بهشت طبیعت گردی

به گزارش مهسان بلاگ، بهشت طبیعت گردی مازندران به لحاظ موقعیت طبیعی و جغرافیایی در بخش طبیعت گردی جزو استان های برتر و قطب توریستی کشور محسوب می گردد و سالانه نزدیک به 12میلیون نفر توریست داخلی و ده ها هزار گردشگر خارجی از این استان تماشا می نمایند. جاذبه های طبیعی، جنگل، کوه و دریا با این سرزمین افسانه ای پیوند جاودانه ای دارد. قله بلند دماوند، سلسله کوه های البرز از یک سو و دریای خزر از سوی دیگر، زیباترین منظره ها طبیعی را در این منطقه پدید آورده اند. این استان سرسبز و زیبا با مساحتی حدود...

بهشت طبیعت گردی

بهشت طبیعت گردی

مازندران به لحاظ موقعیت طبیعی و جغرافیایی در بخش طبیعت گردی جزو استان های برتر و قطب گردشگری کشور محسوب می گردد و سالانه نزدیک به 12میلیون نفر گردشگر داخلی و ده ها هزار گردشگر خارجی از این استان تماشا می نمایند. جاذبه های طبیعی، جنگل، کوه و دریا با این سرزمین افسانه ای پیوند جاودانه ای دارد. قله بلند دماوند، سلسله کوه های البرز از یک سو و دریای خزر از سوی دیگر، زیباترین منظره ها طبیعی را در این منطقه پدید آورده اند. این استان سرسبز و زیبا با مساحتی حدود 23 هزار و 756 کیلومترمربع (1 /46 درصد مساحت کل کشور) در محدوده جغرافیایی 54درجه و 10 دقیقه- 50درجه و 34 دقیقه طول شرقی و 35 ثانیه و 36 درجه 47دقیقه و 35 درجه عرض شمالی نهاده شده است که از غرب به استان گیلان و از شرق با استان های گلستان و سمنان، از شمال با دریای خزر و از جنوب با استان های تهران و سمنان هم مرز است. آب و هوای معتدل، رودخانه های خروشان و تنوع در گویش، لباس و خوراک ساکنان این خطه سرسبز از دیگر ویژگی های این سرزمین رویاها است. از دیگر مواهب طبیعی و تماشای این استان، کشتزارهای وسیع برنج، غلات و باغ های مرکبات است که همیشه توجه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.

رودخانه های مهم جاری در مازندران صفارود، دوهزار و سه هزار، چالوس، هراز، بابل، تالار، نکا و تجن است.

شاهراه های هراز، کندوان، فیروزکوه و جاده کیاسر به سوی سمنان و راه آهن سراسری شمال، فرودگاه های بین المللی دشت ناز ساری، نوشهر و رامسر، مازندران را به تهران و دیگر شهرهای ایران مرتبط می سازد.

علاوه بر این، راه آبی دریایی خزر این استان را با کشورهای آسیای مرکزی مرتبط می نماید. زیبایی های بی مانند استان مازندران به واسطه دریای خزر است. این دریا با وسعتی حدود 424 هزار کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه دنیا به شمار می آید. چشم اندازها و جاذبه های طبیعی استان مازندران نیز می توانند بالاترین عایدی را به وسیله ورود گردشگر به داخل کشور خصوصاً استان مازندران به ارمغان آورد. زیرا مازندران تنها منطقه ای است که تقریباً بکر و دست نخورده به جای مانده است؛ چراکه هنوز آلودگی هالی صنعتی و زیست محیطی، چشم اندازهایش را نیالوده است و بیشتر زیبایی های طبیعی و بکر این منطقه ها چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی (دنیای) ناشناخته مانده است. مازندران در قدیم طبرستان نام داشت و سلسله های علوی، آل زیار، آل بویه و دیالمه از این ناحیه برخاسته اند.

● پیشینه تاریخی

براساس پژوهش های باستان شناسی، کرانه بحر خزر از مراکز مهم تمدن باستانی ایران است. با توجه به کاوش های علمی به عمل آمده، غار علی تپه حدود 12500 سال قبل و غار هوتو کمربند حدود 9500 قبل از میلاد به عنوان قدیمی ترین پناهگاه انسان های اولیه در منطقه شناسایی شده اند. در سال 250 هجری قمری، علویان در طبرستان به قدرت رسیدند. از دیگر حکومت های مهم محلی، سادات مرعشی را می توان نام برد که در قرن هشتم و نهم در این سرزمین فرمان راندند. در زمان شاه عباس اول صفوی، حکومت های محلی از میان رفتند و مازندران زیرنظر حکومت مرکزی نهاده شد.

با توجه به پیشینه تاریخی مازندران، در می یابیم که جای جای این ملک تجلی گاه تمدنی غنی از اسلاف هوشمند ما بوده و شناخت این فرهنگ وظیفه ای است که نسل امروز عهده دار آن است.

استان مازندران با داشتن منظره ها زیبا و سواحل دریا، چشمه سارها، جنگل ها، منابع آب های معدنی و پارک های گوناگون یکی از استان های پرجاذبه و سیاحتی کشور ایران محسوب می گردد و همه ساله عده زیادی از هموطنان ما برای گذراندن تعطیلات خصوصاً در تابستان به این استان سفر می نمایند. صنایع دستی این استان شامل قالی بافی، ابریشم بافی، نمدمالی، سفالگری و بافت گلیم است. خاک مازندران بسیار حاصلخیز است و این استان مرکز مهم کشت برنج، چای، پنبه، کنف، توتون و پرورش انواع مرکبات است. در زیر شهرهای استان مازندران به طور مختصر معرفی می شوند.

▪ آمل: شهرستان آمل از شمال به دریا خزر از جنوب به سلسله جبال البرز از غرب به شهرستان نور و از شرق به شهرستان بابل محدود می گردد. آمل از شهرهای قدیمی و تاریخی طبرستان بوده، نامش برگرفته از قوم جنگجو و نیرومندی به نام مردها یا آماردها است.

▪ جاذبه های تاریخی فرهنگی: محله پایین بازار بخشی از شهر قدیم آمل است که مجموعه برج های آرامگاهی ناصرالحق، میرحیدر، شمس طبرسی، مسجد امام حسن عسکری(ع) و امام زاده قاسم(ع) در حریم آن نهاده شده است. قلعه ملک بهمن، پل دوازده پله، معماری صخره ای کافر کلی، شکل ناصرالدین شاه و همراهان در جاده هراز و امامزاده عبدالله بخشی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی این شهر است.

▪ بابل: به روایات و نوشته های مورخان اسلامی، شهر بابل در دوران باستان مه میترا یا صندلی میترای بزرگ و در دوران اسلامی مامطیر بار فروش نامیده شده است.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی: گنجینه بابل، سقانفار کیجا تکیه، مسجد جامع، برج های آرامگاهی امام زاده قاسم(ع)، درویش فخرالدین (قرن نهم ه. ق)، مدرسه کاظم بیک، پل محمدحسین خان (قاجار) و بقعه سلطان محمد طاهر (بندپی) از جمله جاذبه های تاریخی - فرهنگی این شهر است.

▪ ساری: شهرستان ساری مرکز استان مازندران از جمله شهرهای بزرگ طبرستان و مرکز فرمانروایی اسپهبدان بوده است. قدیمی ترین نظریه در خصوص بنیاد این شهر براساس نقشه روزگار هخامنشیان، انتصاب شهرزاد راکارتا به ساری است که در زمان سلوکیه به سرینکس، در زمان ساسانی به سارویه و در ادوار اسلامی به ساریه و ساری تغییر نام یافت.

▪ جاذبه های تاریخی و فرهنگی: مجموعه تاریخی فرح آباد، خانه کلبادی، برج رسکت مسجد جامع، برج های آرامگاهی امامزاده عباس (ع) ، امامزاده یحیی (ع) ، سلطان زین العابدین، آب انبار نو و آب انبار میرزا مهدی بخشی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهرستان ساری را تشکیل می دهد.

▪ جاذبه های طبیعی: منطقه تفریحی سد شهید رجایی، منطقه جنگلی چهاردانگه سوچلما، پناهگاه های حیات وحش دودانگه، دشت ناز، سمسکنده، بعلاوه پارک های عمومی شهرداری و آفتاب از جمله منطقه ها تماشای شهرستان ساری است.

▪ بهشهر: شهرستان بهشهر در طول تاریخ به نام هایی از جمله کبود جامه، پنجاه هزار، کلباد و خرگوران خوانده شده است. شاه عباس اول در این شهر کاخ ها، عمارات و باغ های باشکوهی بنا کرد و نام اشرف را بر آن نهاد. سیاحانی که در گذشته از این شهر تماشا نموده اند، شکوه و زیبایی آن را ستوده اند.

سد عباس آباد، باغشاه، پناهگاه حیات وحش، میانکاله، غارهای علی تپه، هوتو و کمربند (پیش از تاریخ)، کاخ صفی آباد، چشمه عمارت (صفوی) و برج آرامگاهی امیر کمال الدین (روستای کوهستان) از جمله مراکز و جاذبه های تاریخی و فرهنگی این شهرستان است.

بعلاوه دیگر جاذبه های تاریخی و سیاحتی استان مازندران دریاچه شورمست در پل سفید، تپه باستانی قائمشهر، برج لاجیم در سوادکوه، پل ورسک در سوادکوه، اماکن متبرکه و زیارتگاهی چهارسو و حسن- رضا در روستای سوچلما منطقه هزار جریب، مجموعه فرهنگی کندلوس، روستای کوشک سرای نوشهر، خانه نیما یوشیج در روستای یوش، کاخ چایخوران چالوس، قلعه تنکا خرم آباد تنکابن، قلعه مارکوه در کتالم رامسر و کاخ رامسر از جمله جاذبه های تاریخی-سیاحتی استان مازندران است.

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : mashhadizadeh

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان بلاگ

منبع: راسخون
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 100174

به "بهشت طبیعت گردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهشت طبیعت گردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید