تهیه کننده سریال : یاور حشمت فردوس نیست ، روزگار سپری شده سریال های رضا عطارانی!
به گزارش مهسان بلاگ، یاور تنها سریال ملودرام سال جاری به شمار می رود که از ابتدای ماه رمضان روی آنتن شبکه سه رفته و با وجود اینکه چند روز بیشتر از پخش آن نگذشته، اما به نظر می رسد توانسته مخاطب بسیاری را با خود همراه سازد.

جالب است بدانید که این سریال توسط سازندگان سریال ستایش ساخته شده و داریوش ارجمند هم کماکان در آن حضور دارد که البته قرار نیست نقش حشمت فردوس را تکرار کند، اما به هر حال خواه ناخواه رگه هایی از همان قدرت شخصیت و استحکام کاراکتر را می توانیم در اینجا هم از او ببینیم. در ابتدای روزهای پخش این سریال با آرمان زرین کوب، تهیه نماینده این سریال گفت و گویی در خبرنگاران انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
چه شد که تهیه سریال یاور را بر عهده گرفتید؟
قبل از اینکه سریال تاریخی بوم و بانو را به کارگردانی سعید سلطانی روی آنتن شبکه دو ببریم، فیلمنامه یاور را به شبکه سه ارائه داده بودیم و پرونده آن باز بود. منتها پس از برگزاری جلسات مختلف با مدیران شبکه و البته نویسنده فیلمنامه به این نتیجه رسیدیم که زمینه و تم قصه واجد ساخت و پخش برای ماه مبارک رمضان هست. به همین خاطر در ادامه تم داستان یاور را تقویت کردیم و با نگاهی جدی تر آن را برای این شب ها تهیه و فراوری کردیم.
زمینه یا تم فیلمنامه اولیه، واجد چه ویژگی هایی بود که در نهایت آن را برای فراوری و پخش در ماه رمضان مناسب دیدید؟
تم این سریال جوانمردی است. ما ضمن اینکه این تم را قوی تر کردیم، المان ها و مفاهیم ماه مبارک رمضان را هم به آن افزودیم تا مناسب برای پخش در این ایام باشد.
یاور همکاری مجدد شما با سعید سلطانی و سعید مطلبی، کارگردان و نویسنده سریال پرمخاطب ستایش است. چرا اصرار دارید که تیم سه نفرتان را در سریال سازی حفظ کنید؟
از سال 87 که سریال ستایش1 در دستور کار نهاده شد با سعید سلطانی و سعید مطلبی آشنا شدیم و این آشنایی منجر به همکاری بسیار خوب و سریال پربیننده ستایش شد. طبیعی است وقتی همکاری یک تهیه نماینده با گروهی مثبت باشد برای کارهای آینده هم به همان گروه مراجعه کند. متن های سعید مطلبی صاحب لحن است و همان لحن است که باعث جذابیت قصه می شود. حالا اینکه کارگردانی بتواند لحن داستان سعید مطلبی را با شیوه ای اصولی و هوشمندانه اجرا کند تبحری می خواهد که سعید سلطانی آن را دارد. به همین خاطر چرا من به عنوان تهیه نماینده نباید همکاری ام را با چنین کارگردان و چنین نویسنده ای ادامه بدهم؟ ضمن اینکه وقتی شناخت بین طرفین بوجود می آید، طرفین درک بهترین از خواسته های یکدیگر دارند و در نهایت کاری فراوری می شود که مخاطب آن را می پسندد.
ظاهرا داریوش ارجمند هم دیگر از اعضای ثابت تیم سریال سازی شما شده...
داریوش ارجمند بعد از ستایش1 تقریبا در تمام سریال های ما حضور داشته. در سریال ماه و پلنگ که البته در خدمت سعید سلطانی در سمت کارگردان نبودیم و تنها سعید مطلبی به عنوان نویسنده با ما همکاری داشت هم داریوش ارجمند بازی داشت. نمی دانم، شاید بتوان گفت که ایشان هم دیگر از تیم ما شدند و البته ارتباط خوبی که مردم پس از پخش ستایش با کاراکتر حشمت فردوس برقرار کردند در این همکاری های مجدد بی تاثیر نبود.
یعنی قرار هست داریوش ارجمند در یاور، همان کاراکتر حشمت فردوس را با همان رفتار و سکنات بازی کند؟
اینکه داریوش ارجمند نقش اش را چطور در یاور بازی می نماید به فیلمنامه ای برمی شود که ما در اختیار ایشان قرار دادیم. وقتی ما در فیلمنامه نقشی داریم که اصول و منش و مرام خاص خود را دارد، طبیعتا سراغ کسی می رویم که در پیشینه کاری اش نشان داده که از عهده بازی در چنین کاراکترهایی به خوبی برمی آید و مردم هم او را با چنین ویژگی هایی پذیرفته اند. حالا اینکه چرا ما ایشان را برای بازی در سریال جدیدمان هم انتخاب کردیم به همان پیشینه ستایش ها برمی شود. قطعا رگه هایی از شخصیت حشمت فردوس همواره در کاراکترهای سعید مطلبی وجود دارد. چون ایشان در درام هایی که می نویسند دغدغه خانواده دارند. خانواده ای که صاحب نوه، پدر، مادر و قطعا عظیم ترهایی است که به یکسری اصول پایبند و معتقد هستند. نهایتا می خواهم بگویم در سریال یاور، داریوش ارجمند حشمت فردوس را بازی نمی نماید بلکه کاراکتری را بازی می نماید که در فیلمنامه نوشته شده. حالا این کاراکتر و این فیلمنامه از آنجا که نوشته همان فیلمنامه نویس سریال ستایش است در برخی جاها ممکن است شباهت هایی هم با هم پیدا کند.
اگر بخواهید قصه یک خطی سریال یاور را در یک یا دو جمله تعریف کنید چه می گویید؟
یاور قصه دو رفیق قدیمی است که بعد از سالها درهم تنیدگی، در شرایطی قرار می گیرند که همه چیز را تحت الشعاع خود قرار می دهد.
و احتمالا همین شرایط باعث چیرگی تلخی بر فضای داستان می شود...
نه، قصه یاور تلخ و غمگین نیست. البته به حساسیت مخاطب هم بستگی دارد، اما این سریال قصه ای شیرین و جذاب با گره هایی دارد که آن را معماگونه می نماید.
ماه رمضان همواره یکی از بهترین ایام برای پخش سریال و کنداکتور تلویزیون محسوب می شود، اما انگار سریال سازی در این ایام دیگر آن رنگ و بوی مثلا اواسط دهه 80 را ندارد! به نظر شما چه استانداردهایی را باید در سریال سازی به خصوص در این شب ها حفظ کرد که یک مجموعه تلویزیونی بهتر دیده شود؟
سوال شما مختص به ماه رمضان است، اما می خواهم من به طور کلی پاسخ آن را بدهم. ما به عنوان برنامه ساز نه تنها در ایام ماه مبارک رمضان، بلکه همواره باید شرایطی را بوجود بیاوریم که مردم پای تلویزیون بنشینند. چند سالی است که مردم گرایش کمتری به تماشای تلویزیون دارند و این موضوع البته دلایل مختلفی دارد. اگر مبنا را مثلا 15 سال پیش قرار بدهیم؛ 15 سال فضای مجازی و پلتفروم ها به گستردگی امروز نبود یا شرایط اجتماعی جامعه با امروز خیلی تفاوت داشت و... . زمانیکه رضا عطاران سریال های ماه رمضانی می ساخت و مردم با آن می خندیدند با الان اصلا قابل قیاس نیست. در این زمانه خنداندن مردم کار بسیار سختی است یا خیلی سخت است که ملودرامی بسازیم که مردم تا قسمت آخر آن را دنبال نمایند و بیشمار عوامل دیگر که سریال سازی را با محدودیت های زیادی روبرو می نماید. با این وجود نباید از نظر دور داشت که مردم قصه را دوست دارند و ضمن توجه به محدودیت های موجود در تعریف برنامه سازی در کشور، ما باید خودمان را در قصه پردازی تقویت کنیم. به جوان ها اعتماد کنیم، جهت ممیزی ها، شوراها و... را کوتاه سازیم و تا جایی که می توانیم از پتانسیل رسانه ملی که گستردگی مخاطب بسیاری دارد در جهت رشد نگرش و سلیقه مردم استفاده کنیم.
منبع: ساناز قنبری - روزنامه نگار / خبرنگاران
منبع: جام جم آنلاینgeorgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان
dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!