تخصیص 30 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی قنات قصبه گناباد

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد از تخصیص 30 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات نهاد ریاست جمهوری برای اجرای طرح های مرتبط با قنات اطلاع داد.

تخصیص 30 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی قنات قصبه گناباد

رسول صنوبری در گفت وگو با خبرنگاران عنوان نمود: این اعتبارات برای سال های 1398، 1399 و 1400 در نظر گرفته شده که تا کنون 700 میلیارد ریال آن که مربوط به سال 98 بوده جذب شده است.

وی ادامه داد: به زودی اجرای 8 پروژه مهم را شروع خواهیم کرد که این پروژه ها با مشارکت و همکاری شهرداری گناباد، شهرداری کاخک و مجتمع آموزش عالی گناباد اجرا خواهند شد.

صنوبری اضافه نمود: یکی از مهمترین اقداماتی که انجام خواهد شد طرح مطالعه و پایش آب قنات قصبه است که برای اولین بار در کشور اجرا می گردد و به همین منظور سنسورهایی در قنات قصبه نصب می شوند و خصوصیات مربوط به آب از جمله دبی، دما، سختی، ph و... به صورت دیجیتال و لحظه ای اندازه گیری و ارزیابی خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: این طرح با مشارکت مجتمع آموزش عالی گناباد و در راستای همکاری مشترک دانشگاه، صنعت و علم اجرا خواهد شد و در پایش های سالانه ای که در رابطه با شرایط آب قنات و تغییرات آن به یونسکو اعلام می کنیم، بسیار موثر خواهد بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد گفت: بهسازی، کف سازی و جداره سازی کوچه باغ قنات قصبه به طول 400 متر از جمله اقدامات دیگر است که طرح آن با همکاری شهرداری گناباد تهیه شده و مراحل آخر تصویب را طی می نماید، همچنین قرار است ورودی شماره 2 قنات نیز از محل همین اعتبارات استحکام بخشی و تکمیل گردد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر قنات تمامی آثاری که تحت حوزه نفوذ حرایم قنات و مرتبط با قنات باشند نیز از این اعتبارات ذی نفع خواهند بود، اضافه نمود: میزان 150 میلیون تومان از این اعتبارات برای ساماندهی و بازسازی آب انبارها و قلعه کاخک در نظر گرفته شده است و قرار است مجموعه ای به نام برج موزه بام کاخک با همکاری شهرداری کاخک و شورای کاخک راه اندازی کنیم همچنین در حوزه میراث طبیعی و میراث فرهنگی که شامل بناها و میراث ملموس و ناملموس هستند، 50 اثر و از جمله 10 درخت ثبت ملی خواهند شد.

صنوبری جداره سازی کوچه باغ حیطا به طول 200 متر و با اعتبار حدود 100 میلیون تومان، بازسازی 10 خانه فنجان و بازسازی خانه مرحوم نبی پور برای تبدیل کردن آن به موزه مقنی و موزه قنات همچنین بارگذاری زبان سوم، چهارم و پنجم وب سایت قنات قصبه را از جمله سایر اقداماتی دانست که از محل این اعتبارات اجرا خواهند شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد یادآور شد: ثبت قنات قصبه گناباد در میراث جهانی یونسکو نقش چشمگیری در جذب توریست و پویایی مالی منطقه داشته است و با توجه به جهانی شدن این اثر، ایجاد زیر ساخت های لازم برای جذب توریست از جمله ایجاد راه آهن و فرودگاه و... با سرعت بیشتری نسبت به قبل در حال پیگیری و اجرایی شدن است.

وی اظهار کرد: از سال 93 تا کنون و بعد از ثبت این اثر در میراث جهانی، نزدیک به 2.5 میلیارد تومان غیر از هزینه مربوط به پرونده، برای قنات قصبه هزینه کردیم که این هزینه ها شامل نصب تابلوهای راهنما در جاده، بهسازی ورودی ها، بازسازی مظهر قنات، طراحی وب سایت و فراوری فیلم های مستند برای رسانه های معتبر داخلی و خارجی بوده است.

لازم به ذکر است؛ قنات قصبه گناباد عمیق ترین و یکی از پرآب ترین قنات های ایران است که در سال 1379 ثبت ملی شد و در تاریخ 25 تیر ماه 1395 (15 جولای 2016 میلادی) در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه به عنوان 20 امین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و هر ساله میزبان حدود 70 هزار توریست داخلی و خارجی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 57774

به "تخصیص 30 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی قنات قصبه گناباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخصیص 30 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی قنات قصبه گناباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید