جان کربی: بایدن در حال بازبینی روابط آمریکا با عربستان است

به گزارش مهسان بلاگ، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت پس از تصمیم اوپک پلاس، رئیس جمهور آمریکا در حال ارزیابی مجدد روابط با عربستان سعودی است.

جان کربی: بایدن در حال بازبینی روابط آمریکا با عربستان است

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه گفت: رئیس جمهور جو بایدن پس از آنکه اوپک پلاس هفته گذشته گفت که تولید خود را کاهش می دهد در حال ارزیابی مجدد روابط آمریکا با عربستان سعودی است.

کربی در مصاحبه ای با سی ان ان افزود: من فکر می کنم رئیس جمهور بسیار واضح گفته است که این رابطه ای است که ما باید به ارزیابی مجدد آن ادامه دهیم و مایل به بازبینی آن باشیم و مطمئناً با توجه به تصمیم اوپک، من فکر می کنم که او در این مرحله (بازبینی) است.

کربی تاکید کرد: بایدن مایل به همکاری با کنگره در مورد آینده روابط با عربستان است.

پیش از این باب منندز رئیس دموکرات کمیته خارجی سنای آمریکا با اشاره به اقدام اخیر عربستان برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت که به تعبیر برخی مغایر با هدف مقابله با روسیه است، از واشنگتن خواست هرچه سریعتر به روابط خود با ریاض خاتمه دهد.

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی هم به تازگی در مصاحبه با یک برنامه شبکه سی ان ان این تصمیم عربستان را نقد کرده و گفت: من مسئله ای با اینکه مقامات آمریکا به دیدار دوستان یا رقبای ما بروند ندارم، اما فکر می کنم که در حال حاضر روابط ما با عربستان به هم خورده است.

خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده است که تصمیم برای کاهش قابل توجه تولید نفت بدون توجه به خواسته های جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، نشان دهنده تیره شدن روابط واشنگتن و خانواده سلطنتی سعودی است که زمانی یکی از مهم ترین متحدان هم بودند.

دولت بایدن هفته ها با اوپک پلاس لابی کرد. دو منبع آگاه می گویند اخیرا مقامات ارشد آمریکایی، گروه های مرتبط با مسئله انرژی، سیاست خارجی و اقتصادی از همتایان خارجی خود خواستند که به کاهش تولید رای منفی دهند.

به همین علت رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه هفته گذشته تصمیم عربستان را ناامیدکننده خواند و افزود واشنگتن می تواند اقدامات بیشتری در بازار نفت انجام دهد. کارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید، هم پیش از او گفته بود: واضح است که اوپک پلاس در حال همسویی با روسیه است.

خبرنگاران بین الملل اروپا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مهر 1401 بروزرسانی: 20 مهر 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109214

به "جان کربی: بایدن در حال بازبینی روابط آمریکا با عربستان است" امتیاز دهید

1 کاربر به "جان کربی: بایدن در حال بازبینی روابط آمریکا با عربستان است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جان کربی: بایدن در حال بازبینی روابط آمریکا با عربستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید