حرص نخور، مویت سفید می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، برخی والدین گمان می نمایند استرس ناشی از تربیت فرزندان موجب می گردد موهایشان سفید گردد ولی تا به امروز تعیین نشده که نگرانی یا استرس سبب سفید شدن موها گردد یا نه. آیا این مساله باور غلطی است که بچه های مشکل ساز و پرزحمت موجب می شوند، موهای والدین شان سفید گردد؟ آیا موهای افراد آرام و بی خیال، کمتر از دیگران سفید

حرص نخور، مویت سفید می گردد

حرص نخور، مویت سفید می گردد

تاثیر استرس بر رنگ مو

برخی والدین گمان می نمایند استرس ناشی از تربیت فرزندان موجب می گردد موهایشان سفید گردد ولی تا به امروز معین نشده که نگرانی یا استرس سبب سفید شدن موها گردد یا نه. آیا این مساله باور غلطی است که بچه های مشکل ساز و پرزحمت موجب می شوند، موهای والدین شان سفید گردد؟ آیا موهای افراد آرام و بی خیال، کمتر از دیگران سفید می گردد؟ و بالاخره این حکایت که می گویند یک شبه موها سفید می گردد، حقیقت دارد؟

رنگ مو بیشتر از آنچه تصور می کنید، اهمیت دارد. رنگ مو جدا از نقش آرایشی و زیبایی اش، پرتوهای ماورای بنفش را جدا نموده و دفع می نماید. تعین رنگ مو کار پیچیده و دشواری است. ملانوسیت ها، سلول هایی که در لایه فوقانی پوست و قاعده فولیکول مو قرار دارند، رنگدانه هایی به نام ملانین فراوری می نمایند که رنگ مو را به وجود می آورد. این سلول ها دو نوع ملانین فراوری می نمایند به نام یوملانین رنگ دانه قهوه ای- مشکی و فئوملانین رنگ دانه زرد- قرمز. ژن هایی که از والدین به ارث می رسند، مخلوطی از رنگ دانه هایی را که ملانوسیت ها فراوری می نمایند، مشخص می نمایند و سبب تشابه رنگ مو در میان اعضای خانواده می شوند.

راز سپید شدن موها

زمانی که فولیکول مو، مو را می سازد، رنگ آن تغییر نمی نماید، در حالی که مو طی زمان جوگندمی و سفید می گردد. مو ممکن است پیگمانته (قهوه ای، مشکی، قرمز، بور)، سفید (زمانی که ملانوسیت ها، پیگمان ندارند) یا خاکستری (زمانی که اندازه پیگمان کاهش می یابد) باشد. به این علت است که مواد شیمیایی و رنگ ها ممکن است به طور موقت رنگ مو را تغییر دهند. اما زمانی که مو رشد می نماید، رنگ واقعی آن دوباره در ریشه ظاهر می گردد. به طور معمول، موهای جوگندمی در میان موهای پیگمانته (دارای رنگ دانه) پنهان شده و فقط در صورتی نمایان می شوند که موهای پیگمانته، طی زمان طولانی ریزش نمایند.

به طور کامل معین نیست که چرا ملانوسیت ها، فراوری ملانین را متوقف می نمایند. بخشی از آن می تواند به پدیده آپرپتوزیس مربوط باشد، به این معنا که پس از مدت زمان خاصی مرگ سلول از طریق خود سلول شروع می گردد. ملانوسیت ها در هر دهه به هر علتی 10 تا 20 درصد ظرفیت خود را از دست می دهند. اولین موهای جوگندمی یا سفید ممکن است در سن نوجوانی نمایان شوند اما اغلب بین سنین 35 و 50 سالگی ظاهر می شوند. موی مردان زودتر از زنان سفید می گردد اما تا حدی به ژن های ارث یافته از والدین هم بستگی دارد. نژاد هم اهمیت دارد. در میان جوامع گوناگون، تفاوت هایی در این زمینه وجود دارد. برای مثال، موهای قفقازی ها زودتر از موهای آسیایی ها یا آفریقایی ها سفید می گردد. مساله دیگر این است که به طور کل ابتدا موهای شقیقه سفید می گردد، بعد فرق سر و از آنجا توسعه یافته و کل موی سر سفید می گردد. چنانچه فرایند طبیعی ریزش مو سریع تر گردد، موها زودتر سفید می شوند و این حالت تحت شرایط نسبتا معمولی، ریزش ناگهانی و مرحله خاموش و ساکن سیکل رشد مو یا فاز تلوژن نامیده می گردد و به جای آنکه روزانه 100 مو ریزش کند که فرایندی طبیعی است، روزانه 300 مو می ریزد. بیماری های شدید و استرس های زیاد می توانند این مشکل را ایجاد نمایند.

موهای بیمار

سفید شدن موی بیشتر مردم به سن ارتباط دارد. اگرچه برخی اوقات سفید یا جوگندمی شدن مو نشان دهنده بیماری است، به خصوص اگر در سن نوجوانی رخ دهد. سفید شدن مو ممکن است علامت برخی از بیماری ها باشد مانند:

نوروفیبروماتوز: بیماریی ارثی است که در این بیماری، تومورها در طول اعصاب رشد می نمایند و ناهنجاری هایی در پوست و مو و استخوان هم ایجاد می نماید.

توبروز اسکلروز: نوعی بیماری ارثی غیرمعمول همراه با تومور های خوش خیم در چند عضو است (شامل مغز، قلب، کلیه ها، چشم ها، ریه و پوست)

بیماری ویتیلیگو: که در آن ملانوسیت ها از بین رفته یا تخریب می گردد، شاید به این علت که سیستم ایمنی اثر مطلوب و مورد نظر خود را نداشته و به جای عامل عفونی، پوست را مورد حمله قرار می دهد. چنانچه پوست سر را مبتلا کند، مناطقی از موی سر سفید می گردد.

آلوپسی آره آتا: نوعی اختلال خودایمنی دیگر است که ممکن است تکه های مو به خصوص موهای پیگمانته، به طور ناگهانی ریزش نمایند. موها ممکن است یک شبه سفید شوند، زیرا با ریزش موهای تیره، ناگهان موهای جوگندمی یا سفید قبلی معین می شوند. زمانی که رشد موها دوباره شروع شد، ممکن است جوگندمی باشد اما موهای طبیعی پیگمانته مجددا برمی گردند.

به علاوه، تحقیقات نشان داده که سفید شدن زودهنگام مو، با برخی بیماری ها مثل بیماری های قلبی و کاهش توده استخوانی که زمینه ساز استئوپروز است، ارتباط دارد البته چگونگی این رابطه نامعین است. سیگار کشیدن هم ممکن است سبب زودتر سفید شدن موها گردد.

استرس و سفید شدن مو

همچون بسیاری از باورهای طبی، این عقیده وجود دارد که استرس می تواند موجب سفید شدن موها گردد. اگر چه اغلب این مساله درست نیست زیرا ساقه مو نمی تواند یکباره تغییر رنگ دهد، مگر اینکه در معرض مواد شیمیایی قرار گیرد مانند مواد آرایشی و رنگ مو. مو نمی تواند با یا بدون استرس ناگهان سفید گردد، اگر چه کچلی می تواند سبب ریزش موهای پیگمانته گردد و استرس را عامل به وجود آورنده این شرایط در نظر گرفته اند. (هنوز تحققات تازه این مساله را ثابت ننموده اند). در نتیجه واقعه های عاطفی و استرس زا، گهگاه می تواند سبب ریزش موهای تیره گردد که موهای جوگندمی و سفید به جای مانده و ناگهان محسوس می شوند. با این حال این مساله استثنایی است و قانون نیست. بیشتر اوقات، استرس تاثیر کمی بر موهای شخصی دارد.منبع:www.salamat.com

canadaro.ir: تور کانادا | مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 96387

به "حرص نخور، مویت سفید می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرص نخور، مویت سفید می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید