دنیا خودرو؛ بازگشت خودروساز مشهور ایتالیایی با سه مدل تازه

به گزارش مهسان بلاگ، این هفته در دنیا خودرو: کانسپت نو لانچیا و برنامه های تازه این خودروساز برای بازگشت به بازار های دنیا، جزییاتی از نسل نو لوکس ترین مدل آئودی، تغییر نام شرکت کره ای سانگ یانگ و مجوز استفاده از سیستم خودران در جاده های بریتانیا.

دنیا خودرو؛ بازگشت خودروساز مشهور ایتالیایی با سه مدل تازه

بازگشت لانچیا

لانچیا، خودروساز ایتالیایی در هفته طراحی میلان از کانسپتی رونمایی کرد که چهره مدل های ده سال آینده این کارخانه را نمایش می دهد. براساس این کانسپت که نامش Pu+ra HPE است، سه مدل نو الکتریکی ساخته خواهد شد. لانچیا با این مدل ها میخواهد پس از سال ها رخوت دوباره به بازار خودروهای لوکس برشود.

لانچیا در سال 1906 میلادی به وسیله وینچنزو لانچیا برای ساخت ماشین های مسابقه تاسیس شد. این شرکت در دهه بیست و سی میلادی به خاطر نوآوری هایش به معروفیت رسید. لانچیا پس از جنگ جهانی دوم در کنار ساخت ماشین های اسپرت به ساخت ماشین های لوکس رو آورد.

در دهه هشتاد و نود، لانچیا دچار مسائل مالی بود و در نهایت فیات کارخانه را خرید. با وجود ساخت مدل های پیروزی مانند دلتا مسائل مالی همچنان ادامه پیدا کرد و لانچیا ناگزیر شد از بازارهای جهانی خارج شود. لانچیا در حال حاضر با فراوری یک مدل کوچک شهری تنها در ایتالیا فعالیت می نماید.

برنامه احیای لانچیا در سال 2021 و پس از شکل گیری گروه خودروسازی استلانتیس شروع شد. لانچیا همراه با خودروسازانی نظیر پژو و آلفارومئو عضوی از استلانتیس است و می خواهد با استفاده از فن آوری های این گروه و تاکید زیاد بر طراحی نوآورانه خودش را از رقیبان متمایز کند.

به همین علت کانسپت Pu+ra برای لانچیا بسیار مهم است. نام این کانسپت از ترکیب حروف اول دو کلمه انگلیسی Pure به معنی ناب و Radical به معنی بنیان شکن شکل گرفته که فلسفه طراحان کارخانه را توصیف می نماید.

ظاهر ماشین ترکیبی از مدل های مشهور گذشته لانچیا مانند دلتا، استراتوس، اورلیا و فلامینیا است. این کانسپت به طور مستقیم به مدل خاصی اشاره ندارد، اما به گفته طراحانش گوشه هایی از سه مدل آینده کارخانه را در آن می توان دید.

کانسپت لانچیا با الهام از مدل های پیروز کارخانه طراحی شده است

اولین مدلی که براساس این کانسپت به بازار عرضه می شود، یک شاسی بلند کوچک به نام اپسیلون است که از نظر فنی با پژو 2008 مشترک است و سال آینده به بازار می آید. مدل دوم یک سدان لوکس به نام گاما است که انتظار می رود از نظر فنی با پژو 408 مشترک باشد. گاما در سال 2026 به بازار خواهد آمد. سومین مدل لانچیا نسل نوی از هچ بک اسپرت دلتا است که در سال 2028 فراوری خواهد شد. لانچیا اعلام نموده بعد از سال 2028 همه مدل هایش کاملا الکتریکی خواهد بود.

نسل نو آئودی A8 با الهام از کانسپت گرندسفیر طراحی شده است

لوکس ترین آئودی الکتریکی

آئودی نسل نوی از لوکس ترین مدل خود، A8 را سال آینده به بازار عرضه می نماید. جزییاتی که از این مدل نو به رسانه ها درز نموده نشان می دهد این ماشین رقیبی جدی برای مدل های لوکس الکتریکی بنز و ب ام و خواهد بود.

هفته نامه انگلیسی اتوکار در گزارشی نوشته که A8 مهم ترین مدل بین بیست مدل الکتریکی است که قرار است آئودی در سه سال آینده به بازار عرضه کند. اتوکار می گوید A8 فاصله آئودی را با دیگر خودروسازان عضو گروه فولکس واگن بیشتر خواهد نمود. آئودی میخواهد به جای فروش بیشتر، بر سود بیشتر از فروش مدل های لوکس تر تمرکز کند.

آئودی A8 الکتریکی با مرسدس-بنز EQS و ب ام و i7 رقابت می نماید

ماشین براساس کانسپت گرندسفیر (Grandsphere) طراحی شده که در سال 2021 نمایش داده شد. گفته می شود که A8 تفاوت چندانی با این کانسپت ندارد و به جای فرم همیشگی سدان، سقف ماشین با شیبی ملایم به عقب خودرو وصل می شود. انتقادها به ظاهر مدل های لوکس بنز و ب ام و، باعث امیدواری آئودی است که بتواند با A8 توجه بسیاری از مشتریان ماشین های رقیب را جلب کند.

پلتفرم آئودی A8 با همکاری پورشه ساخته شده است. آئودی می گوید این پلتفرم می تواند با هر بار شارژ تا حدود 750 کیلومتر حرکت کند و قدرتش از بنز و ب ام و بیشتر است. آئودی بعلاوه ادعا می نماید که فن آوری خودران A8 از رقیبان آلمانی اش پیشرفته تر خواهد بود.

هفته نامه انگلیسی اتواکسپرس هم در گزارشی خبر داده که آئودی برخلاف بنز و ب ام و می خواهد یک ماشین الکتریکی کوچک هم فراوری کند. بنز و ب ام و در استراتژی نو خود بر ساخت ماشین های بزرگ تر تمرکز نموده اند و می گویند از فروش ماشین های کوچک سود زیادی نمی برند. اما آئودی با استفاده از پلتفرمی که گروه فولکس واگن برای ماشین های کوچک الکتریکی ساخته، یک مدل شهری به بازار عرضه خواهد نمود.

اولین مدل کارخانه کی جی موتورز یک شاسی بلند الکتریکی است

نام نو سانگ یانگ

سانگ یانگ، خودروساز ورشکسته کره ای با نامی تازه به صنعت خودرو برمی شود. این کارخانه با نام نو کی جی موتورز در نمایشگاه سئول شرکت کرد و کانسپت هایی از محصولات آینده اش را نمایش داد.

سانگ یانگ تحت مالکیت کارخانه هندی ماهیندرا سال ها زیان ده بود و در سال 2020 وقتی ماهیندار از حمایت مالی شرکت دست برداشت، اعلام ورشکستگی کرد. قرار بود سانگ یانگ به یک خودروساز دیگر کره ای به نام ادیسون موتورز فروخته شود، اما آن معامله سر نگرفت و پارسال سانگ یانگ به وسیله کنسرسیومی به رهبری گروه صنعتی KG به قیمت 900 میلیارد وون (حدود 730 میلیون دلار) خریداری شد.

مدیران KG می گویند نام سانگ یانگ هواداران زیادی داشت و تغییر نام کارخانه تصمیم ساده ای نبود. از طرف دیگر نام شرکت به خاطر بحران های پیاپی اعتبارش را از دست داده بود و در نهایت مدیران متقاعد شدند نام تازه ای انتخاب نمایند.

مدل نو کی جی موتورز یک نمونه الکتریکی از شاسی بلند تورس (Torres) کارخانه است که با هر بار شارژ می تواند تا 420 کیلومتر حرکت کند و قیمتش حدود 30 میلیون وون (حدود 23 هزار دلار) است. کی جی موتورز بعلاوه در نمایشگاه سئول سه شاسی بلند دیگر هم نمایش داد که قرار است تا قبل از سال 2025 به بازار عرضه شوند.

سیستم خودران بلوکروز در فورد موستانگ ارائه می شود

رانندگی خودران در بریتانیا

کارخانه فورد از دولت بریتانیا مجوز ارائه سیستم خودرانی را گرفته که به راننده اجازه می دهد در بعضی بزرگ راه ها دست خود را از روی فرمان بردارد.

نام این سیستم خودران بلوکروز است و در مدل الکتریکی فورد موستانگ ارائه می شود. در 3700 کیلومتر از بزرگ راه های بریتانیا می توان از بلوکروز استفاده کرد و رانندگان باید برای فعال کردن آن ماهانه 18 پوند (23 دلار) حق اشتراک بپردازند.

بلوکروز در رده بندی سیستم های خودران، سطح دو است. در سطح دو از سیستم خودران تنها زمانی می توان استفاد کرد که راننده حواسش به جاده باشد. برای همین دوربین هایی در ماشین نگاه راننده را کنترل می نماید و در صورتی که راننده چشم از جاده بردارد، به او هشدار داده می شود. در صورت بی توجهی راننده به این هشدار، سیستم خودران سرعت ماشین را به 11 کیلومتر در ساعت کاهش می دهد.

هنگام فعال بودن سیستم خودران سطح دو حواس راننده باید به جاده باشد

با فعال شدن بلوکروز، ماشین با یاری سنسور و دوربین محیط ماشین های اطراف و تابلوهای هدایت را رصد نموده و ماشین را بین دو خط تا حداکثر سرعت 130 کیلومتر در ساعت کنترل می نماید.

فورد بلوکروز را در آمریکا هم به مشتریانش عرضه نموده است. برخلاف بریتانیا، مشتریان آمریکایی فورد با یک بار پرداخت 1500 دلار این سیستم را در ماشین فعال می نمایند. فورد می گوید این سیستم تا به امروز در 193 هزار دستگاه ماشین فورد و لینکلن خریداری شده و بیش از صد میلیون کیلومتر از آن استفاده شده است.

خودروسازان دیگر نظیر تسلا، ب ام و و کادیلاک هم سیستم های مشابهی را به مشتریان ارائه می دهند. مرسدس بنز سیستم پیشرفته تری به مشتریان ارائه می نماید که با فعال شدنش راننده مجبور نیست به جاده نگاه کند. بنز برای استفاده از این سیستم در آلمان و استان نوادا در آمریکا مجوز گرفته است.

منبع: انتخاب
انتشار: 28 فروردین 1402 بروزرسانی: 28 فروردین 1402 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109297

به "دنیا خودرو؛ بازگشت خودروساز مشهور ایتالیایی با سه مدل تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا خودرو؛ بازگشت خودروساز مشهور ایتالیایی با سه مدل تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید