبدیل به پایتخت امپراتوری کارولینای شاقتصادی می شود. در قرون وسطی بارسلونا به عنوان مرکز اقتصادی و سیاسی در دریای مدیترانه غربی موقعیت فوق العاده ای داشته است.

از قرن 15 تا 18 میلادی، این شهر دچار رکود شدید شد و برای حفظ استقلال اقتصادی و سیاسی خود تلاش بسکمک کرد تا نهایتاً در قرن بیستم به جایگاه اولیه خود برشود. بارسلونا یک میراث غنی تاریخی دارد که امروزه به یک مرکز مهم فرهنگی و یک مقصد دنیاگردی مبدل شده است. این مرکز La Sagrada Familia است که یکی از معروف ترین کلیساهای غیرمتعارف اروپا و مشهورترین نمایشگاه در بارسلونا به شمار می رود. کلیسای مذکور توسط معمار پرآوازه آنتونی گودی طراحی شده و ساختش از سال 1882 آغاز شده و هنوز هم در حال انجام است. اخیراً اعلام شده است که La Sagrada Familia درنهایت تا سال 2026 میلادی مصادف با صدمین سالگرد مرگ گودی انتها خواهد یافت.

در سال 1992، استان بارسلونا میزبان بازی های المپیک تابستانی بود. اثرات این امر تغییرات عمده را در بافت شهر ایجاد کرد. به عنوان بخشی از آماده سازی برای بازی ها، ساختمان های صنعتی در امتداد ساحل دریا تخریب شدند. بین سال های 1990 تا 2004 تعداد اتاق های هتل در شهر دو برابر شدند. مهم تر از همه، شناختی بود که مردم دنیا نسبت به شهر بارسلونا پیدا کردند و تا سال 2012، به یکی از 12 شهر محبوب دنیا و پنجمین شهر محبوب اروپایی تبدیل شد.

آشنایی با ساختار شهر بارسلونا

Rambla یک خیابان بلند با درخت های سایه دار است که بخش قدیمی شهر را به دو بخش تقسیم می کند. این خیابان دارای پیاده روهای عجیب بوده که در آن تعداد زیادی مغازه، کافه و رستوران وجود دارد. این مکان یکی از محبوب ترین پاتوق های شهر است. برای مدت 2000 سال، محله Gothic، مرکز معنوی شهر بوده است. معبد و ساختمان های باستانی رومی هنوز در آن دیده می شوند. شاهکار معماری Gothic، کلیسای مربوط به قرون وسطی است که در بالاترین نقطه در مرکز شهر واقع شده است. ساختمان های باشکوه با معماری های خاص یکی از جاذبه های گردشگری این شهر بوده که برخی از آن ها در میراث فرهنگی دنیای ثبت شده اند. استادیوم Camp Nou باشگاه بارسلونا با ظرفیت 99،354 نفر، بزرگ ترین استادیوم در اسپانیا و اروپا و دومین استادیوم بزرگ فوتبال در دنیا است. خط ساحلی این شهر طولی برابر 4.5 کیلومتر (2.8 مایل) داشته و گردشگران زیادی را جذب می کند.

آشنایی با مردم، رسوم و جشن های بارسلونا

سال نو در بارسلونا به صورت یک جشن کارناوال برگزار می شود. در این جشن افراد با ماسک های خاصی بر صورت در خیابان های شهر به پایکوبی، رژه و پای کوبی می پردازند. در ششم ژانویه، طی مراسم Three Magic king، هدایای کوچکی به بچه ها داده می شود، و جایگزین اسپانیایی برای بابانوئل دارند که این کار را انجام می دهد. در سوم مارس جشنواره محبوب San Medir، با اجرای گروه های کر در خیابان ها برگزار می شود. جشنواره Sant Jordi، در بیست و سوم آوریل یکی از رویدادهای جالب توجه است. در اغلب این جشن ها غذا و نوشیدنی اصیل اسپانیایی سرو شده و سعی بر این است که آداب ورسوم کهن شهر در آن ها حفظ و یادآوری شود. نکته جالب توجه در مورد بارسلونا این است که در تقویم رویدادی آن به طور متوسط در هرماه یک جشن با تاریخ ثبت شده را می توان یافت. مردم آن انسان های سنت مدار و خونگرمی هستند که در عین پایبندی به رسوم گذشته از تفکر مترقی اروپایی بی بهره نمانده اند و همین مقوله به پیشرفت شهر در تمامی زمینه ها کمک کرده است. استان بارسلونا به رغم بزرگی ماهیت بومی خود را حفظ کرده و ساکنان آن عمدتاً در خارج از خانه هایشان زندگی می کنند. به این معنا که بیشتر زمان خود را در خارج از خانه، پارک ها، ساحل یا روی یک تراس در هوای آزاد سپری می کنند. شاید یکی از دلایل استقبال مردم از جشن های محله ای همین نوع زندگی اجتماعی آن ها باشد. بیش از 200 هزار نفر از جمعیت استان بارسلونا افراد غیربومی هستند درنتیجه این ناحیه یک بخش چند فرهنگی است. رفت وآمد گردشگران، مسافرانی که به هدف تحصیل یا کار به بارسلونا سفر می کنند و یا مهاجران، موجب تبدیل بارسلونا به یک کلان شهر دنیای شده است.

همان طور که توضیح داده شد بارسلونا یکی از مناطق مهم کشور اسپانیا بوده که با تاریخی کهن و موقعیت جغرافیایی خاص هرساله پذیرای دنیاگرد های زیادی است. جشن های عمومی و بافت سنتی محله های قدیمی موجب جذب گردشگران از همه جای دنیا شده است.معماری بی نظیر سازه های این شهر نیز یکی دیگر از جاذبه های دنیاگردی است که آن را به یکی از مقصدهای پرطرفدار تور اسپانیا تبدیل کرده است

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

malayro.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی

منبع: ققنوس
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 69038

به "بارسلونا، زیباترین شهر اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارسلونا، زیباترین شهر اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید