خبرنگاران بعیدی نژاد: روش جهانشمول علمی برای مقابله با کرونا وجود ندارد

به گزارش مهسان بلاگ، لندن- خبرنگاران- سفیر ایران در لندن با اشاره به اینکه کشورهای مختلف در جهان، روشهای مقابله با ویروس کرونا را بر اساس ویژگی های هر شهر، منطقه و یا کشور خود و با در نظر دریافت عوامل متعدد معین می نمایند، توضیح داد: بپذیریم که روش جهانشمول علمی برای مقابله با کرونا وجود ندارد.

خبرنگاران بعیدی نژاد: روش جهانشمول علمی برای مقابله با کرونا وجود ندارد

حمید بعیدی نژاد روز سه شنبه با انتشار یادداشتی در تلگرام نوشت: سؤال روز رهبران سیاسی و مدیران ارشد بهداشتی کشورهای مختلف جهان اینست که مؤثرترین روش مقابله با شیوع ویروس کورونا چیست؟ و سوال اینجاست که این ویروس چند ماه قرار است میهمان ناخوانده کشورها باشد: یک ماه، دوماه ، سه ماه یا بیشتر؟ سوال اینست که با در نظر دریافت کوتاه بودن و یا طولانی بودن زمان ماندگاری ویروس، کدام اقدامات محدود کننده و تا چه مدتی باید در کشور اعمال شوند؟ و سؤال اینست که چه روشی می توان بکار بست که ضمن تأثیرگذاری جدی، جلوی شیوع بیماری را بگیرد و همزمان تا جایی که ممکن است زندگی مردم را هم کاملاً مختل نکند؛ چرا که روشهای خیلی محدود کننده در دراز مدت قابلیت تداوم ندارد.

وی اضافه نمود: در زمان حاضر الگوهای متفاوتی در مقابله با شیوع ویروس وجود دارند که متخصصان بهداشتی جهان بر اساس تجربه، هر یک را آنالیز نموده و سعی می کنند بهترین تصمیم را برای کشور خود اتخاذ کنند.

سفیر ایران ادامه داد: آنچه روشن است، اینکه کشورهای مختلف در جهان، روشهای مقابله با ویروس کرونا را بر اساس ویژگیهای هر شهر، منطقه و یا کشور خود و با در نظردریافت عوامل متعدد معین می کنند. معین این روش ها توسط مدیران عالی و متخصصان کشور در جلسات کارشناسی صورت می گیرد که در مورد آنها صدها ساعت و یا بیشتر وقت صرف می گردد.

بعیدی نژاد با بیان اینکه روش ها مرتب اصلاح و تکمیل می شوند و باید هم بشوند اضافه نمود: اینجاست که باید پذیرفت شیوه و قاعده ای جهانشمول از قبل تعریف شده برای مقابله با این ویروس معین نشده است، الان در کشورهای مختلف جهان نیز شیوه های مختلفی برای مقابله صورت می گیرد.

سفیر ایران یادآور شد: از مدیریت وزارت امور خارجه تشکر می کنیم که کنندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور را موظف ساخته است که تجربیات کشورها را جمع آوری نموده و برای آنالیز توسط مسؤولان مرتبط به تهران ارسال کنند.

وی اضافه نمود: امروزه الگوی چین طبعاً از قویترین الگوهای مقابله است. این الگو بر اساس مقابله تهاجمی و همه جانبه مبتنی بر اعمال قرنطینه کامل است که بر شهر ووهان اعمال شده است؛ به طوری که تمامی رفت و آمدها در شهر ممنوع شد.

بعیدی نژاد ادامه داد که در مقابل، الگوهای دیگری نیز وجود دارند؛ الگوی کره جنوبی و یا الگویی که عمده کشورهای اروپایی و آمریکا اتخاذ نموده اند.

وی به اظهارات روز دوشنبه گذشته نخست وزیر انگلیس پس از خاتمه نشست فوق العاده دولت درباره کرونا اشاره نمود و اضافه نمود: او صریحاً گفت که ما به روش های خیلی محدود کننده و تهاجمی مانند قرنطینه و تعطیل کردن تمامی فعالیت های جمعی، آن طور که در ایتالیا اعمال می گردد، اعتقادی نداریم؛ چنانچه به گفته وی، ایتالیا با اعمال شدیدترین اقدامات نیز نتوانسته است تعداد مبتلایان را کاهش دهد.

سفیر ایران ادامه داد: در زمان حاضر در سطح لندن و دیگر شهرهای انگلیس، آثار و شواهدی از کنترل های ویژه وجود ندارد؛ چه برسد که بخواهند شهرها را قرنطینه کنند. پرواز هواپیماها به انگلیس حتی از چین، کره جنوبی، ایتالیا و ایران به عنوان کشورهای دارای تعداد بیشتر مبتلا، ادامه دارد و قطع نشده اند و عزیمت جهانگرد ها با سرعت سابق ادامه دارد.

وی اضافه نمود: فعالیت های مردمی و شهری نیز به جریان سابق خود ادامه داشته، متروها و اتوبوس ها پرجمعیت در حرکت هستنند و مدارس و دانشگاه ها نیز تعطیل نشده اند.

به گفته بعیدی نژاد، هرچند این سیاست کاملاً ممکن است با توجه به سرعت شیوع ویروس تغییر کند اما مهم اینست که ادامه و یا تغییر این برنامه ها و سیاست ها همه بستگی به تصمیم مسؤولان این کشور با توجه به تحولات عینی شرایط خواهد داشت.

وی اضافه نمود: نخست وزیر انگلیس اعلام نموده است که سیاست های جدید بر اساس شرایط در صحنه اتخاذ خواهد شد و تا وقتی احتیاج نباشد، برنامه های محدود کننده اعمال نمی گردد. وی تأکید کرد که سیاست دولت انگلیس بر ایجاد تأخیر در اوج گیری شیوع بیماری تا تابستان پایدار است تا نظام درمانی این کشور بتواند خدمات لازم را به مردم ارائه کند. اعمال محدودیت های زودتر از زمان مناسب آن، مردم را در دراز مدت خسته خواهد نمود.

سفیر ایران در لندن سپس گفت: آنچه در این شرایط برای همه کشورها مهم است، تصمیم گیری یکپارچه مسؤولان در اتخاذ بهترین سیاست ممکن با توجه به شرایط و محدودیت های خود می باشد.

وی اضافه نمود: ایران در شرایط حساسی به سر می برد و مسؤولان ما نیز به دنبال اتخاذ بهترین و مؤثرترین سیاست مقابله هستند.

به گفته بعیدی نژاد، اطلاعات جدید نشان می دهد که برنامه مقابله نیز برای دو یا سه هفته نیست. معین سیاست کشور از اهمیتی راهبردی در سطح ملی برخوردار است.

وی بر همین اساس توضیح داد؛ این بحث که آیا بهترین سیاست نظام باید قرنطینه کامل یا محدود باشد، بحث های بسیار حساس و پیچیده ای است که به کف کوچه و خیابان تعلق ندارد و باید اجازه دهیم توسط مسؤولان اتخاذ گردد تا ابعاد مختلف آن در نشست های کارشناسی مورد آنالیز قرار گیرند.

سفیر ایران در لندن اضافه نمود: وقتی راهبردها در ستاد مقابله معین شد، همه افراد صاحب نفوذ و شخصیت های اجتماعی وظیفه دارند که به جای قضاوت در مورد روش های متخذه و تشکیک در تصمیماتی که توسط مسؤولانی صورت می گیرد، در نظر بگیرند که این تصمیمات توسط کسانی اتخاذ می گردد که تمامی اطلاعات لازم از جمله مسائل عملی و کمبودهای ساختاری و فنی کشور را در اختیار دارند.

وی نتیجه گیری کرد که همه وظیفه دارند به جای بحث های غیر ضرور در سیاست های متخذه، چه آن تصمیم قرنطینه کامل یا ناقص یا هر تصمیم دیگری باشد، مردم را در چنین شرایط حساسی به اجرای دستورالعمل های مصوب تشویق کنند.

بعیدی نژاد اضافه نمود: ایجاد تشویش، نگرانی و دو دلی در میان مردم ثمره ای جز تضعیف روحیه ملی در این شرایط ندارد و می تواند خسارات روحی زیادی را به بار آورد.

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

پریها: مجله خبری، موفقیت، تفریحی، فناوری و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 39212

به "خبرنگاران بعیدی نژاد: روش جهانشمول علمی برای مقابله با کرونا وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بعیدی نژاد: روش جهانشمول علمی برای مقابله با کرونا وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید