تاکید اتحادیه عرب بر حفظ وحدت سوریه، تجاوز ترکیه تهدید کننده امنیت و صلح بین المللی

به گزارش مهسان بلاگ، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب تجاوز نظامی ترکیه به سوریه را محکوم نموده و از آنالیز اقدامات سیاسی، مالی و گردشگری در ارتباط با همکاری با ترکیه و کاهش روابط دیپلماتیک خبر دادند.

تاکید اتحادیه عرب بر حفظ وحدت سوریه، تجاوز ترکیه تهدید کننده امنیت و صلح بین المللی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رسانه های عرب زبان، بیانیه انتهای نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برای آنالیز تجاوزگری ترکیه به خاک سوریه امروز بر اهمیت حفظ وحدت و استقلال این کشور تاکید نمود.

این بیانیه بر همه مصوبات خود درخصوص راه چاره سیاسی در راستای اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت به عنوان تنها راه چاره بحران سوریه و انتها مسائل مردم این کشور تاکید نمود.

کشورهای قطر و سومالی موضعی محتاط نسبت به بیانیه انتهای وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب از خود نشان دادند.

در این بیانیه آمده است: اتحادیه عرب تجاوزگری ترکیه علیه خاک سوریه را محکوم می نماید زیرا نقض آشکار اصول منشور سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت بویژه قطعنامه 2254 است که خواستار حفظ وحدت و استقلال سوریه است. اتحادیه عرب این تجاوزگری را همچنین تهدید مستقیم امنیت قومی عربی و امنیت و صلح بین المللی می داند.

این بیانیه تاکید نمود: هرگونه کوشش های سوری برای مقابله با این تجاوزگری و دفاع از خاک سوریه همان اجرای حق اصیل اصل دفاع مشروع از خود براساس ماده 51 منشور سازمان ملل است.

اتحادیه عرب در بیانیه خود همچنین خواستار توقف فوری تجاوزگری و عقب نشینی فوری و بی قید و شرط ترکیه از همه خاک سوریه شد و تاکید نمود که این تجاوزگری علیه سوریه جدیدترین مورد دخالت های ترکیه و حملات مکرر و غیرقابل قبول این کشور علیه حاکمیت کشورهای عضو اتحادیه عرب است.

این بیانیه بر آنالیز اتخاذ اقداماتی فوری برای مقابله با تجاوزگری ترکیه از جمله کاهش روابط دیپلماتیک و توقف همکاری نظامی و بازنگری در سطح روابط مالی و فرهنگی و گردشگری با ترکیه تاکید نمود.

اتحادیه عرب در بیانیه انتهای خود از شورای امنیت خواست تا تدابیر لازم را برای توقف تجاوزگری ترکیه و عقب نشینی فوی از خاک سوریه اتخاذ کند و همه اعضای جامعه بین المللی را برای وارد عمل شدن در این راستا ترغیب کند و برای جلوگیری از هرگونه حمایت نظامی یا اطلاعاتی به ترکیه - که به این کشور در تجاوزگری خود به خاک سوریه یاری می نماید- کوشش کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 21734

به "تاکید اتحادیه عرب بر حفظ وحدت سوریه، تجاوز ترکیه تهدید کننده امنیت و صلح بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید اتحادیه عرب بر حفظ وحدت سوریه، تجاوز ترکیه تهدید کننده امنیت و صلح بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید