حساسیت به بدلیجات؛ علل، تشخیص و راه های درمان آن

به گزارش مهسان بلاگ، استفاده از بدلیجات به عنوان جایگزینی برای جواهرآلات، به علت صرفه مالی، امکان استفاده از محصولات بیشتری از آن ها و همچنین ظاهر مدرن تر و جذاب تر آن ها، روز به روز در حال افزایش است، اما در این میان مشکلاتی نیز وجود دارد که علاقمندان به این محصولات را دچار دردسر نموده است. بارزترین مشکل در استفاده از بدلیجات، امکان بروز حساست های پوستی است که در مورد شماری از افراد مشاهده می گردد. اما چرا بدلیجات باعث ایجاد حساسیت های پوستی در بعضی از افراد می گردد؟ کدامیک از بدلیجات، حساسیت پوستی بیشتری ایجاد می نمایند و چگونه می توان از بروز چنین حساسیت هایی پیشگیری کرد و یا آن را درمان کرد؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات را در این نوشته برسید.

حساسیت به بدلیجات؛ علل، تشخیص و راه های درمان آن

حساسیت پوستی چیست؟

پوست جزو حساس ترین بخش های بدن است که در صورت عدم مراقبت مناسب از آن به سادگی آسیب پذیر می شود. وقتی پوست شما در معرض بعضی مواد یا شرایط قرار می گیرد واکنش هایی را به صورت حساسیت پوستی از خود نشان می دهد که می توان انواع مخلف زیر را برای آن متصور شد. حساسیت پوستی خود را به شکل های مختلفی نشان می دهد از جمله حساسیت پوستی همراه با خارش و قرمزی و یا حساسیت بدون خارش و گا ها زخم های سطحی که هر کدام دارای علت های مختلف و روش درمان متفاوت می باشد. اگر بخواهیم حساسیت های پوستی به صورت کلی تقسیم بندی کنیم به تقسیم بندی پایین خواهیم رسید؛

1. حساسیت پوستی آلرژیک: فرد در اثر تماس با ماده ای که در محیط وجود دارد دچار التهاب می شود، مثلاً کسی که به ساعت، حلقه و بدلیجات حساسیت دارد.

2. حساسیت پوستی تحریکی: در اثر تماس زیاد با ماده حساسیت زا (محرک) به وجود می آید. مثلاً کسی که به دنبال تماس مکرر با مواد شوینده نسبت به آن ها حساسیت پیدا می کند.

3. حساسیت های شغلی: کسانی که با سیمان و مواد ساختمانی و ... در تماس هستند، ممکن است دچار حساسیت پوستی شوند.

4. حساسیت پوستی خانم های خانه دار: که در اثر کار خانه و شست و شو ایجاد می شود.

درماتیت یا التهاب پوستی چیست؟

درماتیت تماسی یک واکنش التهابی پوست است که در اثر روبروه با مواد حساسیت زا (آلرژن) و تحریک کننده (Irritant) ایجاد می شود. بسیاری از مردم نسبت به مواد آلرژن واکنشی نشان نمی دهند، ولی در تعداد کمی، روبروه با این مواد منجر به بروز درماتیت یا التهاب پوست می شود. موادی از قبیل اسیدها، قلیاها، حلال های شیمیایی و صابون های قوی و مواد شوینده، معمولاً درماتیت تماسی تحریکی ایجاد می کنند. این مواد قادرند بر روی پوست هر فردی منجر به درماتیت گردند، ولی مواد آلرژن فقط در افراد مستعد ایجاد واکنش می کنند. یکی از شایعترین این واکنش های آلرژیک تماسی، درماتیت تماسی آلرژیک به فلزات از جمله بدلیجات می باشد. موارد بسیاری دیده شده است که فردی به ساعت خود، دکمه لباس، گوشواره و گیره های فلزی لباس که در تماس مستقیم با پوست بدن هستند واکنش نشان می دهد. در واقع این افراد در روبروه با فلز مقصر که از نظر ژنتیکی به آن حساسند به این صورت واکنش نشان میدهند که ابتدا این فلز یا ماده آلرژن توسط سلول های سیستم ایمنی واقع در اپیدرم پوست (قسمت فوقانی پوست که در تماس با محیط خارج است) شناسایی شده سپس از طریق جریان لنف به عقده های لنفاوی منطقه ای رفته و در آنجا سلول های T که جزء مهمی از سیستم ایمنی را تشکیل می دهند این ماده آلرژن را ردیابی نموده و در حافظه خود باقی می گذارند. در روبروه بعدی با فلز یا ماده آلرژن فوق، حافظه ایمنی آنرا به خاطر آورده و نسبت به آن واکنش نشان می دهد که عموماً به صورت خارش، قرمزی، تورم، پوسته ریزی و در موارد شدید تاول بروز می کند.

علائم حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات

همانگونه که اشاره شد، شدت بروز حساسیت های پوستی به زیورآلات و بدلیجات در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد، اما در هر صورت می توان یک سری علائم را در این خصوص باز شناخت. در این میان باید توجه داشته باشید که اغلب علائم مربوط به حساسیت های پوستی در نواحی از بدن دیده می شوند که پوست با این زیورآلات و بدلیجات در تماس مستقیم است. پس اگر در نقاطی از بدن خود که از این وسایل استفاده می کنید با علائم زیر روبرو شدید، به احتمال زیاد به حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات گرفتار هستید.

خارش

قرمزی

رطوبت

تورم

گرمای زیاد در ناحیه استفاده شده از بدلیجات

پوست پوست شدن

تکه تکه شدن پوست

ایجاد حالتی مانند سوختگی

تاول زدن (درماتیت حاد)

تیرگی و ضخیم شدن پوست (درماتیت مزمن)

علت حساسیت پوستی به بدلیجات چیست؟

اغلب تصور می شود که حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات ناشی از داشتن حساسیت به مواد سازنده آنها، مثلاً حساسیت به فلز طلا و یا نقره است، اما واقعیت این است که اغلب مواد سازنده این بدلیجات ترکیبی از چند ماده مختلف است و این ترکیبات زیان بار است که سبب ایجاد حساسیت پوستی در افراد می شود. به عبارت بهتر دلیل اصلی حساسیت های پوستی به زیورآلات و بدلیجات بیشتر مربوط به آبکاری و روکش و گا ها به آلیاژ های مختلف به کار رفته در آن ها می باشد. در ادامه با بعضی از این مواد حساسیت زا که در بدلیجات به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد، خواهیم پرداخت.

الف) فلزات حساسیت زا در بدلیجات

1. نیکل

نیکل نوعی فلز سفید، نقره ای رنگ است که در طبیعت یافت می شود و برای ساخت اجزای فلزی بدلیجات مانند دستبندها، حلقه ها و … به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. سایر موارد استفاده از نیکل در زندگی روزمره انسان ها عبارت است از: زیپ ها و دکمه های لباس ها، بند و گیره جواهر آلات و گیره های لباس های زنانه. این فلز در میان فلزات ارزان قیمت به خاطر دوام بالا، قابلیت صیقل زیاد و ارزان بودنش پرطرفدار است. با این وجود، مطالعات نشان می دهد که نیکل شایع ترین آلرژن در سراسر دنیاست و تقریباً 5 تا 10 درصد از افراد در مناطق صنعتی به این فلز آلرژی دارند. این فلز مستقیماً باعث خارش و سوزش پوست می شود. طبق گفته پزشکان، تماس مرتب این فلز با پوست، خطر ابتلا به آلرژی را در هر سنی افزایش می دهد.

زمانی که نیکل در آب حل می شود فراوری نمک می کند و خاصیت خورندگی دارد. به همین دلیل، افزایش تعریق و رطوبت در زیر مناطق محصور شده با بدلیجاتی مانند دستبند یا حلقه حاوی نیکل باعث افزایش تعداد آلرژن نیکل آزاد شده و باعث خارش و سوزش پوست بدن می شود. در حالت شدید تر، این آلرژی، علایم خود را به صورت خراش های روی پوست، جوش های قرمز خارش دار، کهیر های حاوی مایع و ضایعات اگزمایی خارش دار نشان می دهد. علاوه بر این، برای افرادی که از زیورآلاتی با تماس مستقیم با گوشت بدن استفاده می کنند (پیرسینگ های نیکلی بر روی زبان و بینی)، این علایم می تواند ناگوارتر نیز باشد.

2. کادمیوم

کادمیوم فلزی است که باعث ایجاد سرطان می شود و همچنین برای محیط زیست سمی است. اگر کادمیوم در بدن انسان انباشته شود سبب آسیب به کلیه ها می شود و منجر به پوکی استخوان می شود. کادمیوم در زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد تا زرق و برق در فلز ایجاد شود و از سوی دیگر جواهرات را سنگین تر می کند. کادمیوم می تواند در زیورآلات به عنوان یک ماده حساسیت زا و مضر وجود داشته باشد. این فلز اغلب با دیگر فلزات به کار می رود و به طور طبیعی در پوسته زمین همراه بافلزات دیگری مثل روی وجود دارد.

3. کبالت

کبالت فلزی است با طول عمر بالا و به مراتب سرسختر از پلاتین که به دلیل قیمت مناسب و تحمل پذیری بالا در برابر خط و خش بسیار مورد توجه کمپانی های ساخت زیورآلات و بدلیجات قرار گرفته است. چگالی کم کبالت این امکان را فراهم می سازد تا زیورآلاتی با وزن به مراتب پایین تر از سایر فلزات ساخت. حساسیت به بدلیجات کبالتی در 6% مردان و 5% زنان دیده می شود و شیوع آن کمتر از حساسیت به نیکل است.

برای مراقبت از پوست و داشتن پوستی زیبا چه باید کنیم؟

4. سرب

سرب نیز یک فلز است که میتواند باعث آسیب به سیستم عصبی و ضعف رشد فکری و توانایی عملکرد شود. سرب برای جنین و بچه هایی که حساس هستند نیز بسیار مضر است، زیرا سیستم عصبی آن ها به طورکامل رشد یافته نیست. سرب در جواهرات برای ساخت فلزات سنگین تر و ساده تر استفاده می شود. سرب در جواهرات در قسمت های پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

5. کروم

در حدود 8 % مردان و 2% زنان ایرانی به دی کرومات پتاسیم حساس هستند. کرومات ها عمدتا در صنعت بکار میروند و بیشتر در صنایع سیمان سازی، صنایع چرم سازی، رنگ سازی، نقاشی و الکترونیک کاربرد دارند.

6. مس

در رابطه با حساسیت به بدلیجات اگر به مس حساسیت دارید ممکن است به آلیاژ های فلزی که شامل مس هستند نیز حساسیت داشته باشید، مانند رزگلد که حاوی مخلوطی از طلا و مس برای رسیدن به رنگ زیبای آن است.

7. برنج

برنج اغلب به عنوان فلز پایه ای استفاده می شود که با نقره استریل یا طلا پوشانده شده است. اگر پوست شما بعد از پوشیدن گردنبند یا گوشواره ها سبز شود، به احتمال زیاد مقداری برنج در ترکیب فلزی آن زیورآلات وجود دارد. برنج در حقیقت آلیاژ مس و روی است، بنابراین اگر به برنج حساسیت دارید به احتمال زیاد به مس نیز حساس هستید.

ب) مواد غیرفلزی حساسیت زا در بدلیجات

1. لاتکس

لاتکس که با نام کائوچو شناخته می شود، از عصاره شیر مانند درخت کائوچو بدست می آید و بیشتر در آفریقا یا آسیای جنوب شرقی یافت می شود. این ماده معمولا در ساخت بخش های غیر فلزی جواهر آلات و بدلیجات مورد استفاده قرار می گیرد. موادی که برای ساخت لاتکس به کار گرفته می شوند، به طور معمول سبب حساسیت های ساده پوستی می شود، اما در موارد نادر، واکنش به لاتکس بسیار خطرناک است و حتی می تواند جان فرد را در خطر قرار دهد. افزایش میزان ضربان قلب، کاهش شدید فشار خون یا نفس تنگی و خطر مرگ در صورت درمان نشدن از عوارض حساسیت به لاتکس است. اگر احساس کردید که با استفاده از یک وسیله تزئینی دچار مشکل جسمی در قلب و تنفس شده اید فورا آن وسیله را از بدن خود دور کنید و به پزشک مراجعه کنید. از جمله افرادی که در معرض ابتلا به حساسیت به لاتکس هستند، شامل کارمندان بخش خدمات درمانی، بیماران دچار نقص در سلول های مغز استخوان، افراد با مجرای ادراری و مثانه ناقص، افراد با سابقه چند بار عمل جراحی، افراد با سابقه حساسیت، آسم یا اگزما و افراد دچار حساسیت به میو های موز، آووکادو، کیوی یا شاه بلوط هستند.

2. فرمالدئید

فرمالدئید با نام علمی متانال، گازی با بوی تند و زننده است. این گاز در ساخت فوم و رنگ در بعضی از بدلیجات مورد استفاده قرار می گیرد. یکی ازخصوصیات فرمالدئید این است که به دلیل مقاومت حرارتی پائین در گذشت زمان تبخیر می شود و بخارات سمی دارد. در صورت استفاده از بدلیجات حاوی فرمالدئید و تماس آن با رطوبت و تعریق بدن، ممکن است طیف وسیعی از عوارض پوستی مانند خشکی، پوسته پوسته شدن، ترک برداشتن، التهاب و درماتیت پوستی ایجاد شود.

چگونه حساسیت به بدلیجات را تشخیص می دهند؟

برای تشخیص حساسیت پوستی به بدلیجات پس از مشاهده هر یک از علایم یاد شده به یک متخصص پوست یا متخصص آلرژی و ایمونولوژی مراجعه کنید. پزشک پس از شنیدن توضیح حال شما با استفاده از آزمایش پوست و آزمایش خون می تواند این آلرژی را در شما تشخیص داده و نوع آن را تعیین نماید. با استفاده از این آزمایشات پزشک می تواند آنتی بادی های اختصاصی آلرژن (ماده حساسیت زا) را در خون شما تشخیص داده و دقیقا نوع ماده محرک و حساسیت زا را شناسایی نماید. به عبارت دیگر دو نوع آزمایش پوستی و خونی برای تشخیص حساسیت پوستی به بدلیجات و جود دارد که در ادامه با انواع مختلف این دو نوع آزمایش آشنا خواهیم شد:

الف) آزمایش های پوستی تشخیص حساسیت پوستی به بدلیجات

1. آزمایش پچ: آزمایش پچ (PATCH TEST) یکی از تست های رایج پوستی در تشخیص حساسیت پوستی است که برای انجام آن پزشک ناحیه کوچکی از پوست بیمار را در مجاورت فلز محرک مشکوک قرار می دهد و سپس این ناحیه از پوست از نظر ایجاد واکنش های آلرژیک مورد آنالیز قرار می گیرد. در طی این آزمایش مقداری از عصاره آلرژن بر روی چسب قرار داده شده و به پوست بازو یا کمر شما چسبانده می شود و پس از آن این نواحی مورد آنالیز از نظر ظهور واکنش های آلرژیک قرار می گیرند.

2. آزمایش داخل درم یا پوست (Intradermal test): برای انجام این آزمایش پس از تمیز کردن پوست با الکل مقداری از عصاره آلرژن به داخل لایه ای از پوست به نام Derm تزریق می شود و بروز واکنش های آلرژیک در این ناحیه در طی 48 ساعت مورد آنالیز قرار می گیرد.

3. آزمایش خراش (Scratch test): برای انجام آزمایش خراش پوستی یا آزمایش پوستی (پریک) پوست ساعد دست شما از طریق الکل تمیز شده و از طریق اتوماتیک نواحی مورد نظر در پوست را علامت گذاری نموده و سپس یک قطره از عصاره آلرژن را بر روی هر یک از این نواحی علامت گذاری شده قرار می دهند. سپس لایه بیرونی پوست کمی خراش داده می شود تا عصاره آلرژن وارد پوست شود.

ب) آزمایش های خونی تشخیص حساسیت پوستی به بدلیجات

1. تست ایمونوگلوبولین E یا آنتی بادی IgE: این آیتم در خون یکی از انواع آنتی بادی هاست که به طور مستقیم به پاسخ های آلرژی بدن مرتبط می باشد؛ بنابراین اندازه گیری آن در خون می تواند به پزشک در تشخیص دقیق تر و صحیح تر یاری بسیاری نماید.

2. آزمایش الایزا: این تست میزان آنتی بادی های نشات گرفته از آلرژن را در خون شما اندازه گیری می کند.

3. آزمایش رادیوایمونواسی: از این تست برای تشخیص محرک های ایجاد کننده آلرژی در بدن و حساسیت پوستی استفاده می شود.

4. آزمایش ایمونوبلات: با استفاده از این تست می توان بر اساس فراوری آنتی بادی IgE اختصاصی ساخته شده در بدن بیمار نوع ماده محرک و حساسیت زا را تشخیص داد.

5. تست شمارش سلول های خون یا (CBC): این تست برای اندازه گیری گلبول های سفید مورد استفاده قرار می گیرد چرا که افزایش گلبول های سفید علی الخصوص ائوزینوفیل ها می تواند احتمال ابتلا به آلرژی را در شما تایید نماید.

راه های پیشگیری و درمان حساسیت به بدلیجات

1. استفاده از جواهرات هایبو آلرژیک: در زمان خرید محصولات از برند های به نام و معتبر، می توانیم به گزینه هک شده روی جعبه یا کاور آن دقت کنیم. در صورت رویت گزینه Hypo-allergenic با خیال راحت از این محصولات استفاده نمایید. هایپو آلرژیک به معنی کم حساسیت زا است و پایین ترین میزان آلرژی را برای مصرف کننده خود ایجاد می کند.

2. استفاده از بدلیجات استیل یا پلاستیک: اگر به جواهرات تزئینی غیر طلا علاقه دارید، بهتر است از بدلیجات ساخته شده از استیل یا پلاستیک بهره ببرید. بدلیجاتی مانند گیره گوشواره و سنجاق گردنبند بسیار حساسیت زا هستند و باید حین استفاده از آنها، بسیار مراقب باشید. طبق گفته یکی از متخصصین پوست و مو در دانشگاه تامپابی، اگر با پوشیدن بدلیجاتی مانند گوشواره ها، گردنبند و دستبند استیل، نقره یا پلاستیکی خود دچار حساسیت شده اید، به قفل یا بند این وسایل دقت کنید. اگر از نیکل بود می توانید آن را با استیل یا بند ها و قفل های طلا یا نقره جایگزین کنید.

3. خشک نمودن پوست: اگر می خواهید از بدلیجات به عنوان قسمتی از زیورآلات خود استفاده نمایید. حتما قبل از هر کاری، محدوده مورد تماس پوست خود با آن را به صورت کامل تمیز و خشک نمایید. نبود رطوبت و آلودگی موجب پایین آمدن تاثیرات آلرژی زا می شود.

4. استفاده از کرم مرطوب کننده: دلیل اصلی ایجاد آلرژی از سوی انواع وسایل، وجود تماس با پوست است. یکی از ساده ترین روش ها برای جلوگیری از این تماس، استفاده از کرم مرطوب کننده است. قبل از پوشیدن انواع زیورآلات خود، محل تماس آن با پوست را از طریق کرم مرطوب کننده پوشش دهید. این پوشش اگر به شکل کامل و درست انجام گیرد، مانع برخورد مواد آلرژی زا با پوست بدن شما می شود.

5. جلوگیری از حساسیت با یاری لاک ناخن: استفاده از لاک ناخن برای جلوگیری از حساسیت پوستی شامل دو قسمت می شود. گروهی از زیورآلات در قسمت قفل و گیره خود، دارای مواد آلرژی زا هستند. بهترین روش برای جلوگیری از برخورد این قسمت ها به پوست، استفاده از لاک ناخن است. با استفاده از آن، قفل و گیره مورد نظر را به صورت کامل پوشش دهید تا تماسی با بدن شما نداشته باشد. حال اگر از دستبند یا انگشتری استفاده می کنید که در بدن شما آلرژی ایجاد می کند. بهترین کار استفاده از لاک بی رنگ یا براق کننده است. با استفاده از این لاک و پوشش دادن کل فضای زیر این زیورآلات، مانع برخورد مستقیم آن با پوست تان می شوید.

6. کشیدن لایه محافظ بر روی بدلیجات قدیمی: در صورتی که بدلیجات مورد علاقه شما قدیمی است و دوست دارید دوباره از آن ها بهره ببرید، بهتر است این بدلیجات را پیش سازندگان آن ها برده و از آن ها بخواهید که لایه های محافظ از جنس استیل روی این زیورآلات بکشند. زیرا بدلیجات، با گذر زمان لایه محافظ خود را از دست می دهند و حساسیت زایی آن ها افزایش می یابد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: فرارو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 72003

به "حساسیت به بدلیجات؛ علل، تشخیص و راه های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حساسیت به بدلیجات؛ علل، تشخیص و راه های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید