حل معضل خوردگی و رسوب در صنایع مادر با محافظان بهبود آب

به گزارش مهسان بلاگ، شاید بازگشت هموطنانی که سال ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی تحصیل نموده اند و تخصصی به دست آورده اند تا حدودی دور از انتظار باشد. اما واقعیت این است که بسیاری از این متخصصان پس از انتها تحصیلات به کشور باز می گردند و در حوزه تخصصی خود، گره ای از مسائل عظیم این سرزمین را باز می نمایند.

حل معضل خوردگی و رسوب در صنایع مادر با محافظان بهبود آب

سید محمد سید رضی، بنیانگذار شرکت دانش بنیان محافظان بهبود آب یکی از همین متخصصان است. او پس از اخذ مدرک دکتری در حوزه کنترل خوردگی فلزات از دانشگاه یومیست انگلستان به ایران بازگشت و کمی بعد در سال 1379، شرکتی را تاسیس کرد تا در برطرف مشکل مهم و همیشگی بسیاری از صنایع نقشی ایفا نماید. آنچه در ادامه می خوانید، حاصل گفت وگوی جام جم با سید علی سیدرضی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان محافظان بهبود آب است.

با نگاهی گذرا به صنایع مختلف مثل خودروسازی، پتروشیمی، لاستیک سازی و غیره می بینیم همه به گونه ای با آب در ارتباطند. آبی که در هر یک از این صنایع در فرآیندهای مختلف و تحت شرایط متفاوت به منظور کنترل دما و کنترل فرآیند یا اهدافی دیگر استفاده می گردد.متخصصان شرکت محفظان بهبود آب با فراوری مواد شیمیایی برای بهسازی آب های صنعتی از آسیب هایی که این آب می تواند به سامانه های صنعتی وارد کند، جلوگیری می نمایند. این شرکت کارش را با فراوری ماده شیمیایی بازدارنده خوردگی و رسوب به منظور استفاده در لکوموتیوها شروع کرد. سامانه خنک نماینده ای که حدود یک متر مکعب حجم دارد و در معرض خوردگی، زنگ زدگی و رسوب ناشی از آب واقع شده است.

سیدرضی می گوید: بد نیست بدانید در آسیب دیدگی سیستم ها به وسیله آب سه اتفاق اصلی ممکن است رخ دهد؛ سامانه یا بخش هایی از آن دچار خوردگی و زنگ زدگی گردد، رسوب گرفتگی عملکرد را مختل کند یا آلودگی میکروبی اختلال ایجاد کند. مثل مواقعی که داخل آب میکروب هایی رشد می نماید و منجر به ایجاد جلبک و خزه وآلودگی های زیستی می گردد. ما با ترفندهایی از بروز این آسیب ها جلوگیری می کنیم که این کار معمولا با افزودن مواد شیمیایی به درون سامانه مورد نظر انجام می گردد.

ادامه راه فراوری

به مرور و با آگاهی از احتیاجهای صنایع مختلف در این حوزه، واحد تحقیق و توسعه در این شرکت دانش بنیان ایجاد شد. گام بعدی به کار گیری روش های مختلف تحقیق از جمله طراحی و سنتز فرمول های تازه، بهینه سازی و ارتقای عملکرد محصولات مشابه خارجی به روش مهندسی معکوس و آنالیز احتیاج صنایع جهت ایجاد فرمول های مواد شیمیایی مختلف برای بهسازی آب های صنعتی بود.

کاری که در گذر این سال ها به فراوری بیش از 60 نوع ماده شیمیایی مختلف منجر شده است. موادی که متناسب با احتیاجهای صنایع و با در نظر گرفتن متغیرهایی مثل موقعیت جغرافیایی و شرایط دمایی، اقلیم و شرایط آب وهوایی، نوع آب مورد استفاده و چند عامل دیگر فراوری می گردد. سال ها حضور در این عرصه، امکان سنجش احتیاج و فراوری محصول برای همه مدارهای بسته و باز، دیگ های بخار، دستگاه های OR وسیستم های تصفیه آب و فاضلاب و بعلاوه صنایع فولاد، پتروشیمی، نیروگاه ها، راه آهن و کشتیرانی را برای این شرکت فراهم نموده است. از دستاوردهای این شرکت می توان به کاهش 10 درصدی مصرف آب سیستم های خنک نماینده به ازای فراوری هر تن فولاد و صرفه جویی بیش از یک میلیون متر مکعب آب در طول شش ماه با استفاده از مواد بازدارنده مناسب در یکی از کارخانه های فولادسازی اشاره نمود.

سنتز یا ترکیب؟

در شرکت دانش بنیان محافظان بهبود آب برای فراوری این بازدارنده ها، مواد اولیه باکیفیت تامین و متناسب با فرمول های انحصاری پس از گذراندن مراحل تصدیق و صحه گذاری، سنتز می گردد. در فراوری این محصولات از پلیمرها، ترکیبات فسفات دار، ترکیبات حاوی روی و بعلاوه مواد اولیه با ساختار گندزدا استفاده می گردد.

ناگفته نماند فرآیند فرمولاسیون و فراوری نهایی محصول را متخصصان این شرکت انجام می دهند که این مساله یک مزیت مهم رقابتی در قیمت محصول نهایی را برای آنها ایجاد می نماید. سیدرضی در این باره می گوید: چنین مزیتی موجب شد بعد از ورود ما به بازار، بسیاری از قیمت های موجود شکسته گردد. البته در حال حاضر همه شرکت ها کوشش می نمایند تا دوشادوش هم در این رقابت حاضر باشند.

منظره پیش رو

سید رضی اهداف 5 ساله شرکت محافظان بهبود آب را ورود به عرصه هایی می داند که تا به حال در آن حاضر نبوده اند. عرصه هایی مثل فراوری مواد شیمیایی بازدارنده خوردگی و رسوب که علاوه بر سازگاری با طبیعت برای آب های آشامیدنی و آب هایی که در حوزه بهداشت استفاده می شوند بهینه شده باشد تا بتوان از آنها در سیستم های متنوعی مثل آب شیرین کن ها استفاده کرد.

صادرات یا بازار داخلی؟

مدیر عامل این شرکت با اشاره به تجربه صادرات محصولات شرکت در دهه 80 شمسی به فیلیپین از استانداردهای بین المللی این حوزه می گوید و می افزاید: در حال حاضر با بستر سازی مناسب از جمله پیاده سازی و دریافت گواهینامه ها و استانداردهای بین المللی، شرکت در نمایشگاه های مرتبط ملی و بین المللی، انعقاد قراردادهای نمایندگی بین المللی و هم دریافت تسهیلات و حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی سعی در حضور موثر و مداوم در بازار جهانی را داریم. لازم به ذکر است شرکت محافظان بهبود آب یکی از معدود شرکت های دانش بنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حیطه فراوری و بومی سازی افزودنی های شیمیایی صنایع آب در کشور است. سیدرضی در این باره می افزاید: در این حوزه شرکت هایی در شاخه های نفت و حفاری و چند شاخه دیگر هم فعالیت دارند که تخصص ما در آن حوزه ها نیست.

چالش های غیر فنی

مدیرعامل محافظان بهبود آب معتقد است فراوری در ایران چالش ها و ریسک های خودش را دارد. او می گوید: البته در هر جای جهان برخی قوانین، دست و پای شما را می بندد و یکی از عظیم ترین معضلات ما تغییرات مداوم سیاست های بانک مرکزی و سازمان صمت در زمینه تامین و تخصیص ارز و واردات مواد اولیه است. اغلب با تغییر مدیران جزء در بخش های مختلف و اعمال سلیقه های شخصی، امکان برنامه ریزی بلندمدت از شرکت ها گرفته می گردد. تغییرات مذکور صدمات جبران ناپذیری را برای صنایع مختلف کشور به همراه خواهد داشت.

محصولات محافظان بهبود آب در یک نگاه

مواد شیمیایی

برج خنک کن

مواد شیمیایی مورد استفاده در دیگ های آب گرم و بخار

مواد شیمیایی مورد استفاده در سیستم اسمز معکوس

مواد شیمیایی مورد استفاده در پساب های صنعتی

راه های ارتباط با شرکت محافظان بهبود آب

وبسایت: www.mbaco.ir

ایمیل:[email protected]

اینستاگرام:mba-co

تلگرام:mbaco

تلفن:41-02122709738

فکس: 02122709803

آدرس: تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، بن بست تدین، پلاک 9، طبقه 4

محمدصالح تیمار - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 92554

به "حل معضل خوردگی و رسوب در صنایع مادر با محافظان بهبود آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل معضل خوردگی و رسوب در صنایع مادر با محافظان بهبود آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید