خبرنگاران شهردار: سنندج در حاشینه نشینی پیشتاز است

به گزارش مهسان بلاگ، سنندج ‑ خبرنگاران - شهردار سنندج گفت: این شهر در زمینه بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، نواحی منفصل شهری و ناکار آمد آمار بالایی دارد و در بین شهرهای همجوار از نظر حاشینه نشینی پیشتاز است.

خبرنگاران شهردار: سنندج در حاشینه نشینی پیشتاز است

حشمت اله صیدی روز چهارشنبه در وبینار تخصصی تاب آوری شهری در جهاد دانشگاهی کردستان اضافه نمود: شناسایی و آزمودن نقاط ضعف شهری در شرایط عادی و تبدیل آنها به نقاط قوتی که بتوانند با انطباق پذیری در شرایط بحران شهر را مدیریت نمایند، مهمترین وظیفه شهرداری ها در راستای تاب آوری شهری است.

وی با اشاره به اینکه امروزه توجه به کالبد شهرها امری بسیار مهم است مطرح کرد: در استان های کمتر توسعه یافته همچون کردستان و بسیاری از شهرهای کشور، موضوع حاشیه نشینی و سکونت گاه های غیر رسمی بسیار جدی است.

شهردار سنندج با بیان اینکه سنندج جزو شهرهایی است که در بحث بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، نواحی منفصل شهری و ناکار آمد آمار بسیار بالایی دارد ادامه داد: این نواحی ویژگی های خاصی از جمله عرض کم، دسترسی سخت، ساخت و سازهای غیر ایمن و ناپایدار، خدمات رسانی سخت در مواقع بحران دارد.

صیدی افزود: منابع اقتصادی، انسانی و اطلاعاتی می تواند به مدیریت شهری در مواقع بحران یاری کند.

وی گفت: در شهر سنندج ساخت و سازهای غیر مجاز، حاشیه نشینی، ریزدانگی، شبکه معابر نامناسب، تپه ماهور بودن که در عین حال می تواند مزیت نسبی بالایی باشد، گسل ها، ساخت و ساز در حریم رودخانه ها وجود دارد که براساس مطالعات اخیر در پهنه بندی شهر سنندج به این معضلات توجه ویژه ای شده است.

شهردار تاکید نمود: با اعتمادسازی و جلب مشارکت مردم، اقدامات مناسبی از جمله ساخت کمربندی آبیدر، کمربندی اسلام آباد، بلوار ساحلی، اصلاح هندسی ها در هسته مرکزی، احداث بلوار کردستان و اتصال آن به بلوار حسینی، مطالعات طرح جامع پدافند غیر عاملی شهر سنندج، مطالعات قنات و چشمه ها، توسعه فضای سبز نزدیک به 2 متر مربع و احداث پارک بوستان کوچ رش و ساخت سایت دوچرخه در آبیدر اجرایی شد.

صیدی، فعالیتهای فرهنگی را راه حل موثری در تاب آوری و مدیریت شهری اعلام و گفت: در همین زمینه شهرداری سنندج در نوروزهای سال 98 و 97 جشن بزرگی با حضور مردم برگزار کرد.

وی از احداث مجتمع فرهنگی بسیار مناسبی در شهر خلاق موسیقی دنیا اطلاع داد و اضافه نمود: جذب سرمایه گذار خارجی برای جابجایی تاناکورا، ارائه خدمات برای دسترسی آسان نواحی منفصل شهری، افزودن 12 دستگاه به ناوگان آتش نشانی، توجه ویژه به محیط زیست و دفن روزانه زباله در سنندج و ساماندهی شیرابه و فاضلاب سنندج نیز از دیگر اقدامات موثر شهرداری است.

رعایت الزامات پدافندی در ساخت وسازها

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه پیشگیری از حوادث یکی از اهداف اصلی پدافند غیرعامل است گفت: رعایت الزامات پدافندهای غیرعامل در ساخت و سازهای دولتی و غیردولتی در پیشگیری از بحران ها و تاب آوری شهری تاثیر بسزایی دارد.

محمد رضایی اضافه نمود: بحث تاب آوری شهری موضوعی علمی و تخصصی است که نیازمند آنالیز و بحث و گفتگو گستردە است و بحث های متمادی بسیاری را می طلبد.

وی از تاب آوری شهری به عنوان اصطلاحی نام برد که برای اندازه گیری توانایی یک شهر برای برون رفت از بحران به کار برده می گردد و اضافه نمود: برنامه ریزی و طراحی شهرهای تاب آور به نحوی است که شهرها در برهه های زمانی گوناگون قبل و بعد از بحران توانایی حیات و ادامه بقا را داشته باشند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کردستان تاکید نمود: شهرهای تاب آور شهرهای آماده ای هستند که بتوانند به بحران سریع پاسخ داده و به شرایط قبل از بحران بازگردند و بتوانند باتوجه به شرایط بحرانی پیش آمده به کار خود ادامه دهند.

رضایی یادآور شد: تاب آوری در دراز مدت نیازمند توانایی بیشتر است به این جهت که با توجه به پیچیدگی موضوعات و مسائل بتواند خود را با شرایط زمانی و مکانی تطبیق دهد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کردستان اضافه نمود: بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله، آتش فشان و بلایای انسان ساخت همچون جنگ ها، سوانح پروازی و صنعتی هستند معیار مناسبی برای تاب آوری شهرها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه پیش بینی ها حاکی از این است که در آینده ای نه چندان دور 80 درصد از جمعیت، شهرنشین خواهد بود، تاکید نمود: همین موضوع، تاب آوری شهری را پیچیده تر خواهد نمود.

رضایی پیشگیری از حوادث را یکی از اهداف اصلی پدافند غیرعامل اعلام و گفت: رعایت الزامات پدافندهای غیرعامل و ضروری در ساخت وسازهای دولتی و غیردولتی در پیشگیری از بحران ها و تاب آوری شهری تاثیر بسزایی دارد.

وی تاکید نمود: شرایط جغرافیایی کردستان بە گونەای است کە پستی و بلندی و معماری ها و ساخت سازهای آن مسائلی را تحمیل نموده و تاب آوری شهرها را متزلزل نموده است و به همین دلیل باید نظارت دقیقی بر ساخت و سازهای شهری صورت گیرد.

وی آموزش عمومی را در تاب آوری شهرها بسیار موثر دانست و گفت: بحث آموزش اگر با اقدام همراه نگردد، تاب آوری شهرها را با مسائل بسیاری همراه خواهد نمود.

رضایی یکی از موضوعات مهم در دست اجرای پدافند غیرعامل را اجرای بند 9 سیاست های کلان نظام مبنی بر خروج اماکن خطرزا از بافت شهری بیان کرد.

مدیریت شهری و الزام به تاب آوری

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در این وبینار، گفت: عوامل تاب آوری در شهر باید بیشتر مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد که مکان یابی، پراکنده سازی و تمرکززدایی، اصلاح کاربری زمین و توسعه خدمات شهری، مبلمان شهری و طراحی ورودی و خروجی ها از جمله عواملی است که باید برای استفاده بهتر و جلوگیری از خسارت و تلفات بیشتر در مواقع بحران، در مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد.

حسین کلانتری اضافه نمود: تاب آوری یکی از موضوعات جذاب در پژوهش های شهری و تغییرات اقلیمی است که برای اولین بار در دهه 1970 در بحث های زیست محیطی و اکولوژیکی و بیشتر در مواجهه با بحران برای مکان هایی که توان بازیابی دارند مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه تاب آوری شهری در توسعه کالبدی و توسعه زیر ساخت های شهری نقش مهمی دارد، اضافه نمود: بحث تاب آوری در ایران بعد از زلزله بم، بحران های زیست محیطی، افزایش دما و خشکسالی های اخیر مطرح شد، اما نخستین پژوهش ها در ایران را باید بیشتر در حوزه سلامت و پزشکی دانست و اکنون نیز در زمینه کرونا مطالعات و مقالات زیادی ارائه شده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، تاکید نمود: تاب آوری شهری بیشتر در مباحث بهبود تاب آوری در ادارت و توسعه زیرساخت های شهری و اجتماعی مطرح است.

وی گفت: در تاب آوری مهندسی که اختلالات و سرعت برگشت یک شهر به شرایط قبل از بحران را شامل می گردد، هرچه سرعت برگشت شهر به شرایط قبلی بیشتر باشد شهر تاب آورتر است.

وی تاکید نمود: سرمایه گذاری و حفظ زیرساخت های سرمایه، ارزیابی ایمنی، کاربرد و اجرای مقررات ساختمانی، اصول اطمینان از تنظیم برنامه های آموزشی، حفاظت از زیست بوم ها برای کاهش سیل و مخاطرات، نصب سیستم های هشدار دهنده زودهنگام و اصول اطمینان پس از بلایا می تواند در تاب آور سازی شهر می تواند موثر باشد.

شهر 500 هزار نفری سنندج مرکز استان کردستان است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان بلاگ

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 77550

به "خبرنگاران شهردار: سنندج در حاشینه نشینی پیشتاز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شهردار: سنندج در حاشینه نشینی پیشتاز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید