با دوربین گلکسی S22 اولترا شاید زوم 30 برابری واقعا به کارتان بیاید

به گزارش مهسان بلاگ، با پیشرفت چشمگیری که دوربین گوشی ها طی چند سال اخیر داشته اند، جای تعجبی ندارد اگر بگوییم با گلکسی S22 اولترا می توانید تا 30 برابر زوم کنید و همچنان از تصویر ثبت شده لذت ببرید.

با دوربین گلکسی S22 اولترا شاید زوم 30 برابری واقعا به کارتان بیاید

گلکسی S22 اولترا در حال حاضر برترین و قدرتمندترین گوشی سامسونگ در تمامی زمینه ها به شمار میرود. یکی از بخش هایی که شرکت کره ای در این گوشی خیلی به آن توجه نموده دوربین است. طی چند سال اخیر نه فقط سامسونگ بلکه تقریبا می توانیم بگوییم تمام شرکت های فعال در زمینه فراوری گوشی های هوشمند وقت و سرمایه گذاری خود را روی به کارگیری سنسوری قدرتمند در گوشی هایشان صرف کردند و نتیجه هم پیشرفتی چشمگیر در این زمینه بوده است. در حال حاضر نمی توانیم ادعا کنیم گوشی های هوشمند به خوبی دوربین های عکاسی عمل می نمایند اما آن قدر پیشرفت نموده اند که شرکت ها دیگر دست از سر سخت افزار برداشته و در پی بهبود عملکرد نرم افزار برای نتیجه ای عالی هستند.

در حال حاضر برترین شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند که در زمینه عکاسی هم حرف های زیادی برای گفتن دارند شامل گوگل (تمرکز اصلی روی عکاسی محاسباتی و هوش مصنوعی)، ویوو و اوپو (تمرکز اصلی روی عکاسی در نور شب) و سامسونگ (تمرکز اصلی روی بزرگ نمایی چند برابری) می شوند. البته در این بین نباید اپل را فراموش کنیم که محصولاتش از لحاظ فیلم برداری با اختلاف، بی رقیب هستند.

گوشی های هوشمند در ابتدا با یک دوربین راهی بازار می شدند و همان یک دوربین باید تمام وظایف عکاسی از جمله زوم، ثبت تصاویر عریض تر از حالت عادی، پرتره، ماکرو و… را بر عهده می گرفت. همین موضوع سبب شد شرکت ها برای هر یک از این وظایف، یک سنسور مخصوص طراحی نمایند تا هم خروجی نهایی کیفیت بیشتری داشته باشد هم بتوانند در بازاریابی پیروز تر عمل نمایند. چون این روزها هر گوشی که دوربین بیشتری داشته باشد در نظر بعضی از کاربران نامطلع از موضوع، بهتر و باکیفیت تر است.

می پردازیم به بحث اصلی. وقتی که اولین بار دوربین تله فوتو در یک گوشی استفاده شد، چون مقدار زوم بالایی نداشت، بسیاری از کاربران آن را بلا استفاده می دانستند. شرکت ها در تمام گوشی های خود که بیش از یک دوربین داشتند حتما از دوربین فوق عریض استفاده می کردند اما تله فوتو خیر. همین موضوع سبب شد کاربران خیلی به وجود این سنسور در گوشی شان اهمیتی ندهند. اما بعدا متوجه شدیم که فقط پرچم دارهای گران قیمت این سنسور را در خود دارند که علت اصلی آن هم قیمت بالای قطعه مربوط به لنز تله فوتو است.

این روزها دوربین های تله فوتو پیشرفت بی نظیری نسبت به نسل های اولیه دارند. این سنسورها قادر هستند تا 10 برابر به صورت اپتیکال زوم نمایند. اتفاقی که تا چند سال پیش اصلا ممکن نبود اما سامسونگ با گلکسی S22 اولترا و البته قبل از آن با گلکسی S21 اولترا ممکن نموده بود. در حال حاضر شاید گوشی پرچم دار چند سال اخیر شما در زمینه عکاسی هنوز هم حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد اما امتحان نموده اید ببینید وقتی روی یک سوژه زوم می کنید، تا چه میزان می تواند کیفیت عکس را همان قدر خوب حفظ کند؟

سامسونگ گلکسی S21 اولترا را با قابلیت زوم فضایی راهی بازار کرد که عملکرد بی نظیری هم داشت. به نسبت گلکسی S20 اولترا، پیشرفتی که این گوشی داشت چشمگیر نبود (به جز بخش زوم 10 برابری) اما چیزی از ارزش های آن کم نمی شد چرا که گلکسی S20 اولترا هم از این لحاظ یک گوشی فوق العاده با کیفیت به حساب می آمد. با این حال هر دو گوشی وقتی به زوم می رسیدند یک منطقه امن برای خود داشتند و آن هم همان محدوده 10 برابری بود که گوشی می توانست به صورت اپتیکال زوم کند. هرچند گلکسی S20 اولترا در این مقدار فقط می توانست به صورت هیبریدی زوم کند که آن هم کیفیت قابل قبولی داشت.

وقتی مقدار زوم بیشتر می شد، کیفیت تصاویر افت قابل توجهی پیدا می کرد به این صورت که مثلا در زوم 30 یا 100 برابری که نهایت توان این گوشی ها در بزرگ نمایی محسوب می شد، تصویر اصلا قابل استفاده نبود. البته شاید می توانستید یک سری تصویر خوب هم در مقدار زوم 30 برابری ثبت کنید اما در مجموع آنچه آرزو داشتیم ببینیم را نمی دیدیم. ولی در سال 2022 داستان اندکی تغییر کرد. از ورود گلکسی S22 اولترا به بازار حدود 1 ماه می گذرد و یک تفاوت در آنالیز ها بیشتر از همه خود را نشان داده است و آن هم چیزی نیست جز زوم!

اگرچه سنسور دوربین ها به نسبت نسل گذشته پیشرفت خاصی از لحاظ سخت افزاری نداشته است اما همان طور که در ابتدا هم گفته شد، این روزها سخت افزار نقش معین نماینده ای ندارد چرا که تا چه میزان قرار است در این بخش رشد داشته باشیم؟ مگر تمام پتانسیل های سنسور 108 مگاپیکسلی استفاده شده است؟ از یک جایی به بعد باید نرم افزار وارد عمل گردد تا هر پتانسیلی را که سنسور دارد از دل آن بیرون بکشد و نتیجه ای بی نظیر را ارائه دهد.

گلکسی S22 اولترا هم دقیقا همین شرایط را دارد. سخت افزار آن روی کاغذ تغییری به نسبت قبل نداشته است اما به لطف به کارگیری الگوریتم های پردازش تصویر پیشرفته ای که در دل این گوشی ها به کار گرفته شده، کیفیت تصاویر پیشرفت محسوسی در مقایسه با نسل های گذشته داشته است. البته این مطلب بعد از آنالیز گلکسی S22 اولترا مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 نوشته شده است. تراشه ای که از سیستم پردازش تصویر 18 بیتی اسنپدراگون سایت بهره می برد و سامسونگ هم تا جایی که امکان داشته از آن برای بهبود کیفیت تصاویر ثبت شده به وسیله سنسورهای قدرتمند S22 اولترا استفاده نموده است. تمام این ها را باید با سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی نو سامسونگ ترکیب کنیم تا متوجه شویم کهکشانی نو شرکت کره ای چه هیولایی در زمینه عکاسی است!

قبول دارین گوگل با سری پیکسل 6 عملکرد فوق العاده ای در زمینه به کارگیری هوش مصنوعی و الگوریتم های مبتنی بر آن برای بهبود کیفیت تصاویر داشته است و نتیجه را در عمل هم دیدیم. حتی در زمینه زوم هم دیدیم که چطور پیکسل 6 پرو با وجود بهره مند نبودن از سنسوری با قابلیت زوم 10 برابری، تصاویری با این مقدار زوم و کیفیتی عالی ثبت می کرد. اما اگر بخواهیم آخرین مقدار زوم قابل استفاده را بین هر گوشی با گلکسی S22 اولترا مقایسه کنیم، متوجه می شویم که این گوشی رقیب ندارد به گونه ای که حتی کسانی که به سنسور تله فوتو علاقه هم ندارند، دوست دارند با S22 اولترا فقط زوم نمایند.

برای مثال به تصویر بالا خوب نگاه کنید. اگر به تصویر ثبت شده در حالت معمولی نگاه کنید، احتمال زیاد یک گربه را مشاهده می کنید که بالای آن ترانس برق نشسته است. اما آیا می توانید رنگ چشم این گربه را مشاهده کنید؟ قطعا خیر. هیچ وقت نمی توان از این فاصله، تشخیص داد چشم یک جانور چه رنگی است. اما اگر گلکسی S22 اولترا داشته باشید، خیلی راحت می توانید این موضوع را متوجه شوید. کافی است گوشی را در یک جای ثابت نگه دارید و تا 30 برابر روی سوژه زوم کنید. آن وقت متوجه می شوید که در این حالت گوشی حتی تصویری زیباتر و پرجزئیات تر از حالت عادی بعضی از گوشی های هوشمند ثبت نموده است.

مقدار جزئیات در این تصویر آن قدر بالاست که نمی توان فقط به گفتن این جمله بسنده کرد که برای اشتراک گذاری، کیفیت تصویر مناسب است. حداقل در این لحظه، می توانید از این تصویر برای کارهای مختلف علاوه بر اشتراک گذاری هم بهره ببرید چون همه چیز خوب است. به شخصه وقتی روی نوشته های نسبتا ریز با گلکسی S20 فن ادیشن زوم می کنم، در فواصل حدود 6 یا 7 متری و در زوم 30 برابر، باز هم نوشته ها کاملا واضح ثبت می شوند و علت اصلی اینکه صحت این تصاویر را باور می کنم دقیقا همین است.

وقتی وارد یک فضای بسته مثل کافه یا اتاق می شوید، اوضاع اندکی فرق می نماید. شخص آنالیز نماینده می گوید وقتی وارد یک کافه شد، یک منوی سفارش، چند میز آن طرف تر توجهش را به خود جلب کرد. او تصمیم گرفت گلکسی S22 اولترا را با یک چالش بسیار سخت روبرو کند در نتیجه در حالت های مختلف از جمله زوم 30 برابری، تصویری از آن ثبت کرد. پر واضح است که با تصویر نخست فاصله زیادی دارد چرا که محیط کافه تقریبا کم نورتر است اما با این حال مقدار جزئیات برای اینکه بتوانیم پیشرفت را به نسبت قبل حس کنیم کافی به نظر می رسند. برای مثال می توان تا حدودی سرتیتر هر بخش غذایی را متوجه شد و در بعضی مواقع اصلا متوجه شد چه غذایی درون منو است. مگر همین برای سفارش یک غذا کفایت نمی نماید؟

بیایید اندکی شرایط را برای گلکسی S22 اولترا سخت تر کنیم. قصد داریم با این گوشی تصویری با زوم 100 برابری هم ثبت کنیم ببینیم آیا این محصول می تواند عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد یا خیر. به مقبره ای که گنبد آن از پشت درختان بیرون آمده دقت کنید. فرض کنید پرنده کوچکی روی آن نشسته باشد اما طبیعتا شما از این موضوع هیچ اطلاعی ندارید. البته تا وقتی که گوشی شما گلکسی S22 اولترا نباشد. در زوم 3 برابری که دوربین اپتیکال نخست وارد عمل می گردد، تصویر خوبی ثبت شده، درختان رنگ خوبی دارند و جزئیات هم به برترین شکل ممکن به نمایش در آمده است. اما مقبره چیز خاصی را به ما نمی فهماند.

در مقدار زوم 10 برابری که دوربین اپتیکال دوم کهکشانی سامسونگ وارد عمل می گردد هم همه چیز خوب است و مقدار جزئیات هم بالاست. اما در مقدار زوم 30 برابری، تقریبا می توانید چیزی را که در سر داشتید، روی گنبد مقبره مشاهده کنید. اگر هم این مقدار کافی نیست، گلکسی به شما این اجاره را می دهد که بیش از 3 برابر از مقدار 30 برابری یعنی 100 برابر روی آن زوم کنید. اگرچه تصویر کیفیت خوبی ندارد اما جزئیات روی آن قطعا از یکدیگر قابل تمییز هستند. اینجاست که اگر پرنده کوچکی هم روی آن نقطه قرار داشته باشد، از دید تیزبین کهکشانی کوچکی که در اختیار دارید پنهان نمی ماند. البته توجه داشته باشید برای اینکه چنین تصاویری ثبت گردد باید نور طبیعی به میزان کافی در محیط وجود داشته باشد. در غیر این صورت تصویر ثبت شده مثل چیزی که در رستوران به ثبت رسید خیلی چنگی به دل نخواهد زد.

در تصویر زیر هم می توانید نمونه دیگری را از شاهکار گلکسی S22 اولترا در نور روز مشاهده کنید. تصویری که در نگاه نخست واقعا سخت است که جزئیات موجود در آن را مشاهده کنیم، در مقدار زوم 3، 10 و 30 برابری کاملا برایمان قابل تشخیص شد. البته اندکی سخت است که بخواهیم همواره تصاویری با این کیفیت را ثبت کنیم چرا که زوم دیجیتال باعث می گردد گوشی لرزشگیری نداشته باشد. در نتیجه با کوچک ترین حرکت دست، تصویر جزئیات خود را از دست می دهد.

زوم دیجیتال در گلکسی S22 اولترا قطعا در زمینه عکاسی هیچ جایزه ای کسب نمی نماید و در هیچ رده بندی هم نام این گوشی را به خاطر این مقدار زوم در بالای جدول شاهد نخواهیم بود. جزئیات در این مقدار در مقایسه با آنچه باید بسیار نرم تر هستند و طبیعتا آنچه را که مد نظرمان هست دریافت نمی کنیم. هرچه الگوریتم های هوش مصنوعی پیشرفته و دقیق باشند باز هم نمی توان خیلی روی کیفیت بالای این تصاویر مانور داد خصوصا اگر منبع نور، طبیعی نباشد و درون اتاق حضور داشته باشیم.

با تمام این تفاسیر، پیشرفتی که این گوشی در زمینه زوم دیجیتال داشته قابل تحسین است. نمی توان انکار کرد که هیچ گوشی در حال حاضر توانایی ثبت چنین تصاویری را ندارد. اگرچه قصد نداریم در این مطالب لزوما یک برند را تخریب کنیم یا برند دیگری را در نگاه کاربران بهتر از آنچه که هست جلوه دهیم اما سامسونگ واقعا برای پیشرفت هر سال خود در زمینه زوم دیجیتال شایسته تقدیر است. بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که زوم چندین برابری در گوشی های سامسونگ دیگر یک قابلیت تبلیغاتی نیست و کاربران می توانند با آن تا 30 برابر روی یک سوژه زوم نمایند و همچنان از تصویری که ثبت شده لذت ببرند.

حال بی صبرانه منتظر هستیم ببینیم سال بعد چه اتفاقی رخ می دهد. سالی که اپل می خواهد پرچم داران مربوط به آن موقع را به دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی مجهز کند تا بتواند فیلم برداری با کیفیت 8K را به گوشی هایش اضافه کند. عده ای می گویند مقدار زوم اپتیکال در این گوشی ها به لطف سنسور نوی که شرکت آمریکایی می خواهد در گوشی هایش استفاده کند 5 برابری خواهد شد، گوگل قطعا سری پیکسل 7 را قدرتمندتر و باکیفیت تر راهی بازار می نماید و نمونه های دیگر از شرکت های دیگر که خطری جدی برای سامسونگ و جایگاه آن به عنوان برترین فراورینماینده گوشی هوشمند در دنیا محسوب می شوند.

سامسونگ در کنار تجهیز گوشی هایش به قابلیت های نو، باید یک کار دیگر را هم از اپل بیاموزد و آن هم چیزی نیست جز تبلیغات. اگر محصولات اپل توانایی زوم چندین برابری را داشتند و کیفیت آن ها هم واقعا به همین میزان کیفیت تصاویر ثبت شده به وسیله S22 اولترا بود، احتمالا این روزها باید می دیدیم که دوربین تله فوتو تا چه میزان بین مردم کاربرد پیدا نموده است. این دقیقا همان روشی است که باعث شده اپل تا به امروز به عنوان یکی از برترین های تاریخ فناوری در بین کاربران مطرح گردد. حال باید دید آیا سامسونگ می تواند در این زمینه پیروز عمل کند یا خیر.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 15 خرداد 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109118

به "با دوربین گلکسی S22 اولترا شاید زوم 30 برابری واقعا به کارتان بیاید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با دوربین گلکسی S22 اولترا شاید زوم 30 برابری واقعا به کارتان بیاید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید