حقایق جالب در خصوص کولوسئوم

به گزارش مهسان بلاگ، امروزه کولوسئوم یکی از جاذبه های گردشگری معروف ایتالیا است که در گذشته رومیان باستان برای تحقق مقاصد وحشیانه خود آن را ساخته بودند.

حقایق جالب در خصوص کولوسئوم

کولوسئوم روم باستان یکی از آثار تاریخی است که شاهکار معماری و مهندسی محسوب می گردد. در ادامه تعدادی از ویژگی های متمایز و عجیب این بنای عظیم را خواهید خواند. کولوسئوم سمبل پایتخت و قدرت ایتالیا در دوران باستان بوده و امروزه یکی از جاذبه های گردشگری مهم این منطقه است.

1. کولوسئوم در واقع طرح یک معمار مستقل بوده است. در قرون وسطی گفته می شده که این اثر متعلق به شاعر معروف روم، ویرجیل (Virgil) بوده است، ولی طبق مطالعاتی که بعدها انجام شد معین شد که این شاعر قبل از ساخت این بنا فوت نموده بود.

2. دستور ساخت این بنا توسط امپراتور وسپاسیان (Vespasian) که بنیان گذار سلسله فلاویان (Flavian dynasty) بوده، داده شده است.

3. کولوسئوم بنایی بیضوی است که 189 متر طول، 156 متر عرض، 24 هزار مترمربع مساحت و 48 متر ارتفاع دارد.

4. کولوسئوم 80 ورودی دارد که می تواند بیش از پنجاه هزار تماشاچی را در خود جای دهد.

5. تخمین زده شده است که در دورانی که مسابقات بین انسان ها با هم و با حیوانات در این محل برگزار می شده، بیش از 500000 نفر انسان و میلیون ها حیوان، جان خود را از دست داده اند.

6. در ورزشگاه 36 دروازه وجود دارد که از طریق آن ها، جلوه های ویژه ای را به نمایش گذاشته و تماشاچی ها و شرکت نماینده ها را غافلگیر می کردند.

7. تمام رومی ها می توانستند به صورت رایگان این مسابقات را تماشا نمایند و در طول مدت مسابقات از تماشاچی ها پذیرایی می شد.

8. فستیوال هایی هم علاوه بر مسابقات در این محل برگزار می شد که گاهی صد روز طول می کشید.

9. رومی های قدیم، گاهی داخل کولوسئوم را با آب پر می کردند و برای تفریح بیشتر مسابقات نبرد روی کشتی را در مقیاس کوچک تر در کولوسئوم برگزار می کردند.

10. ساخت این بنا 10 سال طول کشید. آغاز ساخت در 70 سال بعد میلاد مسیح و اتمام آن 80 سال بعد میلاد مسیح بوده است. برای این کار از 60000 کارگر یهودی استفاده شد.

11. از برخی از قسمت های کولوسئوم برای ساخت کلیسای سنت پیتر و بناهای یادبود دیگر استفاده شد.

12. شرایط جوی و محیطی زیادی سبب خرابی این بنا به مرور زمان شد، ولی خسارت اصلی را دو زلزله شدید در سال های 847 و 1231 سال بعد از میلاد مسیح به این بنا وارد آوردند.

13. اسم اصلی کولوسئوم آمفی تئاتر فالاویان بوده است.

14. ساخت بناها و یادبودهای زیبا و عظیم در زمان باستان سه علت اصلی داشت؛ هدیه برای امپراتور، افزودن انواع مختلف سرگرمی و نشان دادن قدرت مهندسی و معماری رومی ها به مردم دنیا.

15. کولوسئوم استفاده های زیادی به جز نبرد گلادیاتورها داشت، مانند تماشای شکار حیوانات، تئاترهایی که مضمون درام داشتند، مسابقات آبی و مراسم تفریحی دیگر.

16. در طول مسابقات وحشیانه ای که تیتوس (Titus) در این ورزشگاه برگزار کرد، بیش از 9000 حیوان کشته شدند.

17. در دوران امپراتور تاراج (Emperor Taraj) که دستور داده بود به مناسبت پیروزی ها، جنگ مسابقاتی در کولوسئوم برگزار گردد، 11000 حیوان و 10000 گلادیاتور در طول 123 روز مسابقه کشته شدند.

18. آخرین مسابقه گلادیاتورها در سال 453 میلادی و آخرین کشتار حیوانات در سال 532 میلادی در کولوسئوم رخ داد که علت تعطیلی این مراسم هزینه های سنگین نگهداری حیوانات و همین طور گلادیاتورها بود.

19. بیش از صد هزار متر مربع سنگ تراورتن در نمای کولوسئوم استفاده شده است که نه با ملات بلکه با پرچ های فلزی به دیوار متصل شده اند.

20. کولوسئوم نزدیک به مجسمه غول آسای کلسئوس (Colossus) ساخته شده و نام امروزی این بنا هم از این مجسمه گرفته شده است.

21. مدارک تاریخی نشان می دهد برای حمل سنگ های مرمر به محل ورزشگاه از نیروی 200 بوقلمون استفاده شده است.

22. مساحت سنگ های مرمر حدود 100000 متر مربع است.

23. معروف ترین جاذبه گردشگری ایتالیا این بنا است که سالانه میلیون ها نفر از آن بازدید می نمایند.

24. برخلاف علت ساخت وحشیانه این بنا، در قرون بعدی مسیحیان از این محل برای عبادت استفاده می کردند. در سال 1870 میلادی، صلیبی بزرگ از این محل برداشته شد، ولی بعدا توسط موسولینی در سال 1926 دوباره به جای خود برگردانده شد.

25. گلادیاتورها اکثرا افراد مهاجری بودند که از حقوق شهروندی برخوردار نبودند، در واقع برده بودند. رومی ها هم به آن ها دروغ گفته و بعد از پیروزی از آن ها قدردانی می کردند.

26. در بین حیوان هایی که در این مجموعه کشته شدند، می توان به انواع شیر، ببر و پلنگ اشاره نمود. برخی معتقد هستند گونه هایی از این حیوانات در خاورمیانه و آفریقا وجود داشته که تمام آن ها شکار شده و در این ورزشگاه کشته شده اند و نسل آن ها منقرض شده اند.

27. بعد از یک سری مسابقات که در طی آن 9000 حیوان کشته شدند، اسب آبی به کل از حاشیه رودخانه نیل ناپدید شد.

28. به محلی که زیر کولوسئوم قرار گرفته است، هیپوژئوم (به معنی زیرزمین) گفته می گردد که دو طبقه داشته و 32 قفس بزرگ حیوانات در آن وجود دارد که به محل اصلی برگزاری مسابقات راه دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: کجارو / aroundrometours.com
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 30845

به "حقایق جالب در خصوص کولوسئوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب در خصوص کولوسئوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید