تحولات سودان، نگرانی عربستان

به گزارش مهسان بلاگ، تحولات چندماهه اخیر که با سقوط عمر البشیر سرعت بیشتری گرفت، نشان می دهد که عواملی که به وقوع بیداری اسلامی یا بهار عربی در دنیا عرب منجر شد، هنوز هم وجود دارد و ممکن است دور جدیدی از تغییرات را در کشورهای عربی ببینیم.

تحولات سودان، نگرانی عربستان

تظاهرات مردمی در سودان در مخالفت با تداوم یک دولت نظامی در این کشور که روز 13 مرداد به امضای توافقنامه سیاسی میان مخالفین به رهبری گروه ائتلاف آزادی و تغییر و شورای نظامی انتقالی سودان منجر شد، با استقبال و خوشحالی گروه های مختلف مردمی روبرو شد و اخبار جدید حاکی از این است که شورای حاکمیتی سودان یا بیست و هشتمین کابینه این کشور در تاریخ 27 مرداد تشکیل خواهد شد.

بر اساس توافقات حاصله، ائتلاف گروه های آزادی و تغییر، که مخالف تداوم حضور نظامیان و مورد حمایت مردم سودان است ، 67 درصد اعضای مجلس آینده این کشور را خواهند داشت. این تحول نشان می دهد که مردم سودان خواستار انتقال دموکراتیک قدرت به وسیله صندوق های رأی هستند و دیگر حاکمیت نظامیان را بر نمی تابند.

سودان یکی از کشورهای اصلی ائتلاف عربی به ریاست عربستان سعودی است که از سال 2015 میلادی جنگ و جنایت علیه مردم یمن را شروع کرد. سودان به رهبری عمرالبشیر در همان مقطع به امید دریافت یاری های مالی از عربستان، روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را نیز قطع کرد.

بد عهدی عربستان در استمرار یاری مالی به سودان ، بحران مالی در این کشور را دامن زد و در نتیجه اعتراضات مردمی به سقوط عمرالبشیر منجر شد. اما این انتها کار نبود و با دخالت عربستان و امارات و حمایت آمریکا، یک نظامی دیگر یعنی عبدالفتاح برهان بازرس کل نیروهای مسلح، ریاست شورای انتقالی را بر عهده گرفت.عبدالفتاح برهان، از ژنرال های نزدیک به عمر البشیر بود که در اعزام نیروهای سودانی به یمن در قالب ائتلاف عربی نقش اصلی را ایفا کرد.

تأیید شورای انتقالی سودان از سوی عربستان و امارات و آمریکا دیگر تردیدی باقی نگذاشت که تحولات سودان از جانب عربستان سعودی و امارات متحده عربی وبا حمایت آمریکا مهندسی می گردد.

دیری نگذشت که علی بن حسن جعفر سفیر عربستان سعودی در خارطوم با عبدالفتاح البرهان رئیس شورای نظامی سودان دیدار و پیغام حمایت ملک سلمان را به وی ابلاغ کرد.

در همین ایام دونالد بوث فرستاده ویژه آمریکا نیز در خارطوم با عبدالفتاح البرهان دیدار کرد و سپس راهی ریاض شد تا رایزنی های خود را با رهبران سعودی انجام دهد. اما تصمیم شورای نظامی انتقالی مبنی برحضور در مسند قدرت به مدت دوسال، با اعتراضات مدنی به رهبری احزاب مخالف همراه شد. گروه ائتلاف آزادی و تغییر، خواستار انتصاب استانداران غیرنظامی و همچنین اختصاص 67 درصد از کرسی های مجلس قانون گذاری به احزاب مخالف و غیرنظامی شد. ائتلاف آزادی و تغییر همچنین می خواهد که رئیس جمهور آینده شخصیتی مدنی و نه نظامی باشد.

شواهد نشان می دهد که در صورت اجرای توافق جدید و تامین خواسته های احزاب مدنی، موضع سودان درباره مشارکت نیروهای این کشور در جنگ یمن تغییر خواهد یافت و مناسبات ایران و سودان نیزروند مثبتی خواهد گرفت. طبعا این تحولات موجب نارضایتی و نگرانی ریاض خواهد شد و بخصوص در این مقطع که اختلافات سعودی ها و اماراتی ها در خصوص یمن افزایش یافته، پایه های ائتلاف عربی علیه یمن را لرزان خواهد ساخت.

در این مقطع ارتش دیگر توانائی مقابله خشونت آمیز با معترضان مردمی و سرکوب آنان را ندارد.مضاف بر اینکه برای تقابل با اعتراضات مدنی، میان فرماندهان ارتش نظر واحدی وجود ندارد. لذا ارتش باید از ماندن در قدرت به مدت دوسال صرفنظر نموده و به به برگزاری انتخابات زودرس رضایت دهد.

با توجه به این مراتب، ایجاد تحولات سیاسی و مبتنی بر آرای مردم، در سودان اجتناب ناپذیر است و هر دولت مردمی که به وسیله انتخابات به قدرت برسد، نمی تواند همانند گذشته با حکام سعودی و امارات همراهی کند. عربستان نیز به دلیل ولخرجی های بدون حساب حکام خود و دوشیده شدن توسط آمریکا با مسائل مالی روبرو است و نمی تواند کمافی السابق برای تقویت قدرت خود در دنیا عرب و شمال آفریقا هزینه نماید.

این ها دلایلی جدی برای نگرانی عربستان از تحولات سودان است، تحولاتی که می تواند در الجزایر و لیبی نیز تکرار گردد.

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

malayro.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 13778

به "تحولات سودان، نگرانی عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات سودان، نگرانی عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید