بزرگ ترین قربانی انفجار بیروت

به گزارش مهسان بلاگ، سه روز مقاومت سرسختانه حسان دیاب نخستوزیر لبنان در برابر هجمه اعتراضات داخلی و فشارهای جهانی خاتمه شکست و او عصر امروز با حضور در برابر دوربین های تلویزیونی استعفای کابینه تکنوکراتش را اظهار داشت.

بزرگ ترین قربانی انفجار بیروت

نخست وزیر لبنان درست در روزی که قرار بود گزارش تیم تحقیق درباره فاجعه بندر بیروت را بررسی و تکلیف انتخابات زودهنگام مجلسی را به عنوان راهکار بازگرداندن آرامش به لبنان خسته از آشوب و بحران در جلسه هیأت دولت تعیین کند، پس از استعفای چهار وزیر خود با ارائه نامه ای با نام همه اعضای کابینه اش، پستش را ترک کرد.

به گزارش سایت العالم، وزیر بهداشت لبنان که امروز به همراه شماری از وزرا در مقر نخست وزیری حاضر بود، در خاتمه جلسه استعفای دولت را گفت و مهر تأییدی بر شایعات خاتمه دوره 7 ماهه نخست وزیری دیاب زد.

فشارها بر نخست وزیر لبنان از شنبه و شروع اعتراض ها شروع شد. پس از آن او با دومینوی استعفا در کابینه اش روبرو شد که با استعفای وزیر اطلاع رسانی شروع شد و پس از او وزیر محیط زیست، وزیر دادگستری و... نیز استعفای خود را به نخست وزیر یا تقدیم کردند یا از احتمال آن سخن گفتند. این سناریو در مجلس نیز همزمان کلید خورد و تا خاتمه دومین روز اعتراضات دست کم 9 کننده از سمت خود کناره گیری کردند. اما این استعفاها برای مردم معترض که تحت فشار اقتصادی و کاهش بی سابقه ارزش پول ملی این کشور، شرایط دشواری برای زندگی دارند، کافی نبود و همچنان در لحظه لحظه تظاهرات کناره گیری همه اعضای دولت و حتی شخص رئیس جمهوری را فریاد می زدند.

به گزارش فرانس پرس، گرچه یک سوی فشارها بر دولت از سوی برخی از احزاب داخلی و صدها معترضی بود که از اوایل هفته مسیرهای منتهی به مجلس لبنان را اشغال کرده و گاهی در درگیری با نیروهای ضدشورش مجروح نیز شده بودند، اما سوی دیگر این پل معلق برای سیاستمداران لبنانی را همتایان خارجی شان برایشان به حرکت درآورده بودند. به طوری که در خاتمه نشست مجازی همکمک لبنان که رئیس جمهوری فرانسه با میزبانی مشترک سازمان ملل برگزار کرده بود و حدود 300 میلیون دلار نیز برای کمک به مردم لبنان جمع آوری شد، شرکت کنندگان خواستار اصلاحات سیاسی در این کشور مطابق با خواست مردم آن شدند.

در این شرایط به نوشته الجزیره، رئیس صندوق بین المللی پول نیز گفت تنها در صورتی حاضر به پرداخت وام به این کشور است که دولت زیر بار اصلاحات برود. کریستالینا گئورگیوا گفت: نسل فعلی و آینده لبنان نباید بیش از این زیر بار بدهی هایی بروند که هرگز قادر به بازپرداخت آن نیستند.

دومین روز اعتراضات

به نظر می رسد انفجار مهیب بیروت که بالای 150 کشته و بیش از 6 هزار مجروح و حداقل 60 مفقود و آواره بر جای گذاشت خشم مردم معترض را بار دیگر شعله ور کرده است. به طوری روز یکشنبه نیز مسیرها منتهی به مجلس و کاخ ریاست جمهوری شاهد حضور جمعیت بود و پلیس برای متفرق کردن معترضان مجبور به پرتاب گاز اشک آور شد . فرانس پرس نوشت؛ در حالی که کابینه برای تشکیل جلسه در کاخ بعبدا آماده می شد، شماری از معترضان با در دست داشتن آتش قصد ورود به ساختمان مجلس را داشتند و تصاویر تلویزیونی صحنه هایی از ورود مردم به وزارتخانه های مسکن و راه را نشان می دادند. در همین حال اما دومین روز اعتراضات سراسر صحنه اعتراض و درگیری هم نبود. به نوشته یورو نیوز شماری از مردم با روشن کردن شمع یا چراغ قوه های موبایل هایشان هم اعتراض شان را گفتند و هم یاد کشته های انفجار سه شنبه گذشته بیروت را گرامی داشتند.

فرافکنی خارجی علیه دولت لبنان

به نوشته فرانس پرس، نخستین سنگ فرافکنی خارجی علیه دولت را در اوج اعتراضات اخیر، امانوئل مکرون بر ویرانه های بندر بیروت پرتاب کرد. زمانی که گفت؛ حاضر نیست چک سفید امضا به سیستم ناکارآمد بدهد. پس از آن شماری از معترضان که مدعی بودند دولت در جریان تحقیقات برای روشن شدن ابعاد فاجعه ممکن است اشتباهات خود را نادیده بگیرد خواستار تشکیل کمیته تحقیق خارجی شدند اما میشل عون، رئیس جمهوری لبنان آن را نپذیرفت و تحقیقات توسط کارشناسان دولت ادامه یافت. در همین حال به نوشته الجزیره، دونالد ترامپ نیز از این معرکه غافل نماند و به نشانه همراهی معترضان لبنانی خواستار انجام تحقیقات شفاف درباره فاجعه انفجار بندر بیروت شد. این در حالی بود که به نوشته ایسنا به نقل از روزنامه عربی 21 با خاتمه مهلت کمیته تحقیقات، با بازداشت 23 نفر، گزارش کامل این حادثه صبح دیروز تحویل دبیرخانه شورای وزیران کابینه نخست وزیری شده است.

جبهه قدرتمند احزاب

انفجار بندر بیروت خشم فروخفته احزاب را نیز برانگیخته است. به طوری که دویچه وله نوشته است؛ بشاره بطرس الراعی، رهبر کلیسای مسیحیان مارونی که در کنار احزاب سنی و شیعه از گروه های قدرتمند لبنان به شمار می رود، در واکنش به استعفای جمعی از وزرا و کنندگان مجلس گفت: استعفای چند نفر کافی نیست. همه اعضای دولت اگر نمی توانند برای بهبود شرایط کشور کاری کنند باید کنار بروند.

همچنین به نوشته ایسنا، اسکای نیوز نیز از درخواست فراکسیون اللقاء الدموقراطی به ریاست ولید جنبلاط برای استعفای دولت لبنان و تشکیل دولتی بی طرف خبر داده است.

آنچه مسلم است انفجار بندر بیروت با خسارت تقریبی 15 میلیارد دلاری، شرایط لبنان را بیش از پیش وخیم کرده است. گرچه به باور تحلیلگران به نظر می رسید کمک های خارجی می تواند اندکی از این بحران اقتصادی بکاهد اما طبق بیانیه سازمان ملل که مداخله دولت های خارجی مانند فرانسه در آن مشهود است؛ کمک های بین المللی تنها به سازمان های مردم نهاد لبنان تحویل خواهد شد و در اختیار دولت قرار

نمی گیرد.

مجله ابوذریون: نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

عکسفا: مجله عکسفا، عکسها و رویدادهای اخیر دنیا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 58409

به "بزرگ ترین قربانی انفجار بیروت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین قربانی انفجار بیروت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید