بسته بندی اسباب بازی چه تاثیری بر فروش اسباب بازی دارد ؟
به گزارش مهسان بلاگ، اسـتراتژی های مـدرن بـرای بسته بندی اسـباب بازی تقریبـا همـه ترفندهـای موجود در ذهن طراح بسته بندی را در بر می گیرد. اما آیا همواره این موضـوع صـادق بـوده؟
مانند موسیقی پاپ و تیم های فوتبال، اسباب بازی های دوران کودکی مـا همیشـه بسـیار بهتـر از اسـباب باز هـای هـر کـس دیگـری اسـت. نـه؛ مجموعـه سـودمند و بـا ارزش قطارهـای نسـل پـدر و مـادر ارتبـاط برقـرار می کنیم و نه فیلم تجاری و تلویزیون اسباب بازی های مصرف نمایندگان امروز را درک می کنیم. نه، اسباب بازی های نوجوانی ما - موج اول جادویـی شـخصیت های جنـگ سـتارگان، مجموعـه اول نیـول اسـتانت بایـک و ترنسفورمرها - اسباب بازی های مناسب بودند، اینطور نیست؟
هـر قـدر کـه اسـباب بازی ها ممکـن اسـت بـرای شـرکت های تولیـد و بازاریابـی اهمیـت داشـته باشـند، امـا بـاز هـم همـه آنهـا فقـط محصـول هسـتند؛ و مثـل همه محصولات، احتیاج به بسته بندی دارند. اگر از زمان کودکیتان تا به امروز، در یک فروشگاه اسباب بازی نرفته اید، احتمالا از میزان تغییر خـرده فروشـی اسـباب بازی در ایـن چنـد سـال شـگفت زده خواهیـد شـد. امـا هیـچ چیـز بسـیار بیشـتر از روش بسـته بنـدی اسـباب بازی ها تغییـر نکـرده.
در حالی که پیش از این استراتژی اغلب فراورینمایندگان اسباب بازی استفاده و چاپ جعبه مقوایی ساده با یک تصویر فوق العاده اغراق آمیز بود که نوید دهنده حمل احتمالی بیش از 7.99 پوند تکه پلاستیک در داخل جعبه بود، اما فراورینمایندگان امروز، مخاطبان بسیار زرنگ و داناتری را هدف قرار می دهند.
نه تنهابچه های امروزی می خواهنـد اسباب بازی کـه پـس از مدتـی طولانـی آرزویـش را داشتند ببینند، بلکه میخواهند ببینند چکار می نماید. آنهـا انتظـار دارنـد دکمـه مـرا امتحـان کنیـد را فشـار دهنـد تـا بتواننـد بشـنوند اسـباب بـازی چـه صدایـی تولیـد می کنـد .
آنهـا همچنیـن محصـولات مـارک دار میخواهنـد، بـه طـوری کـه بتواننـد اسـباب بـازی را بـه مجموعـه تلویزیونـی یـا فیلمـی کـه بـه تازگـی پخـش شـده ربـط بدهنـد. آنهـا میخواهنـد در پنـج ثانیـه مسـتقیما بـه ماهیـت اسـباب بازی برسـند. اگـر اینطـور نباشـد، سـراغ بعـدی میرونـد.
بسته بندی اسباب بازی بازی رقابتی و کشنده ای است
حوزه ای از بسته بندی که در آن فراورینمایندگان برای اسـتفاده از هـر ترفنـد کثیـف موجـود بـرای اطمینـان از بـه دام انداختن طعمه خود آماده اند، پس جای تعجب نیست کـه درسـتکاری دشـوار باشـد.
جیسون کادل، مدیر خلاقیت در طراحی بسته بندی اسباب بازی میمون برنده، حدود پنج سال درگیر هنر تاریک بسته بندی اسباب بازی شده و بواسطه فراوری بسته بندی برای بعضی از بزرگترین فراورینمایندگان اسباب بازی در دنیا، هر ترفند موجود را یاد گرفته است.
او میگوید: بسته بندی اسباب بازی یک عمل تعادلی است - در باره هیجان انگیز ساختن اسباب بازیهای داخل جعبه بدون گمراه کردن بچه ها.
بعضی از محصولات تصاویر بزرگ درب روی جعبه دارند و محصولات داخل آنهـا واقعـا کوچـک هسـتند و شـباهت کمی به طراحی روی جعبه دارند.
همواره از ما میخواهند کاری کنیم که وسایل هیجانان گیز تر بنظر بیایند. درستکاری سخت است.
آیا بسته بندی اسباب بازی همواره این چنین بوده است؟
آیا پویایی بسته بندی در دهه های 50 و 60 طور دیگـری نسـبت بـه اسباب بازی امـروزی عمـل میکـرد؟
اسـتفان کلیفتـون، یکـی از مقامـات برجسـته بریتانیا در سـریال تلویزیونی علمی تخیلی تاندربردز بوده و مجموعه ای بزرگ از اسباب بازی های اصلی دهه 1960 را جمع آوری کـرده اسـت. بسـیاری از آنهـا هنـوز در بسته بندی های سـاده خـود قـرار دارنـد.
اسـباب بازی هـای اصلـی تاندربـردز بـه وضوح از عصر ساده تر بسته بندی اسباب بازی آمده اند؛ زمانـی کـه یـک تصویـر فوق العـاده و یـک جعبـه تقریبـا بـه همان ابعاد اسباب بازی که داخل ان قرار میگرفت، کافـی بـود.
کلیفتون میگوید عکاسی روی بسته بندی اسباب بازی در طـول اولیـن روزهـای اوج دهـه 1960 تاندربـردز بسـیار نـادر بـود، امـا بسته بندی یـک بخـش ضـروری از کار کلـی بـود.
او میگویـد: بسته بندی اسباب بازی بسـیار مهـم بـود. عکـس بـه نـدرت بـر روی جعبـه اسـباب بـازی مـورد اسـتفاده قـرار میگرفـت، بـه طـوری کـه کل کار شـبیه بـه یـک هدیـه کریسـمس بـاز شـده بـود. شـما بـه اثـر هنـری نـگاه میکردیـد، امـا کامـلا مطمئـن نبودیـد چـه در داخـل اسـت.
اولیـن مـوج اسـباب بازی های تاندربـردز، ماننـد بسـیاری از اسباب بازی های فراوری شده در دهه های 1950 و 1960 در جعبه های مقوایی ساده با طراحی چاپ دو رنگ بسته بندی می شدند. مانند بسته بندی مواد غذایی معاصـر، طراحیهـا کنـده می شـدند تـا منعکـس کننـده کالای داخـل آن باشـند.
اگرچـه بـر اسـاس یـک برنامـه تلویزیونـی محبوب، انتظار کمی می رفت که اسباب بازی های تاندربردز اولیه محبوب شده و بخشی از برنامه های تلویزیونـی در حـال تسـلط بـر صنعـت اسـباب بازی از اواسـط دهـه 70 بـه بعـد شـود.
اگرچـه جیسـون کادل فکـر می کنـد کـه بسته بندی طراحـی دوران تاندربردز شیک و محدود بود، معتقد است در پرکردن فاصله بین جعبه روی قفسه و محصول پیروز نبـود.
جعبه های تاندربردز به طور کلی حال رنگهای زنده و تصاویر زیبا و هیجان انگیز و دراماتیک داشتند؛ اما محصول چه بود؟
من فکر میکنم بسیار مهم است کـه بسته بندی بـه مـا بگویـد کـه محصـول چیسـت و چقـدر جـذاب اسـت، امـا برخـی از وسـایل تاندربردز در انجام این امر شکست خوردند..
در حالی که متعلقات برنامه های تلویزیونی و فیلم در دهه 1960 مهم بودند، در طول دهـه 1970 بـود کـه توطئـه پیروز بین فراورینمایندگان اسباب بازی، شرکت های تلویزیونـی و تبلیـغ واقعـا بوجـود آمـد. دوره ترندهـای تلویزیونـی دنیاـی و پیروزیـت در گیشـه بـود کـه راهـی را کـه اسـباب بـازی هـا بـه بـازار عرضـه شـده و بـه فروش میرسـید دگرگـون سـاخت.
جهـان اسباب بازی اهمیـت نـام تجاری را کشف نموده بود.
جیسـون کادل میگویـد نـام تجـاری در دهـه 1970 بسـیار مهم تـر شـد و هنگامـی کـه ایـن اتفـاق افتـاد، اسـباب بازی ها کم اهمیت تر از نام تجاری شدند- شما نام تجاری را میخریدید، پس نام تجاری، اسباب بازی و بسته بندی همـه بخشـی از یـک چیـز شـدند.
دهـه 1970 البتـه، آغـاز دوران مـدرن تولیـد اسـباب بازی بـود. برای اسباب بازی ها کافی بود که بخشی از یک کل بزرگتر باشند تا بچه ها آنها را بخواهند.
این دوره، دوره اسباب بازی های جنگ ستارگان بودن، دوره ای که نفوذ شخصیت اکشن را بر روی قفسه فروشگاه اسباب بازی می تـوان دیـد و عصـری کـه آرم بـزرگ یـک برنامـه تلویزیونـی یا فیلم چسبانده شده بر روی یک جعبه برای دیده شـدن محصـول و موجودیتـش کافـی بـود.
مثـال جیسـون کادل، بسـته بنـدی اسـباب بازی هـای ایـول نیول بود. این اسباب بازی حدودا زمانی رسید که اسباب بازی های دارای مجوز بصورت بزرگی آغاز کردنـد بـه تسـخیر بـازار و ماننـد بسـیاری از محصـولات دارای مجـوز مـدرن- ایـول نیـول را فریـاد می زد.
ایـن محصـول بـه زیبایـی نشـان داده شـده و از آن مهم تـر، فکـر میکنـم هنـوز هـم شانسـی در اسباب بازی ها دارد. بـه هـر حـال مـن یکـی خواهـم خریـد!
هنگامـی کـه صنعـت اسـباب بازی مشـارکت همزیسـتی خـود را با صنعت تلویزیون شکل داد، هیچ راه برگشتی وجود نداشت. رابطه واقعا جای پای خود را در طول دهه 1980 یافت. هنگامی که شرکت های اسباب بازی بر روی کارتون و کمیک- به منظور ایجاد بازار اسباب بازی- سرمایه گذاری میکردند .
یک چنین خط فراوریی، خط فراوری طیف اسباب بازی های بسیار پیروز ترنسفورمرز بـود کـه بـا طیـف وسـیعی از کمیـک اسـتریپ ها و مجموعـه انیمیشن های طولانی مدت گره خورده بود.
کادل می گوید: بسته بندی اسباب بازی ترنسفورمرز با استفاده از قالب های پلاستیکی، برشهای روی جعبه، و آرمهای بزرگ شرایط را کمی تغییر داد. بسته بندی های آنهـا را بـه یـاد می آوردم، فـوق العـاده بـود. درسها و پیشرفت های ایجاد شده در طول دهه 1980 داستان را بسیار به روزگار مدرن امروزی رساند ،که در آن همه جا وجود برش، قالب پلاستیک Vacform و دکمه های مرا امتحان کنید بسیار مهم هستند.
اما بـا ایـن کـه بسته بندی اسـباب بازی امـروزی کـه کار هنـری اسـت، احتمـالا برخـی از بزرگتریـن جنایـات بی تعـداد در کل صنعـت بسته بندی مربـوط بـه افـراط و زبالـه سـازی را ایجـاد کـرده اسـت.
ریچـارد بومـن، مدیـر تولیـد اسـباب بازی سـازگار بـا محیـط زیست راسیمکو میگوید بسته بندی استفاده شده توسـط صنعـت اسـباب بازی امـروزی در ماهیتـش بی فایـده و عجیب و غریب است. در پاسخ، شرکتش یک جعبه تخـم مـرغ سـاخته اسـت- از مـاده ای بـه نـام جکوپـاک، کـه 100 درصـد بازیافتـی بـوده، و از هیـچ سـیم، پیـچ، اتصـال یـا سـلفونی اسـتفاده نمی کنـد، ممکـن اسـت بـه انـدازه بسـیاری از بسـته بندی های رقبـای خـود خیـره کننـده نباشـد، امـا بـا محیط زیست بسیار مهربانتر است.
بومـن میگویـد: در حـال حاضـر هیـچ یـک از شـرکت های بزرگ اسباب بازی مسائل زیست محیطی را لحاظ نمی نمایند، اما در آینده مجبور به رعایت آن می شوند.
ایـن کـه آیـا صنعـت بسـته بندی اسباب بازی واکنـش نشـان خواهـد داد یـا نـه، در آینـده مشـخص می شـود. هـر چنـد در حال حاضر به نظر می رسد کرگندن های پلاستیکی و مقوایی بی فایده سفارش روزند. شاید وقتش است که ایـن صنعـت بـه اصـول اولیـه خـود بازگـردد. اگـر بـه انـدازه کافـی بـرای ایـول نیـول خـوب بـود!