خبرنگاران تقویت نظام مالیاتی سمنان به شرط همراهی با تولیدکنندگان

به گزارش مهسان بلاگ، سمنان- خبرنگاران- مالیات پذیرفته شده ترین حق پرداختی در اختیار اداره کنندگان امور داخلی کشورهاست، هوشمندسازی نظام مالیاتی ایران در سال های اخیر به همت دولت راهی برای اظهار و اخذ آسان و قانونمند مالیات پیش بینی شده است که از نگاه صنعتگران و تولیدکنندگان استان سمنان با مسایلی همراه است.

خبرنگاران تقویت نظام مالیاتی سمنان به شرط همراهی با تولیدکنندگان

به گزارش خبرنگاران، درآمدهای اقتصادیاتی از پاک ترین درآمدها در جهان برای مدیریت امور کشور است. به ویژه اکنون که اقتصاد ایران اسلامی با شرایط پیچیده ای روبرو است، اقتصادیات بهترین درآمد داخلی برای پیشبرد امور کشور در بخش های مختلف محسوب می گردد.

بخش فراوری و بازرگانی به دلیل تعیین و شناسنامه داربودن یکی از منابع مهم اقتصادیاتی در کشور هستند که در چرخه پرداخت اقتصادیات گاه با قوانین و مقرراتی روبرو می شوند که برای آن آمادگی ندارند، تا آنجا که نگاه به این درآمد پاک در نگرش ها دگرگون می گردد.

سازمان امور اقتصادیاتی در دولت تدبیر و امید با سیستمی کردن نظام اقتصادیاتی سعی نموده است تا جای ممکن تمام مراحل به صورت تعریف شده و سازماندهی شده پیش رود و فرایند کاری نیز با پشتوانه های قانونی انجام گردد.

در حال حاضر با توجه به هوشمندسازی نظام اقتصادیاتی، وصول اقتصادیات بر اساس اسناد و مدارک مثبته و بانک اطلاعاتی موجود در طرح جامع اقتصادیاتی انجام می گردد. بیش از 30 نوع خدمات اقتصادیاتی به صورت برخط ارائه می گردد و با هوشمندسازی نظام اقتصادیاتی و اجرای ماده 97 قانون نظام اقتصادیاتی به سمت شفافیت، کاهش فرار اقتصادیاتی و تحقق عدالت اقتصادیاتی سوق داده شده است .

صنعتگران، فراورینمایندگان و بازرگانان استان سمنان در این گزارش به بیان بعضی از مسایل و مسائل خود با موضوع اقتصادیات پرداخته اند و همواره بخشی ازمسایل و مسائل صنایع و فراوری در نشست های ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری نیز مسایل اقتصادیاتی بوده است.

یکهزار و 841 واحد فراوریی و صنعتی دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری بالغ بر 76 هزار میلیارد ریال در استان سمنان فعالیت دارند.

ثبات نظام اقتصادیاتی در گرو تعامل با فراورینمایندگان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: امور اقتصادیاتی باید همکاری مناسبی با فعالان اقتصادی استان داشته باشد، تعامل بیشتر ثبات نظام اقتصادیاتی را به همراه خواهد داشت.

علی اصغر آدینه ای بیان نمود: تنها خواسته فعالان اقتصادی استان سمنان این است که فراورینمایندگان در این شرایط ویژه و بحرانی مورد حمایت دستگاه اقتصادیاتی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه جا دارد بسیاری از مشاغل و اصناف در سبد اقتصادیاتی جانمایی گردد، گفت: طی هماهنگی ها، مقرر شد تا پفراینده های اقتصادیاتی 72 ساعت قبل از رسیدگی در اختیار نمایندگان اتاق بازرگانی قرار گیرد، نمایندگان ضمن مطالعه محتوای پفراینده با اطلاعات کافی در جلسات حضور خواهند یافت.

وی ادامه داد: مشاهده شده است در هیات های حل اختلاف تصمیمات اعضای هیات با رأی صدوری کاملاً متفاوت است، پیشنهاد می گردد اعضای هیات پیش نویسی در روز جلسه تنظیم نمایند تا بعد از تشریفات اداری این پیش نویس تبدیل به رأی قطعی گردد.

رییس اتاق بازرگانی سمنان ادامه داد: سازمان امور اقتصادیاتی باید به صورت فصلی خودش را پایش ومؤدیان را ارزیابی کند، به نظر می رسد مؤدیان اصلی این سازمان فعالان اقتصادی شناسنامه دار هستند که در صنایع فعالیت می نمایند، امور اقتصادیاتی به حساب ها و تراکنش های بانکی فعالین اقتصادی دسترسی دارد و تمام عملیات اقتصادیاتی خود را به صورت فصلی بر افراد شناسنامه دار لحاظ می نماید.

حل مسایل اقتصادیاتی از منویات رهبری است

رییس اتحادیه صادرنمایندگان استان سمنان ضمن اشاره به سخنان رهبری گفت: از منویات رهبری است که باید با برطرف مسائل اقتصادیاتی، مجوزها و تسهیلات بانکی بخش خصوصی را ترغیب به سرمایه گذاری کرد.

سعید ترکمان دهنوی ادامه داد: تقویت ارزش پول ملی، راهنمایی نقدینگی به سمت فراوری، برطرف موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی، برطرف موانع جهش فراوری، راه اندازی سامانه اطلاعات و شبکه ملی از جمله مهم ترین مباحثی است که رهبری به مناسبت شروع هفته دولت اشاره کردند.

ترکمان ادامه داد: موضوعات استانی باید چابک سازی گردد، استان سمنان تعداد واحدهای صنعتی قابل توجهی را در خود جای داده است، شفاف سازی در تأمین مواد اولیه، بازبینی در پروانه ها و مجوز تأسیس با موضوع پنج گانه از جمله مواردی است که به وسیله سامانه های جامع در حال اجرا است.

عواقب فشار اقتصادیاتی بر فعالان فراوری و بازرگانی

رییس کمیسیون انرژی و اقتصاد کلان اتاق بازرگانی سمنان هم گفت: کشور دچار محدودیت است و تنها راه تأمین منابع اقتصادیات است، اگر حجم اقتصاد و نسبت اقتصادیات در فراوری آنالیز گردد، بهتر می توان تصمیم گرفت.

فرج الله معماری ادامه داد: سیاست های اقتصادیاتی بر این است که اقتصادیات به عنوان یک ابزار در نظر گرفته گردد، بنابراین نباید به اقتصادیات نگاه خرد داشت، باید کلی نگر بود.

این صنعتگر استان سمنان اضافه نمود: مسائل اقتصادیاتی مورد بازبینی در مجلس شورای اسلامی باید مورد مشاوره های تخصصی قرار بگیرد، بسیاری از بخشنامه های اقتصادیاتی فاقد کارآمدی ضروری است و اصلاح بخشنامه ها بسیار ضروری به نظرمی رسد.

وی ادامه داد: اگر فشار بر فراوری و بازرگانی بیشتر و بیشتر گردد دچار عواقب خواهیم شد.

معماری بیان نمود: دولت باید هزینه های جاری خود را کاهش دهد، افزایش هزینه و فقدان تأمین اعتبار باعث شده که اقتصادیات فشار مضاعفی بر بنگاه های اقتصادی وارد کند.

فشار اقتصادیاتی بر فراورینمایندگان خوش حساب روا نیست

دبیرِ خانه صنعت و معدن استان سمنان هم یکسان سازی بخشنامه بین وزارتخانه ها را یک ضرورت خواند و گفت: بخشنامه هایی که در ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری ابلاغ می گردد، در وزارتخانه های دیگر در شیوه های اجرایی به مشکل برمی خورد.

عبدالحمید دربانیان ادامه داد: شرکت هایی که در حوزه اقتصادیاتی منضبط هستند بیشتر تحت فشارهای اقتصادیاتی قرارمی گیرند، جا دارد واحدهای که مؤدی خوب امور اقتصادیاتی هستند مورد حمایت ویژه قرار بگیرند.

اخذ اقتصادیات تابع فرایند تعیین باشد

رییس کمیسیون اقتصادیات اتاق بازرگانی سمنان گفت: با توجه به اینکه منابع دولت از محل فروش نفت به حداقل رسیده است، بیشتر تأمین منابع اقتصادی به سمت تامین اقتصادیات متمرکز است اما نحوه وصول اقتصادیات از بنگاه ها باید تابع فرایند خاص باشد که حمایت لازم از فراوری لحاظ گردد.

شهرام پرویز ادامه داد: بخشنامه های محرمانه ای برای ممیزان ارسال می گردد، اجرای این بخشنامه ها بدون اطلاع مؤدیان مسائلی را ایجاد می نماید، انتظار می رود پایه های اقتصادیاتی مورد بازبینی قرار گیرد، اما در حال حاضر بیشترین اقتصادیات از شناسنامه دارها و صاحبان صنایع اخذ می گردد.

ضرورت ارایه مشاوره های اقتصادیاتی به فراورینمایندگان

دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سمنان گفت: اقتصادیات یک کنوانسیون است و در همه جای جهان تابع یک مبانی است، از سال 90 که اقتصادیات در ایران سیستمی شد با مسائلی روبرو شد، بخش خصوصی آمادگی اجرای این فرایند را نداشت و بنگاه ها در بسیاری موارد آگاهی لازم را ندارند.

امیرحسین شقاقی خوش خلق، ادامه داد: نبود تیم اقتصادی و حسابداری خوب باعث شده تا اطلاع مؤدیان از قوانین و نظام اقتصادیاتی در ایران دچار چالش گردد، اگر شرکت ها از متخصصان اقتصادی در واحدهای خود استفاده نمایند، حجم پفراینده ها و اختلاف ها به حداقل می رسد.

شقاقی خوش خلق اضافه نمود: سازمان امور اقتصادیاتی باید مشاوره های مستمر به بنگاه های اقتصادی ارائه بدهد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سمنان گفت: اقتصاد از سال 1398 تا به امروز به مسائل عدیده برخورده است با همه این شرایط تنها بخش فراوری است که مولد است، پس نگاه دستگاه های حاکمیتی به بنگاه های اقتصادی باید خاص و ویژه باشد.

اقتصادیات در راستا درست ابزار فراوری محسوب می گردد

مدیرکل امور اقتصادیاتی استان سمنان گفت: اگر اقتصادیات به درستی اخذ گردد ابزار فراوری خواهد بود، وصول با اصول شعار سازمان امور اقتصادیاتی است، برای اخذ اقتصادیات عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است.

جواد انوری ادامه داد: سازمان امور اقتصادیاتی در کنار بنگاه های اقتصادی است، آموزش رکن اصلی تفاهم بین ممیز و مؤدی است، آموزش های اقتصادیاتی هر چه فراگیر گردد، نظام اقتصادیاتی ابزار مناسب توسعه می گردد.

انوری توضیح داد: در قانون اقتصادیات مستقیم معافیت و مشوق هایی وجود دارد، فعالان اقتصادی می توانند از امتیازهای قانونی به درستی بهره ببرند.

مدیرکل امور اقتصادیاتی استان سمنان تاکید نمود: این امکان در این اداره کل وجود دارد تا ممیزان و مدیران امور اقتصادیاتی آموزش ها را به مؤدیان ارائه دهند.

فرهنگسازی اقتصادیات با اطلاع رسانی از هزینه کرد آن شکل می گیرد

انوری تاکید نمود: آگاهی بخشی درباره هزینه کرد اقتصادیات و نقش پرداخت اقتصادیات در عمران و آبادانی کشور نقشی مهم در ترویج فرهنگ پرداخت اقتصادیات دارد.

وی ادامه داد: رسانه نقشی مهم در نهادینه کردن فرهنگ پرداخت اقتصادیات در جامعه دارد و باید از ظرفیت رسانه بیش از پیش برای تحقق این راهبرد استفاده کرد.

مدیرکل امور اقتصادیاتی استان سمنان تاکید نمود: افزایش شفاف سازی و چگونگی هزینه کرد درآمدهای اقتصادیاتی موجب اعتماد مردم به نظام اقتصادیاتی، توسعه فرهنگ اقتصادیاتی و در نتیجه موجب کاهش فرار اقتصادیاتی در جامعه می گردد.

وی اضافه نمود: اقتصادیات در واقع درآمد کشور برای تامین هزینه ها است و جزو پاک ترین درآمدها به شمار می رود و در بسیاری کشورها درآمدها از اقتصادیات تامین می گردد.

مدیر کل امور اقتصادیاتی استان سمنان، وصول با اصولِ اقتصادیات را یکی از مهترین سیاستهای نظام اقتصادیاتی برشمرد و گفت: مهمترین رسالت اقتصادیات ایجاد عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادیاتی است و مهترین ابزار برای درآمد و ایجاد رونق فراوری محسوب می گردد.

وی اضافه نمود: در زمان حاضر با توجه به هوشمندسازی نظام اقتصادیاتی وصول اقتصادیات بر اساس اسناد و مدارک و بانک اطلاعاتی موجود در طرح جامع اقتصادیاتی انجام می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 59556

به "خبرنگاران تقویت نظام مالیاتی سمنان به شرط همراهی با تولیدکنندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تقویت نظام مالیاتی سمنان به شرط همراهی با تولیدکنندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید