تب نوزاد،علائم و درمان آن

به گزارش مهسان بلاگ، تب بالا در هر نوزادی می تواند والدین او را دچار اضطراب کند؛ بروز این مشکل می تواند خود کودک شیرخوار را نیز بی قرار کند. دمای بالای بدن نشانگر این است که چیزی در بدن فرزند شما نادرست است؛ این شرایط را می توان با یاری پزشک متخصص اطفال کنترل کرد.

تب نوزاد،علائم و درمان آن

تب در بدن نوزادان چیست؟

در ابتدا به یاد داشته باشید که تب، شرایطی است که مغز دمای هسته اصلی بدن نوزاد را از حد طبیعی افزایش می دهد. آموزشگاه اطفال آمریکا، تب در نوزادان را دمای بدن بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد) تعریف می نماید. دامنه دمای طبیعی بدن کودک بین 5/97 درجه فارنهایت (36.4 درجه سانتی گراد) و 99.5 درجه فارنهایت (5/37 درجه سانتی گراد) است.

با این حال، روش های مختلفی برای اندازه گیری دمای بدن بچه ها وجود دارد که بر اساس آن ها، تعریف تب نیز می تواند متفاوت باشد. جالب است بدانید که اندازه گیری درجه حرارت بدن نوزادان از زیر بغل کمترین دقت را دارد؛ در حالی که دقیق ترین روش برای این منظور، اندازه گیری درجه حرارت روده آن ها راست می باشد.

دمای بدن بین 100 درجه فارنهایت تا 100.2 درجه فارنهایت (37.7 درجه سانتی گراد تا 37.8 درجه سانتی گراد) تب در درجه پایین یا تب خفیف در نوزادان در نظر گرفته می گردد؛ در حالی که پزشکان متخصص اطفال درجه حرارت بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد) را تب درجه یک (شدید) در نظر می گیرند.

با این وجود، اگر دمای بدن کودک شما بیش از حد طبیعی بود، بهتر است او را در اسرع وقت به مطب پزشک متخصص اطفال ببرید تا علت تب کودک را مورد آنالیز قرار دهد.1

نشانه های جدی همراه با تب چیست؟

اگر در کنار تب، مشکلاتی نظیر گلودرد، گوش درد و درد هنگام ادرار کردن هم وجود داشته باشد، احتمال عفونت مجاری ادراری، عفونت گوش و گلو وجود دارد و باید برای درمان از آنتی بیوتیک ها استفاده گردد.

ازجمله سایر نشانه هایی که احتیاج به رسیدگی دارند نیز می توان به کمبود آب بدن کودک اشاره نمود. مثلا اگر هنگام گریه، کودک اشکی نداشته باشد یا دچار افت هوشیاری بگردد و کمتر از حالت عادی ادرار کند، باید موضوع را کاملا جدی بگیرید.

هر نشانه ای که با وجود تب در بدن کودک رخ بدهد باید سریعا پیگیری بگردد و او را به مرکز فوریت های پزشکی ببرید. ازجمله نشانه های نادر اما بسیار خطرناک در چنین شرایطی می توان به این موارد اشاره نمود:

تنگی نفس؛

گریه شدید؛

مشکل در برخاستن از خواب؛

وجود جوش و تحریک پوست کودک به شکل کبودی های بنفشی که با دست کشیدن روی آنها ازبین نمی رود.

چنین علائمی می تواند نشان از وجود مننژکوکال داشته باشد که نوعی عفونت خون بسیار خطرناک است. اگر زبان، ناخن ها و لب های کودک آبی و کبود شد (این موضوع نشانه ای از دریافت نکردن اکسیژن کافی است) یا ناحیه گردن او سفت و بی حرکت شد (علامتی مبنی بر ابتلا به مننژیت) یا دردهای شکمی به سراغش آمد (ممکن است دچار آپاندیسیت شده باشد) سریعا با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

درصورتی که کودک تان زیر 2 سال است و تب برای او بیش از 24 ساعت به طول انجامیده نیز سریعا با پزشک تماس بگیرید. درمورد بچه ها بزرگ تر می توانید تا 3 روز صبر و بعدا به دکتر مراجعه کنید؛ البته درصورتی که سایر نشانه های ابتلا به آنفلونزای H1N1 را نداشته باشد.

درصورتی که تب نوزاد یا کودک برطرف گردد و بعد از چند روز دومرتبه عود کند نیز باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال عفونت ثانویه وجود دارد.3

چه عواملی باعث بروز تب در بدن نوزادان می گردد؟

همان طور که قبلاً اشاره شد، تب می تواند نشانه بروز بیماری ها و شرایط مختلفی در بدن نوزادان باشد. در ادامه این مقاله، برخی از دلایل برجسته بروز تب در بدن نوزادان آورده شده است که شایع ترین این موارد به شرح زیر می باشند:
1-بروز انواع عفونت های ویروسی در بدن نوزادان
ضروری است بدانید که مغز کودک با بالا بردن دمای بدن، به وجود ویروس در آن پاسخ می دهد. برخی از ویروس ها مانند ویروس مالاریا می توانند باعث بروز تب در بدن کودک شما شوند.
2-بروز انواع عفونت های باکتریایی در بدن نوزادان
هنگامی که سیستم ایمنی نوزادی، باکتری های موجود در بدن را تشخیص دهد، منجر به افزایش سیگنال های مغزی می گردد؛ تب نیز هنگامی ایجاد می گردد که باکتری ها سموم را به جریان خون بیمار وارد نمایند.
3-واکسیناسیون نوزادان
اغلب پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که می توان تب را از عوارض جانبی واکسیناسیون نوزادان در نظر گرفت. هر کودکی به علت مقابله با انواع بیماری ها واکسینه می گردد؛ ممکن است بعد از واکسیناسیون، او با افزایش دمای بدن خود روبرو گردد. با این حال، تب های ناشی از واکسیناسیون نوزادان درجه پایین و موقتی بوده و معمولاً بعد از یک روز از بین می فرایند.
4-لباس پوشاندن بیش از حد به نوزادان
ممکن است کودکی به علت پوشیدن لباس های زیاد با گرمای بدن خود روبرو گردد؛ پزشکان متخصص اطفال معتقدند که این نوزادان تب ندارند. در چنین شرایطی، در آوردن چند لایه از لباس های کودک، به ویژه در فصل تابستان، دمای بدن او را به اندازه قابل توجهی کاهش خواهد داد.
5-کم آبی بدن نوزاد
به خاطر بسپارید که مصرف کم مایعات و کم آبی بدن نوزادان می تواند باعث افزایش دمای بدن آن ها گردد؛ نوزادان تازه متولد شده و نوزادان دو یا سه روزه که برای هیدراتاسیون بدن خود تنها به شیر مادر وابسته هستند، نیز ممکن است دچار کمبود آب بدن شده و تب خفیفی را تجربه نمایند.
6-گرمازدگی و بالا رفتن حرارت بدن نوزادان
گرمازدگی نیز می تواند منجر به بروز تب شدید در بدن فرزند شما گردد؛ در برخی موارد، دمای بدن کودک گرمازده بیش از 105 درجه فارنهایت (40.5 درجه سانتی گراد) می گردد. در واقع، می توان ادعا کرد که بروز این مشکل نتیجه مستقیمی از قرار گرفتن نوزاد در معرض آب و هوای گرم است.
7-دندان در آوردن نوزادان
ضروری است بدانید که دندان در آوردن نوزادان باعث بروز تب خفیف در بدن آن ها می گردد؛ هرگز درجه حرارت بدن کودک در این شرایط بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد) نخواهد بود.
8-بروز عفونت داخل رحمی در بدن زنان باردار
برخی اوقات، کودک ممکن است به علت عفونت کیسه آمنیوتیک مادر خود، با مشکل تب متولد گردد. این نوع تب می تواند به علت بیماری های مادر یا آسیب تماشا رحم او در 9 ماه دوران بارداری رخ دهد.

نمونه ای از عفونت داخل رحمی، کوریوآمیونیتیت است که در صورت بروز آن، نوزاد بلافاصله پس از تولد یا چند روز پس از تولد دچار تب می گردد. این اتفاق زمانی می افتد که باکتری ها به مایع آمنیوتیک و جفت مادر حامله حمله نمایند.

بر اساس این شرحات، می توان ادعا کرد که بروز تب در بدن نوزادان یکی از علائم بروز برخی بیماری ها به شمار می رود؛ هر بیماری می تواند شاخص های دیگری را هم نشان دهد. پس، با مشاهده درجه حرارت بالا در بدن فرزند خود، نگران نباشید!1

روش های درمان تب در کودک

تب، بخشی از دفاع بدن در برابر باکتری ها و ویروس هاست و ابتلا به تب، به بدن پیام می دهد که گلبول های سفید و آنتی بادی های بیشتری برای مبارزه با عفونت بسازد.

از سوی دیگر نیز اگر درجه حرارت کودک بیش از حد بالا باشد، او ناراحت تر از آن خواهد بود که بتواند چیزی بخورد، بنوشد یا بخوابد و همین موضوع بهبود او را سخت تر خواهد نمود. پس از تشخیص پزشک برای درمان و در صورت تأیید او می توانید موارد زیر را برای بهبود سریع تر کودک در نظر بگیرید:

داروهای تب بُر
اگر تب، کودک شما را اذیت می نماید، در صورت تأیید پزشک می توانید برای پایین آوردن درجه حرارت بدن، به او قطرۀ استامینوفن بچه ها بدهید. هنگام دارو دادن به کودک خیلی مراقب باشید، زیرا وزن کودک دُز مناسب دارو را معین می نماید.

ضروری است همواره از پیمانه ٔ همراه دارو یا قطره چکان برای اندازه گیری اندازه داروی مصرفی بهره ببرید. داروهای کاهش تب را بیشتر از دوز توصیه شده به کودکتان ندهید.

دستورالعمل های روی جعبۀ دارو احتمالاً شرح می دهد که می توانید قطرۀ استامینوفن را هر چهار یا شش ساعت به کودک بدهید، اما هرگز به کودک خود آسپیرین ندهید.

آسپیرین می تواند خطر ابتلا کودک به سندرم ری، اختلالی نادر اما بالقوه کشنده، را بیشتر کند. بیشتر پزشکان داروهای بدون نسخۀ پزشک برای سرفه و سرماخوردگی را برای نوزادان توصیه نمی نمایند، اما اگر کودک در حال حاضر، داروهای تجویزی پزشک را مصرف می نماید، قبل از دادن هر داروی دیگری مثل ایبوپروفن یا استامینوفن، با پزشک کودک صحبت کنید.

داروهای سرفه و سرماخوردگی ممکن است حاوی این اقلام ایبوپروفن یا استامینوفن باشند، بنابراین ممکن است با این کار، به کودک بیش از حد دارو داده باشید. قبل از دادن داروهای مسکن به کودک نیز باید با پزشک مشورت کنید. از دادن ایبوپروفن به شیرخوار یا بچه ها بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

پرهیز از پوشاندن لباس بیش از حد به کودک
برای جلوگیری از کم آبی بدن، شیر مادر یا شیر خشک زیادی به او بدهید و لباس زیادی به او نپوشانید یا وقتی خواب است، خیلی او را با لباس یا پتو گرم نکنید.

اگر به علت پوشیدن لباس های اضافی و یا داغ بودن هوا، درجه حرارت بدن کودک بالاتر از حد طبیعی است، سعی کنید با کم کردن چند لایه از لباس های او و فراهم کردن فضای خنک برای استراحت یا بازی، به پایین آوردن دمای بدن او یاری کنید.

کاهش تب با اسفنج مرطوب
برای کاهش تب، می توانید یک اسفنج مرطوب شده با آب ولرم را به بدن کودک بکشید یا او در آب ولرم حمام دهید. هرگز سعی نکنید برای کاهش تب، به بدن کودک الکل بزنید.

الکل می تواند به وسیله پوست جذب و وارد جریان خون کودک گردد. بعلاوه الکل می تواند بدن کودک را با سرعت زیادی سرد کند که در نهایت درجه حرارت بدن کودک را افزایش خواهد داد.

دقت کنید که آب مصرفی سرد نباشد و حداکثر 5 درجه از درجه حرارت بدن کودک کمتر باشد. در صورت بروز لرز یا ناخوشایندی کودک، از تن شویه یا پاشویه کردن کودک خودداری کنید و آن را متوقف کنید.2

پینوشتها

1.www.mamanam.com

2.www.madarsho.com

3.www.chetor.com

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 99286

به "تب نوزاد،علائم و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تب نوزاد،علائم و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید